Circuitbanden-Topic

Bij racing school europe rijden we met 2.1 voor en 1.9 achter, koud. Top band. Voorband niet te ver oprijden 😉
Toch 0.4 bar verschil t.o.v. de opgave van de fabrikant. Wat is de rede daarvan?
Ik ben zelf nog maar een beginner en heb nu 1 circuit dag gedaan met de Metzeler Racetec K3 banden. Ik heb zelf nog geen ervaring met de voor- en nadelen van hogere of lagere bandendruk.
 
Zo, mijn V02 achterband is op, 4 dagen mee gereden op mijn '08 zx10r, tempo 1:56 Assen/1:12 Mettet (typisch ergens achterin de snelste groep te vinden dus), 10 sessies Assen ivm regen, 12 op Mettet. Regelmatig gecontroleerd maar band zag er steeds top uit qua slijtage. Levensduur is bij mij ongeveer gelijk met een compK (reed voorheen compk achter, sc2 voor, typisch 3/4 dagen met een achterband en 8/10 dagen voor) en ik heb meer vertrouwen/gevoel in de motor, heeft ook meer grip op hellingshoek.
 
Laatst bewerkt:
Nais.
Heb zelf een tijd met een (gebruikte) V02 achter slick gereden en is mij perfect bevallen ook, qua grip en levensduur.
Ga die zeker nog wel een keer aanschaffen :) :Y
 
Ik las ergens anders dat veel rijders de V02 achterband combineren met de R11 voorband. Is de V02 nog gevoelig voor de juiste bandenspanning?
 
Ik las ergens anders dat veel rijders de V02 achterband combineren met de R11 voorband. Is de V02 nog gevoelig voor de juiste bandenspanning?
Kan ik me voorstellen, slicks zijn typisch gevoeliger voor temperatuur en de R11 zal dat iets minder zijn, als je niet helemaal het tempo hebt om een slick voorband in het juiste temperatuurbereik te houden is een R11 voor geen gekke optie. Qua bandenspanning, ik heb 'm na de 1e sessie op Assen op 1.8 warm gezet en gezien hij goed voelde en de slijtage goed was heb ik het zo gelaten.
 
gisteren met 3 honda vtr sp1 eindelijk op assen gereden. (das mooi vergelijken)
wat mij opviel was dat na tweede sessie er al een behoorlijk vreetspoor op de achterband zat. (sc2)
met bandenwarmers 1.8 warm (opgave pirelli)
de andere 2 sp reden op rosso corsa 2 en hadden hier geen last van.
ook 1.8 warm en nagenoeg zelfde ronde tijden (2:01--2:05)
naar de pirelli meneer gegaan en kreeg te horen dat SC2 en het nieuwe asfalt van assen elkaar niet aardig vinden met dit weer....dat wil je toch eigenlijk niet horen als je net deze investering hebt gedaan. bandendruk van 1.8 ook volgens hem de juiste druk...
wat aan de vering laten doen....en het is daarna gelukkig niet verergerd....maar het vreten heeft hij wel de hele dag nog gedaan.
1595322644983.png
 
gisteren met 3 honda vtr sp1 eindelijk op assen gereden. (das mooi vergelijken)
wat mij opviel was dat na tweede sessie er al een behoorlijk vreetspoor op de achterband zat. (sc2)
met bandenwarmers 1.8 warm (opgave pirelli)
de andere 2 sp reden op rosso corsa 2 en hadden hier geen last van.
ook 1.8 warm en nagenoeg zelfde ronde tijden (2:01--2:05)
naar de pirelli meneer gegaan en kreeg te horen dat SC2 en het nieuwe asfalt van assen elkaar niet aardig vinden met dit weer....dat wil je toch eigenlijk niet horen als je net deze investering hebt gedaan. bandendruk van 1.8 ook volgens hem de juiste druk...
wat aan de vering laten doen....en het is daarna gelukkig niet verergerd....maar het vreten heeft hij wel de hele dag nog gedaan.
Bekijk bijlage 1525165
Ik heb dit jaar tweemaal op Assen gereden met de SC2 V2 (waaronder gister), zonder problemen en een mooie slijtage (2:00 a 2:01). Ook 1.8 in de warmers. Wellicht toch vering?
 
gisteren met 3 honda vtr sp1 eindelijk op assen gereden. (das mooi vergelijken)
wat mij opviel was dat na tweede sessie er al een behoorlijk vreetspoor op de achterband zat. (sc2)
met bandenwarmers 1.8 warm (opgave pirelli)
de andere 2 sp reden op rosso corsa 2 en hadden hier geen last van.
ook 1.8 warm en nagenoeg zelfde ronde tijden (2:01--2:05)
naar de pirelli meneer gegaan en kreeg te horen dat SC2 en het nieuwe asfalt van assen elkaar niet aardig vinden met dit weer....dat wil je toch eigenlijk niet horen als je net deze investering hebt gedaan. bandendruk van 1.8 ook volgens hem de juiste druk...
wat aan de vering laten doen....en het is daarna gelukkig niet verergerd....maar het vreten heeft hij wel de hele dag nog gedaan.
Bekijk bijlage 1525165
gezien je freetspoor ook groter en kleiner wordt lijkt het alsof hij op de band heeft geveerd. Staat je demping wellicht wat ver dicht? Anders kan een band er ook zo gaan uitzien (zeg ik uit ervaring) als je met lage bochtsnelheid heel abrupt aan het gas gaat hangen.
 
de veringman had hem achter wat harder gezet (compressie)
abrubt aan het gas hangen doe ik niet...ben altijd l bang geweest voor een highsider.
 
Toch 0.4 bar verschil t.o.v. de opgave van de fabrikant. Wat is de rede daarvan?
Ik ben zelf nog maar een beginner en heb nu 1 circuit dag gedaan met de Metzeler Racetec K3 banden. Ik heb zelf nog geen ervaring met de voor- en nadelen van hogere of lagere bandendruk.

Deze spanning werkt goed op de bmw s1000rr koud. Wij gebruiken geen bandenwarmers, dus wel 1 a 2 ronden opwarmen. Tijdens lesgeven goede bandenspanning, voor alle niveau's.
 
Vraagje, Ik heb vorige jaar een CBR 600 F4I gekocht waar michelin power rs banden opliggen.
Vorige eigenaar heeft er max 7 circuitdagen mee gedaan (mettet & zolder) bij de traagste groep.
Ik heb er 2 circuitdagen mee gedaan (mettet & croix) bij de traagste groep.

Slijtage gewijs ziet de band er nog steeds goed uit,
maar 'k vraag mij ergens toch af of de slijtage indicatoren alleen genoeg vertellen?
Volgende circuitdag is begin augustus (mettet) en heb geen zin om daar miserie of brokken te hebben door banden die toch net niet goed meer zijn...
 
@Koeno : welke compound en wat is de Dot-code?
Wat zegt je gevoel en hoe ziet de band er qua vorm/slijtage uit?

Meestal zijn banden al op voordat de indicators bereikt zijn of je moet vering en rijstijl goed voor elkaar hebben.
De vorm van de band (links/rechts dezelfde ronde vorm) en slijtage bepalen meer of de band op is of niet.

Mocht je er geen vertrouwen (vertrouwen zit ook tussen de oren) koop dan een andere set (desnoods een licht gebruikt setje)
Dan ga je iig met een goed gevoel de baan op.
 
gisteren met 3 honda vtr sp1 eindelijk op assen gereden. (das mooi vergelijken)
wat mij opviel was dat na tweede sessie er al een behoorlijk vreetspoor op de achterband zat. (sc2)
met bandenwarmers 1.8 warm (opgave pirelli)
de andere 2 sp reden op rosso corsa 2 en hadden hier geen last van.
ook 1.8 warm en nagenoeg zelfde ronde tijden (2:01--2:05)
naar de pirelli meneer gegaan en kreeg te horen dat SC2 en het nieuwe asfalt van assen elkaar niet aardig vinden met dit weer....dat wil je toch eigenlijk niet horen als je net deze investering hebt gedaan. bandendruk van 1.8 ook volgens hem de juiste druk...
wat aan de vering laten doen....en het is daarna gelukkig niet verergerd....maar het vreten heeft hij wel de hele dag nog gedaan.
Bekijk bijlage 1525165
Bij mij exact hetzelfde resultaat, maar dan met SC2 slicks.
Zelfde bandenspanning, nagenoeg dezelfde rondetijden.
Vorige band (Metzeler medium) had er wel iets last van, maar minder.

Pirelli man zei tegen mij hetzelfde. Pirelli SC2 en nieuwe asfalt op Assen, zijn geen vriendjes.
Hij adviseerde SC3
Zijn volgens hem beter bestand tegen het nieuwe asfalt.
 
@Koeno : welke compound en wat is de Dot-code?
Wat zegt je gevoel en hoe ziet de band er qua vorm/slijtage uit?

Meestal zijn banden al op voordat de indicators bereikt zijn of je moet vering en rijstijl goed voor elkaar hebben.
De vorm van de band (links/rechts dezelfde ronde vorm) en slijtage bepalen meer of de band op is of niet.

Mocht je er geen vertrouwen (vertrouwen zit ook tussen de oren) koop dan een andere set (desnoods een licht gebruikt setje)
Dan ga je iig met een goed gevoel de baan op.

Dot 5216 dus 4 jaar oud, lijkt mij nog mee te vallen.

De banden zien er zo uit:

Dat lijkt mij vrij ok? neen? ben geen specialist...

Qua vertrouwen:
Vorig jaar op croix gecrashed met zelfde motor en zelfde banden (ik weet het nog altijd niet, maar waarschijnlijk onderuit geremd, 't was toch licht vochtig die dag).
Dus volgende circuitdag wordt eerste sinds de valpartij :)
 
Ik hoor verschillende berichten over de slijtage van banden op het nieuwe asfalt van Assen. Geldt dit alleen voor Assen of zijn er ook soortgelijke berichten over Zandvoort?
 
@Koeno : de band lijkt mij er goed uit te zien en 4 jaar valt idd mee. Vorm zit er nog goed in en geen rare slijtage te zien.

Ben niet zo thuis in Michelin, maar dit zijn toch sportieve straatbanden? Meestal moet je dan geen circuitbandenspanning gebruiken, dus kijk daar mee uit.
 
Het asfalt op Assen is inderdaad niet vriendelijk voor de bandjes. In 4 sessies een Sc1 opgevreten:o. En dan ga ik niet eens zo hard (1:51) Op aanraden van de Pirelli-bandenman een Sc3 gedaan en die zag er na een dag heel mooi uit; geen vreetsporen. Dikke aanrader! Ik heb er uiteindelijk 12 sessies mee gereden en ze zijn nog niet helemaal op.

Scheef ei:

 
Temperatuur van het asfalt speelt natuurlijk ook mee, zeker voor de banden met specifieke compounds (effe gegoogled);
SC0: soft for 40 ° C Track up
SC1: medium-soft for 30 ° C Track up
SC2: medium for 5 – 40 ° C Asphalt

De SC3's zijn minder temperatuur gevoelig. Dat is voor mij ook 1 van de redenen voor de TD slick. Geschikt voor alle omstandigheden, voor de extra grip van een dedicated race-slick ben ik toch nog te langzaam.
 
Zo, mijn V02 achterband is op, 4 dagen mee gereden op mijn '08 zx10r, tempo 1:56 Assen/1:12 Mettet (typisch ergens achterin de snelste groep te vinden dus), 10 sessies Assen ivm regen, 12 op Mettet. Regelmatig gecontroleerd maar band zag er steeds top uit qua slijtage. Levensduur is bij mij ongeveer gelijk met een compK (reed voorheen compk achter, sc2 voor, typisch 3/4 dagen met een achterband en 8/10 dagen voor) en ik heb meer vertrouwen/gevoel in de motor, heeft ook meer grip op hellingshoek.
Nais.
Heb zelf een tijd met een (gebruikte) V02 achter slick gereden en is mij perfect bevallen ook, qua grip en levensduur.
Ga die zeker nog wel een keer aanschaffen :) :Y
Ik heb zojuist een nieuwe set Bridgestone V02 Medium gemonteerd onder mijn Fireblade. Echter tot mijn verbazing zag ik dat deze maar 2,5mm diepe slijtageindicatoren hebben. Dit is bij Pirelli/Metzeler bijna 5mm. Dus 2x zo veel.
Ben benieuwd of ze wel lang genoeg mee gaan (3 dagen is toch wel wenselijk) Iemand hier een verklaring voor?
 
Ik heb zojuist een nieuwe set Bridgestone V02 Medium gemonteerd onder mijn Fireblade. Echter tot mijn verbazing zag ik dat deze maar 2,5mm diepe slijtageindicatoren hebben. Dit is bij Pirelli/Metzeler bijna 5mm. Dus 2x zo veel.
Ben benieuwd of ze wel lang genoeg mee gaan (3 dagen is toch wel wenselijk) Iemand hier een verklaring voor?
Viel me ook op, maar bij een compK was de band meestal op qua grip voordat de slijtnokjes weg waren, bij mijn V02 zijn de nokjes nu helemaal weg achter, maar de grip is nog redelijk goed.
 
Zandvoort was een paar jaar geleden helemaal vernieuwd en sinds deze zomer is er maar deels nieuw asfalt neergelegd. Zandvoort heeft zijn eigen unieke toplaagsamenstelling. Van Assen weet ik het niet, maar het zou me niet verbazen als Assen ook een eigen samenstelling heeft.
 
Zandvoort was een paar jaar geleden helemaal vernieuwd en sinds deze zomer is er maar deels nieuw asfalt neergelegd. Zandvoort heeft zijn eigen unieke toplaagsamenstelling. Van Assen weet ik het niet, maar het zou me niet verbazen als Assen ook een eigen samenstelling heeft.
Helder. Dat laatste denk ik dan wel omdat er zo’n verschil zit in slijtage van de banden op beide circuits.
 
Terug
Bovenaan Onderaan