Circuitbanden-Topic

Vifaatje

MF'er
4 jul 2011
121
17
40
Jup, wel aan gedacht. Moet er eens aan rekenen, maar die klote loodjes zitten zo gruwelijk vast dat ik de gok wel durf te nemen.
 

Isdatzo

Crashkoning.
3 jun 2007
24.632
2
Utrecht
www.isthatso.nl
Ik heb inmiddels al een aantal jaren niet meer geracet en wil dit seizoen m'n R6 weer eens afstoffen. Toen ik er nog wel regelmatig mee bezig was had ik er al bijna een dagtaak aan om bij te houden welke merken, types en compounds een beetje fatsoenlijk waren in verschillende omstandigheden (bv. pirelli die elk jaar de inzetbaarheid van hun compounds ondersteboven gooide8)7).

Dus: wie kan mij even een duwtje in de goede richting geven? Ik verwacht zo rond de 1.55 (Assen) te gaan rijden, of als ik het niet al te erg verleerd ben iets daaronder.
 

beemerracer

MF veteraan
1 sep 2006
1.142
8
Eindhoven
Ik heb inmiddels al een aantal jaren niet meer geracet en wil dit seizoen m'n R6 weer eens afstoffen. Toen ik er nog wel regelmatig mee bezig was had ik er al bijna een dagtaak aan om bij te houden welke merken, types en compounds een beetje fatsoenlijk waren in verschillende omstandigheden (bv. pirelli die elk jaar de inzetbaarheid van hun compounds ondersteboven gooide8)7).

Dus: wie kan mij even een duwtje in de goede richting geven? Ik verwacht zo rond de 1.55 (Assen) te gaan rijden, of als ik het niet al te erg verleerd ben iets daaronder.
Bridgestone V02 soft voor/achter
 
  • Like
Waarderingen: bricksquad975x

Chris99

Die hard MF'er
12 jan 2010
331
7
Arnhem
Zijn de Rosso (3) uberhaubt wel geschikt om op circuit mee te rijden? Ik zag een test waar ze goed uit kwam, maar dat was in de regen. Wellicht een meer sportieve straatband?
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.820
139
Utrecht
Absoluut wel, kijk bijvoorbeeld naar de KTM 390 cup, daar rijden ze verplicht met de vergelijkbare Metzeler M7RR en die rijden respectabele tijden.

Als je echt snel rondrijdt en je hebt bandenwarmers + budget om wat vaker je banden te wisselen, dan kun je beter overstappen op wat anders.
 

beemerracer

MF veteraan
1 sep 2006
1.142
8
Eindhoven
Absoluut wel, kijk bijvoorbeeld naar de KTM 390 cup, daar rijden ze verplicht met de vergelijkbare Metzeler M7RR en die rijden respectabele tijden.

Als je echt snel rondrijdt en je hebt bandenwarmers + budget om wat vaker je banden te wisselen, dan kun je beter overstappen op wat anders.
Een Rosso 3 is niet gelijk aan een M7RR, de Rosso Corsa wel.
 

Tyl

ONK ProCup 1000 #56
7 mrt 2004
26.359
7
40
Zeewolde
www.jeroentielen.nl
Ik heb inmiddels al een aantal jaren niet meer geracet en wil dit seizoen m'n R6 weer eens afstoffen. Toen ik er nog wel regelmatig mee bezig was had ik er al bijna een dagtaak aan om bij te houden welke merken, types en compounds een beetje fatsoenlijk waren in verschillende omstandigheden (bv. pirelli die elk jaar de inzetbaarheid van hun compounds ondersteboven gooide8)7).

Dus: wie kan mij even een duwtje in de goede richting geven? Ik verwacht zo rond de 1.55 (Assen) te gaan rijden, of als ik het niet al te erg verleerd ben iets daaronder.
Pirelli Supercorsas. Slick of “profiel” maakt niet uit. Met de R6 reed ik altijd sc1 voor en achter (sc1 = zacht)
 

klepzeiker

MF veteraan
20 feb 2003
3.453
5
40
Varsseveld
Zijn de Rosso (3) uberhaubt wel geschikt om op circuit mee te rijden? Ik zag een test waar ze goed uit kwam, maar dat was in de regen. Wellicht een meer sportieve straatband?
Paar jaar geleden de 501 van assen gereden met een rosso 2 achterband. Prima bandje, hele dag mee gereden en nauwelijks slijtage te zien. In tropische temperaturen werd hij iets te warm waardoor het gevoel wat minder werd en hij iets begonnen te glijden. Uiteraard heeft de supercorsa meer grip maar die gaat dan ook een stukje minder lang mee.
 
  • Like
Waarderingen: lennart0r

Ling

Die hard MF'er
27 okt 2005
300
2
51
De Valom
Rijd zelf meestal met Pirelli sc1 voor en achter in iets koelere omstandigheden op advies van Stepan Verkade een keer sc3 achter gezet, ik moet zeggen prima meer dat een dag op kunnen rijden in de 149 op assen op een 1000. Terwijl iedereen om mij heen de banden stuk reden door iets te koele maar drogen baan.
 
  • Like
Waarderingen: lennart0r

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.820
139
Utrecht
Een Rosso 3 is niet gelijk aan een M7RR, de Rosso Corsa wel.
Nee, de Rosso corsa (1) is een ouder type dan beide andere banden. De M7RR en Rosso 3 zijn beide van dezelfde generatie, beide gemaakt in dezelfde fabriek en beide sportieve straatbanden. De corsa 1 houdt niet van nattigheid en de Rosso 3 en M7RR wel. Toevallig heb ik ervaring met de Rosso 3 en M7RR en ik heb liever de Rosso 3 voor op het circuit.
 

Evil Knievel

Die hard MF'er
2 jul 2012
539
1
36
Amersfoort
Hallo, nu we het dan toch over de Rosso Corsa hebben. Ik rij sinds 2015 ongeveer 1 a 2 circuitdagen per seizoen met de Rosso Corsa 2 (DOT3813) ZXR750 1990.
Banden zien er qua profiel nog prima uit. Achterband een licht blauw spoor maar merk daar weinig aan. Enkel is de twijfel de leeftijd van de banden, bijna 6 jaar. Ik rij zelf 2:21 op Assen en ga begin juli een weekend aan de Bikers Classics meedoen.
In april nog weinig problemen met de banden gehad tijdens de Pirelli trackday.

Zijn er meer met ervaring met het rijden met banden die al wat op leeftijd zijn of geen zorgen maken, gezien mijn tijden 😎?

Groet Jarno
 

Green Gooner

MF veteraan
4 jul 2013
1.385
110
45
Gouda
Hallo, nu we het dan toch over de Rosso Corsa hebben. Ik rij sinds 2015 ongeveer 1 a 2 circuitdagen per seizoen met de Rosso Corsa 2 (DOT3813) ZXR750 1990.
Banden zien er qua profiel nog prima uit. Achterband een licht blauw spoor maar merk daar weinig aan. Enkel is de twijfel de leeftijd van de banden, bijna 6 jaar. Ik rij zelf 2:21 op Assen en ga begin juli een weekend aan de Bikers Classics meedoen.
In april nog weinig problemen met de banden gehad tijdens de Pirelli trackday.

Zijn er meer met ervaring met het rijden met banden die al wat op leeftijd zijn of geen zorgen maken, gezien mijn tijden 😎?

Groet Jarno
Als je banden uit 2015 zijn, dan zijn het of Rosso 2's of Rosso Corsa. De Rosso Corsa 2 bestaat pas 1 jaar ofzo.
Ik zou gewoon een nieuw setje banden los meenemen als ik jou was, eerste sessie met je huidige rijden. En wisselen als het niet goed aanvoelt.
Met 2.21 zou ik voor de Rosso 3's gaan, die had ik ook op mijn straat motor. Ik reed er 2.12 mee, en ook op straat rijden ze lekker zelfs in deze regen :] .
 
  • Like
Waarderingen: lennart0r

Evil Knievel

Die hard MF'er
2 jul 2012
539
1
36
Amersfoort
Net nog even gecheckt en inderdaad...
Het zijn de Rosso Corsa. Maar ze zijn zelfs van 2013.

Je ziet ze trouwens nog best vaak op het circuit.
 

Vifaatje

MF'er
4 jul 2011
121
17
40
Met een zijdelings oog op de weervoorspelling van dinsdag en woensdag denk ik dat ik mijn regenbandjes maar eens onder het stof vandaan gaan halen.

Nu zijn mijn regenbanden behoorlijk uit (2012 geloof ik), maar zijn nog heel zacht. Aangezien ik wel flink aan de leeftijd twijfel was ik eens aan het rondkijken voor nieuwe bandjes.

Blijkbaar is er tegenwoordig geen regenband meer beschikbaar voor een 180/55 band. Pirelli heeft een 190/60 en dat gooit mijn hele geometrie overhoop.

(Ik rij nu op bridgestone R11 190/55, maar ga terug naar 180/55 omdat 190/55 net niet helemaal mooi past op een 5,5" velg)

Hoe doen jullie dat?
 

bart_schwantz_34

Die hard MF'er
1 sep 2017
275
115
Eindhoven
Ik rij normaal 180/60 maar mijn regenband is 190/55 merk niks van de andere maat.

Ligt er ook aan wat je gaat doen met de regenbanden als je echt voor tijden gaat zou ik een nieuw setje halen. Wil je gewoon leuk rondjes draaien gewoon die van 2012 eronder. Ik heb ook 2 jaar met hele oude regen banden gereden gebeurde geen gekke dingen mee. Maar in de regen doe ik ook niet echt pushen.

En het weer gaat alle kanten op voor volgende week. Volgens mijn app gaat het alleen snachts regenen maar dat geeft geen zekerheid natuurlijk 😁
 

Vifaatje

MF'er
4 jul 2011
121
17
40
190/55 en 180/60 is dan ook in praktijk dezelfde maat, maar ik denk dat ik maar gewoon die oude meuk eronder laat en kan altijd nog nieuw kopen. Wil gewoon lol hebben als het regent en pushen doe ik op het droge ook al niet.
 
  • Like
Waarderingen: lennart0r

Leblowski

MF veteraan
12 mrt 2006
1.766
21
den haag
190/55 en 180/60 is dan ook in praktijk dezelfde maat, maar ik denk dat ik maar gewoon die oude meuk eronder laat en kan altijd nog nieuw kopen. Wil gewoon lol hebben als het regent en pushen doe ik op het droge ook al niet.
Ik heb de ervaring dat dit zeker niet het geval is vorig jaar ook uit nood 190/55 ipv 180/60 onder miin fiets gezet.
Motor reageerde anders en werd onrustig, ik ben niet de enige die dit ervaart.

De vorm van de band is gewoon anders
 

bricksquad975x

Reus op kleine motor
25 aug 2015
289
21
27
Groningen
Hangt vd merken af ook. Bridgestone 190/55 is even hoog als een pirelli 180/60. Ik hou er niet zo van. Maar regenbandjes hebben altijd al gekke maten gehad in mijn ogen!