Cijfers over ongelukken motorrijders

Ben schuinig op mijn spullen dus ja mijn motor is brandschoon,mijn pak is 2mnd oud dus smetteloos. Dan rij ik meteen maar eens in de 6 maanden |( |(

Niet eens in de 6 maanden, wel alleen in weekenden met redelijk weer.
Het is niet te doen om je motor brandschoon te houden als je 'm als vervoermiddel gebruikt. ( Ik wou dat 't kon :( )

Ik snap niet dat je je zo aangevallen voelt, iedereen geniet op z'n eigen manier van het motorrijden. :]
 
al die tabellen is allemaal statistiek, moet je niet te veel uit herleiden per persoon. of hoevaak het gevaarlijker is.
 
Goed rapport! Het rekent tenminste 't aantal ongevallen om naar vervoerstype per kilometer.
Dan zie je dat motorrijden gemiddeld 20x gevaarlijker is dan autorijden. En dat brom- of snorfietsrijden nog gevaarlijker is.
Ze refereren aan het type motor: een supersport is gevaarlijker dan toerfiets. Veel motorrijders rijden (veel) te hard op moment van ongeval.
Veel ongevallen gebeuren op kruisingen, maar de snelheidslimiet op een weg maakt niet veel uit; 50km wegen zijn het gevaarlijkst (ook meeste kruisingen, vermoed ik).
En het blijkt dat motorrijders minder eenzijdige ongevallen hebben (34%) dan automobilistern (40%). (Ergo: meer koekblikkers op een motor, daar wordt het motorrijden veiliger van.) ;)

Jammer genoeg wordt er geen onderscheid gemaakt naar type motorrijder: mooi weer- of ww-rijder, ervaren of net beginnende rijder. Of naar mate van beschermende kleding. Daar zou ik ook nog wel benieuwd naar zijn.
 
Jammer genoeg wordt er geen onderscheid gemaakt naar type motorrijder: mooi weer- of ww-rijder, ervaren of net beginnende rijder. Of naar mate van beschermende kleding. Daar zou ik ook nog wel benieuwd naar zijn.


Als we op MF al problemen hebben met definiëren van de hokjes gaat het de overheid zeker niet lukken. ;)

Al zag ik in het onderzoek al wel een mooi tabelletje met de hoeveel pk's en kg's die een bepaald type motor heeft. _O-
 
Laatst bewerkt:
Trouwens ook wel opvallend grafiekje kwam ik tegen, dat in Brabant meeste dodelijke ongelukken gebeuren gemiddeld, zal wel nog effe opzoeken :P
Dat zal waarschijnlijk wel met de strategische ligging van die provicie te maken hebben.
Mensen uit het noorden of midden van het land rijden al gauw door Brabant om in Belgie, Zuid-Duitsland of Frankrijk ofzo te komen.
In Delfzijl zullen heel wat minder Motorrijders rijden dan in bijvoorbeeld Maastricht! :+
 
Wel een interessant rapport: http://www.swov.nl/rapport/R-2006-24.pdf

Als je 18 of 19 jaar bent is motorrijden blijkbaar maar 2,7 x gevaarlijker dan autorijden.

Goede aanbevelingen in §4.4.3. [afbeelding]
Hmm.... over 2 weken wordt lopen, fietsen en snorren gevaarlijker. Daarentegen wordt motorrijden veiliger *O* en kan ik ook eens naast iemand in de auto gaan zitten.
Sterker nog, ik kan beter naast iemand in de auto gaan zitten dan zelf rijden |( |( .
 
Laatst bewerkt:
Ook hier zie je... cijfertjes zijn op veel manieren te interpreteren. Ze zeggen vooral weinig wanneer het bijbehorende verhaal wordt weggelaten. Maar los daarvan; waar zijn die getallen voor nodig? Willen we onszelf (en onze omgeving) voor de gek houden en bewijzen dat het allemaal wel meevalt met het gevaar? Iedereen met enig kennis van zaken kan toch zelf zien dat er een aanzienlijk risico aan motorrijden kleeft? Als je het leven een beetje liefhebt probeer je dat risico zoveel als redelijkerwijs mogelijk is te beperken. Dan kun je er best oud mee worden. Maar het ontkennen van het gevaar lijkt me niet verstandig.
 
Hmm.... over 2 weken wordt lopen, fietsen en snorren gevaarlijker. Daarentegen wordt motorrijden veiliger *O* en kan ik ook eens naast iemand in de auto gaan zitten.
Sterker nog, ik kan beter naast iemand in de auto gaan zitten dan zelf rijden |( |( .

Ik zie maar 1 veilig alternatief; je moet voorlopig maar op de brommer :+
 
Dat is misschien wat overdreven inderdaad maar wel alleen met goed weer en grote tussenperiode's waarin je niet rijdt.

Of zit ik er naast?

Inderdaad alleen als het droog is of ik moet 1 bui tegenkomen en de tussenperiode is bij mij echt niet meer dan 2 weken. Als het droog is zit ik erop :) voor mij is het pure fun en geen dagelijks vervoer.
 
....................................

Jammer genoeg wordt er geen onderscheid gemaakt naar type motorrijder: mooi weer- of ww-rijder, ervaren of net beginnende rijder. Of naar mate van beschermende kleding. Daar zou ik ook nog wel benieuwd naar zijn.

Statistieken over kleding staan er helaas niet in, maar het rapport geeft nog wel aan dat je met een helm en reflecterende kleding al een eind op de goede weg bent qua veiligheid. Reflecterende kleding verlaagd het risico zelfs met 37%. En een witte helm verlaagd het risico nog eens met 24 % t.o.v. een zwarte helm (pagina 43).

Verder verlaagt goed beschermende kleding de letselernst enigszins. Zwaar letsel voorkomt het helaas niet (§4.1.2) dus de kans op een dodleijk ongeval wordt niet lager door goede beschermende kleding. Blijf het toch wel de moeite waard vinden mij in het pak te hijsen om "huidslijtage" tot op het bot te voorkomen.

Doordat ik goed beschermende kleding draag heb ik een dusdanig veilig gevoel dat ik wat meer risco's durf te nemen dan in een spijkerbroek (wat sneller, iets platter). Goed beschermende kleding zal bij mij dus juist de kans op een dodelijk ongeval verhogen.

In plaats van mijn huidige zwart/donker grijze leren pak en zwart/grijze helm volgende keer toch eens kijken naar een opvallender pak en lichter gekleurde helm. Dat zal de hogere kans op een dodelijk ongeval weer compenseren hoop ik *O*

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan