Carburateur vs injectie video

Ik vind sowieso dat Fortnine leuke video's maakt. Gewoon weer eens iets anders dan al die standaard reviews. Vaak met best interessante onderwerpen zoals deze of de airbag video. Of een carburateur beter is of slechter dan een injectie kan je ook hele pagina's van vinden op het internet. Maar wat hij zegt wist ik niet, namelijk dat motoren altijd port injectie en dat de fuel maps gewoon presets zijn in plaats van sensoren die realtime informatie meten. De vraag die hij niet beantwoord is of op den duur injectie voor de motorfiets dan ook wel die realtime info zal gaan meten en dan is het naast het feit dat het praktischer is ook preciezer.
 
Fi?

Dat staat toch voor Fuck Injection?

Doe mij maar old skool...

20211019_175451_copy_2268x3024.jpg


20211024_111228.jpg
 
Mijn SP had (ik heb m verkocht) PGM-fi en om een dip eruit te halen er een PowerCommander op laten zetten en inregelen.

Mijn resterende Honda's, Gilera's en MV hebben carburateurs en die doen het perfect.....

Zelfs een volledig verstopte, gore carburateur is met TLC weer tip top te krijgen, ook al is het spul >40 jaar oud...

20211011_205957.jpg


IMG-20211018-WA0013.jpeg



20211018_202718.jpg



IMG-20211018-WA0020.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Alleen de eerste injectiesystemen waren qua gasreactie en verbruik wat minder dan een carburateur uit die tijd.
Met moderne injectiesystemen kan de motor tenminste maanden en jaren sporadisch gebruikt worden zonder gezeur.
Voor mij geen carburateurs meer. Onzeker bij stilstand. Vervuiling i.c.m. lucht is daar een sluipmoordenaar.
Dat gepiel met die sproeiers en uitbouwen bij meercilinders. :N
 
Alleen de eerste injectiesystemen waren qua gasreactie en verbruik wat minder dan een carburateur uit die tijd.
Met moderne injectiesystemen kan de motor tenminste maanden en jaren sporadisch gebruikt worden zonder gezeur.
Voor mij geen carburateurs meer. Onzeker bij stilstand. Vervuiling i.c.m. lucht is daar een sluipmoordenaar.
Dat gepiel met die sproeiers en uitbouwen bij meercilinders. :N
:^
 
Mijn SP had (ik heb m verkocht) PGM-fi en om een dip eruit te halen er een PowerCommander op laten zetten en inregelen.

Mijn resterende Honda's, Gilera's en MV hebben carburateurs en die doen het perfect.....

Zelfs een volledig verstopte, gore carburateur is met TLC weer tip top te krijgen, ook al is het spul >40 jaar oud...

Bekijk bijlage 1691723

Bekijk bijlage 1691721


Bekijk bijlage 1691722


Bekijk bijlage 1691720

Vandaar nu ageren tegen injectie 😒
Beetje doorzichtig 🥳
 
Alleen de eerste injectiesystemen waren qua gasreactie en verbruik wat minder dan een carburateur uit die tijd.
Met moderne injectiesystemen kan de motor tenminste maanden en jaren sporadisch gebruikt worden zonder gezeur.
Voor mij geen carburateurs meer. Onzeker bij stilstand. Vervuiling i.c.m. lucht is daar een sluipmoordenaar.
Dat gepiel met die sproeiers en uitbouwen bij meercilinders. :N

Nou ik had een 98 SRAD 750 injectie,was,met mijn daytona 675 2006 als vergelijking,niks mis mee.
Al zeiden de "geleerden"van wel..

Van mijn ZXR heb ik met de benzine kraan dicht de vlotterkamers leeg gedraaid.,ondanks dat er 98 E5 in zit.
Ik heb geen zin om de stopverf er in de lente weer uit te moeten halen.
 
Nou ik had een 98 SRAD 750 injectie,was,met mijn daytona 675 2006 als vergelijking,niks mis mee.
Al zeiden de "geleerden"van wel..

Van mijn ZXR heb ik met de benzine kraan dicht de vlotterkamers leeg gedraaid.,ondanks dat er 98 E5 in zit.
Ik heb geen zin om de stopverf er in de lente weer uit te moeten halen.
Suzuki was al snel 'smooth' inderdaad.
Notabene Honda noteerde vaak een gigantisch hoog verbruik.

En lastwissel reacties met tweecilinders is natuurlijk ook een lastiger puntje.
Als de snelle jongens (in gedachten :+ ) dan ook nog eens snelgas gingen monteren.. O-) :)
 
Ik vind sowieso dat Fortnine leuke video's maakt. Gewoon weer eens iets anders dan al die standaard reviews. Vaak met best interessante onderwerpen zoals deze of de airbag video. Of een carburateur beter is of slechter dan een injectie kan je ook hele pagina's van vinden op het internet. Maar wat hij zegt wist ik niet, namelijk dat motoren altijd port injectie en dat de fuel maps gewoon presets zijn in plaats van sensoren die realtime informatie meten. De vraag die hij niet beantwoord is of op den duur injectie voor de motorfiets dan ook wel die realtime info zal gaan meten en dan is het naast het feit dat het praktischer is ook preciezer.
De lambda sonde wordt bij motoren wel gebruikt maar alleen in bepaalde condities. (deellast, constante gasstand,...)
 
Alleen de eerste injectiesystemen waren qua gasreactie en verbruik wat minder dan een carburateur uit die tijd.
Met moderne injectiesystemen kan de motor tenminste maanden en jaren sporadisch gebruikt worden zonder gezeur.
Voor mij geen carburateurs meer. Onzeker bij stilstand. Vervuiling i.c.m. lucht is daar een sluipmoordenaar.
Dat gepiel met die sproeiers en uitbouwen bij meercilinders. :N
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met al mijn brommers en motoren nog geen verstopte sproeier heb gehad in de afgelopen 16 jaar. Als het goed staat en je regelmatig rijdt, zijn carburateurs wat mij betreft heel betrouwbaar. Voor het milieu is het natuurlijk waardeloos.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met al mijn brommers en motoren nog geen verstopte sproeier heb gehad in de afgelopen 16 jaar. Als het goed staat en je regelmatig rijdt, zijn carburateurs wat mij betreft heel betrouwbaar. Voor het milieu is het natuurlijk waardeloos.
Hier e.a. overgenomen van een oude eigenaar wat weer goed lopend gemaakt moest worden, en bij de eigen quad, crosser en driecilinder ook een keerde carb moeten demonteren/reinigen. :)

Ik heb hier ook wel een minibike gehad die vier jaar stilstond, afvullen met benzine en starten. :t
Maar stallen is dan wel aftappen.
Nu met drie injectie fietsen in ieder geval geen omkijken naar.
Soms denk je binnenkort weer te rijden en ineens zijn er al vier maanden voorbij.
Nu met de winter gaan er twee mogelijk een maand of zes, zeven niet rijden. O-)
 
Tsja, ik heb 1 motor en 1 scooter dus dat geeft een stuk minder kopzorgen, zelfs met carburateurs. :+
 
Voltanken met Shell Vpower of BP98 ultimate. Zit geen ethanol in. 3,4 maanden geen probleem.

Anders Aspen...
 
Hier e.a. overgenomen van een oude eigenaar wat weer goed lopend gemaakt moest worden, en bij de eigen quad, crosser en driecilinder ook een keerde carb moeten demonteren/reinigen. :)

Ik heb hier ook wel een minibike gehad die vier jaar stilstond, afvullen met benzine en starten. :t
Maar stallen is dan wel aftappen.
Nu met drie injectie fietsen in ieder geval geen omkijken naar.
Soms denk je binnenkort weer te rijden en ineens zijn er al vier maanden voorbij.
Nu met de winter gaan er twee mogelijk een maand of zes, zeven niet rijden. O-)
Tja toch kunnen injectoren ook vast gaan zitten,alleen wel pas na erg lange stilstand,heb dat wel meegemaakt met
winkeldochters die lang stilstonden in de showroom.
 
Alleen de eerste injectiesystemen waren qua gasreactie en verbruik wat minder dan een carburateur uit die tijd.
Met moderne injectiesystemen kan de motor tenminste maanden en jaren sporadisch gebruikt worden zonder gezeur.
Voor mij geen carburateurs meer. Onzeker bij stilstand. Vervuiling i.c.m. lucht is daar een sluipmoordenaar.
Dat gepiel met die sproeiers en uitbouwen bij meercilinders. :N
Ik heb een injectie uit '81die reageert erg snel op het gas, benzine spuit hij op de kleppen.
Na 10 jaar stilstand is het startknop drukken en aanslaan.
 
Ik heb een injectie uit '81die reageert erg snel op het gas, benzine spuit hij op de kleppen.
Na 10 jaar stilstand is het startknop drukken en aanslaan.
Ik heb ooit een keer proefgereden op zo,n Z1000,reed heel leuk,ik wou eigenlijk proefrijden op
een Z1R Turbo,maar dat mocht niet😭,dus dan maar de injectie als troostprijs meegekregen:')
beide zijn nu zeldzame fietsen.
 
Ik heb er twee, de 2e kostte 500 guldens.
Helaas is er geen mooie 4 in 2 uitlaat voor te vinden.
Dat is een probleen vanveel motoren uit die tijd,het eerste wat je vroeger deed was de originele pijp
er zo snel mogelijk onder vandaan halen voor een mooie 4 in 1,originele pijpen wou toen niemand hebben dus
verdwenen in de oud ijzer container,en wat er over is gebleven van sloop motoren is ook de moeite niet waard,
het is of beschadigd,geroest of er zit geen binnenwerk meer in,origineel is er af fabriek zo goed als niks te krijgen,
enigste wat je dan kan hopen is dat er ooit een bedrijf de originele namaakt,Delkevic of Bosso bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan