Chippen of powercommander

Njiua

MF'er
5 okt 2015
48
2
Ha beste rijders,

Van het winter ga ik (eindelijk) weer een andere machine halen.

Mag afrijden voor mn A dus.. wil wat spannenders hebben dan mijn 600cc diversion.

Nu zit ik te kijken naar verschillende modellen, echter wat ik merk is dat ik me heel erg aangetrokken voel tot een wat hogere fiets (shiver 750, b-king, v-strom)

Eén ding wat al deze fietsen gemeen hebben is dat ze een injectie blok hebben.. en ja.. dat betekent voor mij dat er heel veel vermogen/koppel extra te winnen is.

Met de auto heeft een maatje van mij edn stage one tuning gedaan (uitlaat, inlaat remap)... echter weet ik dat het in de motorwereld net iets anders is.

Ik ben sowieso van plan om op mijn volgende fiets weer sport slip-ons te monteren (heb er nu twee leo's onder hangen welke fantastisch klinken) ook komen er k&n filtertjes op, wordt het blok gespoeld blablabla.. kort om.. de reden dat ik de fiets in de winter koop.

Nu heb ik me er even in verdiept qua chiptunen, natuurlijk is dit voor (bijna) ieder injectie blok mogelijk, maar de resultaten verschillen nog al.

Als voorbeeld pakken we even de aprilia shiver 750.

Standaart
Pk: 95
Nm: 81

Gechipt
Pk: 101
Nm: 86

Deze resultaten lijken een lachtertje, maar inclusief de in en uitlaat heb je zo een 10% extra vermogen.

Wat ik me heb laten vertellen is dat een powercommander vaak een goedkopere en beter oplossing is...

Echter omdat ik van plan ben op mijn volgende fiets wat langer te blijven rijden vind ik het ook niet erg om er wat extra's in te steken...

Naast mijn vraag wat het meeste voordeel bied, ben ik ook benieuwd of iemand ervaringen heeft met zowel chippen als het hierna installeren van een powecommander.

Ben benieuwd naar de reacties!

Groetjes
 
" Wat ik me heb laten vertellen is dat een powercommander vaak een goedkopere en beter oplossing is... "

als dat onderbouwt is weet je het antwoord toch al ?
en beter voor wat ?
 
Just my 2 cents ... maar wat is de toegevoegde waarde van "tuning" dmv chip of powercommander?

De toename in vermogen is gering, in nm al niet beter, en zuiniger worden ze er zelden op.

Dat zonder in beschouwing genomen te hebben dat in veel gevallen, als je over een boordcomputer beschikt, niet alleen je snelheidsmeter, maar ook de boordcomputer onderhevig is aan sterke afwijkingen/storingen.
 
Anders dat automotoren zijn motorfietsen al van fabriekswege op maximale prestaties getuned.
Koop gewoon een motor die snel genoeg is.
 
Laatst bewerkt:
Vaak gaat het er alleen maar om wat milieu dipjes weg te werken.
Dan werkt het bij mijn motor eenvoudiger. De uitlaat vervangen door eentje van voor 2004, de carbus ook vervangen door eentje van voor 2004, en de milieuklep eruit halen, probleem opgelost ... maar heb geen zin om er mij mee bezig tehouden. 92pk is mij méér dan voldoende, en met een verbruik van 4,5L/100km is het nog niet van de slechtste, ook al deden mijn vorige GSX F'en het met minder (die waren allen van voor 2004 dus).

Maar uiteraard heeft niet iedereen dezelfde wensen/verwachtingen, dus ...
 
Als je meer vermogen wil hebben en een Shiver, Dan koop je toch de 900 versie.
Die 95 pk is voldoende , die paar extra merk je niet tenzij je een sprint trekt met een standaard Shiver.
Als je zou zeggen, dat je wilt dat hij wat mooier loopt of wat beter op het gas reageert dan kan ik het nog wel begrijpen.

Maar meer vermogen en koppel.
Koop een zwaardere motor
 
waarom meteen gaan opvoeren? je gaat van 35 KW naar meer als het dubbele. ga eerst eens rijden en kijken of je het gevoel hebt dat je vermogen tekort komt. en aan een uitlaat en luchtfilter ga je alleen vermogen winnen in de reclame, de reële winst is nihil.
en nu ik je post nog eens nalees ga eerst je rijbewijs eens halen want dat is nog lang niet zeker dat je ook slaagt.
en als je je rijbewijs hebt en een motor waar je graag op rijdt en je hebt het gevoel dat je vermogen te kort komt dan kan je altijd nog gaan opvoeren.
 
waarom meteen gaan opvoeren? je gaat van 35 KW naar meer als het dubbele. ga eerst eens rijden en kijken of je het gevoel hebt dat je vermogen tekort komt. en aan een uitlaat en luchtfilter ga je alleen vermogen winnen in de reclame, de reële winst is nihil.
en nu ik je post nog eens nalees ga eerst je rijbewijs eens halen want dat is nog lang niet zeker dat je ook slaagt.
en als je je rijbewijs hebt en een motor waar je graag op rijdt en je hebt het gevoel dat je vermogen te kort komt dan kan je altijd nog gaan opvoeren.

Ik ben van plan om al een fiets te kopen voor dat ik met mijn rijbewijs bezig ga (fiets wordt geschorst en gaat eerst weg voor onderhoud, afstellen, etc etc.) echter houd ik graag mijn opties open voor als ik wat meer wil...

niet dat ik denk van "oh dat is een mooie fiets" en als ie iets tegen valt dat ik meteen een kat in de zak heb gekocht omdat er niets aan te doen is (ja ik weet het, ik kan niet proefrijden... maar ik heb een kennis met ongeveer even veel ervaring als dat ik heb, echter heeft hij z'n A al)

daarnaast vind ik het ook leuk om te kunnen zien wat ik met kleine modificaties allemaal kan... zowel opisch als motorisch.

ik snap je reactie heel erg goed, maar ik ben met dit soort dingen altijd het type wat eerst doet, en daarna denkt... dus ik dacht, laat ik het een keer combineren :)

bedankt voor jullie reacties, ik heb even gekeken, en ik vermoed dat het inderdaad de Shiver wordt... aangezien ik de fazer 600 te veel op de diversion vind lijken, en de B-king waarschijnlijk niet voor mij bestemd is (voor nu)
 
Laatst bewerkt:
Powercommander is zeer beperkt in mogelijkheden en werkt in sommige rij omstandigheden al helemaal niet zoals je zou willen, chippen wilt zeggen dat je een chip verwisseld met een chip waar gemodificeerde data op staat, dat is ook niet goed, immers elke motor moet specifiek afgesteld worden.
Flashen van je ECU is nog steeds de allerbeste methode, netjes alle mappings aanpassen op je geconfigureerde motor.
 
Mijn CBR1000rr was geflashed en liep als een zonnetje. Had veel meer power dan ik met mijn net behaalde rijbewijs aan kon. Leuke, mooie motor en veel van geleerd. Vooral dat ik nog veel moest leren!
Koop gewoon een standaard motor. Doe eerst en denk pas daarna. En geef "daarna" echt even de tijd...
Je gaat het je niet bezuren als je eerst wat "rondkijkt".
Ik heb nu zes jaar mijn rijbewijs, heel veel verschillende motoren gereden, maar nu pas een motor gevonden die bij mij past. Omdat ik nu eindelijk een beetje kan rijden.
 
Powercommander is zeer beperkt in mogelijkheden en werkt in sommige rij omstandigheden al helemaal niet zoals je zou willen, chippen wilt zeggen dat je een chip verwisseld met een chip waar gemodificeerde data op staat, dat is ook niet goed, immers elke motor moet specifiek afgesteld worden.
Flashen van je ECU is nog steeds de allerbeste methode, netjes alle mappings aanpassen op je geconfigureerde motor.

Sinds een paar maanden rijd ik een Tuono, 2006 en zoals je weet bokken die nogal. Een mooie constante snelheid (rond de 120/130) gaat ook gepaard met het z.g. "ruckelfharen". Erg irritant als je van Enkhuizen naar Maastricht over de snelweg gaat, daarna via via de Eiffel opzoeken is geen probleem meer want dan gaan we binnendoor.
Ik ben me dus verschrikkelijk aan het inlezen,
nu echter mijn vraag naar aanleiding van jouw reactie:
"mijn motorzaak" zegt dat met de PC-V van tegenwoordig het ook mogelijk is diverse dingen in te regelen/aan te sturen.
Ik heb van jou eens een reactie gelezen dat je, als de klant dat wil, soms alles per cilinder kunt afstellen.
Volgens "mijn zaak" kan dat met de PC-V tegenwoordig ook.
Verder ben ik bij de Appie dealer geweest om de 2e mapping te laten activeren maar er was al een "akra"mapping geinstaleerd, dus verbetering was er op dit moment even niet te verwachten.

Maar goed, hoe geweldig is nu eigenlijk de PC-V?
 
chippen wilt zeggen dat je een chip verwisseld met een chip waar gemodificeerde data op staat, dat is ook niet goed, immers elke motor moet specifiek afgesteld worden.
Flashen van je ECU is nog steeds de allerbeste methode, netjes alle mappings aanpassen op je geconfigureerde motor.

De methode waar ik het over heb is het vervangen van de chip met volledig nieuwe handgeschreven software.

Mijn CBR1000rr was geflashed en liep als een zonnetje. Had veel meer power dan ik met mijn net behaalde rijbewijs aan kon.

Puur uit nieuwsgierigheid, waar heb je dit laten doen? Een kennis van mij is lyrisch over br-performance

Groetjes
 
Sinds een paar maanden rijd ik een Tuono, 2006 en zoals je weet bokken die nogal. Een mooie constante snelheid (rond de 120/130) gaat ook gepaard met het z.g. "ruckelfharen". Erg irritant als je van Enkhuizen naar Maastricht over de snelweg gaat, daarna via via de Eiffel opzoeken is geen probleem meer want dan gaan we binnendoor.
Ik ben me dus verschrikkelijk aan het inlezen,
nu echter mijn vraag naar aanleiding van jouw reactie:
"mijn motorzaak" zegt dat met de PC-V van tegenwoordig het ook mogelijk is diverse dingen in te regelen/aan te sturen.
Ik heb van jou eens een reactie gelezen dat je, als de klant dat wil, soms alles per cilinder kunt afstellen.
Volgens "mijn zaak" kan dat met de PC-V tegenwoordig ook.
Verder ben ik bij de Appie dealer geweest om de 2e mapping te laten activeren maar er was al een "akra"mapping geinstaleerd, dus verbetering was er op dit moment even niet te verwachten.

Maar goed, hoe geweldig is nu eigenlijk de PC-V?

Met een PCV gaat dat ook gewoon, maar er zijn meerdere zaken die eigenlijk niet goed gaan bij gebruik van een powercommander of ander soort tussen geschakeld kastje, maar voor een Tuono is er (volgens mij) geen optie om rechtstreeks in de ECU te flashen, dus dan blijft er helaas niets anders over dan een PC of RB.
 
De methode waar ik het over heb is het vervangen van de chip met volledig nieuwe handgeschreven software.



Puur uit nieuwsgierigheid, waar heb je dit laten doen? Een kennis van mij is lyrisch over br-performance

Groetjes

Dat vertelde ik al.., een chip is geen echt goede optie, nooit (nou ja in 99% van de gevallen) is de mapping allesbehalve goed of perfect, er is (veel) meer te winnen bij een custom geschreven mapping, die in de ECU geflashed wordt.
 
Met een PCV gaat dat ook gewoon, maar er zijn meerdere zaken die eigenlijk niet goed gaan bij gebruik van een powercommander of ander soort tussen geschakeld kastje, maar voor een Tuono is er (volgens mij) geen optie om rechtstreeks in de ECU te flashen, dus dan blijft er helaas niets anders over dan een PC of RB.


OK, duidelijk.
Dank je voor de reactie.
 
Ik ben van plan om al een fiets te kopen voor dat ik met mijn rijbewijs bezig ga (fiets wordt geschorst en gaat eerst weg voor onderhoud, afstellen, etc etc.) echter houd ik graag mijn opties open voor als ik wat meer wil...

niet dat ik denk van "oh dat is een mooie fiets" en als ie iets tegen valt dat ik meteen een kat in de zak heb gekocht omdat er niets aan te doen is (ja ik weet het, ik kan niet proefrijden... maar ik heb een kennis met ongeveer even veel ervaring als dat ik heb, echter heeft hij z'n A al)

daarnaast vind ik het ook leuk om te kunnen zien wat ik met kleine modificaties allemaal kan... zowel opisch als motorisch.

ik snap je reactie heel erg goed, maar ik ben met dit soort dingen altijd het type wat eerst doet, en daarna denkt... dus ik dacht, laat ik het een keer combineren :)

bedankt voor jullie reacties, ik heb even gekeken, en ik vermoed dat het inderdaad de Shiver wordt... aangezien ik de fazer 600 te veel op de diversion vind lijken, en de B-king waarschijnlijk niet voor mij bestemd is (voor nu)

Dat gaat een beetje in tegen wat je in je OP schrijft , daar schrijf je dat er VEEL te winnen is....
Vergeet dat dus maar, er zijn alleen kleine winstjes te behalen, en dan nog ben je voor een deel afhankelijk van hoe je blok is opgebouwd in de fabriek...
De techniek is tegenwoordig wel heel goed, maar een vermogensverschil van 3-10 PK kan per motortype nog steeds zo maar voorkomen...
En daarnaast als je niet van plan bent om er mee te gaan racen, of de duitse autobahn te gaan gebruiken als testcircuit, hoe vaak zul je dat extra vermogen dan nodig hebben of kunnen gebruiken???
Die paar Pk-tjes worden dan wel heel duur
 
Weet niet zeker voor de 2006 Tuono (dubbele dempers), bij de oudere is het dacht ik chip vervangen. Ben die van "John uit Oss" wel eens tegengekomen in diverse draadjes

Dat klopt, dat is de eerste gen Tuono.
Ik heb trouwens gehoord dat men bij Goedhart wel de ecu reflashen, ik heb echter nog geen contact gehad met Goedhart.
Maar de winter staat voor de deur, dus ik heb nog even.
 
Dat klopt, dat is de eerste gen Tuono.
Ik heb trouwens gehoord dat men bij Goedhart wel de ecu reflashen, ik heb echter nog geen contact gehad met Goedhart.
Maar de winter staat voor de deur, dus ik heb nog even.
Als ze dat daar kunnen, moet er software/hardware voor zijn, en dan zou dat elders ook moeten kunnen.., aangezien ik het (nog) niet tegengekomen ben, zal het allemaal wel weer neerkomen op een uitwisselbaar chipje.., óf er moet iets te koop zijn waar ik geen weet van heb natuurlijk.., ik kan immers ook niet alles weten..
 
Als ze dat daar kunnen, moet er software/hardware voor zijn, en dan zou dat elders ook moeten kunnen.., aangezien ik het (nog) niet tegengekomen ben, zal het allemaal wel weer neerkomen op een uitwisselbaar chipje.., óf er moet iets te koop zijn waar ik geen weet van heb natuurlijk.., ik kan immers ook niet alles weten..
Ik heb je een Pm gestuurd en twijfel nu of je hem ontvangen hebt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan