Carburateurs schoonmaken?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Ik heb een ZX-7R uit 2000 met inmiddels 70000 km op de teller. Boven de 4000 toeren/min loopt de motor heel mooi.
Maar onder de 4000, vooral als je langzaam rijdt en optrekt bij het stoplicht loopt de motor rauw en onregelmatig.
Dus ik dacht de carburateurs schoonmaken.

Vanochtend de motor in de tuin gereden:
P5180553C.jpg


En de carburateurs losgehaald:
P5180557C.jpg


En toen werd ik wel blij; eigenlijk ziet alles er netjes en schoon uit.
Klein beetje troep onderin, maar dat is alles;
DSC_8787C.jpg


De rest ziet er schoon uit:
DSC_8791C.jpg


DSC_8788C.jpg


Vervolgens de sproeiers eruit gehaald en die zien er ook schoon en netjes uit:
DSC_8793C.jpg


DSC_8794C.jpg


En dan nu ... de vraag: Het heeft toch verder geen nut om deze carburateurs verder open te maken en/of te laten reinigen?
Die kleine gaatjes in de sproeiers zijn ook helemaal schoon, kan je gewoon door heen kijken.
 
Heel lang geleden, in de vorige eeuw zelfs nog, had ik een ZZ-R 600. En die had pas last van carb problemen na de winter :X
Het had wel als voordeel dat ze deze motor ooit eens probeerde te stelen; na 100 meter hadden ze het al opgegeven en de motor op straat gegooid.

Tank je altijd premium-benzine?
In deze motor wel. Op mijn woon-werk route heb ik deze keuze uit Shell V-power en BP Ultimate.

met als aanvulling een foto van wat ik aantrof in mijn R1 van 1998 die 6 weken stilstond :
Interessant.
In mijn woonkamer staat een mooi opgepoetste ZX-10R met injectie ... en een tank vol E10 :X
En dat al 3 maanden en ik was niet van plan deze voor het voorjaar nog naar buiten te laten.
Toch eens kijken hoe ik die benzine eruit kan pompen.

@Kabouter Puntmuts Het lijkt toch of dat boutje er schuin in zit, heel schuin..
Klopt, is 'by design'. Al die schroefjes zitten nogal ruim.
Vandaag bij Molenaar geweest en nieuwe besteld. Ook de afdichtings rubbers.
 
Heel lang geleden, in de vorige eeuw zelfs nog, had ik een ZZ-R 600. En die had pas last van carb problemen na de winter :X
Het had wel als voordeel dat ze deze motor ooit eens probeerde te stelen; na 100 meter hadden ze het al opgegeven en de motor op straat gegooid.


In deze motor wel. Op mijn woon-werk route heb ik deze keuze uit Shell V-power en BP Ultimate.


Interessant.
In mijn woonkamer staat een mooi opgepoetste ZX-10R met injectie ... en een tank vol E10 :X
En dat al 3 maanden en ik was niet van plan deze voor het voorjaar nog naar buiten te laten.
Toch eens kijken hoe ik die benzine eruit kan pompen.


Klopt, is 'by design'. Al die schroefjes zitten nogal ruim.
Vandaag bij Molenaar geweest en nieuwe besteld. Ook de afdichtings rubbers.


maarten het gekke is wel dat ik bij mijn zx10r geen last heb van slecht starten of slecht lopen na lange stilstand.
alleen carburateur motoren hebben hier last van volgens mij.
 
maarten het gekke is wel dat ik bij mijn zx10r geen last heb van slecht starten of slecht lopen na lange stilstand.
alleen carburateur motoren hebben hier last van volgens mij.
Mijn FZ heeft carbs. De BB is injectie.
De carbs van de FZ dat is het zorgenkindje. Injectie geen problemen te verwachten.
Toch gooi ik beide tanks tot nek vol met 102. Want E10 veroudert snel en is hygroscopisch wat de binnenzijde van je tank laat roesten....... :X
Ethanol is troep. :( Met dank aan Jesse K. en Rob J. Deze boeven die de hoofdverdachten zijn van dit probleem.
 
Goed voor de zoveelste keer.
Mijn bijna 34 jaar oude bmw k100 baksteen rijdt bij mij nu al 8 seizoenen en 40.000km op duitse E10 benzine.
Zonder problemen.
Mijn zitmaaier ook al 8 jaar op die E10 meuk.
Mijn motormaaier ook.
Doe voor het stilzetten voor de winter niets.
Het enige wat ik wel doe is bij mijn K regelmatig wat motorolie door de benzine mengen omdat anders de benzinepomp lawaai gaat maken.
Bij de zitmaaier en motormaaier doe ik elke tankbeurt een beetje motorolie door de benzine.
Gaat allemaal probleemloos
 
Waarom doe je motorolie bij de benzine dan?
Dat is toch nergens voor nodig als die benzine goed is?


Wrm olie er bij had ik voor de bmw al uitgelegd.

En bij de zitmaaier en motormaaier deed ik dat ook al voordat er E10 benzine was.
Hoofdzakelijk omdat ik zomaar 3 uur achter elkaar aan het maaien ben en zo'n maaier zeker in de zomer loeiheet wordt en dan is een beetje extra smering niet overbodig.
Ook loop je na een paar maanden stil staan geen risico op roest op de klepzetels, klepstelen en de klepschotels.
 
En waarom motorolie en geen 2 T olie?

Omdat ik dat heb staan en het 50+ jaar geleden ook al goed genoeg was om als smering in benzine te gebruiken?
En ik zelf heb het idee dat de ethanol wat een alcohol is wel in motorolie en zeker de minerale die ik ervoor gebruik wil oplossen terwijl mengsmeerolie als dit in benzine zit uiteindelijk weer uitzakt en niet gemengd blijft. Dus ik denk dat de ethanol dan uiteindelijk ook weer uit de
mengsmeer olie gaat.
 
Je hoort het inderdaad niet vaak dat 4takten bijgesmeerd worden. Het spreekt mij iig ernstig aan. Al eerder kwam dit van njouw hand


en verder
 
Ten eerste hoe bedenk je 't, en ten tweede waarom ga je het dan toch doen.:?

Je gooit olie die niet geschikt is, in een cilinder die het niet nodig heeft. :X
Aanslag van extra kool in de cil.kop en langs de uitlaatkleppen kan je verwachten.
Mss als je een pak suiker in je tank gooit dat hier ook verbetering (?) van kan verwachten.'(
Probeer het eens! ;(
 
Ten eerste hoe bedenk je 't, en ten tweede waarom ga je het dan toch doen.:?

Je gooit olie die niet geschikt is, in een cilinder die het niet nodig heeft. :X
Aanslag van extra kool in de cil.kop en langs de uitlaatkleppen kan je verwachten.
Mss als je een pak suiker in je tank gooit dat hier ook verbetering (?) van kan verwachten.'(
Probeer het eens! ;(www
Gun iemand anders de vrijheid om het op zijn manier te doen ,als hem dat nu goed bevalt :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan