Carburateurs schoonmaken?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Ik heb een ZX-7R uit 2000 met inmiddels 70000 km op de teller. Boven de 4000 toeren/min loopt de motor heel mooi.
Maar onder de 4000, vooral als je langzaam rijdt en optrekt bij het stoplicht loopt de motor rauw en onregelmatig.
Dus ik dacht de carburateurs schoonmaken.

Vanochtend de motor in de tuin gereden:
P5180553C.jpg


En de carburateurs losgehaald:
P5180557C.jpg


En toen werd ik wel blij; eigenlijk ziet alles er netjes en schoon uit.
Klein beetje troep onderin, maar dat is alles;
DSC_8787C.jpg


De rest ziet er schoon uit:
DSC_8791C.jpg


DSC_8788C.jpg


Vervolgens de sproeiers eruit gehaald en die zien er ook schoon en netjes uit:
DSC_8793C.jpg


DSC_8794C.jpg


En dan nu ... de vraag: Het heeft toch verder geen nut om deze carburateurs verder open te maken en/of te laten reinigen?
Die kleine gaatjes in de sproeiers zijn ook helemaal schoon, kan je gewoon door heen kijken.
 
Nieuwe ronde, nieuwe kansen ;)
Ik had dit topic omhoog geschopt omdat de schoonmaak van de ZX-7R een succes was en ik hetzelfde met de ZX-9R wil doen.
Nu heb ik twee nieuwe vragen met betrekking tot de ZX-9R:

Vraag 1: Ik krijg deze schroef niet los. Ik heb hier verder geen kolomboor en/of complete garage uitrusting. Is er een MF-er in midden Nederland die dit voor mij los kan krijgen? Anders breng ik het geheel naar Molenaar maar dit is minder leuk.

Bekijk bijlage 1451596
geen probleem
 
Vraag 2: Nu de carburateurs eraf zijn heb ik ook zicht op de inlaat kleppen. Die zien er wel heel erg vuil uit :X

Bekijk bijlage 1451597

Bekijk bijlage 1451598

Het lijkt zelfs vochtig. De motor loopt wel gewoon goed en met 1:20 ook niet onzuinig.
De vraag is; kan dit kwaad?
Ik vind ze wel heel erg vervuild....via de carterventilatie?

Ter vergelijking mijn 888 inlaatkanaal, en na 118k km......Enneh ik poets ze niet.

BD2A0E4F-43CF-4FA4-8640-C58EE197F5FB.jpeg
H
 
Kom je er niet met een zaagje aan? Dan kan je er een sleufje in zagen en met een platte schroevendraaier losdraaien...
Gewoon duftig op hakken met een beitel. Komt ie los.
En dan zit er gelijk een sleuf in.
Ik wil het wel netjes houden. Dan kost het maar een paar centen en blijft het in ieder geval mooi.

Je ziet het toch niet?
Zo bedoel ik het niet. Als ik mijn inlaat kanalen bekijk krijg ik toch sterk de indruk dat er iets fundamenteel fout zit. En vraag ik mij af of er binnenkort niet meer kapot gaat.
Bij die motor van swetty heb ik niet de indruk dat er iets mis is.
 
Ik wil het wel netjes houden. Dan kost het maar een paar centen en blijft het in ieder geval mooi.


Zo bedoel ik het niet. Als ik mijn inlaat kanalen bekijk krijg ik toch sterk de indruk dat er iets fundamenteel fout zit. En vraag ik mij af of er binnenkort niet meer kapot gaat.
Bij die motor van swetty heb ik niet de indruk dat er iets mis is.
Je hebt wel wat gelijk, maar je kunt ook te moeilijk denken.

Vandaar jouw aanvaring met Zot en Arnoldje.
 
Nieuwe ronde, nieuwe kansen ;)
Ik had dit topic omhoog geschopt omdat de schoonmaak van de ZX-7R een succes was en ik hetzelfde met de ZX-9R wil doen.
Nu heb ik twee nieuwe vragen met betrekking tot de ZX-9R:

Vraag 1: Ik krijg deze schroef niet los. Ik heb hier verder geen kolomboor en/of complete garage uitrusting. Is er een MF-er in midden Nederland die dit voor mij los kan krijgen? Anders breng ik het geheel naar Molenaar maar dit is minder leuk.

Bekijk bijlage 1451596

goed vastpakken met een betonvlechterstang, en je draait hem moeiteloos los
 
Nieuwe ronde, nieuwe kansen ;)
Ik had dit topic omhoog geschopt omdat de schoonmaak van de ZX-7R een succes was en ik hetzelfde met de ZX-9R wil doen.
Nu heb ik twee nieuwe vragen met betrekking tot de ZX-9R:

Vraag 1: Ik krijg deze schroef niet los. Ik heb hier verder geen kolomboor en/of complete garage uitrusting. Is er een MF-er in midden Nederland die dit voor mij los kan krijgen? Anders breng ik het geheel naar Molenaar maar dit is minder leuk.

Bekijk bijlage 1451596
Goed vastpakken met een kniptang en dan draaien.
 
Zot zijn manier van reageren spreekt mij ook niet aan, ik mis vaak de uitleg*

en

 
Note to self: meestal is het zo dat als iemand een technische vraag stelt dat er dan als antwoord de meest extreme worst case scenario's worden geschetst.
Ik heb nog geen worst case gelezen dus waarschijnlijk valt het mee.

Om het verhaal nog gekker te maken: de bougies zaten onder de bruine smurrie toen ik deze vorig jaar na aankoop er uit haalde,

dP6170270C.jpg


Ik heb nu in totaal 19 verschillende motoren gehad, maar geen enkele had van die bizarre problemen als deze motor.

Zie ook allemaal witte dingetjes rondvliegen is dat normaal ?
Ik denk dat die natte delen glinsteren.

Deze mis ik effe
_O-
Je weet het wel.

Even voordat de zaken uit de hand lopen: Ik zoek geen ruzie. Ik vind het sleutelen prutsen aan motoren leuk, lekker aan moertjes draaien.
En als ik het niet meer weet dan kom ik bij MF voor advies. Verder vind ik het allemaal best :)

Oh ja, vergeten te melden: Deze motor wordt uitsluitend voor woon/werk gebruikt; 75 km heen en 75 km terug.
 

en

Nogmaals: geen enkelverwijt aan jouw adres, tuurlijk ben je wel eens langer van stof maar hey, lees je eigen titel, Vriend :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan