CBR125R of YZF-R125

jebbes

Rookie
15 apr 2015
2
0
Goedenavond,

Ook ik word bijna 17 jaar en dat betekent dat ik het tijd vind om na te gaan denken over motoren. Ik heb me al een tijdje verdiept (maar mijn motorkennis is nog miet groot, vandaar mijn vraag) en mijn keuze gaat tussen de Yamaha YZF-R125 en Honda CBR125R. De looks maken mij niet uit tussen deze motoren, ik vind ze allebei prachtig, het gaat mij alleen maar om de snelheid en acceleratie.

Wanneer ik ga studeren is het plan om soms over de snelweg te rijden met de motor. Daarvoor is snelheid en vermogen dus best belangrijk, want 125cc is niet ideaal. Op YouTube zie ik filmpjes waarin de Yamaha meestal een topsnelheid van 120-130 km/u haalt, terwijl de Honda 130-150 km/u haalt. Ik weet echter niet of dit in werkelijkheid ook klopt. Zijn er Motor-Forumleden die mij kunnen vertellen welke van de twee motoren verstandiger zou zijn om over de snelweg mee te rijden? Het gaat om een rit van ongeveer 100 km, heen en terug dus totaal 200 km op één dag.

Alvast bedankt!

Jesper
 
MONOMUIS kom op jij weet dit soort dingen omdat je het test.

jesper kijk even bij monomuis hij heeft een website waar al je vragen beantwoord zal worden.
 
hier is zijn website startermotor.nl maar wees gewaarschuwd je zal er nog meer vragen aan overhouden dan de antwoorden die je krijgt.














:Y en je gaat dan geen CBR125R of R-125 kopen maar wat anders die veel leuker is om mee te rijden want die 2 zijn nou niet echt bocht vriendelijk.
 
Laatst bewerkt:
:Y en je gaat dan geen CBR125R of R-125 kopen maar wat anders die veel leuker is om mee te rijden want die 2 zijn nou niet echt bocht vriendelijk.

Hoezo niet bocht vriendelijk? Ik weet niet wat voor motoren je zelf gewend bent, maar als je een CBR125R of R-125 al bocht onvriendelijk vindt.. We hebben het hier over 125cc brommerts, geen ZZR1100 ofzo _O-
Met bovenstaande 125's zul je misschien iets meer moeten 'werken' om hard een bocht door te gaan, vergeleken met bijv. een Varadero. Je kunt er dan ook een stuk harder mee de bocht door. En relatief gezien zijn bijna alle 125cc'tjes natuurlijk gooi en smijt dingetjes.

Wat betreft je keuze Jesper, je bent bijna 17 dus je hebt nog alle tijd om de perfecte motor voor jezelf te zoeken. Wat je het beste kunt doen is gewoon op beide motoren gaan zitten, en kijken wat jou het beste bevalt qua zithouding. Op de CBR125R zit je iets rechter op dan bij de R-125. De meeste mensen vinden dat prettiger voor langere afstanden, maar zeker niet iedereen. Zelf zit ik een stuk liever voorover.

Qua acceleratie zullen ze elkaar niet veel schelen. De CBR125R heeft 1 kW minder dan de R-125, maar is ook weer 1 kilo lichter. De R-125 is qua gevoel op hogere snelheid (80-100km/h) iets sneller qua acceleratie, en dat is vooral te wijten aan het extra vermogen en gestroomlijnder kuip.

Topsnelheid scheelt ook niet veel. CBR125R kreeg ik op 120 km/h op de GPS en de R-125 op ongeveer 125 km/h. Als je wind tegen hebt zul je dat overigens op beide niet gaan redden.
Voor op de snelweg ga ik persoonlijk voor de R-125, puur omdat die net wat extra vermogen heeft, wat op de snelweg zeer welkom is met een 125cc. Je moet zelf even kijken of je een R-125 comfortabel genoeg vindt zitten.
 
De Yamaha gaat ietsjepietsje harder, maar is een stuk duurder. Is het dat waard?
Ik zou voor de Honda gaan.

De zithouding is ook anders. de Yamaha heeft een lager stuur en een sportievere zit.
Maar dat is niet comfortabel, dat gehang op het stuur. De Honda biedt iets meer comfort.
Het is maar net waar je voor kiest.
 
Goedenavond,

Ook ik word bijna 17 jaar en dat betekent dat ik het tijd vind om na te gaan denken over motoren. Ik heb me al een tijdje verdiept (maar mijn motorkennis is nog miet groot, vandaar mijn vraag) en mijn keuze gaat tussen de Yamaha YZF-R125 en Honda CBR125R. De looks maken mij niet uit tussen deze motoren, ik vind ze allebei prachtig, het gaat mij alleen maar om de snelheid en acceleratie.

Wanneer ik ga studeren is het plan om soms over de snelweg te rijden met de motor. Daarvoor is snelheid en vermogen dus best belangrijk, want 125cc is niet ideaal. Op YouTube zie ik filmpjes waarin de Yamaha meestal een topsnelheid van 120-130 km/u haalt, terwijl de Honda 130-150 km/u haalt. Ik weet echter niet of dit in werkelijkheid ook klopt. Zijn er Motor-Forumleden die mij kunnen vertellen welke van de twee motoren verstandiger zou zijn om over de snelweg mee te rijden? Het gaat om een rit van ongeveer 100 km, heen en terug dus totaal 200 km op één dag.

Alvast bedankt!

Jesper


150 op een CBR125?
Dan zal deze niet origineel zijn want met die originele 13pk haal je bij lange na geen 150... :')
 
De meeste filmpjes van de cbr op youtube zijn van mensen uit turkije en daar zijn de hoogteverschillen enorm tegenover hier in de lage landen en dan is die snelheid meestal bergaf gefilmd. De yzf gaat normaal zo een 5 a 10 km sneller zijn dan de cbr maar daartegenover staat wel een redelijk prijsverschil.
 
en dit is lachen zodra je hem een beetje kietelt, ik zelf heb voor de fun en voor in de winter ( zodra er ijs/gladheid er is ) de voorloper gekocht, de Yamaha TW 125, van de Yamaha weet ik dat ie erg scherp stuurt en met de goede banden er onder kan je het heel leuk krijgen in duitsland of belgie.

is ook maar een idee maar wel een waarvan ik kan zeggen dat je het na 5 a 6 jaar nog steeds op rijdt omdat het te grappig is om er mee te rijden.
 
MONOMUIS kom op jij weet dit soort dingen omdat je het test.

jesper kijk even bij monomuis hij heeft een website waar al je vragen beantwoord zal worden.

Ik heb geen ervaring met de YZF, maar het blok van de YZF is wel krachtiger. CBR zit fijner.
Hoop nog wel een keer op een YZF te sturen. :]
 
Ik vindt het geen probleem als er iemand (met rij ervaring) op mijn motor wilt rijden. Dus als jullie er een ritje naar Escharen voor over hebben hoor ik het wel, dan kunnen we best een rondje rijden :) (zolang mijn YZF nog niet verkocht is)
Over ongeveer 10 dagen krijg ik de kentekenplaat voor mijn WR125X binnen, dus als jullie tot die tijd wachten, kunnen jullie daar ook een ritje mee maken.
 
Ik vindt het geen probleem als er iemand (met rij ervaring) op mijn motor wilt rijden. Dus als jullie er een ritje naar Escharen voor over hebben hoor ik het wel, dan kunnen we best een rondje rijden :) (zolang mijn YZF nog niet verkocht is)
Over ongeveer 10 dagen krijg ik de kentekenplaat voor mijn WR125X binnen, dus als jullie tot die tijd wachten, kunnen jullie daar ook een ritje mee maken.



ohhh monomuis dit is tempting :Y *O* *O* *O*
 
Ik twijfelde ook tussen deze 2 modellen... Allebei even op gezeten... En uiteindelijk gegaan voor wen CBF. Wel wat minder pit dan deze 2 maar hij zit en rijdt wel gewoon goed, en hij is aanzienlijk goedkoper in de aanschaf!! En het brandstofverbruik is om te lachen. Hoewel dat bij elke 135 4- takt zo is denk ik
 
ohhh monomuis dit is tempting :Y *O* *O* *O*

Denk eerder voor jou! Leuk aanbod voor iemand die wil weten hoe dat stuurt. Ik neem motoren een week mee van de importeurs, dan heb ik alle tijd om te rijden, filmen en foto's te maken. Ga ik onderuit, dan is dat ook minder erg ipv bij een particulier dat te doen. :)
 
Ik heb een cbr125r uit 2004 met 9,8kw dacht ik (iig geen 11) en die heeft op de teller een keer 142 gehaald :P
 
Ik heb een cbr125r uit 2004 met 9,8kw dacht ik (iig geen 11) en die heeft op de teller een keer 142 gehaald :P

Dat is behoorlijk snel voor een 125cc, mijn motor haalt dat ook op de teller, maar dat is dan wel de maximum, snelheid die, die kan halen, en dat is een 250cc die 26pk heeft. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een cbr125r uit 2004 met 9,8kw dacht ik (iig geen 11) en die heeft op de teller een keer 142 gehaald :P

Wind mee en berg af?
Mijn CBR 125 uit 2005 kwam nooit boven de 120 uit origineel. Pas met een 166cc kit haalde ik toen de 140.
 
Nee was op de snelweg en dat terwijl ik er de volgende afrit alweer af moest.... en ja wind mee zal wel jet geval geweest zijn. Maat dit was wel met hele dunne banden eronder (standaard). Toen die versleten waren zijn er iets bredere banden onder gegaam en toen kon ie ook iets minder hard :p
En een 250cc met 26pk die maar 140 haalt is niet best hoor...suzuki inzuma 250??
 
Eenpitters gaan nu eenmaal niet zo hard. Een Kawasaki Ninja gaat een stuk harder, die tikken de 170 aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan