Carbs Honda CB650SC Nighthawk

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Ik heb een vraagje mbt de carburateurs van deze motor.
Ze schijnen van het vacuum-type te zijn.

Kan iemand me uitleggen hoe dit zo ongeveer werkt en of er tips & trics zijn voor het omgaan met dit soort carbs? (bijv. waar NOOIT aankomen etc.?)
Een plaatje van dit soort carbs erbij is natuurlijk erg welkom.

Zo heb ik half en half begrepen dat je na een periode van rust startproblemen kan verwachten met dit type omdat ze zich niet vanzelf met benzine vullen, of zo. :?

Alvast bedankt voor jullie info! :)
 
Dat zijn mooie carbs! Heb ik al eens uit elkaar gehaald en schoon gemaakt en dat scheelde. Op mijn CB500T zitten ze ook. De vacuumzuiger moet absoluut braamvrij zijn. Zelf heb ik er eentje met graadje 1200 schuurpapier gepolijst en daarna met een polijstmiddel bewerkt. Functioneren nu overigens prima. Wel altijd nog het idee om ze goed op elkaar af te laten stellen met zo'n soort van kwikdrukapparaat?! Toch een adviesje, een werkplaatsboek. Zijn wel via het web maar ook via de motorhandel te bestellen. Zal het mijne is opsnorren en erop terugkomen, heb je echt plezier van.
 
pas op bij het schoonspuiten,bij het mengselstelschroefje verwijderen opletten dat je het veertje en vervolgens metalen ringetjeje +o ringetjeje niet kwijt raakt
anders word het een dure grap.
 
de benzinekraan word geopend door het vacuum bij draaiende motor tussen inlaatpoort en carburateur,als je accu enigzins verzwakt/ontladen is draaid de motor tijdens het starten niet snel genoeg om het kraantje goed te openen.
of bij een geringe lekkage van het slangetje tussen kraantje en inlaatkanaal krijg je het zelfde probleem.
De vlotterbakjes verliezen benzine na een poosje stilstaan,door de ontluchting die er op elke carburateur zit.
en het mengsel wat dan nog over blijft is daardoor minder van kwaliteit
waardoor ie inderdaad beroerder start.
even de restjes aftappen,en beter mengsel uit je tank erin geeft een betere start
na een paar maanden stilstand.
 
Laatst bewerkt:
Bij langere stilstand loont het de moeite om de vlotterbakjes even los te nemen om het spul schoon te maken.
Na montage het spul effe warmdraaien en synchroniseren,verders eigenlijk nada.
De membramen willen wel eens uitdrogen en scheuren,waardoor de zuiger niet omhoogkomt.
 
Toch een adviesje, een werkplaatsboek. Zijn wel via het web maar ook via de motorhandel te bestellen. Zal het mijne is opsnorren en erop terugkomen, heb je echt plezier van.

Ik ben al druk op zoek geweest op het internet. Dat is voor mij een deel van de pret.

Zo heb ik voor mijn CB400F diverse parts lists, met duidelijke tekeningen, gevonden.
Ook via het net een origineel NOS werkplaats handboek / shop manual voor de CB350/400F gekocht.
Dat levert uren interessant lees- en kijkplezier op en je kunt van te voren een en ander goed bekijken, voor je ergens aan begint...

Overigens, voor diverse CB's zijn op Honda4fun diverse handboeken en partslists gratis te downloaden.
Dit is overigens ook al gemeld in het speciale topic dat bestaat over werkplaatshandboeken.

Ook op deze wijze de nodige info te pakken gekregen voor de Yam XS650, van een kennis van me.(E-schema o.a.)

Voor het masjien dat ik nu heb, heb ik zegge en schrijven 2 sites gevonden waar CD-roms te koop zijn met partslists.
Een werkplaatshandboek heb ik nog niet voorbij zien komen in die vorm, wel als boek, van Haynes, of zo.

Ik houd me zeer aanbevolen voor dat deel uit je boek dat over de carbs gaat!
 
He brikker, ik heb wel een partslist voor je, zal zien of ik em kan branden voor je.
Met plaatjes en de hele zooi!

Dat zou fantastisch zijn!! :}
Ik heb nl ook bij Honda nederland informatie opgevraagd en een briefje van hun ontvangen waarin zij zeggen dit type nooit geimporteerd te hebben.
Ze hebben er dus geen informatie over.

Dus, als je de moeite wilt nemen : graag!
Mijn e-mailadres is wijzelf@kabelfoon.nl, dan hoor ik het wel van je.

Alvast bedankt. :)
 
:}

full
 
Sorry CB Renee, jouw bijdrage had ik nog niet gelezen, heel mooi aanbod en daar kom ik niet tussen. Jaartjes geleden mocht ik de partslist van mijn dealer overnemen en vandaar deze plaat. Deze is uit de CB450K3-4-5 reeks.
 
Hallo Oude Brikker, ik bedoel dus Haynes. Zelf blijk ik een exemplaar te hebben over de 350 serie (de Slegte) en die hebben deze carbs weer niet. Bij de (de)montage gebruik ik de partslist. Mijn dealer beschikte niet meer over een werkplaatsboek, dat zal niet meevallen, zoek zelf ook. Beschik over een gekopieerd boekje dat destijds standaard bij de motor zat. Toen gingen ze er nog vanuit dat je het onderhoud zelf deed en zo zijn er gegevens over het op tijd en kleppen stellen en hoe dat moet gebeuren. Dat boekje heb ik voor goed geld op een beurs gekocht, vond het duur maar zou het niet meer willen missen.

grtz
 
TingTing, bedankt! :}

Boekwerken zijn idd duur en schaars.
Een collega van mij betaalde iets van 90 pleuro's op een beurs voor een handleiding.

Kijk zelf ook bij De Slegte. Nog geen succes gehad, helaas....
 
TingTing, heb je toevallig ook de verklarende woordenlijst bij de nummertjes op de tekening?

Ik zoek de stationair-instelschroef.
Ik bedoel dus het schroeffie waarmee je de gasschuiven / smoorkleppen mechanisch bedient.
 
Als de vacuumrubbers heel oud zijn worden ze dunner en te soepel (bijna krakend als papier of plastic). Je krijgt er een belabberd rijgedrag onderin de toeren van doordat de gasschuiven te makkelijk op en neer kunnen dansen door het wisselende motorvacuum.
 
Ik gok effe op 21, die met dat veertje erbij. :)

Dat zou het wel eens kunnen zijn.

Gelukkig is de noodzaak van dit te weten vervallen.(wilde niet starten en viel uit bij gas geven)
Het machien is inmiddels succesvol gestart!
Draait nu ook keurig zonder choke en reageert netjes op het gas.
Ik heb gelukkig kennelijk ook geen rubbermembranen-probleem.


Moet nu eens zien waar een oliezweet probleempje vandaan komt, zodat ik weet wat daaraan te doen.

Wij worstelen voort.......(is wel leuk, zo'n "nieuw" machien onderzoeken / leren kennen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan