(Centraal) Ik heb rijlessen!! - Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
De truc zit 'm bij mij in: het opbouwen van de remkracht. Dat lukt wel, maar zodra ik erbij ga terugschakelen haper ik met die opbouwende remkracht, waardoor je remweg niet mooi geleidelijk gaat...

Herkent iemand dat? En als er nog tips zijn... you know ;)

Je denkt te veel na bij het terug schakelen waardoor je het remmen niet goed meer in de gaten houd.
Het terug schakelen moet eigenlijk vanzelf gaan.

sja. een tip heb ik er niet echt voor.

ik denk gewoon niet teveel nadenken en ervoor gaan.
niet dat je daar veel aan hebt
 
Vooral de precissieremproef wil gewoon slecht lukken, om gek van te worden... Normale remroef en noodstop: a la, die gaan nog wel...

De truc zit 'm bij mij in: het opbouwen van de remkracht. Dat lukt wel, maar zodra ik erbij ga terugschakelen haper ik met die opbouwende remkracht, waardoor je remweg niet mooi geleidelijk gaat...

Herkent iemand dat? En als er nog tips zijn... you know ;)

wat goldie al zei: niet te veel nadenken (daar schijnen veel dingen beter van te gaan, dus ik ga dat ook eens op m'n werk proberen ;) ) maar tak,tak,tak terug schakelen en blijven remmen. ook niet te vroeg beginnen met terugschakelen.
ook helpt het om ietsje harder dan 50 (55max) aan te komen rijden. hierdoor begin je iets harder met remmen en heb je meer tijd om door te knijpen. bij mij werkt dat iig wel en het was een tip van m'n instructeur.
 
ik ken dat een beetje dat misgaan voor het examen.ik heb het ook gehad de zaterdag voor mijn avb examen ik reed echt alle kegels omver met dee slalom en het remmen ging ook al niet maar toch ben ik geslaagd ervoor.en nu nog een weekje wachten en dan het laatste deel halen en dan kunnen we gaan tuffen.en ik wens een ieder die nog examen moet doen voor wat dan ook veel succes
 
Aloha iedereen.

Vandaag had ik mijn 17de les..en op de een of andere manier wil de bocht naar links lang zo lekker niet als de bocht naar rechts. Maar het gekke is..als ik bijv. de oefening doe van het wegrijden uit een parkeervak is het net weer anderom..dan lukt links beter dan rechts.
Weet iemand nog wat tips om die bocht naar links wat beter te doen.....ik heb altijd de neiging om mee te gaan in de boch i.p.v. tegenhangen. 8-)
 
Gisteren nog twee uur les gehad. Ik was de hele nacht ziek geweest; iets verkeerds gegeten en wilde eigenlijk afbellen, maar ben toch maar gegaan. Het zou de laatste les zijn voor het examen verrichtingen. Slalommen ging gewoon weer goed en de rest eigenlijk ook wel.
Uiteindelijk moesten we alle oefeningen doen alsof het voor het examen was. Ik had ze alle 12 voldoende. Moest stapvoets rijden, linksom uit het parkeervak, noodstop en precisiestop en snelle slalom over doen. Maar goed, het ging wel allemaal en vooral bij stapvoets rijden, snelle slalom en wegrijden uit het parkeervak was het meer slordigheid dan onkunde.

Dinsdagochtend 10.30 uur moet ik. Jullie horen het wel. Het zou moeten kunnen, maar het kan ook net zo goed mislukken. Tot daarna!
 
Afgelopen vrijdag ook weer twee uurtjes BV's geoefend na een maand niet te hebben gereden. Het meeste ging wel redelijk. Langzame slalom blijft lastig. Ik kom er wel door, maar voor m'n gevoel nog niet echt soepel. Halve draai ging eerst ook lastig, terwijl die anders eigenlijk altijd goed ging. Na een paar keer ging het wel beter. Het grootste probleem was dat ik te langzaam de draai maakte, waardoor ik veel te weinig kon afschuinen. Beetje meer gas, beetje minder voetrem en het ging weer prima.
Het enige wat echt lastig blijft, zijn de remoefeningen. Dan weer te weinig remkracht opgebouwd, dan weer een blokkerend achterwiel. Elke keer wel iets dat niet helemaal lekker gaat. Nog een paar uurtjes oefenen en dan over anderhalve week examen BV's... Aanstaande donderdag weer les!
De dag voor dat examen heb ik ook nog een anti-slipcursus. Dat zit bij het les-pakket dat ik heb gekozen bij m'n rijschool. Schijnt niet alleen erg leerzaam en nuttig, maar ook erg leuk te zijn. Ben benieuwd...
 
Afgelopen vrijdag ook weer twee uurtjes BV's geoefend na een maand niet te hebben gereden. Het meeste ging wel redelijk. Langzame slalom blijft lastig. Ik kom er wel door, maar voor m'n gevoel nog niet echt soepel. Halve draai ging eerst ook lastig, terwijl die anders eigenlijk altijd goed ging. Na een paar keer ging het wel beter. Het grootste probleem was dat ik te langzaam de draai maakte, waardoor ik veel te weinig kon afschuinen. Beetje meer gas, beetje minder voetrem en het ging weer prima.
Het enige wat echt lastig blijft, zijn de remoefeningen. Dan weer te weinig remkracht opgebouwd, dan weer een blokkerend achterwiel. Elke keer wel iets dat niet helemaal lekker gaat. Nog een paar uurtjes oefenen en dan over anderhalve week examen BV's... Aanstaande donderdag weer les!
De dag voor dat examen heb ik ook nog een anti-slipcursus. Dat zit bij het les-pakket dat ik heb gekozen bij m'n rijschool. Schijnt niet alleen erg leerzaam en nuttig, maar ook erg leuk te zijn. Ben benieuwd...
Dat heb ik dus ook met die remproeven, ik maak me er ook wel zorgen om, want op een BV examen komen er toch vaak twee in voor dacht ik gehoor dte hebben...
 
remproeven????

gewoon keihard tegen jezelf roepen:"KNIJPEN TIKTIKTIK KNIJPEN"

dan vergeet je terugschakelen en remmen niet en blokkeert je achterwiel ook niet...of gewoon bedenken dat er opeens een koe voor je staat,,,, nou dan zorg je ook wel dat je stil komt te staan *D

bij mij ging het wel lekker en in de laatste les voor mijn examen eindelijk een keer de uitwijkproef gedaan

@easyfrank: kutles ken ik, zaterdag liet ik bij de snelle en langzame slalom heet eerste kwartier steeds niet alle pilonnetje staan, toen heb ik keihard geremd met gebogen armen, keihard een lelijk woord geroepen, ff op mijn helm geramd en toen ging het daarna goed... kin omhoog, niet naar de pilonnetjes kijken, lekker knijpen met je knieen en gaaaaaaaaan......


ik heb zo'n vreemd voorgevoel dat er niemand/velen gaan zakken/slagen deze week....

ook niet gek...
 
"KNIJPEN TIKTIKTIK KNIJPEN"

zal je net zien: "Knijpen" *los* "TikTik - Knijpen" *schuif* *klap*

beter tot 4 tellen op de gewone remproef
1: rem aanleggen
2: Doorknijpen
3: Koppeling inknijpen
4: Terugschakelen

zo ook de precisiestop, alleen dan langzamer tellen

Noodstop is 1: Aanleggen/koppelen 2: doorknijpen
(Toegegeven, bij mij kwam terugschakelen als een automatisme, dus ook bij de
noodstop waar het dus niet mag)
 
beter tot 4 tellen op de gewone remproef
1: rem aanleggen
2: Doorknijpen
3: Koppeling inknijpen
4: Terugschakelen

zo ook de precisiestop, alleen dan langzamer tellen
"Tja meneer, die oefening mag u nog een keer doen, want u bent helemaal vergeten om de achterrem te gebruiken. En we willen toch echt graag zien dat u beide remmen goed gebruikt." ;)
Dat is nou net het probleem bij mij eigenlijk. Ook een paar keer de oefeningen gedaan met alleen de voorrem en dan gaat het een stuk beter eigenlijk. Maar als ik de achterrem er ook bij moet gebruiken (wat dus moet), dan heb ik er nog wat moeite mee om alles dusdanig te doseren dat het hard remt en niet blokkeert. Maar goed, nog een paar lessen te gaan voor het examen, dus ik neem aan dat het wel goed komt.
 
Ik wil iedereen die binnenkort examen doet natuurlijk ook nog even veel succes wensen. En mezelf ook :)

En wat de remproeven betreft; wat ik merkte dat hielp was niet voor je kijken naar de grond, maar in de verte kijken, armen strekken en dan met je gevoel werken en niet met je verstand. Een koe voor je neus projecteren kan inderdaad helpen, maar projecteer hem dan in de verte en niet voor je voorwiel.
Niet dat het bij mij vlekkeloos gaat, maar ik denk dat hierin de oplossing verscholen ligt.

Nou, zet hem op allemaal.

:]
 
"Tja meneer, die oefening mag u nog een keer doen, want u bent helemaal vergeten om de achterrem te gebruiken. En we willen toch echt graag zien dat u beide remmen goed gebruikt." ;)
Dat is nou net het probleem bij mij eigenlijk. Ook een paar keer de oefeningen gedaan met alleen de voorrem en dan gaat het een stuk beter eigenlijk. Maar als ik de achterrem er ook bij moet gebruiken (wat dus moet), dan heb ik er nog wat moeite mee om alles dusdanig te doseren dat het hard remt en niet blokkeert. Maar goed, nog een paar lessen te gaan voor het examen, dus ik neem aan dat het wel goed komt.


je hoeft de achterrem niet te gebruiken, ik heb hem met mijn examen ook niet gebruikt, zowel bij de noodstop als de pricisiestop niet.
 
Aloha iedereen.

Vandaag had ik mijn 17de les..en op de een of andere manier wil de bocht naar links lang zo lekker niet als de bocht naar rechts. Maar het gekke is..als ik bijv. de oefening doe van het wegrijden uit een parkeervak is het net weer anderom..dan lukt links beter dan rechts.
Weet iemand nog wat tips om die bocht naar links wat beter te doen.....ik heb altijd de neiging om mee te gaan in de boch i.p.v. tegenhangen. 8-)


ik had dit precies hetzelfde, in 1 van mijn eerste lessen, ging ik de halve draai proberen, naar rechts ging wel aardig, maar naar links ging absolut niet, uiteindelijk is het ng wel goedgekomen
 
je hoeft de achterrem niet te gebruiken, ik heb hem met mijn examen ook niet gebruikt, zowel bij de noodstop als de pricisiestop niet.

ik weet niet wanneer jij examen hebt gedaan.

Maar volgens mijn rijinstructeur en CBR moet je de achterrem WEL gebruiken
 
ik moest 2 september afrijden, en volgens mijn instructeur hoef je je achterrem niet te gebruiken
 
Vanaf vandaag mag ik hier ook niet meer posten :9 Ik ben om 10:30 geslaagd voor mijn AVD en mag als ik terug ben van het gemeentehuis lekker zelf :]
Joepie! Ik ben blij! Nu nog een motor...

Succes allemaal die nog moeten afrijden, ik zal naar jullie zwaaien *D
 
Vanaf vandaag mag ik hier ook niet meer posten :9 Ik ben om 10:30 geslaagd voor mijn AVD en mag als ik terug ben van het gemeentehuis lekker zelf :]
Joepie! Ik ben blij! Nu nog een motor...

Succes allemaal die nog moeten afrijden, ik zal naar jullie zwaaien *D


Van harte gefeliciteerd! veel plezierige en veilige :] kilometers gewenst!
 
Vanaf vandaag mag ik hier ook niet meer posten :9 Ik ben om 10:30 geslaagd voor mijn AVD en mag als ik terug ben van het gemeentehuis lekker zelf :]
Joepie! Ik ben blij! Nu nog een motor...

Succes allemaal die nog moeten afrijden, ik zal naar jullie zwaaien *D
Van harte! Heeft 't lang geduurd voor je alle examens gehaald had?
 
Ik ben begonnen op 2 april, net na de invoering van het nieuwe systeem. Veel bv'tjes gedaan, daarvoor op 3 augustus afgereden. Daarna nog 12 keer 1,5 uur gelest voor de weg. Rijbewijs B had ik al sinds '94...
Ik heb dus veel gelest, maar dan ook alle examens in 1 keer gehaald. En inmiddels ook voldoende motorbeheersing ;)
Hmm, 31 uur gereden voor de BV... best wel veel lessen. Daar heb ik dan ook niets op bespaard. Ik vond het wel prettig om de bv's te oefenen, dat is tenslotte de basis.

Alles bij elkaar is het best een kostbaar papiertje, en daar ga ik dan ook maximaal van genieten :9 Pak heb ik ook compleet, ik kan een xl500 lenen om te oefenen en ga mogelijk een ltd 454 kopen (voor weinig een jaartje rijervaring op doen).

Nu ga ik maar weer eens naar mijn werk...
 
Zo, vandaag echt een kutles gehad. We gingen dus eerst gewone stopproeven doen. Daarna noodstops met 50, 70, 80 en 100 km/u. Gewoon even om duidelijk te maken dat hoe lang je remweg wordt met die snelheid. Best shocking om het verschil tussern 50 en 100 te zien. Remweg is dan 4 keer langer of zo.

In ieder geval ging daarna de noodstop gewoon kut. Of ik remde niet krachtig genoeg, of ik strekte mijn armen niet, maar nooit gewoon helemaal goed.

Ik begon al een beetje onzeker te worden, moest ik daarna de langzame slalom doen. Rij ik dus door ALLE kegels heen. Ik kon het gewoon niet meer. Iedere keer opnieuw ging het mis. Vervolgens flikker ik onderuit tijdens een halve draai. Toen had ik het helemaal gehad en ging het nog niet. Dinsdag examen doen :(

Ik heb toen een kwartier naar een preek van mijn instructeur geluisterd (waar ik nooit 'ja, maar...' van mag zeggen). Uiteindelijk werden we allebei relaxed en moest ik het nog eens doen. Toen ging ik er 5x op en neer prima doorheen.

Ik vond het zóóó erg. Dat ik gewoon niet wist waarom het fout ging. Dat ik ineens niet meer wist hoe het moest. Het huilen stond me echt nader dan het lachen.
Je voelt je dan ook zo lekker dom. En daar kan ik al helemaal niet tegen.
Ik stond echt op het punt om te zeggen 'ik kap ermee, zeg dat examen maar af, want ik ga niet.'

Morgenochtend weer twee uur les en als het nog niet lekker gaat, zondag nog een keer.

Kent iemand dit? Is dit een soort faalangst of zo? Of beheers ik het gewoon niet goed? ;(

Je kunt het ;)

Anders laat een rijschool dan wel instructeur je nooit een examen doen ;)

Suc6!
 
Hej Hej :D

Gelijk men eerste post hier :) Maar zeker niet de laatste :)

Bijzondere verrichtingen en mijn theorie heb ik al gehaald, heb nu 8 lessen gehad en A.S. Donderdag 16 sep om 14:55 moet ik afrijden :]

Ik laat weten hoe het ging *D
 
Hello. :)
Ik ben vandaag voor 't eerst gezakt voor Voertuig Beheersing.

Alles ging perfect, behalve Cluster 2. Eerst de langzame slalom gedaan, kwam er helemaal doorheen, geen pilonnen omgevallen. Maar omdat ik ietsjes vaag door het laatste 'poortje' ging moest ie over. En ging weer hetzelfde.

Toen slalom met stops, die ging gewoon kut. Eerste keer opzich nog redelijk, maar schuinde niet genoeg af volgens die vrouw. Ik moest maar 'harder' gaan ofzo, toen ging 't dus helemaal niet goed.

Vrouwen onder elkaar.... B| dat schiet gewoon niet op. Het lijkt alsof (als vrouw zijnde) andere vrouwen je altijd willen naaien als 't om zoiets gaat. Ik wil liever door een man beoordeeld worden. (maar dat terzijde natuurlijk, als ik alles 100% perfect deed was ik gewoon geslaagd)

Komt ze vervolgens ook nog eens met; Ja bij de snelle slalom mag je de motor meer 'heen en weer gooien' dus meer afschuinen enzo, terwijl ik dat afgelopen lessen juist had gedaan, en dat was afgekeurd.

Hoe zit dit bij jullie? Wat zijn nou de regels? Bijvoorbeeld bij de snelle en langzame slalom?

Beetje pissed hier. :(
 
Laatst bewerkt:
Klote dat je gezakt bent, volgende keer beter :)

Even paar dingetjes.

Langzame slalom maakt het geen f*ck uit hoe je er doorheen komt, als je er maar doorheen komt. Let wel op dat je na het laatste poortje terug naar het midden gaat, en er niet direct uitrijd.

Snelle slalom moet je idd laten zien dat je kunt afschuinen, zo niet kunnen ze hem afkeuren.

Slalom met stops vond ik ook altijd lastig, netjes uitschuinen in ieder geval, en bij de stops net zo handelen als je doet bij het wegrijden uit parkeervak, die komen aardig overeen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan