Brandstof

Japan

Rookie
27 feb 2005
3
0
Tilburg
Een collega (BMW) motorrijder zei me laatst dat ie af en toe een tank Euro 98 (super) tankte.Dat was goed voor de kleppen. "brand ie lekker mee schoon".
Maar met een literprijs van 1.40 Euro zijn dat geen grappen :( !
Ik rijd zelf een Kawa Vulcan 750 ,tank altijd Euro 95 (Loodvrij) en ben dus eigenlijk wel benieuwd of het inderdaad wel zo zinvol is om dit zo af en toe te doen? Weet iemand hier iets zinnigs over te vertellen ?
Vast bedankt.

Japan
 
onzin

toen euro 95 loodvrij werd moest je met een oude motor om de paar tankbeurten euro 98 tanken omdat daar nog lood inzat.
dat vonden de kleppen wel lekker.
tegenwoordig zit er ook in euro 98 geen lood meer en heeft het dus geen enkele zin.
pure geldverspilling dus.

bovendien: bmw zegt dat van oude boxers die 50.000 km op gelood hebben gereden de klepzittingen dusdanig gehard zijn dat ze zonder aanpassingen op loodvrij kunnen rijden.
boxers vanaf '85 (met een monoschokdemper)zijn vanaf fabriek geschikt voor loodvrij.
japanners zijn volgens mij al vanaf '73 geschikt voor loodvrij.
 
UTFS :+
maar in principe loopt een motorblok het beste met de laagst mogelijke octaangetal benzine.
de fabrikant van het blok kan precies vertellen voor welk octaangetal benzine hij/zij de motor heeft gemaakt. DIE moet je erin gooien, en dan loopt ie het best.

hoe hoger het octaangetal, hoe SLECHTER de benzine eigenlijk is. (theoretisch gezien). maar aangezien we een beetje 'geilen' op hogere nummers => beter... denkt iedereen dat 98 of 100 of 115 octaangetal benzine tanken 'gezond' is voor je motor.

nou, een vulcan zal der ZEKER geen voordeel van hebben 8-) met zo'n lage compressie zou die nog op 92 lopen :]
 
Hoger octaangetal is alleen om ontbranding uit te stellen zodat de benzine een hogere temperatuur aan kan (hogere temp.door hogere compressie)
Dus schoonbranden doet benzine met hoger oct. niet.

Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan