Leuk die verschillende reacties op de motorscooter.
Toen ik er nog geen had ging ik ook te rade bij de ms-rijders op deze site. Veel adviezen gehad waarvan ik er ook meenam in mijn uiteindelijke keuze. Wel of geen zware ms, of juist een lichte? Veel snelweg of juist niet? Ik ben er middenin gaan zitten. De 400 typen en zwaarder waren sowieso te duur voor mij en de ms'ers rond de 125 leken mij, omdat ik veel snelweg rijd, te licht.
Als voorwaarde stelde ik wel dat de ms probleemloos 110 moest kunnen halen, al was het maar om (veilig) vrachtwagens in te kunnen halen.
Veel is afhankelijk van je eigen rijstijl en wat je van een ms verwacht.
Mijn insteek was een lekker rustig sturende machine met een laag verbuik en een comfortabele zit. Vooral omdat de kans dat mijn partner dan eens meerijd groter is.
Dat het toch een SYM GTS 250i werd in plaats van de Burgman 200 had simpelweg te maken met de mazzel dat ik tegen een aanbieding aanliep: een 1 jaar oude ms met 750 km op de teller en € 1.000 onder de nieuwwaarde (waardoor die goedkoper werd dan de B200). Voor de vorige eigenaar was de 250i te licht! Tot nu toe heb ik daar geen euro spijt van.
Bijkomstig geluk was dat de SYM net iets meer vermogen heeft dan de Burgman 200 en tweedehands was de SYM net iets goedkoper dan een nieuwe Burgman 200. Nu zijn ze het gat tussen de 200/250 en de 400/500 ms'ers met 300 cc versies aan het dichten. Ook SYM brengt nu zo'n "zwaardere" versie.
Op mijn 250i kan ik probleemloos constant vol gas rijden. Hij is gewoon afgeknepen tot ongeveer 8300 tpm, dus je rijdt 'm niet kapot. Eind juni ben ik ermee naar Normandie geweest (samen met 5 motorrijders) en dat deed ie probleemloos. Gewoon voldoende vermogen. Natuurlijk ben je op de snelweg geen partij voor de motorrijders, die moeten zich gewoon aan je aanpassen. Maar op alle andere wegen, vooral op bergwegen, doe je helemaal niets onder voor een motorrijder. In haarspeldbochten liet ik menige motorrijder het nakijken. Je kunt makkelijk stapvoets rijden en hoeft niet te schakelen: heerlijk. Bovendien zit je aanmerkelijk comfortabeler! Wel verbruikt mijn SYM op topsnelheid 1: 25, maar dat zal voor de Burgman 200 niet anders zijn! Rijd je zo rond de 110, dan haalt ie gewoon rond de 1:29. En alleen binnenwegen? Dan haal je 1:32.
Zo heeft elke ms wel zijn voor- en nadelen. De Burgman 200 lijkt mij zonder meer een goede keus. En als ik 'm vergelijk met mijn SYM, kan die Burgman 200 volgens mij zonder problemen grote toertochten aan. Ik heb wel eens een reisverslag gelezen van een Burgman 125 rijder die er samen met zijn partner heel Europa mee doorkruiste!
Veel plezier met je Burgman.
Marcel