(BT) Intercom zorgt voor extra turbulentie?!

CeeVee

MF'er
15 dec 2008
164
1
NL2921
Motorvrienden!

Wat is jullie ervaring met toegenomen turbulentie als je een intercom aan je helm hangt?

En wel hierom:
Er is heel veel gediscussieerd over het wel en vooral ook wee van al dan niet BlueTooth intercoms. Ik mis daarin dat niemand noemt dat alles wat je op en aan een helm hangt voor meer turbulentie zorgt, en dus extra herrie.
BlueTooth is dan wel gemakkelijk, maar zo'n bult aan je helm plakken lijkt me niet bevorderlijk voor het geluidscomfort... :?

Nu heb ik zelf een Schuberth C3 die bekend staat als stil. Dat is-ie ook als ik in de volle wind ga staan, maar achter een scherm van beetje formaat (BMW K1200GT 2e generatie) zorgt de luchtstroom die achter het scherm neerslaat toch voor heel wat ruis in de ventilatie op de kin en vooral zwaar gebulder rondom de onderrand. En dat terwijl ik Earmo maatwerk doppen draag... of beter: juist daarom draag.

Ik heb nog een oude maar uiterst betrouwbare AutoCom intercom, met een draad en stekker bij de sluiting van de helm. Die draad stop ik ook wel in mijn helm als hij niet gebruikt wordt en dat maakt niets uit qua ruis.
Direct aan mijn smartphone gekoppeld of via een BT transponder is er boven de 80-90 km/u eigenlijk nauwelijks muziek te luisteren, route-aanwijzingen zijn met enige moeite wel te ontcijferen. En dat terwijl het volume op max trommelvliesverscheurend luid is en de speakers echt optimaal geplaatst zijn... |(
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn Scorpion helm met Scala rider G9 is de windruis ook toegenomen. Maar met 120 kan ik nog muziek luisteren.
 
Ik heb een BT Next van Midland. Merk iets verschil maar het is te verwaarlozen. De Midland is dan ook wel goed gestroomlijnd (loopt van smal naar breed, als een soort kogel).

Lijkt mij dat met het overgrote deel van de intercoms er toch echt wel nagedacht is over de stroomlijning en de eventuele extra turbulentie.
 
Inderdaad, hoe meer troep je aan je motor en je helm hangt, hoe minder leuk het wordt.
Ik adviseer een naked bike, open jethelm en verder alle apparatuur gewoon thuislaten.
Motorrijden is leuker dan je denkt. :]
 
Toename van turbulentie is mij nog nooit opgevallen, ook niet als je wat harder rijdt.
Maarja het ruitje van mn Fazer is dusdanig klein dat er sowieso wel wat wind langsheen komt.
Boven de circa 120 kmpu heb ik wel moeite om alles goed te verstaan, kan ook aan mn oren liggen :+
Heb overigens een shoei gt air helm icm scala rider g4.
 
De pukkel van een intercom geeft zeker meer windgeruis.

Heb nu een paar jaar een scala rider aan mijn shoei helm.
En na montage is het windgeruis wel degelijk toegenomen.

het hangt natuurlijk ook af van het type motor.
op een sportfiets of een naked heb je meer last
dan achter de winkelruit van een dikke toerfiets.
;)
 
Alle bijdragers tot zover: dank.
Blijf je ervaring posten, ter leering ende vermaeck van anderen!

De geplaatste bijdragen komen aardig overeen met mijn verwachtingen: afhankelijk van de vorm van de intercom, het type helm, het effect van een eventuele ruit en de rijsnelheid zal het meer of minder turbulent zijn. En hoe kritisch de rijder is... turbulentie ervaren is ook persoonlijk denk ik.

Op de Motorbeurs heb ik samen met een maatje ons een Sena SMH10R laten aanpraten. Maatje wilde ook een TomTom Rider, en we kregen bij één van de bekende GPS-specialisten een mooie combi-deal navigator + dual-pack 10R. Maatje is blij met zijn combi, ik moet mijn 10R nog inbouwen (en AutoCom eruit - vind ik toch wel jammer).
En dan: samen :]

...
Lijkt mij dat met het overgrote deel van de intercoms er toch echt wel nagedacht is over de stroomlijning en de eventuele extra turbulentie.
Dat mag je wel verwachten, maar als ik die "bulten" zie... maar ja, ze moeten ook met dikke handschoenen bediend kunnen worden. De ene fabrikant lijkt daar meer rekening mee te houden dan de ander.

Ergens (Cardo? Midland?) kwam ik een draadloze bediening voor op het stuur tegen. Slim!
 
Ik heb een BT Next van Midland. Merk iets verschil maar het is te verwaarlozen. De Midland is dan ook wel goed gestroomlijnd (loopt van smal naar breed, als een soort kogel).
...
Aerodynamica schrijft juist voor dat een lichaam beter vooraan breed en achteraan smal moet zijn: denk aan een waterdruppel, een vleugelprofiel, allerlei racewagens, het onderwaterschip van een zeilboot et cetera.
Voor mijn gevoel zijn de meeste intercoms verkeerd om gebouwd... :?

Voor zover mij bekend heeft de vlakke achterzijde van een kogel te maken met de voortstuwing in de loop: het expanderende gas moet ergens tegenaan kunnen duwen, als een kogel als een waterdruppel gevormd zou zijn wordt die druk niet optimaal overgebracht. Hoe kleiner het oppervlak waarop druk wordt uitgeoefend, hoe effectiever - een vlakke achterzijde is voor een kogel het kleinst, en heeft vast ook te maken met het feit dat er een loop omheen zit die beter niet moet barsten... |(
Aerodynamisch maakt het misschien ook niet zoveel uit bij die kleine omvang en hoge snelheid; stabiliteit haalt een kogel uit de rotatie om de lengte-as.

Maar ik leer graag bij, dus voel je niet geremd om mij te corrigeren!
 
CeeVee, ben benieuwd hoe je nieuwe intercom bevalt.
Kende het merk Sena niet, maar ziet er wel veelbelovend uit :)
 
Aerodynamica schrijft juist voor dat een lichaam beter vooraan breed en achteraan smal moet zijn: denk aan een waterdruppel, een vleugelprofiel, allerlei racewagens, het onderwaterschip van een zeilboot et cetera.
Voor mijn gevoel zijn de meeste intercoms verkeerd om gebouwd... :?

Maar ik leer graag bij, dus voel je niet geremd om mij te corrigeren!


Bij deze :P
De achterkant van een racewagen heeft meer oppervlakte (hoogte) dan de voorkant.
De neus van een vliegtuig is (beetje overdreven) ook geen vlakke plaat maar redelijk spits in verhouding tot de romp.

De vleugel van een vliegtuig is inderdaad aan de voorkant dikker dan aan de achterkant, maar je vergeet dan dat de onderkant vlak is en de bovenkant bol.
Dit is om draagkracht te krijgen, niet om minder weerstand te hebben.

Glij met je hand eens door het water, plat en rechtop.
Steek je hand eens uit het raam van je auto met 120km/h, plat en rechtop.
(voor de draadnagels en dwarsliggers... Ja, je hand heeft plat en rechtop de zelfde oppervlakte, maar je snapt wel wat ik bedoel 8-) )

Het is echt wel zo dat een kleiner oppervlakte minder luchtweerstand heeft.
Een regendruppel ondervind dermate veel weerstand dat het "flexibele" water de onderkant afstompt.

De meeste BT setjes zijn niet flexibel, en zijn dus wel aerodynamisch gevormd.
 
Laatst bewerkt:
Bouw de autocom nog maar niet uit...

Ik ben ooit met de BT Next begonnen met BT portofoons, maar ik heb dat ding na 1 vakantie gelijk verkocht. We werden er compleet randdebiel van. Sindsdien met volle tevredenheid een Autocom set.

Heb je de boel wel goed aangesloten en niet op het 50% kanaal van de Autocom? Dan hoor je inderdaad maar het halve volume.
 
Motorvrienden!

.......
Nu heb ik zelf een Schuberth C3 die bekend staat als stil. Dat is-ie ook als ik in de volle wind ga staan, maar achter een scherm van beetje formaat (BMW K1200GT 2e generatie) zorgt de luchtstroom die achter het scherm neerslaat toch voor heel wat ruis in de ventilatie op de kin en vooral zwaar gebulder rondom de onderrand. En dat terwijl ik Earmo maatwerk doppen draag... of beter: juist daarom draag.

......
|(

Gebruik zelf al jaren de Sena SMH10 en ben daar erg tevreden over, deze levert geen extra wind geruis op.
Maar het "gebulder" onder/achter de oren ken ik... Met een andere jas had k er veel mnder last van. Kortom, heb wat geexpirimenteerd en met een goede balaclava (muts voor onder je helm) en bij mijn herrie jas (dane goretex textiel) de kraag aan laten passen. Gebulder bjna weg. Het gaat erom de opening tussen rand helm en kraag zo klein mogeljk te maken.
 
Laatst bewerkt:
Bouw de autocom nog maar niet uit...

Ik ben ooit met de BT Next begonnen met BT portofoons, maar ik heb dat ding na 1 vakantie gelijk verkocht. We werden er compleet randdebiel van. Sindsdien met volle tevredenheid een Autocom set.

Heb je de boel wel goed aangesloten en niet op het 50% kanaal van de Autocom? Dan hoor je inderdaad maar het halve volume.
Tsss... zo'n moderne heb ik niet hoor: Pro 3000 uit 1996 - die draag je "op de man" en heeft slechts aansluiting voor bestuurder, passagier, 2-weg radio, 3,5mm audio-in met balans voor/achter, en een priegelknopje voor de gevoeligheid van de stemsturing.
Mijn headset zit los in de helm dus veel moeite kost dat uitbouwen niet, ook weer één van de voordelen van zo'n oud vertrouwd systeem. Het punt ligt meer bij het eventueel weer van/uit de helm moeten verwijderen van een BT-setje als ik de AutoCom een enkele keer met een passagier zou willen gebruiken. Of ik moet er nog een Sena 20S bijkopen... |(

Mhh, daar bedenk ik me wat: als Sena en AutoCom de intercom-fabrikanten nu eens zouden samenwerken en een universele speaker/mic-combi maakten die zowel op vastbedrade als BT-intercoms is aan te sluiten. Met de robuustheid van AutoCom en de stekkertjes en zwanenhals van Sena. :9~
 
http://mototronixwebwinkel.nl/mototronixwebwinkel/product.php?id_product=722

Voor 200 euro op batterijen. Met wat meer kabeltjes (chainspeed.co.uk) kan je alles vast inbouwen. Zo heb ik 2 motoren voorzien van één zo'n set om met Kenwood portofoons te gebruiken. Alleen voor een stoplicht als je dicht bij elkaar staat pakken de twee van de Logic Wireless elkaar op. Maar Autocom is ook stappen aan het maken met BT, ik zit zelf alleen niet te wachten om een hele bups dingen op te laden. Alleen af en toe batterijen wisselen van de portofoon is moeite zat op een vakantietrip.
 
Maar Autocom is ook stappen aan het maken met BT,
Eens; er zijn BT-modules in de Logic te krijgen, en de Air is wel fraai... Daarvan ga ik tzt. proberen of die samenwerkt icm. de Sena SMH10R

Ik heb nog even gedacht om te volstaan met een eenvoudige BT headset adapter op de Pro 3000 maar dan heb ik nog geen goede microfoon koppeling voor telefoongesprekken (voor die enkele keer dat dat gebeurt of handig zou zijn...) En bovendien: dan nóg een draadje en apparaat extra. Ruimte om de Pro 3000 in te bouwen heb ik op de K1200GT niet; vroeger op m'n K75RT meer dan zat - wat 'n vooruitgang, hè!

Met de combi-deal waren we nu relatief goedkoop uit, maar het blijft een hoop geld voor zulke gadgets.
Maar ja, ik heb nu een paar dagen aan de 10R geproefd, en het is toch wel akelig makkelijk zonder draadjes. De geluidskwaliteit en het ontbreken van (wind-)ruis valt me reuze mee. Moet nog wel met een buddy en 2e motor gaan testrijden.
 
Heb op dit moment een cardo g4. Hiermee merk ik wel duidelijk verschil onder het rijden. Veel meer geluid dan zonder. Boven de 120 kan ik niks meer verstaan.

Volgende systeem wordt een Cardo sho-1, lijkt me dat deze wat minder last heeft van windt. Officieel alleen voor shoei helmen. Maar past ook op andere merken.
 
Na maanden reageren op m'n eigen -dooie- topic... waar begin ik aan? |(

Maar terzake: ik heb sinds enige maanden deze BT headset. Vanwege vakantie met passagiere wilde maatje graag mijn 10R voor de passagiere gebruiken.
En dat bevalt eigenlijk heel goed, en dat voor nog geen 40 euro...
Met dubbelzijdig tape tegen helm geplakt, dat zit al die maanden al onwrikbaar. De meegeleverde klem werkt niet over een brde rand van bv. een Schuberth C3, ik heb de clipjes van de unit verwijderd zodat de achterkant vlak is.

Werking en ervaring (met autoplastieken in):
- Mooi grote bedieningsring voor volume en volgende/vorige nummer in de playlist;
- Grote drukknop middenin die ring is voor start/pauze van muziek, en voor aannemen/neerleggen/herkiezen van telefoon(-nummer);
- Audio is (ruim) voldoende helder en luid, alleen in de hoogste volumestand vervormd - maar dan is het ook oorsteenvergruizend luid;
- Een telefoongesprek is kraakhelder (110 in 1e versnelling wordt door tegenpartij als "beetje motorgeluid" gehoord), minpuntje is dat de beltoon niet overtuigend luid en onderscheidend is. Tenminste, ik heb 'm niet altijd meteen door (ik let niet zo goed op, blijkbaar);
- "Enige" telefoonfunctie via de headset is kiezen van laatst gekozen nummer
- En waar dit topic om begon: extra windgeruis is minimaal in mijn situatie (toch al veel :/ ).

Met een passagier of andere rijder heb ik nog niet geprobeerd; ik heb er meteen een paar gekocht, dus dat komt misschien nog wel eens...

Voorlopig is AutoCom of Sena helemaal van de baan, schat ik 8-)
 
Laatst bewerkt:
Aerodynamica schrijft juist voor dat een lichaam beter vooraan breed en achteraan smal moet zijn: denk aan een waterdruppel, een vleugelprofiel, allerlei racewagens, het onderwaterschip van een zeilboot et cetera.
Voor mijn gevoel zijn de meeste intercoms verkeerd om gebouwd... :?


Maar ik leer graag bij, dus voel je niet geremd om mij te corrigeren!


Dan hierbij een kleine correctie; Een vallende druppel heeft helemaal niet de typische ''druppel'' vorm die bij veel mensen in de verbeelding zit. Sterker nog, een vallende druppel is eigenlijk nagenoeg rond, daar waar rond de meest aerodynamische vorm is. Een vleugel heeft wel die vorm juist om er voor te zorgen dat aan 1 kant de wind trager beweegt (dus in feite al minder aerodynamisch is) zodat je lift krijgt.

Edit: en zie nu dat het een ouder topic is en het vleugel idee al wat uit was gelegd :P

Maar goed te horen dat hij voor 40 euro zo goed bevalt. Ben zelf nog altijd aan het kijken voor zo'n set dus zal deze zeker in gedachte houden.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is bij zeegaande schepen de bult aan de voorkant er speciaal voor om minder weerstand door het water te creëren. en onderzeeërs zijn ook rond van voren en spits van achteren om die reden.

Ik heb zelf trouwens, om weer even on topic te gaan, met een Cardo systeem aan de buitenkant van mijn Scuberth S2 gereden en nu met het SRCS in mijn C3 pro. Ik hen nooit last gehad van extra windgeruis op mijn naked (R1200R) en merk geen verschil met de ingebouwde SRCS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan