CBR600F het doorlopende verhaal....

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Ok op 15 oktober 2004 was het zover.
Theo gaat zijn CBR600F ophalen... de dag ervoor had hij al een proefritje gemaakt.

Niet wetende wat voor kracht een CBR zou moeten hebben vond hij het vermogen tentoongespreid door het machientje al erg mooi.... de thuis rit werd aangevangen, volgetankt, in de gietende regen. Onderweg gestopt bij een tankstation, toch maar zo’n flesje erbij, want echt goed doet ie het niet... 140 als max kan niet goed zijn.... vrachtwagens die me er uit trekken lijk me ook niet de juiste gang van zaken....

Flesje erbij, en weer gaan. Lichte verbetering.

uiteindelijk wat kleine problemen met bougies en stekkers is nu alles koek en ei!
 
Laatst bewerkt:
Update:
Vanavond alle 4 de bougie vervangen (uiteindelijk makkerlijk dan gedacht, even de 2 onderste schroefjes los, ietsjes duwen en klaar...) de bougie die dat noodzakelijk maakte (inmiddels beruchte nummer 3... :) ) bleek eigenlijk ook niet vast te zitten.... vervangen (net als alle andere) door nieuwe Nippondenso's.

ook gelijk de bougiedoppen even open geschroefd, 1tje bleek een beetje roest te hebben op dat ontstorings weerstandje, beetje bijgeschuurd, contactspray, nat monteren en na alles weer vast gezet te hebben een rondje gereden....

Eerste indruk, goed, sloeg gelijk aan, reed goed rustig (durfde geen gast te geven ivm koude motor. na een klein stukje, begon het geemmer weer... onregelmatig lopen... bij lage belasting..... door gassen gaat wel, maar volgens mij ook niet wat het moet zijn.

nu ga ik morgen de bobines door meten (heb de weerstandwaardes van een F2, heeft iemand die van een F1??? ) en de benzine pomp controleren, Iemand een idee hoe??

als dat niet werk... gaat het toch gebeuren.... kleppen stellen.... (kan iemand me vertellen of ik net als bij de oude CB's ook tuimelaars heb, of dat ik bucket/shimm constructie heb???)

alvast bedankt..

theo
 
bucket/shim constructie (uit mijn hoofd) nameten is het moeilijkste niet, stellen is een klotewerk (nokkenassen verwijderen, benodigde shim(s) uitrekenen, nokkenassen terugzetten, je bent zo 3 uur verder). Ik denk ook niet dat het daaraan ligt. Klinkt meer als een probleem in je lucht-brandstofmengsel. Weet je zeker dat je niet dingen in je carb/luchtfilter stuk hebt gemaakt (daar had je toch in zitten hakkuhbijlen las ik paar posts terug?). Anders zou ik hem een keer ergens op de bank zetten om het mengsel te meten! Of je rijdt een stuk en bekijkt je bougies daarna!
suc6 in ieder geval!
slechte spanningsregelaar of bobines kan idd ook weleens de oorzaak zijn, zeker als ie soms wel en soms niet goed rijdt.
ohja: Mooi ding trouwens :}
 
Laatst bewerkt:
@t superrrjust,

carbs kunnen niet stuk, het enige dat ik heb lopen "hakkuhbijlen" zijn de schroefjes aan de buiten kant. binnen in is fine.

wel vervelend dat de knakker van bosch en de ruiter me verteld dat ik tuimelaars heb.... :(
ik zal nog eens wat dingen proberen in het lucht mengels verhaal.
maar laatste rit en een bougie check zagen ze er goed uit (2 waren koffie met melk kleur, 2 waren "blank" dat was me wel op gevallen.)

keep you posted....
theo
 
zou kunnen dat je tuimelaars hebt hoor... Maar weet vrijwel zeker van niet omdat je blokconstructie redelijk hetzelfde is als een cbr400rr en een cb-1 (welke valvebuckets en shims hebben en dubbele bovenliggende nokkenassen). Het lijkt mij niet logisch dat honda tuimelaars toepast. Volgens mij is dat ook helemaal niet mogelijk bij de toerentallen (viercilinder in lijn draait eenvoudigweg teveel toeren om juist te kunnen werken met tuimelaarconstructie). Hang me er niet aan op, redeneer ik zomaar even op dit moment ;) Anders moet je even googlen, levert vast wel een werkplaatshandboek of iets dergelijks op!
Schiet me net wat te binnen: Check of alles goed massa maakt, dit kan echt zorgen voor dergelijke vage storingen! Bel anders even naar een dealer om te vragen waar de diverse punten zitten waar massakabels zitten. Misschien zijn de contacten verroest of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou nog maar eens goed naar het mengsel kijken, alle carbs moeten gelijk staan. Test even de inlaatrubbers op lekken. Welke cilinders hebben een blanke bougie. Misschien toch een van de twee bobines kapot ?

O ja en een tuimelaarconstrictie kan best hoge toerentallen aan. M'n Vfr mag 11500 draaien en heeft ze erin zitten.
 
hij liep op 2 poten toen ik hem net had, dit is duidelijk anders, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat door de extra weerstand (van de roest op in de doppen, en god knows where else...) dat hij dan bij bepaalde punten de brui er aan geeft... ik ga vanavond die bobines eens ontmantelen... (wordt waarschijnlijk morgen avond omdat ik vanavond moet over werken)

iemand voorstellen voor het testen van die jongens?

theo
 
Als er troep in de doppen zit dan zal heel vaak de vonk dat weggetje "ontdekken" om buiten de bougie langs te slaan; daarbij trekt de vonk dan ook vaak een "koolbaantje" in het materiaal waarlangs dat voortaan nog makkelijker gaat.
 
meet even van alle 4 de doppen de ohmse waarde, deze moeten allen ongeveer gelijk zijn, en...zo laag mogelijk. Heb je d'r eentje met een hoge(re) waarde, gelijk vervangen, en ja t kost dan wel 35 pleuro maar dan kan je pas kijken of het goed is.

Synchroonmeten/stellen kan pas als je kleppen geteld zijn en je luchtfilter helemaal schoon/nieuw is!

Tijdje geleden heb ik een cb-1 gerepareerd voor een vrouw die al 2 jaar rond reed met een slecht startende/lopende motor, zij had geen vertrouwen meer in de dealer omdat ze daar voor een hoop geld(1000 gulden!) aan versleuteld hebben maar de storing er nog net zo in zat. Oorzaak, 3 rotte bougie kappen. Helaas zijn ze alleen compleet leverbaar incl. kabel.... Maaaaarrrr hij start in 1 keer en loopt ook weer als 'n zonnetje!
 
UPDATE!!
ik heb zojuist alle bougiedraden, doppen en bobines door gemeten.
alles is ok
22 kohms tussen 2 aan 1 bobines vastzittende
2,7 tussen de ingangskant van de bobines
kabels met dop (is 1 geheel geloof ik) 4,3 k ohm

verder niet veel bijzonders, heb nog niet gereden, kreeg bezoek,

had wel wat kleine beschadigingen in de buiten kabel van de bougiedraden. morgen even netjes weg werken met extra stevig krimpkous (goede ervaring me met mijn CB waar ik een kompleet door gesneden kabel heb gefixed zonder problemen)

nu nog op zoek naar iemand met en zelfde motor om wat onderdelen te controleren...

DUS bij deze een oproep voor iedereen met een CBR600F 1 in de buurt van utrecht!!
 
Als er in die bougiekapjes vonk-overslag (langs-slag) plaatsvind via bijvoorbeeld vuil en snel daarna overgenomen door een gevormd razendsmal koolbaantje en/of "doorslag-stipje" dan zul je dat hoegenaamd niet kunnen meten.

Het "voordeel" van 1-cilinder-brommertjes is natuurlijk dat je maar 1 kapje hoeft te wisselen om de waarheid te ontdekken (èn voortaan je te herinneren).

Moderne kapjes hebben bij mijn weten een metalen buitenkant (condensator dus ten opzichte van spanningsleiding) die na opsteken op de bougie "aarde" vormt en via zo'n geniepig "oud" plekje waarop 1x overslag/ doorslag liep blijft dan, vaak pas na doorwarmen en/of hoog toerental, de vonk vóór de bougie langs zich ontladen; soms heel raar, zodat bijvoorbeeld 1 op 3 of 1 op 5 vonken verloren gaat.

Slechtaard als ik was/ben, had ik altijd een ouderwets, officiëel niet meer in de handel bestaand, kapje zonder ontstoring en alleen maar plastic met een koperen binnenkerntje, voor noodgevallen achter de hand en dan kon iedereen mij op radio of TV horen en zien (trilling) voorbijkomen.

Maar dat was nog gewone puntjes-ontsteking en uit de berichten hier meen ik op te maken dat bij electronische ontsteking het kapje per se een weerstand zou MOETEN bevatten (!?)

Hoe dan ook, als ik zulke ellende al met brommertjes kon beleven dan "lukt" dat natuurlijk met dikkere machines veel vetter.
 
Het is nog niet bewezen dat de problemen NIET opgelost zijn, omdat ik nog geen test run heb gedaan NA alles gemeten te hebben (en los getrokken etc) mogelijk zat er gewoon ergens iets niet lekker....
vanavond ga ik verder (de kleine beschadigingen afplakken, doppen monteren (na ze grondig schoon te maken, (voorzichtig schuren aan de binnen kant van de dop)
zodat de kool spoortjes van willem niet kunnen bestaan.

maar er is niemand die me kan vertellen welke onderdelen ik nog meer kan controleren? (ik heb een kastje gevonden met 3 stekkers erin onder de buddy en een dikke plastieken doos naast de buddy....

theo
 
Sorry, misunderstood you...

die kastjes zijn je cdi en spanningsregelaar waarschijnlijk, die kunne ook niet goed meer zijn, maar dat kan je (voor zover ik weet) alleen testen door ze even van een andere te lenen of die van jou op een andere motor te testen.
 
ja dat wil ik ook graag doen (spannigsregelaar bedoel ik niet, die heb ik ook gevonden :) maar die zit tussen de bobines)

ik wil graag een andere CBR-rijder vinden die mij daar me kan helpen....
 
ow, bij mij zit die spanningsregelaar volgens mij naast het zadel.. apart.

Tjah, ik ken wel iemand met een CBR600F1 maar die zit op dit moment ergens in de himalaya en is pas eind dit jaar terug.... schiet niet echt op dus.

Niemand anders met een F1??
 
Het is nog niet bewezen dat de problemen NIET opgelost zijn, omdat ik nog geen test run heb gedaan NA alles gemeten te hebben (en los getrokken etc) mogelijk zat er gewoon ergens iets niet lekker....
vanavond ga ik verder (de kleine beschadigingen afplakken, doppen monteren (na ze grondig schoon te maken, (voorzichtig schuren aan de binnen kant van de dop)
zodat de kool spoortjes van willem niet kunnen bestaan.

maar er is niemand die me kan vertellen welke onderdelen ik nog meer kan controleren? (ik heb een kastje gevonden met 3 stekkers erin onder de buddy en een dikke plastieken doos naast de buddy....

theo

Dat is de CDI unit!

Is een zwak punt van de CBR, maar hoe je dit nameet...
 
UPDATE!!!

ik heb zojuist alle bougiedoppen weer netjes schoongemaakt gemonteerd,
benzine pomp gecontroleerd, hij doet het als ik hem zelf onderstroom zet.
maar heb nog geen manier gevonden om te zien of hij het ook doet onder het rijden (iemand ideeen?)

ik heb ook geprobeert ZONDER pomp dat werkt NIET... dus ik ga ervan uit dat hij het doet.

daarna heb ik de airbox ontdaan van het filter ook niet goed (hij gaat slechter rijden)

dat dus ook niet.

ik heb ook de vermoedelijke CDI open gemaakt (ging erg makkelijk, vanbinnen erg mooi en schoon (schijn kan natuurlijk bedriegen))

dus even samenvattend
Bougies OK
kabels OK
doppen OK
bobines OK
carbs OK
mengsel OK (bougies net nog gecontroleerd)

what is next?
ik heb dus een klein ingegoten blokje gevonden onder het zadel (met een rondje 2 naar binnen komende staafjes en dan 2 plaatjes tegen elkaar (lijkt een beetje op een condensator teken in een technische tekening)) kan dat stuk zijn? wat doet het? en hoe controleer ik het?

CDI, zouden ze die ergens nog hebben? kost dat?
iemand een test CDI?

anders een goed WPH voor een F1???

ik ben een beetje wanhopig aan het worden...

theo
 
Terug
Bovenaan Onderaan