CB750 EFI Turbo cafe racer ombouw

LouisG

MF'er
29 mrt 2010
65
0
Ursel, Belgie
Hallo,

Nu ik even tijd heb tussen het werk door heb ik beslist even een topic aan te maken.
Het begon allemaal toen ik eind vorig jaar een cb750f1 in onderdelen op de kop kon tikken. Het was oorspronkelijk de bedoeling om de motor om te bouwen naar een cafe racer voor dagelijks gebruik.

Hier is het mee begonnen:

2w5vhmt.jpg

9s9rix.jpg

2822sth.jpg

5bqnox.jpg

ose3p3.jpg

257hd9s.jpg


Het motorblok lag uit elkaar, de ketting was ooit gebroken en had een gat in de carters geslagen. Ook waren er enkele klepgeleiders stuk en 3 kleppen verbogen.
Dus maar snel op zoek gegaan naar een ander blok.
intussen beginnen de motor ombouwen naar cafe racer. Standaard upgrades zoals moderne spanningsregelaar/gelijkrichter en elektronische onsteking, conische lagers,.. gekocht. Ook wat cosmetische upgrades:

spatbordje:
2wfkzt5.jpg


kontje gemaakt van fiberglas:

54en91.jpg


Ook even met de 3d printer gespeeld voor een uitlaat eindstuk:

302oyev.jpg



Vervolgens had ik besloten dat ik een dubbele schijf wou, dus alles aangekocht om om te bouwen naar een dubbele schijf. Hiervan even geen foto's.

Toen de dubbele schijf er op zat heb ik maar een tesritje gemaakt en al snel vond ik de wegligging en remgedrag verschrikkelijk slecht.
Ondertussen had ik al 4 andere motoren voor dagelijks gebruik dus de cb750 had geen haast meer.

Vandaar dat ik ook besloten heb dat deze motor er geen zal worden voor dagelijks gebruik, maar eentje waarbij ik voluit ga gaan om te kijken wat de mogelijkheden van mijn kunnen zijn. *O* *O*

Plannen:
USD vork van een gsxr1000 met dubbele schijf
Achterremmen van een gsxr
Kontje van carbon maken
Hydraulische koppeling
Motor ombouwen naar EFI
Garret T25 turbo erop en de compressie verlagen met 750DOHC zuigers

Intussen heb ik de gsxr vork passend gemaakt, momenteel word de naaf aangepast om de gsxr schijven te laten passen

15d54b7.jpg


Ondertussen ben ik mezelf beginnen inlezen en leren op het gebied van turbo en EFI.

Oorspronkelijk ging ik enkel voor een turbo maar omdat oude carbu's altijd problemen geven met lekkages en afstellingen bij blow through turbo setups (en er sowieso toch al een benzinepomp en drukregelaar enzo op moest) heb ik besloten dat ik er zowel injectie kan opbouwen ook.

Stap 1 zal dus de injectie worden!
Nu heb ik reeds throttle bodies van een gsxr 600 besteld en ben ik aan het rondlezen wat het het beste ECU systeem is:
Opties waren

MegaSquirt 3
Kdfi V1.4 (megasquirt 2 kopie met verbeteringen)
Ecotrons

Hier op het forum staat best veel info over de 3 systemen.
De Ecotrons ga ik niet voor gaan omdat dit een gesloten systeem is en hier op het forum heb ik een topic over een TR1 gelezen met veel problemen met ECU's die kapot gaan
Tot nu toe ben ik geneigd om te kiezen voor de KdFi V1.4 vanwege volgende redenen:

-Compleet geassambleerd met behuizing (MegaSquirt moet gesoldeerd worden, met kans op fouten of inperfecties)
-Nederlandse support van BS autotune
-Ingebouwde wideband lambda controller.
-Prijs (300 euro goedkoper dan MS)

Nu blijf ik enkel nog met de volgende vraagjes zitten:

1)voor de krukaspositiesensor, die ga ik plaatsen op de plaats waar de onsteking oorspronkelijk zat (Kdfi verzorgt de ontsteking eens geplaatst) ga ik een 36-1 triggerwheel gebruiken die ik laat lasersnijder.

-Zijn de breedte van de tanden van belang?(moeten de tanden even breed zijn als de uitsparingen?)
-Welke vr sensor (of toch beter hall?) is hierbij aangeraden?

2) MAP sensor: omdat ik ITB's heb, verbind ik die gewoon allemaal en sluit ze aan op de MAP of sluit ik slechts 1TB aan?

3) Plaatsing Lambda sensor: Normaal word aangeraden om deze te plaatsen 20cm op de uitlaatpijp. Nu is de uitlaat van de CB740 een 4 in 1 en komen deze pas samen na 50+cm. Beinvloed dit de meting? (ook naar de toekomst toe moet deze achter de turbo komen, moet hiervoor een aanpassing gebeuren?)

4) coolant temp sensor: motor is luchtgekoeld dus de sensor zal in de oliestroom moeten geplaatst worden. Mag deze gelijk waar in de oliestroom(bv in de olietank) of moet dit zo dicht mogelijk tegen de cilinderkop zijn?

Veel vragen en een gigantisch boek om te lezen maar het is voor mij ook maar mijn eerste keer ;)
 
Mag je megasquirt software gebruiken op niet megasquirt hardware en als je het doet is het dan een goed idee om het te plaatsen op het internet?

Microsquirt is er ook nog en is gemaakt voor het gebruik op motorfietsen
(mooi klein waterdicht kastje en de prijs valt nogal mee)
MicroSquirt Assembled Engine Management System

Freeems is echt opensource en is zo als ik het kan bepalen erg slim en een heel stuk moderner dan megasquirt
FreeEMS
Neem eens een kijkje op hun forum
DIYEFI.org Forum - View forum - FreeEMS

triggerwheel kan je ook kopen ipv laten maken
Universal Trigger wheels

Het duurt vrij lang voordat de olie warm wordt in een motorfiets motor en daarom is het niet zo'n goed idee om daar de coolant temp sensor in te plaatsen
beter is het om de temp van de cilinderkop te meten met een warmte sensor geplaast op de cilinderkop
 
Niet typen... bouwen! Ben heel benieuwd naar hoe dit gaat worden *O* *O* *O*

Wat een stoer project!
 
Heej!

Nog eens een EFI topic :) Ik was/ben degene met die ecotrons ECU. En die is idd 2x stuk gegaan... ik denk zelf nog steeds dat die in- en uitgangen van het ding niet of niet voldoende zijn afgeschermd. Maarja dat kan ik niet bevestigen. Ik heb het in ieder geval even aan de kant gesmeten ;)

Als ik nu weer zou moeten kiezen voor een systeem zou het waarschijnlijk niet meer ecotrons worden. Niet omdat het in de basis een slecht systeem is. Maar ik weet nu een hoop meer over EFI dan toen ik destijds die keuze maakte. Ik dacht toen dat een gesloten systeem met fabrieksondersteuning meer "veiliheid" en "zekerheid" zou bieden ten dan een open systeem met enkel community ondersteuning.

Maargoed, ik ben er nu ook alweer achter dat goede carbs ook klauwen met geld kosten en het ook een ***werk is om die dingen af te stellen....

In principe heeft EFI natuurlijk alleen maar voordelen, behalve de complexiteit... Een turbo is niet zo mijn ding, maar wel een hele uitdaging om het goed aan de praat te krijgen, dus leuk werk! ik zeg succes ermee, ik ga het volgen.

Waar je wel een beetje mee moet opletten (is mij ook overkomen) dat je niet teveel hooi op je vork neemt. Mijn plan was eigenlijk om een eigen frame te bouwen met de standaard TR1 onderdelen erop en daar een jaar de tijd voor te nemen.... en dat is ook een beetje uit de hand gelopen :P ... levert soms een (flink) dipje op in de motivatie kan ik je verzekeren, maar daar is het forum dan weer goed voor :Y dat helpt erg goed.

Later,

Loek
 
Hoi Supervet, inderdaad dat was jij met de EGLI. Nu herrinner ik me terug :)

Dat het allemaal lang gaat duren,veel geld en tegenslagen gaat kosten besef ik maar al te goed.

Ik heb in het verleden nog projecten succesvol gedaan waarvan ik in het begin 0 kennis van had (waaronder bouw van een cnc frees en een zelfbouw domotica systeem) en die hebben me geleerd dat men pas iets kan leren door te doen,proberen en doorzetten. :}
Vandaar dat ik ook in stapjes ga werken.
Nu eerst de remmerij onderdelen maken op de freesbank en ondertussen nog veel lezen welke keuze van onderdelen ik ga maken voor de EFI
Zoals bv:
-zijn er verschillen in precisie qua metingen bij verschillende diameters timing wheels.
-Zijn bepaalde VR sensoren preciezer dan andere?
-Welke bezinepomp en drukregelaar (met of zonder retour,als het kan zonder retour, waarom dan retour nemen?)
-gaat mijn alternator genoeg stroom kunnen leveren of moet ik een externe alternator inbouw.
...

Nog veel te leren, maar dat maakt het net zo leuk *O*
 
Zo,

Vandaag het eerste cruciale onderdeel binnengehad, namelijk de gsxr throttle bodies. *O*

fvvl01.jpg


Deze passen zo goed als 1:1 op de afstand van de inlaatrubbers van de cb, ik moet enkel de verloopstukken frezen om ze in de kleinere inlaatrubbers van de cb te doen passen. Hiervoor heb ik de inlaatrubbers van de GSXR600 besteld en deze ga ik een tussenstukken voor maken.

Echter nog een kleine vraag/opmerking. Deze gasklephuizen zijn voorzien van een elektrische choke, compleet met een positiesensor van de chokekleppen.
Echter wat ik uit de documentatie van de kdfi kan opmaken gebruikt deze geen choke gebruikt maar eerder de inspuithoeveelheid aanpast bij koud motorblok(klopt dit of ben ik nu zo fout?)
Wat doe ik dan met de bestaande choke? Verwijderen?
Het betreft dus deze unit

10wia2o.jpg
 
Volgens mij zijn dat je secondairy throttle valves, deze gaan bij een koude start iets open zodat de fast idle flens aangedrukt wordt. Dit zorgt voor een verhoogt stationair. De ecu meet de temperatuur en zal een zogenaamde warmup enrichment fuel map gebruiken.

Met megasquirt/microsquirt kun je dit allemaal instellen en heb je de secondairy throttle valves helemaal niet meer nodig. Ik zou ze eruit halen om het simpel te houden.

http://www.extraefi.co.uk/MSLVV_tuning.htm
 
Nee complete inrichting eruit halen Dan houd je gaatjes aan de zijkant over.
Ikzelf heb hier m8 draad ingetapt en daar platte imbusbouten in verlijmd, de binnenzijde glad gedremeld en klaar
 
Hallloo OMA :W

Vroeg mij af of het ooit nog wat is geworden met dit project? Leek allemaal zo interessant.
Wil zelf mijn xr600 ombouwen naar injectie. Dus info is wel makkelijk *D
 
BLOW through systeem naar ik aanneem gezien de TB's?

ManifoldAbsolutePressure-sensor pakt z'n lucht dus van je plenum.

Je uitlaatspruitstuk komt te vervallen, hiervoor in de plaats komt er een nieuw spruitstuk waar de turbo op past, aan het turbinehuis van de turbo zet je een nieuwe pijp vast en in die pijp steek je de Lambda-sensor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan