Camera type en plaats bevestiging

Banditfan

MF'er
10 apr 2021
44
13
Goedendag,

ik zou graag jullie advies willen wat betreft type camera en wat een handige plaats is om deze camera te bevestigen. Het is voor het touren bedoeld en voor mijn eigen veiligheid op de weg.

Mvg Lionel.
 
Hangt nogal van het type en merk motor af. Niet achter het scherm, want dan krijg je vaak vage vlekken (platte vliegjes enzo.). Ik had hem op mijn Pan European bovenop de linkerzijspiegel staan.
Mijn ervaring is ook dat je best meer dan één camera voert: het wordt nogal saai als je steeds vanuit hetzelfde gezichtspunt filmt. Je kan natuurlijk ook regelmatig stoppen en je camera dan telkens ergens anders bevestigen. Bovenop of opzij je helm kan ook.
Dat je er dan uitziet als een Teletubbie moet je er wel bijnemen. :P
 
Goedendag,

ik zou graag jullie advies willen wat betreft type camera en wat een handige plaats is om deze camera te bevestigen. Het is voor het touren bedoeld en voor mijn eigen veiligheid op de weg.

Mvg Lionel.
Hoe bedoel je “eigen veiligheid” dmv een camera?
 
Hoe bedoel je “eigen veiligheid” dmv een camera?
Ik veronderstel dat hij eigenlijk bedoeld op het punt om beeldmateriaal als bewijs bij ongevallen/incidenten te kunnen gebruiken.

Dus niet voor eigen veiligheid, maar "gerechtigheid".

Dáárvoor had ik het ook, een camera met een lens voor, en een lens achter. Nam in gescheiden beeld op, en er pastte 10u beeldmateriaal van de frontcamera EN de achtercamera op het SD kaartje. Daarna werd file per file vanaf de oudste weer overschreven. Contact aan, begint te filmen, contact uit, stopt met filmen. De filmpjes gaven een duidelijk verkeers/situatie beeld, en meestal leesbare nummerplaten.
Om ze als "actiefilmpjes" op youtube te zetten was het echter ondermaats.

De camera is nu kapot (denk door een onhandigheid van mijzelf tijdens het laatste onderhoud), maar er komt nog een nieuwe op.
 
Ik heb een camerasysteem van Ali-Express, merk V-Sys:

Ik had gehoopt deze als extra spiegel te kunnen gebruiken op mijn BMW k100 RS, maar daarvoor valt hij wel wat tegen. Schermpje is op zich duidelijk en groot genoeg. Maar zodra het goed licht is buiten, is het schermpje niet fel genoeg. Bovendien kan je door de groothoek lens (170°) niet goed afstanden inschatten.
Ik gebruik hem dus vooral als "dashcam", dus om continu op te nemen.

Ik heb de camera aan de voorkant onder de koplamp aan de kuip gemonteerd:
Bevestiging VSys frontcamera BMW.jpg


De achtercamera heb ik in het kontje gemonteerd, net onder mijn gereedschapstasje (die op deze foto wat verder naar onder hangt dan normaal, doordat ik een roltas met een trekhaak er bovenop geknoopt had 8-)):
Achterkant BMW.jpg


Het schermpje en de bedieningsknoppen heb ik links op de kuipbekleding gemonteerd. Daar zit hij redelijk beschut en raakt hij nèt niet de teller-unit met sturen:

Bevestiging VSys bediening BMW.jpg

Foto's zijn uitsnedes uit Landmarkrally foto's, dus wel wat korrelig, maar volgens mij is het idee wel duidelijk.

Het kastje met de rode knoppen is de bedienings-unit. Daarop knippert een lampje wanneer hij aan het opnemen is. De camera neemt continu op in clips van maximaal 5 minuten en als de SD vol is, overschrijft hij de oudste. Als de bewegingssensor heftige bewegingen detecteert, maakt hij van de filmpje automatisch een beveiligd filmpje, wat niet automatisch overschreven wordt. Je kan dit ook doen, door op 1 van de rode knopjes te drukken. Het lampje gaat dan ook snel flikkeren.

Ik vind de beeldkwaliteit voldoende. Ik kan redelijk wat kentekens lezen. Ik zal eens even kijken of ik nog ergens wat voorbeeld materiaal heb.
 
Oke, je heb zelfs een schermpje erop. Nu nog een stopbord en dan kun je mensen de beelden laten zien van hun rijgedrag🤣.
 
Ik had gehoopt deze als extra spiegel te kunnen gebruiken op mijn BMW k100 RS, maar daarvoor valt hij wel wat tegen. Schermpje is op zich duidelijk en groot genoeg. Maar zodra het goed licht is buiten, is het schermpje niet fel genoeg. Bovendien kan je door de groothoek lens (170°) niet goed afstanden inschatten.
Ik kan mij anders wel voorstellen dat het een handig "extraatje" is, een camerascherm die als "binnenspiegel" fungeert.
Ook al is de afstandsschatting niet optimaal door de groothoeklens, het geeft je wel een idee van wat er achteraan op je afkomt.

De "onzichtbaarheid" door de zon is wel een minpuntje. Maar dat is lang niet altijd zo het geval he, de zon schijnt in onze lage landen niet te dikwijls, dus ... ;)
En op de momenten dat de zon het schermpje wel onzichtbaar maakt kan je in jezelf denken, "ach, toen ik deze camera nog niet had, had ik helemaal géén "binnenspiegel.""

Maar, kan je de montagehoek niet veranderen? Ik bedoel, rechter op zetten, meer naar het verticale toe. Ik heb dat met mijn smart phone ook gedaan. Blijft goed leesbaar in het donker, maar ook met de zon erop is het een stuk beter, doch niet optimaal, maar ik kan nu ook met de zon erop voldoende informatie zien als ik maps open heb staan
 
Zo had ik het nog niets eens bedacht, Ik heb er ook een schermpje op, maar omdat alles automatisch gaat heb ik die unit in een bakje gestopt dan is hij ook beter beschermd tegen de regen (die we wel genoeg hebben in ons landje) en heb ik een afstandbediening op het stuur om toch foto's te kunnen maken of situatie te bewaren handmatig.
 
Ik kan mij anders wel voorstellen dat het een handig "extraatje" is, een camerascherm die als "binnenspiegel" fungeert.
Ook al is de afstandsschatting niet optimaal door de groothoeklens, het geeft je wel een idee van wat er achteraan op je afkomt.

De "onzichtbaarheid" door de zon is wel een minpuntje. Maar dat is lang niet altijd zo het geval he, de zon schijnt in onze lage landen niet te dikwijls, dus ... ;)
En op de momenten dat de zon het schermpje wel onzichtbaar maakt kan je in jezelf denken, "ach, toen ik deze camera nog niet had, had ik helemaal géén "binnenspiegel.""

Maar, kan je de montagehoek niet veranderen? Ik bedoel, rechter op zetten, meer naar het verticale toe. Ik heb dat met mijn smart phone ook gedaan. Blijft goed leesbaar in het donker, maar ook met de zon erop is het een stuk beter, doch niet optimaal, maar ik kan nu ook met de zon erop voldoende informatie zien als ik maps open heb staan
In het donker werkt het prima. Maar bij daglicht is hij echt niet fel genoeg. Ja, het is extra, maar ik zit bij de K nogal tegen mijn eigen handen aan te kijken omdat de spiegels zo ver naar voren aan de kuip zitten. Ik heb daarom ook al die extra spiegeltjes erop zitten, zodat ik iets meer beeld heb.

Montagehoek kan niet veranderd, dan kom ik mijn tellers tegen. Dat is nu minder dan een halve cm speling.
 
heb ook zo een alliexpres set met voor en achter een camera kan de hele dag op een sd kaartje wel een 256 gb scherm en knopen zitten ergens onder het zadel foto maken vindt ik onzin kan altijd later nog de info van het sd kaartje halen
is gewoon voor mij eigen veiligheid want motors rijden altijd gevaarlijk volgens veel weggebruikers
 
Ik gebruik op de BMW een GoPro. Bevestiging voorop boven de lichtunit (RVS-beugel), op de helm of de 'Gopro-BH'. Ik heb een kabeltje naar de camera zodat ik de hele dag kan filmen (als ik dat al zou willen) en dus spanning genoeg heb. Ik kijk 'live' mee met de beelden via de koppeling naar mijn telefoon op een RAM-mount op het stuur. Kan ik ook aan/uit bedienen.

Werkt eigenlijk al jaren prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan