CB 600 1999 PC34 - Draait enkel bij inhouden startknop.

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Hi,

Wij hebben hier een CB 600 uit 1999 staan met een vrij zwaar verleden.
Kabelbom & dashboard zijn bijgeknipt/gezaagd om er een cup-motor van te maken.

Gekocht als niet rijdende motor, in de hoop hem toch weer rijdend te kunnen maken voor zelf op circuit te gebruiken.

Tijdens de eerste test lekten de carbu's & tank zelf benzine.
Dus carburator gereviseerd & tank eventjes vervangen door een test tank.

Tijdens de tweede test lekten de carbu & tank niet meer, en de motor slaat aan, maar zodra je de startknop lost val de motor uit.
Spelen met gashendel of choke helpt niets. (Motor staat zonder luchtfilter, dus carbu volledig open).

Aangezien de motor wel wilt aanslaan met het indrukken van de startknop durf ik zeggen:
- startmotor doet het.
- bougies vonken
- carbu geeft een benzine/lucht mengsel dat aanvaardbaar is.

Mijn bedenkingen:
- Zou het kunnen dat zonder luchtfilter de motor té veel lucht hapt waardoor hij niet kan blijven draaien?
- CDI stuk?
- kabelboom door de vorige eigenaar toch te veel verknipt? Al lijkt dat mij een rare piste aangezien de motor wel aanslaat, maar niet blijft draaien?

Heeft iemand nog tips/tricks waar we naar kunnen kijken?

Hopelijk voldoende info gegeven, mocht je toch iets missen, laat maar horen.
 
Hi,

Wij hebben hier een CB 600 uit 1999 staan met een vrij zwaar verleden.
Kabelbom & dashboard zijn bijgeknipt/gezaagd om er een cup-motor van te maken.

Gekocht als niet rijdende motor, in de hoop hem toch weer rijdend te kunnen maken voor zelf op circuit te gebruiken.

Tijdens de eerste test lekten de carbu's & tank zelf benzine.
Dus carburator gereviseerd & tank eventjes vervangen door een test tank.

Tijdens de tweede test lekten de carbu & tank niet meer, en de motor slaat aan, maar zodra je de startknop lost val de motor uit.
Spelen met gashendel of choke helpt niets. (Motor staat zonder luchtfilter, dus carbu volledig open).

Aangezien de motor wel wilt aanslaan met het indrukken van de startknop durf ik zeggen:
- startmotor doet het.
- bougies vonken
- carbu geeft een benzine/lucht mengsel dat aanvaardbaar is.

Mijn bedenkingen:
- Zou het kunnen dat zonder luchtfilter de motor té veel lucht hapt waardoor hij niet kan blijven draaien?
- CDI stuk?
- kabelboom door de vorige eigenaar toch te veel verknipt? Al lijkt dat mij een rare piste aangezien de motor wel aanslaat, maar niet blijft draaien?

Heeft iemand nog tips/tricks waar we naar kunnen kijken?

Hopelijk voldoende info gegeven, mocht je toch iets missen, laat maar horen.
massa probleem.
 
massa probleem.
Wel, de massa van de batterij naar het blok (op de startmotor) zag er alleszins nog goed uit.
De massa die aan de gelijkrichtiger naar het frame gaat, was ook nog proper.

tenzij we moeten gaan zoeken in kabelbreuk?

'k Zou in het draadschema eens moeten op zoeken waar er nog allemaal massa-kabels zitten, want zo goed ken ik de motor niet.
 
welke massa zou er wel zijn tijdens starten en niet meer na het lossen van de startknop ?
s
de massa van de startknop, stroom doet rare dingen, een plus zou zomaar een tijdelijke massa kunnen zijn.
Houdt in, zolang je de startmotor inschakelt dan voorzie je de ontsteking van een massa, best simpel als je het hebt gevonden, voor die tijd kan het een ellenlange zoektocht zijn geweest.
 
Gewoon even meten of de spanning op de cdi ook weg valt na het los laten van de startknop

Hebben de lampies die de bedrading vern^&kt hebben niet de voeding van CDI en bobines via het startrelais gepakt maar dan de kant die alleen 12v heeft als je de knop indrukt?

ik gok toch eerder op een verklote "ombouw naar circuit-kabelboom" waarbij de plus enkel via de startknop naar bobijnen ofzo gaat.
:^ @Koeno kan me niet voorstellen dat het een massa probleem is behalve wanneer de startknop aan de - kant zit van het startcircuit en de bobines. En dan nog ligt het in eerste instantie niet aan de massa.
 
1614341680340.png


even het draad schema erbij genomen: blauw/wit en rood/zwart zijn de "head lights"

1614341813709.png


geel/bruin is starter relay

1614341868018.png


zwart / wit-zwart is ignition starter.

Dus wij hebben enkel de starter en de dodemansknop geschakeld - en werken naar behoren - de starter werkt enkel als de dodemansknop correct staat.

vanavond kan ik video'ke online zetten van het probleem - maar je druk op de startknop - motor slaat aan - begint te klimmen in toeren (carbu's moeten afgesteld worden) maar zodra ik de startknop los laat stop de motor ermee.
 
Bekijk bijlage 1600686

even het draad schema erbij genomen: blauw/wit en rood/zwart zijn de "head lights"

Bekijk bijlage 1600687

geel/bruin is starter relay

Bekijk bijlage 1600688

zwart / wit-zwart is ignition starter.

Dus wij hebben enkel de starter en de dodemansknop geschakeld - en werken naar behoren - de starter werkt enkel als de dodemansknop correct staat.

vanavond kan ik video'ke online zetten van het probleem - maar je druk op de startknop - motor slaat aan - begint te klimmen in toeren (carbu's moeten afgesteld worden) maar zodra ik de startknop los laat stop de motor ermee.
nogmaals, dit is een massa probleem.
 
Bekijk bijlage 1600686

even het draad schema erbij genomen: blauw/wit en rood/zwart zijn de "head lights"

Bekijk bijlage 1600687

geel/bruin is starter relay

Bekijk bijlage 1600688

zwart / wit-zwart is ignition starter.

Dus wij hebben enkel de starter en de dodemansknop geschakeld - en werken naar behoren - de starter werkt enkel als de dodemansknop correct staat.

vanavond kan ik video'ke online zetten van het probleem - maar je druk op de startknop - motor slaat aan - begint te klimmen in toeren (carbu's moeten afgesteld worden) maar zodra ik de startknop los laat stop de motor ermee.
Dat komt omdat er ergens anders ook het circuit verbroken word waar dit normaal niet zo is.
 
Bijna iedereen denkt nu aan de elektrische installatie, maar is het niet zo, dat de motor een beetje "meeloopt" met de startmotor, maar bij loslaten van de startknop niet verder gaat omdat het mengsel te arm is?
 
Bijna iedereen denkt nu aan de elektrische installatie, maar is het niet zo, dat de motor een beetje "meeloopt" met de startmotor, maar bij loslaten van de startknop niet verder gaat omdat het mengsel te arm is?
Zo ook zomaar kunnen maar ik zou eerst van vergewissen dat het niet aan iets doms als geen spanning op de bobine ofzo ligt, heb ik al gevraagd maar daar krijg je geen antwoord op. Dus dat zal allicht een domme vraag zijn in die contreien. Enniewee het zal wel.
 
heb ik al gevraagd maar daar krijg je geen antwoord op. Dus dat zal allicht een domme vraag zijn in die contreien. Enniewee het zal wel.
Wow, mes excuses...

Ik heb sinds ik het bericht gepost heb niet meer bij de motor geweest (die staat bij Hornetjo).
En ik vermoed dat hijzelf ook nog geen tijd gehad heeft...
we geen alle tips zeker nagaan, anders had ik dit topic niet geopend... zoooo eigenwijs zijn we niet ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan