(Centraal) Ik heb rijlessen!! - Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
okkkkkkk dan, dinsdag nog laatste lessie gehad, ging best k*t maar hebben dan ook gefocust op de oefeningen die matig gaan (halve draai, en vooral 8-ie :r )

morgen is dus dé dag....... AVB examen!!! :X .... heb er op zich wel vertrouwen in, maar baal dat het 8-ie/halve draai er nog steeds niet lekker inzitten... overige oefeningen gaan (meestal ;) ) wel goed.

owh en voor de statistieken hier..... heb 'r 15 lessen van 1 uur opzitten...

wordt vervolgd..... doe maar ff duimen voor me! *D
 
naja, toen ik nog aan t lessen was, ging ik wel op mn moto zitten en zachtjes vroem vroem zeggen... start ik m, en geef ik gas, hehe... da's t verschil...

dit topic is ook te leuk om te verlaten........ :} :} :}
 
morgen is dus dé dag....... AVB examen!!! :X

wordt vervolgd..... doe maar ff duimen voor me! *D

Maak je niet te druk en bijt je niet te vast op dat wat niet lukken wil, gewoon lekker je oefeningetjes doen en slagen ;)
Ik duim voor je, als ik eraan denk :+ !
 
25 lessen ALLEEN voor AVB vind ik wel 10 uitroeptekens waard, dus ik ben nog bescheiden geweest. Het maakt me verder niet uit en wens jullie ook het beste maar je hoeft maar 5 oefeningen (waarvan een ook nog lopend) met een voldoende af te leggen en dat betekent dus 5 uur per oefening en dat vind ik echt heel erg veel.
Weet je zeker dat jullie instructeur niet een beetje teveel aan het profiteren is of was het echt nodig of vind ie jullie gewoon te leuk om te laten gaan.

Voor AVD is het niet zo erg om veel te lessen, tenslotte is het nog leuk om te doen ook en daar kom je zoveel verschillende situaties tegen, dat ik het me kan voorstellen dat het wat langer duurt. Zelf moet ik ook nog maar zien hoeveel het er worden.

5 oefeningen? maak er maar 12 van. en bij mij zitten er dan ook nog wat lesjes op de weg tussen en natuurlijk de eerste lessen. en zoals je ziet zijn er wel meer mensen die er langer over doen. alleen schreeuwen die dat niet zo hard van de daken als de mensen die het in 8 lessen of zo leren. ieder z'n eigen tempo en z'n eigen manier.
ik persoonlijk werd na een maand of 2 lessen plat gereden door een auto toen ik achterop zat dus daarna was het zelfvertrouwen foetsie. dan duurt het een tijdje voor je weer fatsoenlijk rijdt. en mischien was dat het niet alleen maar duurde het gewoon wat langer voor ik het trucje door had. als ik uiteindelijk maar veilig de weg op kan ipv m'n motor net aan voldoende beheersen. ben ik best wel blij.

in mijn geval worden door de jongens van de garage regelmatig grappen gemaakt over of ik nou zo slecht ben of m'n instructeur me erg leuk vind. zij houden op het laatste (gelukkig, ik roep altijd het eerste ;) .

torch: heel veel succes morgen, het gaat vast wel lukken.
 
Op zich is 6 weken wachten redelijk normaal volgens mij, tenminste hier (bij zo'n beetje alle rijscholen) wel. Ik kom niet aan de 45 lesuren terwijl ik ook dus 2x 6 weken moe(s)t wachten maar ik les 'maar' 1x per week, misschien dat dat scheelt ?

Ja, ik heb 2 uurtjes per week les. Met kerst en oud en nieuw was er wat bij het CBR, anders had ik misschien iets eerder AVD kunnen doen. Ik weet eerlijk gezegd niet of mijn rijschool examens inkoopt. AVD ging iig wel gelijk via de computer, ik kon een datum kiezen (eerst mogelijke) en tijd.

Mijn huisgenoot had 30 x 1.5 uur les bij een andere rijschool hier in de buurt en heeft al een tijd zijn rbw. Ik ken nog een gast die jaren geleden (3 ofzo) ook voor zijn motorrijbewijs ging en zakte en er daarna simpelweg geen geld meer voor had :( hij is er nog verbitterd om. Ik ken nog een gast die 2 keer gezakt is en het voorlopig niet meer probeert. Allemaal zonder autorijbewijs.
 
5 oefeningen? maak er maar 12 van. en bij mij zitten er dan ook nog wat lesjes op de weg tussen en natuurlijk de eerste lessen. en zoals je ziet zijn er wel meer mensen die er langer over doen. alleen schreeuwen die dat niet zo hard van de daken als de mensen die het in 8 lessen of zo leren. ieder z'n eigen tempo en z'n eigen manier.
ik persoonlijk werd na een maand of 2 lessen plat gereden door een auto toen ik achterop zat dus daarna was het zelfvertrouwen foetsie. dan duurt het een tijdje voor je weer fatsoenlijk rijdt. en mischien was dat het niet alleen maar duurde het gewoon wat langer voor ik het trucje door had. als ik uiteindelijk maar veilig de weg op kan ipv m'n motor net aan voldoende beheersen. ben ik best wel blij.
Nou vooruit dan maar. Als je slaagt krijg je een digitaal bloemetje van me ;)
 
25 lessen ALLEEN voor AVB vind ik wel 10 uitroeptekens waard, dus ik ben nog bescheiden geweest. Het maakt me verder niet uit en wens jullie ook het beste maar je hoeft maar 5 oefeningen (waarvan een ook nog lopend) met een voldoende af te leggen en dat betekent dus 5 uur per oefening en dat vind ik echt heel erg veel.
Weet je zeker dat jullie instructeur niet een beetje teveel aan het profiteren is of was het echt nodig of vind ie jullie gewoon te leuk om te laten gaan.

Voor AVD is het niet zo erg om veel te lessen, tenslotte is het nog leuk om te doen ook en daar kom je zoveel verschillende situaties tegen, dat ik het me kan voorstellen dat het wat langer duurt. Zelf moet ik ook nog maar zien hoeveel het er worden.

Het zijn er 12 en niet iedereen hier heeft ooit brommer gereden al dan niet geschakeld en niet iedereen is even snel en even handig met de motor in het begin. En dan gaat het er om het vaak te doen lijkt mij. Ik had 0,0 ervaring als alleen achterop zitten. En verder fietsen en autorijden. Nou dat is wel ff wat anders al motorrijden :]
Ik voel me nu prima op de motor en dat is het allerblangrijkste, of ik daar nu 8 of 30 lessen voor nodig heb zal me worst wezen. De hoeveelheid lessen zegt mij helemaal niets :X
Ik vind het gewoon jammer dat mensen die er langer over doen het idee hebben de enige te zijn. Ik denk dat we nl. geen uitzondering zijn maar dat het hier blijkbaar 'stoerder' is om te zeggen dat je maar 8 lessen nodig gehad hebt. Jammer!
 
Ja, ik heb 2 uurtjes per week les. Met kerst en oud en nieuw was er wat bij het CBR, anders had ik misschien iets eerder AVD kunnen doen. Ik weet eerlijk gezegd niet of mijn rijschool examens inkoopt. AVD ging iig wel gelijk via de computer, ik kon een datum kiezen (eerst mogelijke) en tijd.

Misschien dan nu ff 1x p[er week lessen??? Scheelt knaken ;)
En hier is het CBR niet dicht tussen Kerst en Oud en Nieuw, dat scheelt ook weer.


Mijn huisgenoot had 30 x 1.5 uur les bij een andere rijschool hier in de buurt en heeft al een tijd zijn rbw. Ik ken nog een gast die jaren geleden (3 ofzo) ook voor zijn motorrijbewijs ging en zakte en er daarna simpelweg geen geld meer voor had :( hij is er nog verbitterd om. Ik ken nog een gast die 2 keer gezakt is en het voorlopig niet meer probeert. Allemaal zonder autorijbewijs.

Dat is balen zeg..........
Ik ben al wel 2x eerder begonnen met motorrijlessen en beide keren weer gestopt maar dat had een hele andere reden (zwangerschappen O-) ). Ik zou er goed ziek van zijn als mijn geld op zou wezen zeg, bah bah.
 
naja, toen ik nog aan t lessen was, ging ik wel op mn moto zitten en zachtjes vroem vroem zeggen... start ik m, en geef ik gas, hehe... da's t verschil...

dit topic is ook te leuk om te verlaten........ :} :} :}

Ik weet domweg nog niet wat ik wil qua motor....... dus als ik geslaagd ben ga ik maar eens een aantal proefritjes maken. Tot die tijd ga ik gewoon op die van mijn mannie zitten vroemen ;)
 
Ben na 25 lessen eindelijk geslaagd voor mijn AVB en ook nog met 2 fouten. Vanmiddag met rijles de weg op geweest en heb aan een stuk door commentaar gehad, had het idee dat ik alles fout deed.. Volgens mij heb ik dus nog wel een aantal lesjes nodig voor mijn AVD. Ik begin nu wel een beetje aan mezelf te twijfelen :? als ik hoor dat de meesten maar zo'n 12 lessen nodig hebben...
Ach, misschien is een beetje zelfvertouwen ook wel goed.... (misschien geen excuus, maar ik ben wel een vrouw, een blonde zelfs...)
Niks aan de hand. Er is mij zelfs gevraagd waarom ik wilde motorijden! Gewoon doorzetten , dat heb je al gedaan met je AVB! Met die verkeerslessen is het ineens zo druk om je heen dat je bijna blokeert.. Gewoon denken dat je ieder les er weer wat bijleert en vooral accepteren dat je meer lessen nodig hebt . Winst is straks dat je zekerder op de motor zit en dus weer kan genieten :] . Yoooh!
 
Het zijn er 12 en niet iedereen hier heeft ooit brommer gereden al dan niet geschakeld en niet iedereen is even snel en even handig met de motor in het begin. En dan gaat het er om het vaak te doen lijkt mij. Ik had 0,0 ervaring als alleen achterop zitten. En verder fietsen en autorijden. Nou dat is wel ff wat anders al motorrijden :]
Ik voel me nu prima op de motor en dat is het allerblangrijkste, of ik daar nu 8 of 30 lessen voor nodig heb zal me worst wezen. De hoeveelheid lessen zegt mij helemaal niets :X
Ik vind het gewoon jammer dat mensen die er langer over doen het idee hebben de enige te zijn. Ik denk dat we nl. geen uitzondering zijn maar dat het hier blijkbaar 'stoerder' is om te zeggen dat je maar 8 lessen nodig gehad hebt. Jammer!
Waarom leest niemand goed. Ik zei: 'Je hoeft er maar VIJF voldoende te doen.'
-met je fietsje lopen :Z
-korte slalom
-lange slalom
-noodstop
-uitwijken

Op deze manier heb je alle vijf de clusters gehaald.

Deze zijn ook het belangrijkst in het dagelijkse verkeer. Het lopen met een motor en opbokken moet sowieso geen problemen opleveren en dus blijven er vier over. Je kan dus het beste van tevoren een datum afspreken zoals Cathje heeft gedaan en je concentreren op de bovenstaande 4/5.

Ik denk dat je instructeur hier gewoon een slaatje uit slaat als je hiervoor meer dan 15 lessen nodig hebt. Die van mij zei eerlijk: 'Ach je hoeft er maar vijf goed te doen.' Ik heb ook al eerder gezegd dat ik er maar 9 heb geoefend voor het examen en niet alle twaalf. Die andere 3 (slal. met stops/halve circel/stapvoets) kun je sowieso als je de rest kan.
 
Waarom leest niemand goed. Ik zei: 'Je hoeft er maar VIJF voldoende te doen.'
Klopt, maar op het examen kun je er ook van deze vijf wel eens eentje verknallen, om wat voor reden dan ook. Dan is het wel lekker als je de overige oefeningen ook goed beheerst... Heb je tenminste nog een kans.
Ik denk dat je instructeur hier gewoon een slaatje uit slaat als je hiervoor meer dan 15 lessen nodig hebt. Die van mij zei eerlijk: 'Ach je hoeft er maar vijf goed te doen.' Ik heb ook al eerder gezegd dat ik er maar 9 heb geoefend voor het examen en niet alle twaalf. Die andere 3 (slal. met stops/halve circel/stapvoets) kun je sowieso als je de rest kan.
Zoals door anderen al aangegeven is het niet voor iedereen even makkelijk. Zelf heb ik ook 17 lessen gehad voordat ik opging voor mijn VB-examen. In die periode heb ik steeds bijgeleerd. Zo gingen mijn remoefeningen in het begin best goed, maar na een paar lessen ineens helemaal niet meer. Het heeft toen wel een paar lessen geduurd voordat ik het gevoel weer te pakken had. Met de langzame slalom ben ik bijna tot aan het examen moeite blijven houden; pas een weekje ervoor "klikte" het ineens.

Zo te lezen hebben veel mensen hier op het forum moeite met de halve draai en/of het achtje; inderdaad lastige oefeningen die er bij mij ingeramd zijn en die ik op een gegeven moment moeiteloos kon. Heb ik ze op mijn examen te doen gekregen? Nee. Was het dus zonde van de tijd die ik eraan besteed heb? Ik vind van niet. Als ik een examen moet afleggen vind ik het een prettig idee dat ik de stof volledig beheers, niet alleen nét voldoende om met de hakken over de sloot te kunnen slagen. Verder vind ik dat ik bij het rijden op de weg duidelijk profijt heb van alles wat ik tussen de oranje kegeltjes heb geleerd. Tenslotte ben ik aan het lessen om goed motor te leren rijden, en als daar een paar lesjes meer voor nodig zijn heb ik die er graag voor over.

Zo, dat lucht op :P
 
Waarom leest niemand goed. Ik zei: 'Je hoeft er maar VIJF voldoende te doen.'
-met je fietsje lopen :Z
-korte slalom
-lange slalom
-noodstop
-uitwijken

Op deze manier heb je alle vijf de clusters gehaald.

Deze zijn ook het belangrijkst in het dagelijkse verkeer. Het lopen met een motor en opbokken moet sowieso geen problemen opleveren en dus blijven er vier over. Je kan dus het beste van tevoren een datum afspreken zoals Cathje heeft gedaan en je concentreren op de bovenstaande 4/5.

Ik denk dat je instructeur hier gewoon een slaatje uit slaat als je hiervoor meer dan 15 lessen nodig hebt. Die van mij zei eerlijk: 'Ach je hoeft er maar vijf goed te doen.' Ik heb ook al eerder gezegd dat ik er maar 9 heb geoefend voor het examen en niet alle twaalf. Die andere 3 (slal. met stops/halve circel/stapvoets) kun je sowieso als je de rest kan.


Als jij het nou ook eens van de andere kant bekijkt. De dingen die je bij AVB doet zijn echt wel handig. Hard remmen, remmen tot aan een bepaald punt en slalommen. Stapvoets rijden en slalom met stops, komt allemaal goed uit. Ook zal je wel eens lopen met de motor en een plotselinge uitwijkoefening moeten maken. Natuurlijk verdient een instructeur iets aan je, het is niet voor niets een op winst gerichte onderneming. Het komt bij jou net zo over of het niet belangrijk is, en dat je het niet nodig hebt. Doe er maar een paar en dan haal je het wel. Er zijn altijd mensen die onzeker op de motor zitten.

Je moet het voertuig ook kunnen beheersen en zoals al eerder is gezegd, niet iedereen heeft al ervaring op soortgelijke voertuigen. Ook mij kan het geen donder schelen hoeveel lessen ik nodig heb, ik wil met een zeker gevoel op de motor zitten. Ik ben ook zeker van plan om z.s.m de VRO trainingen te gaan doen, want voertuigbeheersing is nou eenmaal belangrijk.

En over het aantal lessen in hoofdletters typen..... |(
 
Als jij het nou ook eens van de andere kant bekijkt. De dingen die je bij AVB doet zijn echt wel handig.
Dat zeg ik toch ook.

En over het aantal lessen in hoofdletters typen..... |(
Ja kom op zeg, iets wat me verbaasd mag toch in hoofdletters. Ik veroordeel toch niemand. Ben zelf niet zo lichtgeraakt maar soms denk ik wel eens dat het een gave is. Verder blijf ik er ook bij dat ik 25 lessen (richting de 1000 euro) voor AVB veel vind en dat je dan beter op een schakelbrommer (dus niet motor) van je vriend/buurman/collega kan gaan oefenen. Hier leer je ook erg veel van.
 
Ja kom op zeg, iets wat me verbaasd mag toch in hoofdletters. Ik veroordeel toch niemand. Ben zelf niet zo lichtgeraakt maar soms denk ik wel eens dat het een gave is. Verder blijf ik er ook bij dat ik 25 lessen (richting de 1000 euro) voor AVB veel vind en dat je dan beter op een schakelbrommer (dus niet motor) van je vriend/buurman/collega kan gaan oefenen. Hier leer je ook erg veel van.

ieder z'n mening zullen we maar zeggen.
maar hoofletters is schreeuwen en om iemand die net geslaagd is meteen met het aantal lessen om de oren te slaan is niet echt heel erg aardig.
een schakelbrommer vind ik trouwens niet te vergelijken met een motor met oefeningen. zo'n motor is toch een stuk zwaarder en je kunt je er minder fouten op permiteren.
lichtgeraakt zou ik overigens de meesten hier niet willen noemen, maar ik persoonlijk wordt nog wel eens moe van het elke keer maar moeten verdedigen waarom ik nog steeds m'n papiertje niet heb of hoeveel lessen ik inmiddels heb gehad. persoonlijk zou ik ook heel graag met 20 lessen zijn geslaagd, maar dat lukt mij dus niet, jammer, pech gehad.
ik ben in ieder geval erg blij om weer eens te horen dat ik niet de enige ben die wat meer lessen nodig heeft. en hoe handig die oefeningen kunnen zijn heb ik inmiddels al aan de lijve mogen ondervinden: lang leve de uitwijkoefening!! :}
 
het is heel simpel:

weinig lessen --> veel talent

veel lessen --> minder talent

resultaat --> 2 mensen met een rijbewijs A *D die lekker kunnen :]
 
Ik vind het gewoon jammer dat mensen die er langer over doen het idee hebben de enige te zijn. Ik denk dat we nl. geen uitzondering zijn maar dat het hier blijkbaar 'stoerder' is om te zeggen dat je maar 8 lessen nodig gehad hebt. Jammer!

Natuurlijk is het leuk om te kunnen zeggen dat je met minder lessen bent geslaagd. Maar dat zeggen voelt nog niet half zo lekker als dat het voelt in je portemonnee.

Ik denk dat het al dan niet hebben van rijbewijs B en de nodige rijervaring behoorlijk onderschat wordt. Van Mensen die geen B hebben verwacht ik dat ze minimaal 25 à 30 lessen nodig hebben. Simpelweg omdat verkeersdeelname met een motorvoertuig nieuw is. Iemand die B wel heeft zou het volgens mij in 10 (voor de talentvolle) tot 20 lessen moeten kunnen doen. En dan bedoel ik het totaal, dus tot aan je A-tje.

Als je je B hebt en je bent al 25 lessen bezig voor je BV, dan zou ik me toch eens achter de oren krabben. misschien is je instructeur een hele aardige vent of meid, maar een second opinion zou dan misschien geen gek idee zijn. Er zijn nu eenmaal rijscholen die, om het netjes te zeggen, wel heel erg op "safe" spelen. Kassa. Heb het zelf bij mijn autorijbewijs ervaren. Heb zelf het examen erdoor gedrukt, en dat ging toen goed. Tot leedwezen van mijn instructeur (rijschoolhoudster) die nog wel wat extra lesjes had willen slijten.

Uiteraard kan het altijd zo uitvallen dat je die extra lessen echt nódig hebt, maar dan zou ik toch graag willen weten dat het aan jezelf ligt en niet aan knullig lesgeven of onnodig rekken of zo.

Ik denk dat je instructeur hier gewoon een slaatje uit slaat als je hiervoor meer dan 15 lessen nodig hebt. Die van mij zei eerlijk: 'Ach je hoeft er maar vijf goed te doen.' Ik heb ook al eerder gezegd dat ik er maar 9 heb geoefend voor het examen en niet alle twaalf. Die andere 3 (slal. met stops/halve circel/stapvoets) kun je sowieso als je de rest kan.

Met dit laatste ben ik het niet eens. Alle oefeningen gingen bij mij goed, behalve halve draai en achtje. Daar bleef ik problemen mee houden ondanks dat de rest no problemo was. (op examen uiteindelijk 1 onvoldoende, en dat was voor wegrijden uit parkeervak. Onbegrijpelijk maar waar. Zenuwe zullen we maar zeggen?) Halve draai of achtje gelukkig niet gehad, maar anders was ik inderdaad nog geslaagd geweest. Je kunt ze namelijk niet beiden op je examen krijgen.
 
ieder z'n mening zullen we maar zeggen.
maar hoofletters is schreeuwen en om iemand die net geslaagd is meteen met het aantal lessen om de oren te slaan is niet echt heel erg aardig.
een schakelbrommer vind ik trouwens niet te vergelijken met een motor met oefeningen. zo'n motor is toch een stuk zwaarder en je kunt je er minder fouten op permiteren.

Het enige wat enigzins een beetje overeenkomt met een brommer is het schakelen, daarna stopt na mijn idee echt alles ;)

lichtgeraakt zou ik overigens de meesten hier niet willen noemen, maar ik persoonlijk wordt nog wel eens moe van het elke keer maar moeten verdedigen waarom ik nog steeds m'n papiertje niet heb of hoeveel lessen ik inmiddels heb gehad. persoonlijk zou ik ook heel graag met 20 lessen zijn geslaagd, maar dat lukt mij dus niet, jammer, pech gehad.
ik ben in ieder geval erg blij om weer eens te horen dat ik niet de enige ben die wat meer lessen nodig heeft. en hoe handig die oefeningen kunnen zijn heb ik inmiddels al aan de lijve mogen ondervinden: lang leve de uitwijkoefening!! :}

De ene persoon heeft nu eenmaal wat meer lessen nodig als de ander, is hij of zij daar minder om, niet echt lijkt me, je hebt allemaal het zelfde doel het behalen van dat begeerde A stempeltje, en of je nu wel of geen talent hebt maakt niet uit, of je naam moet Rossi zijn o.i.d. dan telt talent uiteraard wel :)

Dus gewoon je ding doen en die A stempel halen dan ben ook jij dat geneuzel wat lessen heet zo weer vergeten ;)
 
ieder z'n mening zullen we maar zeggen.
maar hoofletters is schreeuwen en om iemand die net geslaagd is meteen met het aantal lessen om de oren te slaan is niet echt heel erg aardig.
een schakelbrommer vind ik trouwens niet te vergelijken met een motor met oefeningen. zo'n motor is toch een stuk zwaarder en je kunt je er minder fouten op permiteren.
lichtgeraakt zou ik overigens de meesten hier niet willen noemen, maar ik persoonlijk wordt nog wel eens moe van het elke keer maar moeten verdedigen waarom ik nog steeds m'n papiertje niet heb of hoeveel lessen ik inmiddels heb gehad. persoonlijk zou ik ook heel graag met 20 lessen zijn geslaagd, maar dat lukt mij dus niet, jammer, pech gehad.
ik ben in ieder geval erg blij om weer eens te horen dat ik niet de enige ben die wat meer lessen nodig heeft. en hoe handig die oefeningen kunnen zijn heb ik inmiddels al aan de lijve mogen ondervinden: lang leve de uitwijkoefening!! :}

Ben het volledig met je eens Jes, laten we allemaal niet vergeten dat het uiteindelijk zoals al eerder gezegd om het uiteindelijke papiertje gaat :)
Ik zal er ook niet om rouwen als ik het in 80 lessen gedaan heb of meer hehe.
Als ik van de zomer met de zon op me bol en me achterwerk op een motor rij dan maakt dat toch allemaal geen (censuur) meer uit he.

Anyways...gisteren een lekker lesje gehad en heb wat bochten en dijkjes gereden een paar oefeningen gedaan, voornamelijk stop oefeningen.
Ik heb het geluk gehad dat mijn mede-lesser niet op kwam dagen dus had een prive les :)

Het word de aankomende dagen erg koud btw dus je bent gewaarschuwd.
[me]SigmaColon haalt lange onderbroek en oorwarmers uit de kast
[/me]



Ps. waar is me VFR fimpje Cathje! B|
 
Aangezien ik met volle teugen geniet van elk lesje :] vind ik het niet erg dat ik er al ietsje meer gehad heb (Iets over de 30 geloof ik).

Nu dan de treurige mededeling; ik zal vanaf gisteren nooit meer op dat fijn CBF-je waar ik zo gehecht aan was geraakt rijden. Ik zal d'r missen...







...maar wat ik niet zal missen is dat ding in m'n oor!!! *D











2 Meter Ellende is gisteren GESLAAGD! :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan