CB 250G '76

agranado

MF veteraan
22 okt 2005
1.935
0
Den Haag
Hallo Brikkers!

Aangezien ik nieuw ben hier bij Brikken en Klassiekers, zal ik mij allereerst even kort voorstellen; ik ben Peter.

Nu we dat achter de rug hebben, wil ik vragen om jullie mening en tips. Het is namelijk zo: na een drukke tentamenweek, was ik vanmiddag van plan om ter ontspanning lekker aan mijn transalp te klussen. Ik ga volgend weekend op mini motorvakantie richting Normandië met de tent achterop en wilde alles nog even nakijken. Ik vertoef op moment even bij mijn ouders en daar staan achterin de tuin onder een groen stuk zeil twee motoren. Een verroeste suzuki GS500 en een Honda CB 250 G uit 1976. Op één of andere manier wilde ik eerst even onder dat zeil kijken voor ik aan de alp begon.

IMG_4074.jpg


Ik kocht de CB toen ik 17 jaar was met het idee dat ik wel even mijn rijbewijs vlug zou halen, maar dat liep iets anders. Het duurde een tijd voor ik uiteindelijk mijn rijbewijs had en verdiende inmiddels wat meer geld en kocht de GS500. Zodoende ben ik de CB vergeten en heeft die zo’n 6 jaar lang stil gestaan.

IMG_4063.jpg


IMG_4064.jpg


Op het moment dat ik het zeil van de motor haalde en er een tijdje naar keek, gebeurde er iets raars. Mijn benen werden week, ik begon licht te trillen en ik voelde mijn maag half omdraaien. Ik voelde mij licht misselijk worden, maar ik wilde niet weglopen. Nee… ik wilde daar juist blijven staan en naar de CB kijken.

IMG_4079.jpg


Ik heb de CB midden in de tuin gezet en heb alles even snel nagekeken. Dat ging nog erg moeilijk, want de voorrem zat ontzettend vast. Tsja.. het is best nog een werk om dit ding op de weg te krijgen. Ik denk terug aan alle ellende van mijn ouwe brommer, een yamaha FS1, waar ik vroeger mee naar mijn middelbare school in Rotterdam reed.

IMG_4065.jpg


IMG_4066.jpg


Ik vraag mij dus eigenlijk af, of ik wel moet beginnen aan dit project. Ik heb het eigenlijk hartstikke druk met het afmaken van mijn bachelor bouwkunde in Delft. En als ik vrije tijd heb, ben ik met mijn clubje JOOB aan het toeren of schrijf ik mijn motorreisverslag. Als ik hier aan begin, zal het denk ik erg langzaam lopen met dit project.

IMG_4076.jpg


IMG_4072.jpg


IMG_4077.jpg


IMG_4068.jpg


IMG_4069.jpg


Ik draai de bougies eruit en zie dat er aan één grijze olie kleeft. Dat hoort niet. Dat weet ik nog goed, want ik ben ooit met mijn brommer in de sloot gereden op topsnelheid en toen zag de olie er ook zo uit. Ik kijk de cilinder in en zie een nog groter ontmoedigend schouwspel. Het bougie schroefdraad van de linkercilinder ziet er niet zo best uit. Betekent dit een andere cilinderkop?

IMG_4081.jpg


IMG_4084.jpg


Ik heb de vastzittende rem losgemaakt en even snel een beetje schoongemaakt en de zuiger ingevet. Ik word nu in ieder geval niet meer door de hond van de buren aangevallen, vanwege het verschrikkelijk piepgeluid dat die maakte.

IMG_4087.jpg


Ik ben student en heb weinig geld. De transalp kost al genoeg en daarnaast wil ik deze zomer weer een grote motorreis maken. Is het opknappen van een cb’tje een dure hobby? Gaat dit niet een ontzettend karwei worden, waar ik halverwege toch mee stop? Moet ik mijzelf niet gewoon voorbehouden van alle ellende, tegenslag en verdriet en haar op marktplaats voor een habbekrats wegdoen?

Ik ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.
 
Student zijn is geen reden om niet te beginnen aan een brik! Ik ben zelf ook student.

Mijn XS400 zag er ook zo uit, en anderhalf jaar later en +/- 500€ lichter rijdt het ding echt perfect. Het leuke bij een langzame revisie is dat je maar met mondjesmaat investeringen moet doen. Nu eens 25 voor luchtfilter, dan eens 65 voor setje Megatons, etc... Valt best mee.
 
In dit geval is geld niets en tijd alles. Uit je verhaal maak ik op dat je verliefd bent op dat barrel dus niet wegdoen. Zoals Renaat al zei, neem de tijd. Begin eerst maar eens met dat hok uit elkaar te schroeven, dat kost niets. Weet je meteen wat er vervangen moet worden en wat er opgeknapt moet worden. En doe je dat op het gemakkie ben je al snel weer een maandje of wat verder.
 
En een Helicoil kan je probleem met je bougie oplossen ;)

Dus niet gelijk denken dat er een nieuwe cilinderkop op moet, zo erg hoeft het niet te zijn...

Alvast succes met je keuze omtrent het brik en je studie
 
:^

En die onderdelen kom je vanzelf tegen, zoniet voor weinig op marktplaats, dan hier voor (bijna) niks op MF. Gewoon lekker aan beginnen.
 
Het gaat wel een tijd duren voordat je hier op kan rijden denk ik.
het beste is (als de rem nog blijft hangen) om die zuiger uit je remklauw te halen en dat stofringetje eruit te halen. Dan daarachter even schoonmaken/krabben en het stofringetje weer terug stoppen en de zuiger. Dan weet je zeker dat hij niet blijft hangen.
Een nadeel is dat je de leiding opnieuw moet ontluchten maar gezien de staat vd motor zal de remolie ook niet al te schoon meer zijn.
Dit is wat ik heb gedaan met mijn cb360 want mijn rem bleef ook hangen. Nu andere (tweedehands) pomp en klauw opgezet en stalenremleidingen en alles doet het weer perfect:D
suc6 nog met je project als je ermee door gaat.
 
Ook nog een tip voor je stuur en misschien ook je uitlaat, gebruik "HG extra "
wel met handschoenen want het bijt erg. met wat boenen haal je het roest er zo af.
full
 
Laatst bewerkt:
En maak ook maar een profiel aan op eBay en een paypal-account (heb je wel visa nodig van pappa & mamma ;) )
Je kunt er zelfs het kleinste onderdeeltje apart vinden voor een leuk prijsje.

BTW, je kan goed overweg met een camera zie ik :} Als je overgaat tot heropbouwen, blijf dan aub mooie foto's nemen, dat wordt hier erg op prijs gesteld :Y
 
Goede keuze gemaakt Peter :Y

Ik sluit mij aan bij de reacties hierboven. Wegdoen zou zonde zijn. Neem gewoon rustig de tijd. Af en toe een kleine investering. Komt helemaal goed. Ervaring genoeg op het forum, en ook aan onderdelen en dergelijke raak je wel voor een appel en een ei.

Eerst inderdaad eens beginnen met alles los te vijzen en te kijken wat aan vervanging toe is. Schroefdraad kan je inderdaad oplossen met een helicoil (heb dit zelf ook nog nooit gedaan).

Moest je zinnens zijn hem ooit te laten herspuiten, kan ik een goedkoop adresje. Ik heb de mijne voor een goede 100 euro helemaal laten herspuiten (mijn cb)


Topic staat ook bij mijn favorieten, succes!

Edit: Sluit mij ook aan bij de post hierboven, goed documenteren en fotograferen die handel :Y
 
Laatst bewerkt:
En maak ook maar een profiel aan op eBay en een paypal-account (heb je wel visa nodig van pappa & mamma ;) )

100 jaar geleden misschien, maar nu niet meer hoor. :P Kan je gewoon koppelen aan je bankrekening. :Y

En ontopic vind ik die CB echt rete gaaf. :}
Hoop dat je er wat moois van gaat maken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Peter
Ik ben misschien wel spelbreker.... excuses vooraf
Je hebt al weinig tijd denk ik, en je hebt al een goed vervoer lees ik (transalp).

Volgens mij wordt 't best een duur klusje als ik op hoeveelheid oxidatie op de foto's af ga. Je bent er niet met alleen een pakkingsetje vrees ik.
Spuitwerk, chroom, wielen, blok, uitlaten, banden, ketting; ik denk niet dat je dat redt met 500 euro.

Ik zou mezelf afvragen: Hoe mooi moet die cb worden ?
En dan: hoe vaak ga je erop rijden en laat je je transalp staan ?

Kijk over een week nog eens onder dat zeil, dan is dat gevoel misschien een stuk minder.

Succes met beslissen
 
Laatst bewerkt:
Wat een hoop reacties meteen! Bedankt ook voor alle tips :) .

En een Helicoil kan je probleem met je bougie oplossen ;)

Dus niet gelijk denken dat er een nieuwe cilinderkop op moet, zo erg hoeft het niet te zijn...

Alvast succes met je keuze omtrent het brik en je studie

Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Als ik de cilinderkop weg zou brengen, zou dat denk ik ook niet de duurste reparatie zijn. Op youtube is het klusje snel geklaard.


Hoi Peter
Ik ben misschien wel spelbreker.... excuses vooraf
Je hebt al weinig tijd denk ik, en je hebt al een goed vervoer lees ik (transalp).

Volgens mij wordt 't best een duur klusje als ik op hoeveelheid oxidatie op de foto's af ga. Je bent er niet met alleen een pakkingsetje vrees ik.
Spuitwerk, chroom, wielen, blok, uitlaten, banden, ketting; ik denk niet dat je dat redt met 500 euro.

Ik zou mezelf afvragen: Hoe mooi moet die cb worden ?
En dan: hoe vaak ga je erop rijden en laat je je transalp staan ?

Kijk over een week nog eens onder dat zeil, dan is dat gevoel misschien een stuk minder.

Succes met beslissen

Je hoeft je niet te excuseren, hier vroeg ik juist om.

Ik ben nog steeds aan het 'inventariseren'. Kijken wat onderdelen kosten en of ze makkelijk te krijgen zijn. Het idee dat ik nu heb is alleen het rijdend krijgen van de cb.

Voorlopig betekent dat het (laten) plaatsen van een helicoil. Ik las ook dat sommigen dit deden zonder de cilinderkop eraf te halen, maar misschien is dat nu juist wel spannend om voor 't eerst te doen en eens te kijken hoe dat eruit ziet. Verder lekt de voorvork bij de linkerpoot, moet er een nieuwe kettingset op en zijn de banden versleten.

Frame, spatborden, zadel, tank zien er nog goed uit. Uitlaat is een beetje roestig, maar niet doorgerot. Carburateurs heb ik nog niet bekeken.

Qua uiterlijk zou ik er (op dit moment) niks aan doen, hooguit schoonmaken. Deze cb is oorspronkelijk van het franse leger en volledig legergroen, wat ik er ontzettend stoer uit vind zien. Een pot legergroene verf is niet duur.

cb250.jpg


big_200801312238360DSC03477.jpg


Het is natuurlijk moeilijk te zeggen nu, maar een eerste opknapbeurtje zou toch onder de 500,- euro kunnen blijven?
 
Alles kan. Of het slim is, dat is een tweede.

Zo'n legerkleur is wel handig opzich, low-budget en heel strak hoeft het niet te worden. Je zou bijvoorbeeld je frame kunnen behandelen tegen de roest en dan met hammerite er overheen gaan. Niet mooi maar zo kun je over bijvoorbeeld 5 tot 10 jaar, wanneer je meer tijd en geld te besteden hebt, er nog wat van kunnen maken.

Zoals die nu onder een zeiltje staat wordt ie alleen maar slechter van en dat is zo zonde want het is echt een leuk model.
 
Gisteravond kwam mijn getrouwe sleutelmaat Lennart langs om te helpen met het monteren van een nieuwe remschijf en -klauw op de transalp. Lennart en ik sleutelen nu al zo'n 8 jaar samen. We leerden een hoop, van uitlaatpoorten uitvijlen tot blokrevisies van de FS1. Altijd lagen we in een deuk om de grootste zeiksnor van een brommerboer die Roest als achternaam heeft en je tot een klein hoopje ellende snauwde als je een bougie'tje ging halen. Die kostte trouwens de ene week 2,20, de volgende week 2,85 en de dag erna 2,60.

IMG_4094.jpg

Mijn ouders zijn trouwens ontzettend blij dat ik weer thuis ben :+ .

De cb stond nog in de achtertuin en we liepen er een een rondje omheen. Ik wilde eigenlijk wel eens testen of alle verlichting het deed. Ik had toevallig die dag de GS500 tot leven gewekt met een vers opgeladen accu, dus met een paar startkabels moest dat wel lukken.

IMG_4089.jpg


Nu ben ik toen ik de cb nog niet zo lang had, de enige sleutel verloren. Ik had het contactslot eraf gehaald en hem toendertijd 'gehotwired' met het idee dat ik opzoek moest gaan naar nieuwe dure sloten. Tot ik een jaartje terug een topic tegenkwam op MF met iemand die hetzelfde probleem had. Hem werd verteld om naar de sleutelspecialist te gaan. Ik vond er één in Delft en ging eens langs met mijn slot. Het was geen enkel probleem. Een paar dagen later haalde ik, maar een paar euro's lichter, weer nieuwe sleutels op. Het contactslot moesten wij er gisteravond nog wel even inbouwen.

IMG_4090.jpg


IMG_4091.jpg


Ook herinnerde ik mij opeens weer dat er electrische ontsteking op de motor is gebouwd.

IMG_4088.jpg


Het was even uitvogelen in welke stand het contactslot moest, maar alle verlichting deed het, op de knipperlichten na (knipperlicht relais maakte geen enkel geluid). Grootlicht, stadslicht en remlicht doen het perfect.

IMG_4092.jpg


Mijn vader kwam eens kijken en vroeg of die al startte. "Tsjaa, nog niet aan gedacht eigenlijk. Zouden de carburateurs niet volzitten met vergumde benzine?" ''Dan tappen we die toch even af", zegt Lennart. Er kwam een druppeltje groene benzine uitlopen, maar verder niks. Ik startte de GS500 en drukte op de startknop van de CB. Hij liep goed rond, maar na een paar startsalvo's was de accu van de GS leeg. Dan maar de GS weer starten met de scooter van Lennart.

Zijn scooter is het meest gare (sorry len :j ), brakke, verbeunde tweewieler die ik ooit heb gezien. Maar hij doet het wel (soms)! In een paar seconde is de gehele buurt voorzien van een blauwe mistwolk. Ik en Lennart stonden een meter naast elkaar, maar we konden elkaar niet meer zien. Ik voelde mij een beetje licht in mijn hoofd worden, maar wij zitten aardig op één lijn met sleutelen, dus zonder problemen verbonden wij de accu's.

Even later stonden er drie tweewielers zonder goedwerkende accu op een rijtje _O- . "De CB heeft nog een kickstart Len!". "Jaah, had dat dan eerder gezegd :P ."
Lennart ging naast de motor staan, tussen een wirwar van startkabels en zette zijn voet op de kickstart. Tudum. Nog een keer. Tudum. En nog een keer. Tudum. Nog maar een keer. Tudumpum. We kijken elkaar aan. "Het zal toch niet?". Nog een keer. Tudumpumpum. En nog een keer. Tudumpumpumpumvrrrrrruuuuuuuuuuuuuuuum!

*O*

FILMPJE!
 
Zijn die blokjes met die "fijne"nokkenas lagering die er geregeld uitliepen. Kop en kleppendeksel kapot en de nokkenas ook rijp voor de kliko.
Ik zou eerst de kleppendeksel lichten en dan verder redeneren.

BTW ik heb zelf nog een CB360 die nog steeds in gebruik is door mijn zoon. Maar vanmiddag hoorde ik via de telefoon dat nare tikkende geluid. Hij wilde wat info omdat de motor minder goed liep. Aankomende week de zaak maar eens onder de loep nemen.
 
Goede tip Gassen, dat wist ik nog niet.

Na een avondje googl'en heb ik er aardig wat over kunnen vinden. Ik heb veel soortgelijke problemen gevonden, door onvoldoende smering in de cilinderkop.

Een paar interessante links:

KJMV.nl

Vraag:
Van mijn Honda cb 360 uit 1977 is al twee keer de nokkenas in de glijlagers vastgelopen.
Ik heb gehoord dat dit een veel voorkomend probleem bij dit type is.
Heeft iemand ervaring in het ombouwen van de glijlagers naar naaldlagers en weet iemand wat de oorzaak van dit vastlopen kan zijn.
antwoord op deze vraag

Antwoord:
De nokkenassen krijgen olie via kleine kanaaltjes. Als de blokken wat ouder zijn krijg je wat neerslag van olie en kleine sliijtagedeeltjes is je blok. Vaak zijn bij de oude brik motoren de oliefilters en olie niet op tijd vervangen waardoor de kleine toevoerkanaaltjes dichtslippen. Hierdoor krijgt de nokkenas geen of te weinig olie. Oplossing is olie aftappen, nieuw oliefilter en de kanaaltjes schoonmaken. Als je dit goed wilt doen zal je de cilinder en kop moeten verwijderen om hier goed bij te komen.

360 head oiling
Improving oiling in a 360 engine
CB 360 rebuild

Camanddrill.jpg


p1020347b.jpg


p1020346q.jpg


Niet dat ik meteen van plan ben de nokkenas te gaan tunen, terwijl ik die nog nooit in mijn handen heb gehad ;) , maar ik zie nu wel in dat het een serieus heikel punt is.

Ik heb in ieder geval een hoop mooie foto topics gezien met blokrevisies. Altijd leerzaam. Eerstvolgende wat gaat gebeuren is de cilinderkop eraf, maar dat doe ik in alle rust, dus wacht tot het moment daar is. Dan zal ik wat foto's maken en kunnen jullie meekijken.
 
wilde eerst de legendarische woorden van een engelse vriend van me hier herhalen die hij sprak toen hij iets gelijkends had gekocht: "nothing 1 gallon of petrol and a match can fix" was de uitspraak na een dag sleutelen zonder resultaat....maar als dit hondatje na al die jaren van vergetelheid toch nog weer iets van zich heeft laten horen verdient ze natuurlijk wel een tweede (of derde, vierde) kans. Gewoon rijdend maken en technisch in orde brengen. Andere bling bling dingetjes als verf en chroom kunnen altijd nog
 
Leuke links over de oliekanalen, thanks.

Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als er ergens te weinig druk komt doordat je gaten gaat maken in de nokkenas.

En de CB heeft een centrifugaal oliefilter, is ook niet het meest optimale wat er is.
 
Zo, MF oma mag het topic uit!

Gisteravond teruggekomen van een motoravontuur door de Balkan en Oekraïne. Laatste dag was 800km autobahn en daar moest ik even van bijkomen. Ik heb lekker op mijn gemakje de carburateurs van de CB losgehaald en met een tandenborstel en wat diesel gepoetst. Het is tijd om aan dit project te beginnen!

IMG_5439.jpg


Het viel mij eigenlijk best mee, toen ik de vlotterbakken loshaalde.

IMG_5441.jpg


IMG_5443.jpg


IMG_5440.jpg


Ook de diafragma's waren nog goed, niet uitgedroogd.

IMG_5444.jpg


Wel wat donkere aanslag aan de kant van de inlaten.

IMG_5445.jpg


IMG_5446.jpg


Deze grote jongen moest een nieuw tehuis zoeken.

IMG_5448.jpg


Heb ook de tank leeggegoten. Kwam wat troep mee. De trankkraan was verstopt, maar ik kan nu gewoon lucht doorheen blazen. Morgen nieuwe peut halen. Verder heb ik een nieuwe accu gevuld met accuzuur, die er morgen ingaat. Het is wel een habbibabbi Saito, maar ze zal het er voorlopig mee moeten doen.

Daarna kijken of die nog start en de olie eruit. Ga een pakkingset bestellen en dan kan ik het oliefilter schoonmaken en de kop erafhalen om de boel eens te bekijken. Hou jullie op de hoogte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan