Cagiva Mito 350

Mooi project , ben in 2020 ook begonnen met een Mito 350 project en heb er hier ook over geschreven
onder de titel ”Wat ik over had project!”.
Ben tot de kabelboom gekomen en gestopt, ben met pensioen gegaan verhuisd en volgend jaar als m’n Auto project af is ga ik verder en dan ga ik het hier ook weer posten.
Maar jij bent al beduidend verder, veel succes en blijf je volgen.
Top dat je er weer verder mee gaat!
 
Ah oke. Wat is de maat?
Ik heb de standaard 26mm mikuni's liggen. Maar had ook nog een 28mm dellorto van die mito. Daar heb ik een 2e bij gezocht en die zitten er nu dus op. Zie soms dat anderen tot wel 38mm gaan. Ik vraag me echt af of dat wel nut heeft met niet zo heel wild getunde cilinders. De luchtsnelheid neemt namelijk ook af bij een grote doorlaat.
Aan de andere kant heb ik straks andere uitlaten, open luchtfilters, carbon membraam, zeeltronic ontsteking en klein beetje poort werk (poorthoogte niet aangepast). Dus wellicht kom ik ook nog wel weg met 34mm. Maar dat is dan voor later. Eerst maar eens verder bouwen.
Dat is experimenteren.

Tot een bepaalde groote gaat het steeds harder, maar op een gegeven moment kan ie zelfs langzamer gaan, maar dan wel heel sterk..
 

Bijlagen

  • camphoto_758783491.jpeg
    camphoto_758783491.jpeg
    276 KB · Weergaven: 0
Er zit wel meer werk in zo'n ander blok in een Mito bouwen als ik dacht zeg!
Hoe gaat dat straks met de uitlaten? Worden die op maat gemaakt?
 
ja is best wel wat werk als je het netjes wil doen. Ja die worden door mito350.com gemaakt. Dempers heb ik van een mito liggen (2 stuks kevlar) Verder heb ik ook een imitatie kuip in bestelling staan en nog wat kleine spullen. Hoop dus dat ik binnen 2 maanden zo ver ben dat ik een blokje om kan maken. Daarna door naar de RDW.

Kuip
dr418cs-1.jpg
Screenshot 2024-01-07 172711.jpg
20231103_084452.jpg
unnamed (1).jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat fucking vet!
Zou het een idee zijn om niet de volledige kuip te monteren maar alleen de topkuip of ook de zijkuipen maar niet de bellypan? Dan zie je tenminste nog wat van de mooie uitlaten en zo, ik hou er wel van als het blok zichtbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Wat fucking vet!
Zou het een idee zijn om niet de volledige kuip te monteren maar alleen de topkuip of ook de zijkuipen maar niet de bellypan? Dan zie je tenminste nog wat van de mooie uitlaten en zo, ik hou er wel van als het blok zichtbaar is.
Ga ik eerste instantie niet doen. Maar ik snap goed wat je zegt idd. Zo'n 2 takt blok met pijpen is echt prachtig om naar te kijken
 
Heb je de reactie stangen onder het blok zelf gemaakt?
Kon nergens originele vinden, dus heb ik zelf wat gemaakt. Zijn 2 stukjes alu profiel wat ik gebogen heb. Verder heb ik kunststof bussen erin gemaakt zodat ik de bouten hard aan kan draaien. Is niet de mooiste oplossing zo, maar het is stevig genoeg, en het weegt ook niets. Wellicht laat ik het ook gewoon zo zitten.
 
Zo weer wat verder gegaan. Probleem was gewoon dat het ongeveer 0 graden was in de garage en de choke nog niet werkt. Ff wat remmenreiniger op de luchtfilters gespoten en sloeg direct aan. Ff op temperatuur laten komen. Koel systeem werkt netjes. Thermostaat gaat mooi open. Toerenteller werkt perfect. Laad systeem doet ook wat het moet doen. Niet ontevreden. Afstelling is nog bagger. Maar gok dat ik daarvoor naar de testbank moet. Wat me wel opvalt is dat hij best wat trilt. Als je ff naar 7k toeren gaat en dan gas los dan vind ik dat er veel trillingen zijn. Wellicht word dat minder als ie afgesteld is en ingelopen. Ik heb natuurlijk de krukas gelast en nieuwe lagers erop gezet. Heb daarna zelf de uitlijning gecontroleerd. En die was ver binnen de marges. Maar verder zou ik ook niet weten waar die trillingen vandaan komen, anders dan de krukas. Zolang je stilstaat draait er verder niets op de krukas, waterpomp, oliepomp en koppeling huis na.

 
Laatst bewerkt:
weer verder met de kuip. Ga bij de koppeling nog een klein randje weg halen zodat het mooi recht is met het yamaha logo. Misschien ooit ook zo'n deksel maken waar je doorheen kan kijken. Kickstarter past nu weer mooi.
Ook heeft de mito nu weer bijna zijn oude smalle postuur terug. Zonder de uitsparingen was de onderkuip echt wel te breed imo.
20240128_121610.jpg
20240128_121634.jpg
20240128_121643.jpg
20240128_121702.jpg
 
Laatst bewerkt:
Weer wat dingen gedaan. Uitlaten vast gemaakt en recht gehangen. Kuip nog beter passend gemaakt. Tussenstuk onderkant kuip uit alu plaat gesneden aangezien onderste kuipen niet meer bij elkaar komen door het brede blok. Morgen ff monteren.
Verder met de ketting wat zitten prutsen. Die is te kort. Dat wist ik ook wel. Alleen past het voortandwiel niet met de ketting. Tandwiel is te breed, maar ook de afstand tussen de tanden is anders. Maar eens ff uitzoeken of er ook een ander voor tandwiel te vinden is.

20240203_152520.jpg
20240203_152546.jpg
20240203_152422.jpg
 
Tandwiel probleem is al opgelost. Ik had blijkbaar uit de bak met tandwielen iets van een andere motor gepakt. Had wel dezelfde steek, dus paste op het blok. Maar had het wel kunnen weten dat het de verkeerde was, want ding was te dik om ook nog die vertande ring waar je de boel mee borgt erop te plaatsen. Die miste zeg maar de tanden, en dan haalt het weinig uit.
Gisteravond had ik ineens een ingeving dat het 1 vd andere tandwielen zou kunnen zijn, en idd. Is gewoon een 520 voor en achter tandwiel nu. Moet nu alleen nog een ketting fixen met 124 schakels. Maar dat is niet zo'n grote issue. Ook maar ff de onderkuip met popnagels aan elkaar gezet.
20240204_121316.jpg
 
Hoe gaat het bij de RDW ? waren bij mij erg lastige gasten, kletsen veel maar vrijwel niks op papier.
Intussen staat er wel het een en ander beschreven, pak dat tactisch aan, die gasten zijn erg persoonlijk en staan boven de regels.
Die set van je komt bekent voor, die werden gemaakt door die gozer (naam effe kwijt) die hem in die gauloise blauw van Rossi had gespoten. Dat was een hele mooie Mito/RD die erg hart liep, erg gaaf.
Ik was een watje, voor mij was het een pekel brommer voor erbij die volledig legaal op kenteken moest, oftewel ik heb er een kleine viertakt in gehangen ( met het Honda blok erin dus jaren lang de enige betrouwbare italiaan in Nederland).
Ik heb hem 7 jaar geleden verkocht, maar blijft een leuke fiets.
En ja als het een tweetakt was geweest was hij vast nog mooier.
Maar dit uiterlijk en dan hoogtoerig gassen dan wist bijna niemand wat het was (een rare ducati ofzo)..
Remmen voor de bocht, eerst volgas en dan insturen.... Yep altijd veel lol mee gehad.
Dit was mijn filmpje bij de verkoop.
Maar je hebt een heel mooi project onder handen, veel succes ermee.
Het zal je nog wel even bezig houden..

Elk probleem wat je oplost levert je 2 nieuwe op...
 
Hoe gaat het bij de RDW ? waren bij mij erg lastige gasten, kletsen veel maar vrijwel niks op papier.
Intussen staat er wel het een en ander beschreven, pak dat tactisch aan, die gasten zijn erg persoonlijk en staan boven de regels.
Die set van je komt bekent voor, die werden gemaakt door die gozer (naam effe kwijt) die hem in die gauloise blauw van Rossi had gespoten. Dat was een hele mooie Mito/RD die erg hart liep, erg gaaf.
Ik was een watje, voor mij was het een pekel brommer voor erbij die volledig legaal op kenteken moest, oftewel ik heb er een kleine viertakt in gehangen ( met het Honda blok erin dus jaren lang de enige betrouwbare italiaan in Nederland).
Ik heb hem 7 jaar geleden verkocht, maar blijft een leuke fiets.
En ja als het een tweetakt was geweest was hij vast nog mooier.
Maar dit uiterlijk en dan hoogtoerig gassen dan wist bijna niemand wat het was (een rare ducati ofzo)..
Remmen voor de bocht, eerst volgas en dan insturen.... Yep altijd veel lol mee gehad.
Dit was mijn filmpje bij de verkoop.
Maar je hebt een heel mooi project onder handen, veel succes ermee.
Het zal je nog wel even bezig houden..

Elk probleem wat je oplost levert je 2 nieuwe op...

heb ff paar weken geen tijd gehad (wintersport, verjaardagen, huis/ tuin enz). Hoop vanaf volgende week weer wat te kunnen doen. Leuk project trouwens die van jou!! Netjes gedaan ook. Jammer alleen dat het geen 2 takt is;)

Tja de RDW.....ze zouden gewoon regels/ standaards/ norm elementen op moeten volgen. Ze werken onder een 17020 accreditatie net als het bedrijf waar ik werk. Ik ken als geen ander de regels waar zo'n instelling aan moet voldoen. Het zou niet van de persoon af moeten hangen.....maargoed we weten allemaal dat dat niet zo werkt bij de RDW. Daarbovenop, het is van de zotte dat er maar 1 instelling die aanwijzing heeft in NL. Ze hebben eigenlijk dus gewoon een vrijbrief om maar wat aan te kloten. Want de RVA gaat de RDW echt niet zo maar schorsen. Dan staat het hele land op zijn kop. Tot zo ver onafhankelijke, kundige certificerende instelling.....
Eigenlijk zou een clubje enthousiastelingen gewoon een 17020 accreditatie aan moeten vragen voor zelfbouw, oldtimers etc. Denk dat daar best geld in te verdienen valt. Vraag me alleen af hoe de overheid zich hierin gaat mengen. Duitslang volgt bijvoorbeeld wel de EU regels en daar heb je meerdere partijen die keuring mogen doen (Dekra, TuV etc)

Die set komt trouwens niet uit die hoek. Komt van Mito350.com (yordi)
 
Laatst bewerkt:

Zo doe ik het nadat ik ooit dacht mijn ketting goed te hebben gespannen en bij een vakman te horen kreeg dat deze toch echt te strak stond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan