LouisG
MF'er
Hallo,
Nu ik even tijd heb tussen het werk door heb ik beslist even een topic aan te maken.
Het begon allemaal toen ik eind vorig jaar een cb750f1 in onderdelen op de kop kon tikken. Het was oorspronkelijk de bedoeling om de motor om te bouwen naar een cafe racer voor dagelijks gebruik.
Hier is het mee begonnen:
Het motorblok lag uit elkaar, de ketting was ooit gebroken en had een gat in de carters geslagen. Ook waren er enkele klepgeleiders stuk en 3 kleppen verbogen.
Dus maar snel op zoek gegaan naar een ander blok.
intussen beginnen de motor ombouwen naar cafe racer. Standaard upgrades zoals moderne spanningsregelaar/gelijkrichter en elektronische onsteking, conische lagers,.. gekocht. Ook wat cosmetische upgrades:
spatbordje:
kontje gemaakt van fiberglas:
Ook even met de 3d printer gespeeld voor een uitlaat eindstuk:
Vervolgens had ik besloten dat ik een dubbele schijf wou, dus alles aangekocht om om te bouwen naar een dubbele schijf. Hiervan even geen foto's.
Toen de dubbele schijf er op zat heb ik maar een tesritje gemaakt en al snel vond ik de wegligging en remgedrag verschrikkelijk slecht.
Ondertussen had ik al 4 andere motoren voor dagelijks gebruik dus de cb750 had geen haast meer.
Vandaar dat ik ook besloten heb dat deze motor er geen zal worden voor dagelijks gebruik, maar eentje waarbij ik voluit ga gaan om te kijken wat de mogelijkheden van mijn kunnen zijn.
Plannen:
USD vork van een gsxr1000 met dubbele schijf
Achterremmen van een gsxr
Kontje van carbon maken
Hydraulische koppeling
Motor ombouwen naar EFI
Garret T25 turbo erop en de compressie verlagen met 750DOHC zuigers
Intussen heb ik de gsxr vork passend gemaakt, momenteel word de naaf aangepast om de gsxr schijven te laten passen
Ondertussen ben ik mezelf beginnen inlezen en leren op het gebied van turbo en EFI.
Oorspronkelijk ging ik enkel voor een turbo maar omdat oude carbu's altijd problemen geven met lekkages en afstellingen bij blow through turbo setups (en er sowieso toch al een benzinepomp en drukregelaar enzo op moest) heb ik besloten dat ik er zowel injectie kan opbouwen ook.
Stap 1 zal dus de injectie worden!
Nu heb ik reeds throttle bodies van een gsxr 600 besteld en ben ik aan het rondlezen wat het het beste ECU systeem is:
Opties waren
MegaSquirt 3
Kdfi V1.4 (megasquirt 2 kopie met verbeteringen)
Ecotrons
Hier op het forum staat best veel info over de 3 systemen.
De Ecotrons ga ik niet voor gaan omdat dit een gesloten systeem is en hier op het forum heb ik een topic over een TR1 gelezen met veel problemen met ECU's die kapot gaan
Tot nu toe ben ik geneigd om te kiezen voor de KdFi V1.4 vanwege volgende redenen:
-Compleet geassambleerd met behuizing (MegaSquirt moet gesoldeerd worden, met kans op fouten of inperfecties)
-Nederlandse support van BS autotune
-Ingebouwde wideband lambda controller.
-Prijs (300 euro goedkoper dan MS)
Nu blijf ik enkel nog met de volgende vraagjes zitten:
1)voor de krukaspositiesensor, die ga ik plaatsen op de plaats waar de onsteking oorspronkelijk zat (Kdfi verzorgt de ontsteking eens geplaatst) ga ik een 36-1 triggerwheel gebruiken die ik laat lasersnijder.
-Zijn de breedte van de tanden van belang?(moeten de tanden even breed zijn als de uitsparingen?)
-Welke vr sensor (of toch beter hall?) is hierbij aangeraden?
2) MAP sensor: omdat ik ITB's heb, verbind ik die gewoon allemaal en sluit ze aan op de MAP of sluit ik slechts 1TB aan?
3) Plaatsing Lambda sensor: Normaal word aangeraden om deze te plaatsen 20cm op de uitlaatpijp. Nu is de uitlaat van de CB740 een 4 in 1 en komen deze pas samen na 50+cm. Beinvloed dit de meting? (ook naar de toekomst toe moet deze achter de turbo komen, moet hiervoor een aanpassing gebeuren?)
4) coolant temp sensor: motor is luchtgekoeld dus de sensor zal in de oliestroom moeten geplaatst worden. Mag deze gelijk waar in de oliestroom(bv in de olietank) of moet dit zo dicht mogelijk tegen de cilinderkop zijn?
Veel vragen en een gigantisch boek om te lezen maar het is voor mij ook maar mijn eerste keer
Nu ik even tijd heb tussen het werk door heb ik beslist even een topic aan te maken.
Het begon allemaal toen ik eind vorig jaar een cb750f1 in onderdelen op de kop kon tikken. Het was oorspronkelijk de bedoeling om de motor om te bouwen naar een cafe racer voor dagelijks gebruik.
Hier is het mee begonnen:
Het motorblok lag uit elkaar, de ketting was ooit gebroken en had een gat in de carters geslagen. Ook waren er enkele klepgeleiders stuk en 3 kleppen verbogen.
Dus maar snel op zoek gegaan naar een ander blok.
intussen beginnen de motor ombouwen naar cafe racer. Standaard upgrades zoals moderne spanningsregelaar/gelijkrichter en elektronische onsteking, conische lagers,.. gekocht. Ook wat cosmetische upgrades:
spatbordje:
kontje gemaakt van fiberglas:
Ook even met de 3d printer gespeeld voor een uitlaat eindstuk:
Vervolgens had ik besloten dat ik een dubbele schijf wou, dus alles aangekocht om om te bouwen naar een dubbele schijf. Hiervan even geen foto's.
Toen de dubbele schijf er op zat heb ik maar een tesritje gemaakt en al snel vond ik de wegligging en remgedrag verschrikkelijk slecht.
Ondertussen had ik al 4 andere motoren voor dagelijks gebruik dus de cb750 had geen haast meer.
Vandaar dat ik ook besloten heb dat deze motor er geen zal worden voor dagelijks gebruik, maar eentje waarbij ik voluit ga gaan om te kijken wat de mogelijkheden van mijn kunnen zijn.
Plannen:
USD vork van een gsxr1000 met dubbele schijf
Achterremmen van een gsxr
Kontje van carbon maken
Hydraulische koppeling
Motor ombouwen naar EFI
Garret T25 turbo erop en de compressie verlagen met 750DOHC zuigers
Intussen heb ik de gsxr vork passend gemaakt, momenteel word de naaf aangepast om de gsxr schijven te laten passen
Ondertussen ben ik mezelf beginnen inlezen en leren op het gebied van turbo en EFI.
Oorspronkelijk ging ik enkel voor een turbo maar omdat oude carbu's altijd problemen geven met lekkages en afstellingen bij blow through turbo setups (en er sowieso toch al een benzinepomp en drukregelaar enzo op moest) heb ik besloten dat ik er zowel injectie kan opbouwen ook.
Stap 1 zal dus de injectie worden!
Nu heb ik reeds throttle bodies van een gsxr 600 besteld en ben ik aan het rondlezen wat het het beste ECU systeem is:
Opties waren
MegaSquirt 3
Kdfi V1.4 (megasquirt 2 kopie met verbeteringen)
Ecotrons
Hier op het forum staat best veel info over de 3 systemen.
De Ecotrons ga ik niet voor gaan omdat dit een gesloten systeem is en hier op het forum heb ik een topic over een TR1 gelezen met veel problemen met ECU's die kapot gaan
Tot nu toe ben ik geneigd om te kiezen voor de KdFi V1.4 vanwege volgende redenen:
-Compleet geassambleerd met behuizing (MegaSquirt moet gesoldeerd worden, met kans op fouten of inperfecties)
-Nederlandse support van BS autotune
-Ingebouwde wideband lambda controller.
-Prijs (300 euro goedkoper dan MS)
Nu blijf ik enkel nog met de volgende vraagjes zitten:
1)voor de krukaspositiesensor, die ga ik plaatsen op de plaats waar de onsteking oorspronkelijk zat (Kdfi verzorgt de ontsteking eens geplaatst) ga ik een 36-1 triggerwheel gebruiken die ik laat lasersnijder.
-Zijn de breedte van de tanden van belang?(moeten de tanden even breed zijn als de uitsparingen?)
-Welke vr sensor (of toch beter hall?) is hierbij aangeraden?
2) MAP sensor: omdat ik ITB's heb, verbind ik die gewoon allemaal en sluit ze aan op de MAP of sluit ik slechts 1TB aan?
3) Plaatsing Lambda sensor: Normaal word aangeraden om deze te plaatsen 20cm op de uitlaatpijp. Nu is de uitlaat van de CB740 een 4 in 1 en komen deze pas samen na 50+cm. Beinvloed dit de meting? (ook naar de toekomst toe moet deze achter de turbo komen, moet hiervoor een aanpassing gebeuren?)
4) coolant temp sensor: motor is luchtgekoeld dus de sensor zal in de oliestroom moeten geplaatst worden. Mag deze gelijk waar in de oliestroom(bv in de olietank) of moet dit zo dicht mogelijk tegen de cilinderkop zijn?
Veel vragen en een gigantisch boek om te lezen maar het is voor mij ook maar mijn eerste keer