Circuitbanden-Topic

Soms draai ik soms niet en met Pirelli/Metzeler supercorsa/slick kan dat.

En idd, balanceren overbodig.
Met een ZXR400 durf ik wat minder stellig te zeggen of ze draaien.
Kwestie van 1x band thv ventiel markeren en rijden en in de gaten houden.
 
Er staat wel een draairichting pijl op de pirelli's, en de slijtnokken staan een richting op, zal toch wel met enige reden zijn? (losstaand van of het goed gaat of niet) Volgens mij kan de Dunlop wel omgedraaid worden.
 
Inderdaad met “elke” nul graden gordel band kan het. De fabrikant zal het vast niet aanraden zeker niet als de band ook maar iets profiel heeft (ivm waterafvoer, ook bij een supercorsa).
Maar ik en vele anderen hebben er op een droge baan iig geen problemen mee gehad.
Daarbij, als ik een band al draai op de velg zal ik daar sowieso geen pr meer mee rijden.
 
Is het wellicht dan een idee om voor de mensen die vooral op NL circuits (dus rechtsom) rijden, de band in 1e instantie "verkeerd" om te monteren en dan na 1 dagen rijden de band om te draaien?
 
Op mn 1000 deed ik t wel, dan haalde ik er zo 4 soms 5 dagen leven uit een achterband. Maar idd, band moet wel 0 graden gordel hebben.
 
Voor de TD slick wordt het ook duidelijk door Metzeler aangegeven dat je hem om kan draaien. Kan wel handig zijn, bijvoorbeeld Zolder vreet je de rechterkant op. Na 2 dagen Zolder en een dag Mettet (vooral linksom), band gedraaid en nog een dagje Zolder mee gehaald. Het moet dus wel een beetje schikken met het circuit waar je naar toe gaat, en je moet goedkoop banden kunnen wisselen.

Maar, waarom banden niet balanceren voor circuit 🤷‍♂️
 
Maar, waarom banden niet balanceren voor circuit 🤷‍♂️
Wat ik begreep is dat je voornamelijk voor de rechtuit stabiliteit balanceert. Laat je op het circuit nou weinig rechtuit rijden...

Voor laat ik wel altijd balanceren (ivm trillingen enzo). Achter hoeft van mij niet per se maar wordt toch meestal gedaan. Is ook maar een kleine moeite.
 
Maar, waarom banden niet balanceren voor circuit 🤷‍♂️

Omdat het weinig zin lijkt te hebben in mijn ogen. Het schijnt dat de band sowieso om je velg draait tijdens het rijden, waardoor je op een gegeven moment de onbalans juist vergroot door plaklood te plakken. Daarbij slijt je per sessie zoveel rubber van de band (jaja, soort van gelijkmatig, maar toch vooral rechts op Assen, cpz, zolder etc), dat je dan bij wijze van spreken na elke sessie moet gaan balanceren. Ik doe het al jaren niet meer om bovengenoemde redenen en dat bevalt me prima (evenals m'n achterband omdraaien na 1 of 2 dagen), maar als het voor jou beter voelt om het wel te doen, moet je het zeker doen, want het meeste zit toch tussen de oren. ;-)
 
Ik balanceer nooit zowel straat als circuit, vindt het lood niet mooi en merk er niks van:9.
Maar ieder moet doen wat hij of zij fijn vindt natuurlijk.
Ik dacht dat het balanceren van de voorband wel wenselijk was?,
Achter niet.
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met Metzler RR K2 slick voor en de TD slick achter? Had afgelopen jaar op het eind een setje TD's en ben er tevreden over. K2 zou volgens Metzeler meer stabiliteit en duurzaamheid moeten hebben.
 
Komend jaar neem ik regenbanden mee, achteraf had ik dat dit jaar al beter kunnen doen.. :X
Is er iets mis met Continental Rain?
Het prijsverschil tussen oa Pirelli's en Metzeler is 140 euro per set, best veel.
 
Ik heb de conti rain. Ik rijd pas een jaartje op het circuit. Rijd op Assen 2.05 op een 600 cc. Banden geven enorm vertrouwen in de regen. Ik was verbaasd wat er met regenbanden mogelijk is. Ik had een gat in de knie van mijn regenpak. :) Heb nooit met andere regenbanden gereden dus heb geen vergelijk.

@martijn76 was jij dit jaar niet op Assen toen het zo enorm regende? Ik stond toen in de pitbox bij la diabla.
 
Ik heb mijn bestelling bij DaRo Motorshop weer ingediend. Had nog wat banden liggen dus met 2 voor en 4 achter moet ik een heel eind komen in de geplande/gewenste 15 dage komend jaar.
Had weer een mooie prijs voor de Metzeler Racetec RR slicks *D

Komend jaar neem ik regenbanden mee, achteraf had ik dat dit jaar al beter kunnen doen.. :X
Is er iets mis met Continental Rain?
Het prijsverschil tussen oa Pirelli's en Metzeler is 140 euro per set, best veel.
Verse DOT? Zeker met regenbanden is een verse aan te raden omdat het zomaar kan dat je 3 jaar lang dezelfde banden naar het circuit heen en weer sleept.
 
Ik heb de conti rain. Ik rijd pas een jaartje op het circuit. Rijd op Assen 2.05 op een 600 cc. Banden geven enorm vertrouwen in de regen. Ik was verbaasd wat er met regenbanden mogelijk is. Ik had een gat in de knie van mijn regenpak. :) Heb nooit met andere regenbanden gereden dus heb geen vergelijk.

@martijn76 was jij dit jaar niet op Assen toen het zo enorm regende? Ik stond toen in de pitbox bij la diabla.
2:05 in de regen is best vlot hoor 😂😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan