CDA wil spijkermatten bij rode kruizen

Ik herinner me een stukje van Wegmisbruikers waar een vrachtwagenchauffeur dat ook deed. Bij een onopvallende politieauto :').

Ik snap je ergernis, maar toch... Zelf ben je net zo fout door half op een afgesloten rijstrook te gaan rijden. Als alles plots toch stilstaat en de brandweer moet er even langs sta je lomp in de weg.

Als je graag wegen blokkeert met een vrachtwagen kun je wel op een botsabsorber gaan rijden. Dan mag het :+

Neen hoor, personenauto achter mij was mijn brother in crime en hield een gat open zodat ik naar rechts zou kunnen voor het geval dat.

Uiteraard was ik fout, maar als niemand iets doet gebeurt er ook niets, en krijgt het asociale deel van onze bevolking de overhand.
 
Het staat meestal al honderden meters van tevoren aangegeven. Laat ze dat maar doen, op voorwaarde dat er een mooie 4k videocamera bijgeplaatst wordt.

Dan hebben wij mooie beelden en heeft Gijsbert van de Telegraaf weer beeldmateriaal om compleet overbodig commentaar op te geven.
 
Het heeft er iets mee te maken dat de beelden van origine niet bedoeld zijn om bekeuringen mee uit te delen. Daarmee mag je ze (schijnbaar) niet opeens gebruiken om boetes uit te delen. Daar komt bij dat die cameras van rijkswaterstaat zijn, maar bijv flitspalen zijn van politie/justitie.

Nou ja camera's erbij dan die wel van de juiste mensen zijn.
Lijkt me makkelijker door te voeren dan spijkermatten.
 
De topictitel is kort door de bocht, maar het mag echt wel wat aandacht hebben.


Natuurlijk, door een rood kruis rijden is fout. Een boete is prima. En dat een automobilist dan een paar lekke banden kan oplopen is misschien ook nog wel terecht (als er door die lekke banden maar geen onbestuurbare auto ontstaat waardoor er ongevallen ontstaan). Maar dat mevrouw Van Toorenburg er voor ons motorrijders een kans op zwaar letsel of erger op zet, is naar mijn idee buitensporig.

Ik hoop maar dat ze ook vergeten is dat hulpdiensten juist de rijstroken met kruis gebruiken om bijvoorbeeld een ongeval te bereiken, en dat daarom deze bizarre maatregel nooit ingevoerd zal worden.
Kansloze voorstel. Gebruik van spijkermatten zal de chaos alleen maar groter maken. Bij 1 auto zal het nog meevallen, maar als je soms de filmpjes ziet waarbij hele colonnes dwars door of vlak langs wegafzettingen en/of rood kruis rijden, hoeveel spijkermatten wil je meenemen als Rijkswaterstaat medewerker? En hoever rijdt een auto of vrachtwagen door met een spijkermat om de wielen? Effectiever is om een camera neer te zetten, elke overtreding registreren en dan of bij de mensen zelf thuis langsgaan, lekker op de bank het filmpje (lees bewijsmateriaal bekijken) met het hele gezin, rijbewijs in beslag nemen en laat de overtreder maar voor de rechter uitleggen waarom hij/zij het rijbewijs zo nodig terug moet en net welk reden hij/zij een wegafzetting/rood kruis negeert. Zelfde geldt voor beroepschauffeurs, bestuurders van werkbusjes/etc. Gewoon bij het bedrijf langsgaan, filmpje kijken samen met personeelszaken, rijbewijs direct invorderen en laat de verbalisant maar voor de rechter uitleggen over het hoe, wat en waarom. Denk dat elke overtreder geen enkel gegronde reden heeft. Op basis van aangeleverde materiaal het aantal wettelijke overtredingen constateren en dan is het simpelweg gewoon rijbewijs voor het leven kwijt in het ergste geval. Wil justitie/politie/rechterlijke macht nog meer effect, pak de overtreder hun meest dierbaarste bezit af (zolang het geen lease-auto betreft of vrachtwagen van de zaak, o.i.d.).

Via Twitter zag ik het filmpje van Rijkswaterstaat waarbij een vrachtwagen rakelings langs een medewerker van Rijkswaterstaat rast om een afslag te halen. Zulke figuren moet je oppakken en aanklagen voor poging tot doodslag/poging tot aanbrengen va zwaar lichamelijk letsel. Dit soort idioten horen niet achter het stuur van een vrachtwagen, laat staan op de openbare weg. Geldt ook voor automobilisten trouwens.
 
Gelukkig zie ik een verschuiving. Van " wat een stelletje idioten die beleidsmakers met hun onzalige plannen" en " wat zijn we zielig en hebben we het slecht in NL" naar het echte probleem. Namelijk de verkeersveiligheid en dan met name voor wegwerkers, hulpverleners en RWS personeel.
Spijkermatten zijn natuurlijk niet de oplossing. Maar ik vindt het goed dat er nu aandacht voor wordt gevraagd. ff snel Googlen en een zoektochtje op YT geeft al genoeg hits over dit probleem en de bijbehorende gevolgen in de vorm van ongevallen en letsel (en zelfs overlijden). Dus prima wat mij betreft, zet de discussie maar op scherp. En niet alleen boetes, maar invorderen van rbw. Direct.( En niet zoals nu omschreven in wet bij herhaling)

Daarbij snap ik niet dat er obv van de huidige beelden niet beboet kan worden. Oké, het zijn geen camera's van justitie maar van RWS. Maar dat is mijn dashcam ook niet wanneer de beelden daarop worden gevorderd door politie om zicht te krijgen op een ongeval/overtreding/misdrijf.
Een gewone auto is misschien niet te herkennen, maar zo'n vrachtwagen (van de beelden van afgelopen week) moet te vinden zijn. En juist zo'n "professionele :r" chauffeur moet je een ongelooflijke douw geven
 
Criminele Marokkanen hebben vrij spel in A'dam, maar die verkeerscriminelen MOETEN te grazen worden genomen

...de prioriteiten mogen weer duidelijk zijn
Kom eens gezellig bij ons staan op de snelweg als we iemand uit een auto proberen te knippen en je bijna voor je donder wordt gereden door iemand die denkt dat een rood kruis niet voor hem geldt.....
 
Het heeft er iets mee te maken dat de beelden van origine niet bedoeld zijn om bekeuringen mee uit te delen. Daarmee mag je ze (schijnbaar) niet opeens gebruiken om boetes uit te delen. Daar komt bij dat die cameras van rijkswaterstaat zijn, maar bijv flitspalen zijn van politie/justitie.
Ze gebruiken camera,s op de snelweg ook voor kentekenherkenning ,dus het mag wel voor opsporing gebruikt worden.
 
Ze gebruiken camera,s op de snelweg ook voor kentekenherkenning ,dus het mag wel voor opsporing gebruikt worden.
Klopt, maar dat zijn dus ook weer cameras die voor dat doel ontworpen/opgehangen zijn.

Zo was er in 2017 ook een issue dat de belastingdienst de anpr cameras wilde gebruiken om mensen te betrappen die hun leaseauto ten onrechte prive gebruiken, mocht niet van de rechter. En in 2019 met cameras voor milieuzones in Amsterdam die de politie wilde gebruiken om bekende criminelen mee te vinden.
 
Klopt, maar dat zijn dus ook weer cameras die voor dat doel ontworpen/opgehangen zijn.

Zo was er in 2017 ook een issue dat de belastingdienst de anpr cameras wilde gebruiken om mensen te betrappen die hun leaseauto ten onrechte prive gebruiken, mocht niet van de rechter. En in 2019 met cameras voor milieuzones in Amsterdam die de politie wilde gebruiken om bekende criminelen mee te vinden.
Ik heb een tijdje terug een stukje gelezen over bewakingscamera,s op industrie gebieden,er stond in dat als er een overtreding word gemaakt
dat die beelden aan de politie worden doorgegeven,en dat ging niet alleen om inbraak of vernielingen maar ook over andere overtredingen.
En zelfs je eigen camerabeelden kunnen blijkbaar als bewijs gebruikt worden,zoals pas geleden met die lieden die veel te hard over de A16
reden met hun motoren.
 
Laatst bewerkt:
Kansloze voorstel. Gebruik van spijkermatten zal de chaos alleen maar groter maken. Bij 1 auto zal het nog meevallen, maar als je soms de filmpjes ziet waarbij hele colonnes dwars door of vlak langs wegafzettingen en/of rood kruis rijden, hoeveel spijkermatten wil je meenemen als Rijkswaterstaat medewerker? En hoever rijdt een auto of vrachtwagen door met een spijkermat om de wielen? Effectiever is om een camera neer te zetten, elke overtreding registreren en dan of bij de mensen zelf thuis langsgaan, lekker op de bank het filmpje (lees bewijsmateriaal bekijken) met het hele gezin, rijbewijs in beslag nemen en laat de overtreder maar voor de rechter uitleggen waarom hij/zij het rijbewijs zo nodig terug moet en net welk reden hij/zij een wegafzetting/rood kruis negeert. Zelfde geldt voor beroepschauffeurs, bestuurders van werkbusjes/etc. Gewoon bij het bedrijf langsgaan, filmpje kijken samen met personeelszaken, rijbewijs direct invorderen en laat de verbalisant maar voor de rechter uitleggen over het hoe, wat en waarom. Denk dat elke overtreder geen enkel gegronde reden heeft. Op basis van aangeleverde materiaal het aantal wettelijke overtredingen constateren en dan is het simpelweg gewoon rijbewijs voor het leven kwijt in het ergste geval. Wil justitie/politie/rechterlijke macht nog meer effect, pak de overtreder hun meest dierbaarste bezit af (zolang het geen lease-auto betreft of vrachtwagen van de zaak, o.i.d.).

Via Twitter zag ik het filmpje van Rijkswaterstaat waarbij een vrachtwagen rakelings langs een medewerker van Rijkswaterstaat rast om een afslag te halen. Zulke figuren moet je oppakken en aanklagen voor poging tot doodslag/poging tot aanbrengen va zwaar lichamelijk letsel. Dit soort idioten horen niet achter het stuur van een vrachtwagen, laat staan op de openbare weg. Geldt ook voor automobilisten trouwens.

Dat gaat niet gebeuren. Zolang alle Europese landen nog de ogen dichtknijpen voor de import chauffeurs met gekochte papieren of een heel matige opleiding, accepteren ze ook de gevolgen. Voor elke kneus die je nu van de weg haalt, komt mogelijk een nog veel grotere kneus voor in de plaats. De Filipijnen is nu de nieuwe trommel die opengetrokken wordt.
Thuis reden ze nog met een driewielige taxi, en hier zijn ze "koning" van de weg...
 
Kom eens gezellig bij ons staan op de snelweg als we iemand uit een auto proberen te knippen en je bijna voor je donder wordt gereden door iemand die denkt dat een rood kruis niet voor hem geldt.....

Zal ik doen, want nergens hoor je mij zeggen dat dat niet zwaar gestraft mag worden

Maar word het niet lullig als je dalijk mensen uit hun auto moet knippen die aan bonken zijn gereden omdat de auto die over zo'n mat rijd controle verliest en 3 andere wagens ramt?
 
Waarom worden die rijbanen afgesloten? Ik begrijp dat niet,maakt toch niets uit?
Ik mag aannemen dat je een smily bent vergeten. Want anders zet ik alvast bier en chips klaar....

Maar even inhakende, ik begrijp soms niet waarom er kilometers lang een wegvak is afgesloten. Dat schept vreemd genoeg bij sommige mensen ook twijfel.
 
Zal ik doen, want nergens hoor je mij zeggen dat dat niet zwaar gestraft mag worden

Maar word het niet lullig als je dalijk mensen uit hun auto moet knippen die aan bonken zijn gereden omdat de auto die over zo'n mat rijd controle verliest en 3 andere wagens ramt?
Ik denk namelijk dat het wel mee gaat vallen met automobilisten die de controle gaan verliezen.
Op het moment dat er namelijk een serieus gevolg zit aan het negeren van een rood kruis zal denk ik 98% voor het rode kruis zijn opgeschoven.
Die andere 2% ligt waarschijnlijk te snurken en loopt evengoed kans op een klapper.
 
Als het van die spijkermatten zijn die ze gebruiken om achtervolgingen te stoppen valt dat wel mee. Die hebben holle naalden die loslaten uit de mat. Daarna loopt de band dus gecontroleerd leeg. Ws wel pas als ze al ruim het incident voorbij zijn dus wat dat betreft nutteloos tenzij je meer banden wilt verkopen en nog een auto langs de kant van de weg wilt hebben staan met alle risico's van dien :-)

Laat rijkswaterstaat bij z'n rood kruis ook meteen een goede camera plaatsen en dan idd zwaar beboeten met misschien een paar weekjes verplicht fietsen voor de dader....
 
Dat gaat niet gebeuren. Zolang alle Europese landen nog de ogen dichtknijpen voor de import chauffeurs met gekochte papieren of een heel matige opleiding, accepteren ze ook de gevolgen. Voor elke kneus die je nu van de weg haalt, komt mogelijk een nog veel grotere kneus voor in de plaats. De Filipijnen is nu de nieuwe trommel die opengetrokken wordt.
Thuis reden ze nog met een driewielige taxi, en hier zijn ze "koning" van de weg...
Als je met Europese landen de EU bedoeld, de EU is mijn inziens nagenoeg failliet en nutteloos...
 
Bij een rood kruis een flitskast automatisch in werking ,boete €390 ,is t zo over 👍
 
Ik heb in mijn vrachtwagen een mysterieus apparaat op mijn raam hangen, naast mijn standaard dashcam.
Dat ding filmt constant een x aantal minuten in een loop, bij een noodstop of ander ongemak slaat het apparaat de laatst gefilmde minuten op.

Maar het mysterieuze apparaat, die opeens op mijn raam zat zonder de chauffeurs te informeren, doet veel meer!
Hij scant de weg en het wegmeubilair, als ik ergens 70 rij en er staat een bord " 50 ", dan stuurt dat apparaat een melding naar een server, van wie die server is, en wie , naast mijn werkgever, de rechten heeft om alles te bekijken en te beoordelen, geen idee.
Big Brother realtime dus.

Aangezien mijn vrachtwagen scheef hangt van alles moderne snufjes ging die Zweedse schone onlangs heel hard remmen vanwege een noodsituatie, ik remde zelf ook maar blijkbaar niet hard genoeg.

Kreeg later de melding van mijn leidinggevende, althans, hij denkt dat hij leiding geeft, " wat is er gebeurd "..

De techniek is er dus al, het kan zomaar zijn dat over enkele jaren alle auto's uitgerust moeten zijn met zo een apparaat, dan lopen de boetes vanzelf binnen, en is het aan de weggebruiker om het tegendeel te bewijzen.
 
Ik heb in mijn vrachtwagen een mysterieus apparaat op mijn raam hangen, naast mijn standaard dashcam.
Dat ding filmt constant een x aantal minuten in een loop, bij een noodstop of ander ongemak slaat het apparaat de laatst gefilmde minuten op.

Maar het mysterieuze apparaat, die opeens op mijn raam zat zonder de chauffeurs te informeren, doet veel meer!
Hij scant de weg en het wegmeubilair, als ik ergens 70 rij en er staat een bord " 50 ", dan stuurt dat apparaat een melding naar een server, van wie die server is, en wie , naast mijn werkgever, de rechten heeft om alles te bekijken en te beoordelen, geen idee.
Big Brother realtime dus.

Aangezien mijn vrachtwagen scheef hangt van alles moderne snufjes ging die Zweedse schone onlangs heel hard remmen vanwege een noodsituatie, ik remde zelf ook maar blijkbaar niet hard genoeg.

Kreeg later de melding van mijn leidinggevende, althans, hij denkt dat hij leiding geeft, " wat is er gebeurd "..

De techniek is er dus al, het kan zomaar zijn dat over enkele jaren alle auto's uitgerust moeten zijn met zo een apparaat, dan lopen de boetes vanzelf binnen, en is het aan de weggebruiker om het tegendeel te bewijzen.

Ik ken al die fratsen ook. Soms zinvol, soms onzin, geheel afhankelijk van uit welke hoek je het benaderd. Maar na het lezen van dit bericht vroeg ik mijzelf ineens af.
Alles voor de verkeersveiligheid, en als dat zo is, dan is daar ook niets mis mee. Maar neem nu een navigatie. Hij verteld jou bijna op de meter precies, op welke plaats jij welke snelheid mag rijden. Waarom is dat nog niet in de nieuwste auto's integreert? Een waarschuwing van, u rijd mogelijk te snel.
Nee, dat is er nog niet. En ik weet wel waarom.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan