Écht budget? Een Carbtune II kost je inclusief verzenden nog geen 80 euro... Daar ha ik geen halve dag voor zitten klooien....
En voor een twin slechts 24,95. Deze heb ik enkele weken geleden gesteld bij louis.de (binnen een week geleverd!). Ik heb ze inmiddels met succes gebruikt. Dankzij de dempingschroeven zijn ze prima bruikbaar. Het gaat volgens mij met zo goed als de oude kwikkolommeters.
Carbtune is echt de sjit, niet van die hopeloze analoge klokken maar degelijke "kwik"kolommen (isnie kwik,magniemeer).
Daar had ik graag €80,- voor over,verdient zichzelf terug...
Ipv water zou ik een druppie naaimachine olie nemen; verdampt niet zo snel.Hej Triple,
Jij snapt het !! Mercury rules.
Heb er zelf een hangen van het merk Motion Pro (weliswaar geleend, maar voor onbepaalde tijd). En voor kwik moet je zorgen dat je goede vriendjes bent met een scheikunde leraar of amanuensis.....
Dun laagje water op je kwik houd de dampen tegen, dus die werkt over 40 jaar nog.
cu,
John
Nou, € 80.- Euro is natuurlijk niet niks, zeker niet als je het terugrekent naar gulden, bijna F 180.- ouderwetse piekies.....
Aan de andere kant, dit is natuulijk wel "absolutely thé buissnes"
Het werkt retegoed, en precies, en als je wat ruimer zit.... meteen doen, aan de andere kant als je niet zo ruim bent, en ook niet zo heel precies met het resultaat doen de moto-detail meters het ook.
Met die dikke twin van mij merk je het direct, en ik heb het met kwik-kolom meters laten doen. ( omdat ik nog niets had, maar ook ik ga dit setjes bestellen )
Even een theorievraagje over brikken synchroniseren:
Een cyl met een lagere compressie (ouderdom) zal minder lucht verpompen en dus ook minder vacuum produceren. Met het synchroniseren zet je voor deze cyl. dus de gasklep verder dicht om het vacuum gelijk te maken met de andere cylinders.
Maar nu trek je het geheel toch alleen maar verder uit het verbandDe cyl. die al minder meedoet laat je zo nog minder doen door de gasklep verder dicht te zetten.
Kan iemand hier wat nuttigs over zeggen?
...
Volgens mij heb je gelijk. Er wordt namelijk altijd ook nadrukkelijk vermeldt in handleidingen van vacuummeters e.d. dat je alleen moet sync'en met goed afgestelde ontsteking en kleppen. Anders krijg je min of meer hetzelfde effect als van een cilinder met compressieverschil. Je stelt idd alleen de gasschuif af, dat is o.a. gekoppeld aan het volumedebiet door de venturi. Een lagere compressie van een van de cilinders zal volgens mij idd verschil opleveren in dit debiet. Daardoor zal je een motor met een relatief groot verschil in compressie tussen de cilinders nooit perfect lopend krijgen... DENK IK, wie heeft er nog andere/betere theorieën???
...
cilinder 1 heeft minder compressie, ergens door veroorzaakt, maakt niet uit. Deze cilinder zal dan toch ook minder hard zuigen aan de carb. Gevolg lager luchtstroom, minder benzinemengsel. Om dit te compenseren zet ik de gasschuif iets verder open zodat hij dat verschil opvangt. Gevolg mijn klokken geven uiteindelijk een gelijke stand van de vacuum.
...