Circuitbanden-Topic

Ik reed met 2.6 bar met een S22 band.
Het is appels met peren vergelijken, maar ik gok in jouw geval op cold tear.
Reed inderdaad met vrij rijden in groep A mee!
Heb u wel af en toe zien passeren met het rijden. :P Vermoed ook inderdaad een cold tear,band voelde na de sessie ook niet zo heet aan als het zou moeten (op de tast).
(Kennis reed mee met een Kawa 636 op dezelfde banden met dezelfde drukken en zijn banden zagen beter uit/voelde warmer aan. Rijstijl zal hier ook zeker een groot deel mee te maken hebben.)
 
Ik denk toch dat dit coldtear is dus de band wordt niet warm genoeg, iets meer lucht er in dus naar de 2,2 gaan volgende keer bij deze temperaturen zodat het contact oppervlak wat kleiner is en hij minder kan afkoelen naar het koude asfalt.
Ik dacht dat bij een coldtear net de spanning lager moest zodat het contactoppervlak groter word en de band meer 'in zijn geheel' opwarmt ?
Met vering ben ik al redelijk wegwijs qua afstellingen maar op gebied van banden moet/wil ik graag nog veel bijleren. :Y
 
Ik dacht dat bij een coldtear net de spanning lager moest zodat het contactoppervlak groter word en de band meer 'in zijn geheel' opwarmt ?
Met vering ben ik al redelijk wegwijs qua afstellingen maar op gebied van banden moet/wil ik graag nog veel bijleren. :Y
Bij cold tear zou inderdaad de spanning lager gezet moeten worden.

Ik vind dit wel een fijne uitleg met duidelijke foto's erbij hoe je de bandenslijtage moet lezen: Race Track Motorcycle Tyre Wear Guide - Types and Causes
 
Vandaag wat banden gezien met grind eraan vast geplakt. Gelukkig zonder te vallen, rijder in de grindbank gereden, toedracht is me nog een raadsel.
Wat leuke sessies gezien, er is hard gereden vandaag. Wel wat koud om de hele dag langs de kant te staan en afwachten of alles goed gaat.

Lag het aan mij, of waren ze vandaag wel erg enthousiast met de rescue car erbij pakken? Meerdere situaties gezien waarbij een rijder prima alleen of met hulp van de baco's op weg geholpen had kunnen worden onder gele vlag, in plaats daarvan halve sessies met rescue car op de baan 60 rijden... Gelukkig in mijn groep maar 1 sessie de rescue car op de baan gehad, maar volgens mij heb ik die vlag bij andere groepen wel 10x gezien :+
 
Lag het aan mij, of waren ze vandaag wel erg enthousiast met de rescue car erbij pakken? Meerdere situaties gezien waarbij een rijder prima alleen of met hulp van de baco's op weg geholpen had kunnen worden onder gele vlag, in plaats daarvan halve sessies met rescue car op de baan 60 rijden... Gelukkig in mijn groep maar 1 sessie de rescue car op de baan gehad, maar volgens mij heb ik die vlag bij andere groepen wel 10x gezien :+
De post 1 en post 5 is de mobiele rescue ingezet. Op aanwijzing van race control. Ik stond aan de andere kant van het circuit, kan dus geen oordeel geven.
Code 60 is idd 1x gegeven, voor de veiligheid van de hulpverlening, ook hier zelf geen zicht op gehad. Sorry.
 
Laatst bewerkt:
Bij cold tear zou inderdaad de spanning lager gezet moeten worden.

Ik vind dit wel een fijne uitleg met duidelijke foto's erbij hoe je de bandenslijtage moet lezen: Race Track Motorcycle Tyre Wear Guide - Types and Causes
Hier staat dat toch echt anders beschreven
Maar het blijft een moeilijke materie 😄

Vuistregel bij een baantemperatuur van onder de 25 graden: Hogere bandenspanning is een kleinere contact patch band/wegdek. De banden kunnen hierdoor minder snel warmte verliezen via warmte overdracht naar het koude asfalt. Blijft dus beter op temperatuur en geeft dus meer grip.
Boven de 25 graden: een lagere bandendruk (-0,1bar) boven de 35 graden asfalt temperatuur (-0,2bar) waardoor je meer vervorming in de band krijgt en wat meer warmte in de band brengt. Het is de kunst om zoveel mogelijk warmte in je banden te krijgen. De meeste bandenproblemen komen namelijk doordat je banden niet warm genoeg worden. Coldtire wat te herkennen is aan het vreetspoor 3 cm uit de rand.
 
Puur even ter info:


Nog even terugkomend op banden balanceren zin/onzin. Voor is niets aan te zien, achter echter wel!

Dit is op circuit, standaard velg, met bandenzeep omgelegd. Net erom gelegd:
A651409E-61C5-419C-918F-63A049EF5967.jpeg


Vervolgens ben ik vertrokken voor een verkenningsronde, daarna een ietwat gematigde proefstart en warmup ronde, de echte start en bijna 2 volle rondes. Meer niet gereden!
78DE5113-56C3-4F12-9052-E342AFEF0FD0.jpeg
 
Je voorwiel is raar ,bij remmen zouden de stippen juist de andere kant op moeten gaan.
Omgelegd met bandenzeep of afwasmiddel?
Nu je het zegt , de achterband was nieuw.
De voorband is al 5 dagen oud. :o
Bandenzeep bij mn bandenboer.
Dus de band is al bijna volledig rond gegaan.

Ik heb een voorband klaar liggen maar toch niet erom gelegd omdat de voorband nog redelijk goed was.
 
Puur even ter info:


Nog even terugkomend op banden balanceren zin/onzin. Voor is niets aan te zien, achter echter wel!

Dit is op circuit, standaard velg, met bandenzeep omgelegd. Net erom gelegd:
Bekijk bijlage 1758148

Vervolgens ben ik vertrokken voor een verkenningsronde, daarna een ietwat gematigde proefstart en warmup ronde, de echte start en bijna 2 volle rondes. Meer niet gereden!
Bekijk bijlage 1758147

Ligt het aan mij of zit op de bovenste foto je band ook niet lekker in de velgrand (boven kleine letters slick)
 

Aangezien het andere topic op slot zit...
Het is dat je zover weg zit @Super Blackbird want ben oprecht nieuwsgierig of een door jou omgelegd band idd niet zal verschuiven in de velg.
 

Aangezien het andere topic op slot zit...
Het is dat je zover weg zit @Super Blackbird want ben oprecht nieuwsgierig of een door jou omgelegd band idd niet zal verschuiven in de velg.
Ik let er echt wel op bij verwijdering van een eerder door ons omgelegde band, en ik zie nooit meer dan een paar cm verschil. En dat kan ook al heel goed bij het omleggen zijn gebeurd, op een paar cm kijken we niet altijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan