er zijn meerdere manieren om een toerenteller aan te sturen. dat kan met een stroom regeling, met een volt regeling of met een puls signaal. die signalen zijn niet uitwisselbaar. dus zorg dat je uitvind wat voor signaal de nieuwe meter nodig heeft en zorg dat je dat aanbied. ook als de motor origineel een ander signaal aanbood.
er zijn meerdere manieren om een toerenteller aan te sturen. dat kan met een stroom regeling, met een volt regeling of met een puls signaal. die signalen zijn niet uitwisselbaar. dus zorg dat je uitvind wat voor signaal de nieuwe meter nodig heeft en zorg dat je dat aanbied. ook als de motor origineel een ander signaal aanbood.
Meestal met oudere diesels zo, wegens het ontbreken van een ontsteking. Kan prima werken zolang dynamo en poelie origineel blijven.Zo zit de toerenteller van mijn boot op een aansluiting van de dynamo.
Kloppen doet het waarschijnlijk niet maar je hebt iig een indicatie.
Overigens wel een diesel blokkie.
dat is dan waarschijnlijk een puls naar massa. dus zal je dan de toerenteller niet ook nog een keer van massa moeten voorzien maar van spanning als je toerenteller ten minste gemaakt is voor puls aansturing.
Ik heb voor een kawa zephyr 550 uit 92 twee goedkope tellertjes uit china besteld. Eerder eens een km tellertje vandaan gehaald en het is geen verkeerd spul.
Ik houd de originele waarschuwingslampjes dus stroompje voor dashverlichting was zo geregeld.
Echter de (elektronische) toerenteller wil niet meer doen dan af en toe een heel flauwe poging tot omhoog komen. Ik gebruik het originele signaaldraad van de oude teller. Groene draad is massa, die heb ik al op een min gehad en op het frame. Iemand enig idee? Ik lees weleens iets over die dingen dat ze een high voltage ding nodig hebben? Waar kan ik dat vsndaan trekken eventueel?
dan zou ik toch nog even het schema er bij pakken @janbros.
je schreef dat je de teller hebt aangesloten op massa en signaal. feitelijk heb je hem dus aangesloten op massa en geschakelde massa. en van massa naar massa gaat geen stroom lopen ook niet als je er een toerenteller tussen hangt. dus moet de massa van de toerenteller af en moet er een + voor in de plaats zodat er stroom gaat lopen om de motor aan te drijven die de naald doet bewegen. dit alles mits de teller geschikt is voor een pulssignaal.Dat klinkt allemaal vrij logisch of zo, maar ik ben dusdanig elektrisch beperkt dat ik niet eens uit dat verhaal kan opmaken of ik er wat aan heb zeg maar..
Ik heb voor een kawa zephyr 550 uit 92 twee goedkope tellertjes uit china besteld. Eerder eens een km tellertje vandaan gehaald en het is geen verkeerd spul.
Ik houd de originele waarschuwingslampjes dus stroompje voor dashverlichting was zo geregeld.
Echter de (elektronische) toerenteller wil niet meer doen dan af en toe een heel flauwe poging tot omhoog komen. Ik gebruik het originele signaaldraad van de oude teller. Groene draad is massa, die heb ik al op een min gehad en op het frame. Iemand enig idee? Ik lees weleens iets over die dingen dat ze een high voltage ding nodig hebben? Waar kan ik dat vsndaan trekken eventueel?
Gisteren vol goede moed verder gegaan, eerst de achter knippers (geen led) achterlicht en kentekenverlichting aangesloten. Echter nu knipperen de knippers heul snel en doet verders qua verllichting niets het meer.. Alles weer los achter, niks. Zekeringen zijn goed. O ja, mijn grootlicht sein signaal werkt wel. Vandaag bedrading maar nalopen, maar ik heb verder niets geks gedaan. Oude tellers er maar even op ook.
De elektra is natuurlijk 1 vd laatste dingen, ik zit sinds juni thuis vanwege motorongeluk waarbij mijn rechter schouder totaal kapot was. Dus klein half jaar bezig met dit project met twee linkerhanden letterlijk,en vandaag stond de eerste rit gepland. Ook spannend ivm schouder en hoe die zich houd tijdens rijden, wellicht is het na 10 min al weer klaar. Dus, zwelgend in zelfmedelijden op de bank gezeten gister, straks maar weer eens kijken. #fuckmylifemoment.
Zou ik door een kortsluiting of iets mis iets kapot kunnen hebben gemaakt? Hij start overigens wel en de waarschuwingslampjes branden ook. Ik heb alles dubbel zo,goed als, dus als ik nergens een los draadje of iets vind kan ik componenten gaan wisselen. Knipper relais is het probleem iig niet.
Zonder je af te willen kraken hoor, maar wordt het niet eens tijd om het te laten doen door iemand met kennis van zaken.
Dat zou inderdaad makkelijk zijn. Echter kost dat best geld en zo leer je nooit wat. Als we dat allemaal gaan doen word het rustig hier.. Overigens doe ik alles zelf, frames aanpassen, zadels maken. Kan ik nu ook. Dus aan eind van project ff 200 wegbrengen omdat het even niet mujn genre is klopt voor mij gevoel niet zo..
Maar goed, wellicht leest er iemand mee uit de buurt rdam die kan helpen en wellicht nog wat uitleg geven? Ik heb iig bier..
https://photos.app.goo.gl/A1Nx37qPsjmL2MYg1
Als jij werkelijk kunt wat jij zegt dan is het toch niet zo lastig om een andere motorhobbyist te vinden die jou kan bijstaan met zijn kennis van elektronica en jij hem/haar met jouw kennis van mechaniek? Dergelijke samenwerkingen is juist veel van te leren!Dat zou inderdaad makkelijk zijn. Echter kost dat best geld en zo leer je nooit wat. Als we dat allemaal gaan doen word het rustig hier.. Overigens doe ik alles zelf, frames aanpassen, zadels maken. Kan ik nu ook. Dus aan eind van project ff 200 wegbrengen omdat het even niet mujn genre is klopt voor mij gevoel niet zo..
Maar goed, wellicht leest er iemand mee uit de buurt rdam die kan helpen en wellicht nog wat uitleg geven? Ik heb iig bier..
https://photos.app.goo.gl/A1Nx37qPsjmL2MYg1
Welk zadel bedoel je? Die van de bobbert heb ik zelf bekleed met klere dik leer en naald en draad. Living hell op aarde.
Yep. Dat. Maar zie jij dat soort zadels nooit op die manier gedaan dan? Randje leer mag best.. En zelf gedaan, zit echt veul lkkrdr.
Nee dat zie ik nooit gedaan, is toch geen gezicht en is toch geen afwerking, gewoon knoeiwerk. Het overschot aan leer had aan de binnenkant gemoeten
[afbeelding]