Buell ontkoppelt niet na onderhoud

Ozzoes

MF'er
5 apr 2021
88
66
Beste,

Laatste keer dat ik hier was had ik hulp nodig voor me BMW, die is inmiddels de deur uit en vervangen door een Buell. Ik ben hier verder niet echt actief, maar hoop dat jullie me toch willen en kunnen helpen!

Ik heb de Buell gekocht met een probleem in het laad systeem, de regulator had ik al vervangen, en van het weekend de verbrande stator vervangen. Echter heb ik na montage een nieuw probleem hoewel ik alles volgens het boekje en super zorgvuldig heb uitgevoerd, dus ik zit redelijk met mijn handen in het haar..

De motor ontkoppelt nu niet meer, het mechanisme werkt gewoon, de bolle ring achter de moer van het koppelingshuis zit goed, moer op 100nm volgens het boekje, 2/3 mm speling op de kabel volgens het boekje... ik snap het dus even helemaal niet meer..
De motor had geen enkel probleem met ontkoppelen voor ik begon, maar nu krijg ik in z'n 1 de motor niet eens erdoor heen gedrukt als ik de koppeling intrek, merk er helemaal niks van dat ik de koppeling intrek.

Hoewel het wellicht logisch zou zijn om alles weer uit elkaar te trekken, de aandrijflijn zit op 350nm met rode locktite, dus dat doe ik liever niet (die moet los om het koppelingshuis eruit te kunnen halen)

Iemand enig idee?
 
Laatst bewerkt:
Nog misschien iets om te controleren,schijnt een kwaaltje te zijn,
 
Over wat voor type BMW gaat het dan?
Een BMW R75/5 (1973) met een droge koppeling. Ben er eerst mee gaan rijden, maar zelfs na een paar kilometer wisselend gas geven wilde de koppeling niet loskomen. Vervolgens vond ik die tip van op de middenbok zetten met het achterwiel los van de grond ergens op een forum van BMW rijders en het was zo gefixt. :]
 
Geen tips over bmw's.
Dit is een buell met sportster gebaseerd blok. Zeker het onderblok.

Platen lopen in dezelfde olie als de primaire overbrenging en de bak. Net geen liter. 10w40 motorfiets olie mag. Semi synth.


Blok heeft eigen olie. 20w50 mineraal.
Inderdaad een compleet andere motor met een ander soort koppeling.
Als je op dat filmpje kijkt komt het koppeling mechaniek best een eind van z,n plek,bij zo,n
verplaatsing zou de koppeling al los moeten komen,gebeurd dat niet zal er toch 1 of meerdere platen vastgekleefd zitten.
Het is ook de vraag of de stalen platen wel in de juiste richting gemonteerd zitten,en of de gewone wel met voldoende olie gemonteerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wel olie met jaso erin gegooid?
En is deze Buell niet met een Rotax blok??
Had zelf een tijdje een Buell m2 met buisjes frame daar zat nog sportster blok in.
Maar die was wel stukkie ouder.
 
Wel olie met jaso erin gegooid?
En is deze Buell niet met een Rotax blok??
Had zelf een tijdje een Buell m2 met buisjes frame daar zat nog sportster blok in.
Maar die was wel stukkie ouder.
Is gevraagd.
Het is het buell sportster blok.

Ik zie ook aan de koppeling, is van harley. En werkt correct.
 
Overigens altijd de stalen platen in 1 richting monteren als die platen een ronde en afgevlakte rand hebben,
dus alle scherpe randen 1 richting op monteren.
Waarom als ik vragen mag?
Als je even tijd over heb moet je de scherpe kant van de stalen platen even een klein beetje afvijlen zodat ze niet meer scherp zijn, dan slijten ze een stuk minder in op je koppelingshuis.
 
Het pakket is niet uit elkaar geweest, voor zover ik kan lezen.
Dat is mooi,er van uitgaande dat de motor daarvoor geen koppelingsprobleem had,blijft het feit dat hij het nu niet meer doet,
er moet dus ergens iets niet goed gemonteerd zitten,vanaf een forum niet te controleren,dus zal de eigenaar zelf op onderzoek moeten,
met als laatste optie de Harley specialist.
 
Excuus ben erg druk geweest en daarom nu pas terugkoppeling, no pun intended.

Het euvel was een combinatie van de instructies voor de transmissie olie verkeerd begrijpen, had de net geen liter aangehouden en keek naar een verkeerde nok om het peil te valideren, is zo’n 400ml uitgegaan. Dit in combinatie met; vaak ben je te bang, bleek de aard van de mijn probleem. De motor ontkoppelt weer prima!

Loopt echter nog niet naar wens, en ik zit nu aan de grens van mijn kennis. Volgende week gaat de motor (helaas) dan toch op de aanhanger naar twin motorcycles en zullen hun er even naar kijken… niet mijn stijl niet mijn doel maar ik wil inmiddels toch ook gewoon genieten van de grootste uitgave die ik ooit gedaan heb…

Nogmaals iedereen heel erg bedankt voor de tips en het meedenken! Dat waardeer ik intens!
 
Hoop niet voor je dat deze nog last heeft van het bekende Buell probleem uit die jaren,namelijk zuigerschade
aan de achterste cilinder door oververhitting,dan word je grootste uitgave nog veeeeeeeeel groter.In die jaren
werd het voor garantie verholpen,en de meeste zouden al gemodificeerd moeten zijn,maar ik weet niet of deze
er nog last van heeft.De oplossing van Buell was een sensor monteren die onderbrak de ontsteking als de boel te heet werd,
lekker slim,als zoiets net gebeurd wanneer je het niet kan gebruiken8)7,maar ja het is de story van Buell,de man wist/weet heel
goed hoe hij een rijwielgedeelte in elkaar moest flansen,alles wat er aan en in zat was een drama,mijn werkgever is 2 jaar
Buell dealer geweest,in die tijd hebben we 15 blokken gewisseld en is niet 1 klant ellende bespaard gebleven,
na die 2 jaar heeft m,n werkgever het opgegeven,te veel boze klanten en gedoe voor garantie.Harley,s zijn leuk maar
de blokken zijn gewoon ongeschikt voor sportmotoren.
 
Laatst bewerkt:
Haha als dat het is dan… tja… kut?

Vermoed het niet want alles liep gewoon goed voor ik aan de slag ging…

Maar durf inmiddels niet te vertrouwen op me geluk meer haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan