Carburateurs schoonmaken?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Ik heb een ZX-7R uit 2000 met inmiddels 70000 km op de teller. Boven de 4000 toeren/min loopt de motor heel mooi.
Maar onder de 4000, vooral als je langzaam rijdt en optrekt bij het stoplicht loopt de motor rauw en onregelmatig.
Dus ik dacht de carburateurs schoonmaken.

Vanochtend de motor in de tuin gereden:
P5180553C.jpg


En de carburateurs losgehaald:
P5180557C.jpg


En toen werd ik wel blij; eigenlijk ziet alles er netjes en schoon uit.
Klein beetje troep onderin, maar dat is alles;
DSC_8787C.jpg


De rest ziet er schoon uit:
DSC_8791C.jpg


DSC_8788C.jpg


Vervolgens de sproeiers eruit gehaald en die zien er ook schoon en netjes uit:
DSC_8793C.jpg


DSC_8794C.jpg


En dan nu ... de vraag: Het heeft toch verder geen nut om deze carburateurs verder open te maken en/of te laten reinigen?
Die kleine gaatjes in de sproeiers zijn ook helemaal schoon, kan je gewoon door heen kijken.
 
Weer hetzelfde verhaal; een wazige foto ergens van internet geplukt die eruit ziet alsof deze uit 1975 komt.
Als het echt zo erg is zoals men beweert dan zouden er toch recente en duidelijke bewijs foto's moeten zijn?

Ik ontken niet dat ethanol een probleem is, ik doe slechts twee observaties:
observatie 1: er is nog steeds niemand met een (eigen) bewijs foto.
observatie 2: aan mijn ZX-9R zie ik geen schadelijke effecten.

Ja, een kabouter gelooft allen in ECHTE sprookjes. De werkelijkheid trekt ie niet!
Vind je het nou echt nodig om op deze kinderachtige wijze te schrijven?
 
Ik heb 14 jaar gewerkt als monteur in een watersportzaak, tot oktober vorig jaar. Door de jaren heen moest ik elk jaar meer en meer carburateurs schoonmaken, vooral in het voorjaar. Het verhaal was altijd hetzelfde; "Ik begrijp er niets van, vorig jaar geen problemen gehad en nu wil ie niet meer starten." We verkochten en deden ook onderhoud aan generator setjes maar daar zijn we een jaar of 5 geleden helemaal mee gestopt. De klanten kwamen een generator brengen waarvan zonder uitzondering de carburateur helemaal dichtgekoekt zat. Dat maakte je dan in orde en een half jaar later stond die klant dan weer in de winkel met de mededeling "hij start weer niet" en wij mochten dan de hele exercitie weer herhalen omdat de klant er toch E95 in had gemikt (tegen ons advies in) omdat het wel niet zo'n vaart zou lopen, vroeger had hij er altijd 95 in gegooid. En dan hele discussies als de rekening werd gepresenteerd.
In mijn auto die ik gebruik voor dagelijks woon-werkverkeer gaat het goedkoopste vlekkenwater dat ik kan vinden, in mijn motor en mijn buitenboordmotor stook ik BP ultimate omdat ik daarmee de beste ervaring mee heb.
 
Ik sleutel wel eens aan tuin en park machines, ook elk jaar hetzelfde liedje.
Klanten die Aspen benzine gebruiken hebben nergens last van, en degenen die euro 95 tanken elk jaar de carburateur verstopt.

En dat was dan tot nu toe met E5, E10 zal het nog erger worden.
 
Ja, moet toegeven ziet er brandschoon uit. Tank je altijd premium-benzine?
Toch ziet het er bij veel anderen niet zo mooi uit na een tijdje stilstand met E-5/ E-10 in de tank. (ethanol)
Dan zijn de vlotterkamers als op de foto's van Ivan.(post #124) Of nog veel erger!

Mijn plaatselijke dealer heeft een wachtrij in mrt-apr voor reinigen van carbs!
Ieder jaar zelfde liedje. Zal wrs nu met overgang E-5=>E-10 nog erger gaan worden!
Ik was hier bij de Welkoop (alles voor tuin) die verkopen laatste jaren speciaal additief (€12 '( ) voor inhoud 1 tank van bijv grasmaaiers.
Daar ook steeds motorische problemen (lees carb) omdat ze natuurlijk veel stilstaan en na paar maanden weer eens worden gestart.

Voor reinigen heb ik mogelijkheid om het zelf te kunnen doen. Maar nu met E-0 tijdens de winter is dat niet meer nodig.
Ik haal mijn carb nu natuurlijk niet open, maar verwacht ziet van binnen uit als op jouw foto's. Ergo: vlgd jaar GEEN ultrasoon!
 
Laatst bewerkt:

met als aanvulling een foto van wat ik aantrof in mijn R1 van 1998 die 6 weken stilstond :

IMG_20191213_120937.jpg


laagst (bezonken) benzine zat vol troep en was troebel wat na enige tijd bezonk (water en ethanol) en later werd het steeds helderder, zit je benzinekraan dus op een laag punt in je tank, misschien zelf zonder buisje/benzinefilter is het eerste wat je carburateur naar binnenkrijg dat water en ethanol mengsel vol met troep .
cb750 uit 1992 eergisteren wou niet starten, pas na aftappen van de vlotterkamers uiteindelijk wel, wat er uitkwam was de naam benzine niet waardig.
Het ruikt dan ook meer naar oude wasbenzine/terpentine dan naar gewone brandstof.

Dat gelul van premium brandstoffen (Ultimate en consorten) met reinigende werking en meer km's per tank geloof ik nog steeds niet, maar de standaard benzine is tegenwoordig gewoon niet goed genoeg tenzij het voertuig regelmatig genoeg gebruikt word om de benzine niet te laten 'verouderen' .

toevoegingen gaan, wat ik er van kan vinden, alleen de corrosie van koper tegen, wat in een tank niet erg van toepassing is, lijkt mij, ik hoor het graag als men andere ervaring heeft.
 
Deze kleur valt nog mee!
Jammer geen foto van, maar tankje wat bij ons in de garage hangt voor testen had bijna de kleur van bokbier! (na ca 1/2 jaar)
Als het bier is heb ik daar geen moeite mee, maar voor benzine................... :X

Aral 102 (zero ethanol) is in D goedkoper dan hier E10. Als je die kant op gaat effe een jerrycan vullen.
Mijn FZ staat al tot de nek (geen roestvorming in de tank) gevuld met 102, en de BB idem als beurtje klaar is.
 
Laatst bewerkt:
En Firezone is gestopt met de verkoop van 102 competition. Daar zat ook geen ethanol in.
De reden dat ik ultimate tank is dat daar niet tot nauwelijks ethanol in zit. Aan de rest van de claims heb ik ook zo mijn twijfels. Toevoegingen aan E5/10 heb ik ook zo mijn twijfels over. De ethanol is dan niet zomaar ineens verdwenen. En neutraliseren? Ik vraag het me af.....
 
Daar zit precies het probleem.
Voorheen tankte ik altijd vlak voor de winter hier bij de Firezone om de hoek idd Competition 102.
Maar vanwege Groen-Links moet er nu E10 in de pomp en daarom is op veel plaatsen premium-benzine niet meer leverbaar.
(want dan zouden ze een nieuwe voorraad-tank moeten ingraven)

In Duitsland kan je nog prima bij Aral 102 gaan tanken. Geen ethanol.
Maar na diverse discussies op dit punt, werd mij duidelijk dat BP Ultimate ook GEEN ethanol bevat.
Ook geeft BP aan, dat wanneer dat wijzigt, dat ze dat DUIDELIJK zullen communiceren. Dit geeft (voorlopig) nog hoop!
 
Hoeveel recente foto's kúnnen er zijn van langdurige blootstelling aan een brandstof die pas sinds kort er is 😇

deze benzine is er al een paar jaar. echter nu is de benaming aan gepast op de pomp.

sinds deze meuk op de markt is vervuilen carburateurs veel eerder.
ook ik heb die ervaring met de ZXR 400 die ik in de schuur heb staan.
de boel schoongemaakt en een half jaar later moet het weer worden schoongemaakt omdat de hoofdsproeier dicht zit.
 
Wat krijgen mensen die op carburateurs schoonmaken googlen te zien? Een hoop ellende. Hoe kunnen we dit soort topics een beetje schoonhouden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan