Buell ontkoppelt niet na onderhoud

Ozzoes

MF'er
5 apr 2021
88
66
Beste,

Laatste keer dat ik hier was had ik hulp nodig voor me BMW, die is inmiddels de deur uit en vervangen door een Buell. Ik ben hier verder niet echt actief, maar hoop dat jullie me toch willen en kunnen helpen!

Ik heb de Buell gekocht met een probleem in het laad systeem, de regulator had ik al vervangen, en van het weekend de verbrande stator vervangen. Echter heb ik na montage een nieuw probleem hoewel ik alles volgens het boekje en super zorgvuldig heb uitgevoerd, dus ik zit redelijk met mijn handen in het haar..

De motor ontkoppelt nu niet meer, het mechanisme werkt gewoon, de bolle ring achter de moer van het koppelingshuis zit goed, moer op 100nm volgens het boekje, 2/3 mm speling op de kabel volgens het boekje... ik snap het dus even helemaal niet meer..
De motor had geen enkel probleem met ontkoppelen voor ik begon, maar nu krijg ik in z'n 1 de motor niet eens erdoor heen gedrukt als ik de koppeling intrek, merk er helemaal niks van dat ik de koppeling intrek.

Hoewel het wellicht logisch zou zijn om alles weer uit elkaar te trekken, de aandrijflijn zit op 350nm met rode locktite, dus dat doe ik liever niet (die moet los om het koppelingshuis eruit te kunnen halen)

Iemand enig idee?
 
Laatst bewerkt:
Of je haalt even het koppeling platenpakket uit elkaar zodat je zeker weet dat deze allemaal los van elkaar zijn
Dat zal ik zeker doen mocht ik de boel weer demonteren, bedankt voor de tip!
voor je alles uit elkaar haalt, heb je hem wel gestart eigenlijk?

Heb dit ook een keer gehad. Koppeling kwam weer los toen de motor draaide
Heb de motor nog niet gestart.. ik was bezig de primaire ketting te stellen toen ik hierop stuite. Maar ik ga het vanavond even proberen inderdaad, tip werd me ook gegeven door Twin Motorcycles. Wellicht was ik te bang..
Het lijkt me dat het voldoende zou moeten zijn de krukas of achterwiel een ronde te laten draaien,
naar wat ik begrijp is dat reeds gebeurd.

@Ozzoes is de geplaatste foto een eigen foto ?
Lastig te beoordelen omwille van de kwaliteit, maar het lijkt of de circlips links niet goed geborgd zit.
Welke foto bedoel je precies? Ik heb er meerdere geplaatst namelijk, maar de foto met de tekst en instructies is niet van mijn hand, de andere foto's zijn dit wel. Heb toevallig gisteren nog even zitten loeren naar de circlips en die valt toch echt mooi in z'n groefje..

Plan is nu om vanavond te proberen te starten en kijken wat er dan gebeurd, hopelijk is het een storm in een glas water en verdien ik een award voor ultieme te voorzichtige idioot. Anders zit er niks anders op dan de boel toch te demonteren en alles nog eens na te kijken denk ik.

Hartelijk bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Welke foto bedoel je precies? Ik heb er meerdere geplaatst namelijk, maar de foto met de tekst en instructies is niet van mijn hand, de andere foto's zijn dit wel. Heb toevallig gisteren nog even zitten loeren naar de circlips en die valt toch echt mooi in z'n groefje..
Deze bedoelde ik.
Maar goed mogelijk dat het gezichtsbedrog is inderdaad.

We duimen voor vanavond !
 

Bijlagen

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    183,4 KB · Weergaven: 56
Hier wordt een soortgelijk probleem besproken, de oplossing: 12x in- en uit elkaar halen. (:})
Maar 12 keer... dat valt reuze mee hahaha... ik hoop oprecht dat dat me bespaard blijft!
En anders staat ze vast heel leuk in de woonkamer...
Deze bedoelde ik.
Maar goed mogelijk dat het gezichtsbedrog is inderdaad.

We duimen voor vanavond !
Weet niet meer helemaal op welk punt ik die foto maakte, voor of na demontage. Maar weet wel dat die ring nu in elk geval goed zit, wel heel scherp!

Dankje!
 
Het lijkt me dat het voldoende zou moeten zijn de krukas of achterwiel een ronde te laten draaien,
naar wat ik begrijp is dat reeds gebeurd.

...
Daar zou ik niet van uitgaan. Als de platen plakken dan hebben die een kracht nodig die groter is dan de plakkracht om los te komen.
Als de motor op een paddock stand staat en je de krukas met een dopsleutel ronddraait, dan kan het achterwiel rustig meedraaien zonder dat de plak van de koppeling loslaat.
 
Dus beter zou zijn: kracht zetten met een lange dopsleutel, achterrem induwen ?
(Indien starten niet gewenst / mogelijk is)
Dat is misschien wel een goed idee. Dan kun je voelen hoeveel kracht je zet.
Ik neem misschien wat meer risico. Ik zou de koppeling even laten schrikken met de startmotor. Ik denk dat de plak de schrik nodig heeft om los te komen. Maar misschien kan dit nog niet omdat TS de primaire aandrijving eerst moet afstellen.
 
Als mijn BMW een aantal weken heeft stilgestaan, ontkoppelt hij ook niet meer. Alles zit dan kennelijk aan elkaar vastgeplakt. De enige remedie is dan op de middenbok zetten, starten en achterwiel vrij houden van de vloer. Vervolgens in de versnelling zetten (zonder koppeling) en een aantal keren gas geven, waardoor de koppeling los schiet. Daar is kennelijk behoorlijk wat kracht voor nodig, want rijdend op straat lukte mij dit niet. Maar ik ben bang dat een Buell geen middenbok heeft?
 
Dat is misschien wel een goed idee. Dan kun je voelen hoeveel kracht je zet.
Ik neem misschien wat meer risico. Ik zou de koppeling even laten schrikken met de startmotor. Ik denk dat de plak de schrik nodig heeft om los te komen. Maar misschien kan dit nog niet omdat TS de primaire aandrijving eerst moet afstellen.
Heb gisteren de primare aandrijving afgesteld en gestart, motor loopt in elk geval goed, dat is al een overwinning!

Echter heb ik de koppeling er niet mee los gekregen..
Dat doet er me aan denken... Was de primary al afgevuld met olie?
Koppelingsplaten toch niet schoongemaakt voor het terugplaatsen?
Nee niet schoon gemaakt en er zit al nieuwe olie in. Maar heeft wel een tijdje zonder olie of dergelijke gestaan omdat ik toch wat gereedschap tekort kwam...

Als mijn BMW een aantal weken heeft stilgestaan, ontkoppelt hij ook niet meer. Alles zit dan kennelijk aan elkaar vastgeplakt. De enige remedie is dan op de middenbok zetten, starten en achterwiel vrij houden van de vloer. Vervolgens in de versnelling zetten (zonder koppeling) en een aantal keren gas geven, waardoor de koppeling los schiet. Daar is kennelijk behoorlijk wat kracht voor nodig, want rijdend op straat lukte mij dit niet. Maar ik ben bang dat een Buell geen middenbok heeft?
Ik ga het nog eens proberen, al heb ik geen middenbok. Anders trek ik het zooitje morgen gewoon weer even uit elkaar, weet niet waarom ik daar zo moeilijk over doe want heel veel werk is het niet..

Maar vanavond eerst even het blokje van me FZR wisselen, techniek waar ik tenminste wat van snap haha.

Wordt vervolgd, maar niet eerder als morgen vermoed ik.

Nogmaals bedankt voor alle input!!!
 
Als mijn BMW een aantal weken heeft stilgestaan, ontkoppelt hij ook niet meer. Alles zit dan kennelijk aan elkaar vastgeplakt. De enige remedie is dan op de middenbok zetten, starten en achterwiel vrij houden van de vloer. Vervolgens in de versnelling zetten (zonder koppeling) en een aantal keren gas geven, waardoor de koppeling los schiet. Daar is kennelijk behoorlijk wat kracht voor nodig, want rijdend op straat lukte mij dit niet. Maar ik ben bang dat een Buell geen middenbok heeft?
Ik heb het ook al wel eens een paar keer gehad, maar op de middenbok, in de 1 gas geven en dan de achterrem intrappen zou ik doen. Grotere kans dat het zooitje los komt.
 
Met het wiel van de grond inderdaad gewoon erin trappen bij stationair. Heb ook wel eens met een stationair lopende motor gerend, erop springen en in z'n 1 trappen. Even hard gassen en remmen op de parkeerplaats achter en de boel is weer los.
 
Dit zijn m.i. geen plakkende platen , zeker niet als dat ding laatst nog heeft gewerkt. Dus pas op met “zo in de versnelling trappen” .
 
Als mijn BMW een aantal weken heeft stilgestaan, ontkoppelt hij ook niet meer. Alles zit dan kennelijk aan elkaar vastgeplakt. De enige remedie is dan op de middenbok zetten, starten en achterwiel vrij houden van de vloer. Vervolgens in de versnelling zetten (zonder koppeling) en een aantal keren gas geven, waardoor de koppeling los schiet. Daar is kennelijk behoorlijk wat kracht voor nodig, want rijdend op straat lukte mij dit niet. Maar ik ben bang dat een Buell geen middenbok heeft?
Over wat voor type BMW gaat het dan?
 
Met het wiel van de grond inderdaad gewoon erin trappen bij stationair. Heb ook wel eens met een stationair lopende motor gerend, erop springen en in z'n 1 trappen. Even hard gassen en remmen op de parkeerplaats achter en de boel is weer los.
Ja lekker handig,en als hij niet loskomt,het is wel een V twin,zo maar ff aanlopen en stoppen zonder koppeling zou ik niet
aanraden.Trek die zooi weer uit elkaar smeer de platen goed in met olie dan zou het moeten werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan