Circuitbanden-Topic

Een nieuwe voorband heeft toch maar een profieldiepte van ongeveer 4? Als je in anderhalve maand veel op het circuit bent geweest en ook op straat rijdt dan is dit gewoon wat het is. Een band met diep profiel die ook erg lekker stuurt: Continental road attack 3
Ja, ben wel veel op het circuit geweest. Straat valt wel mee, paar keer woon werk en ik rijd de motor naar het circuit. Tempo gaat ook steeds omhoog.

Ik had gehoopt dat er misschien een merk is dat net iets meer als 4mm op de voorband heeft. Kan een circuitdagje meer zijn. Achter slijt nu ongeveer even snel als voor, maar daar begin je met meer profiel.

De Roadattack is een fijne band, maar rijd toch liever met een sportievere band op het circuit.
Misschien toch maar eens kijken om die motor zelf op de trailer te krijgen, haha.

Ik las ergens een Duits vergelijk tussen sportbanden en daar deed de Power 5 het beter qua slijtage, en die gast was ook te spreken over het rijgedrag. Misschien dat ik die ga proberen als ik een volledige set nodig heb.

Ik denk ook dat ik gewoon het een en ander moet beginnen. Ik gok dat het ook wat te maken heeft met rijstijl en type motor. Ik sta wel te kijken van die 2.5 bar advies (koud?) voor die m9rr en pirelli, dat is toch best hard? Toen ik met die Michelins reed met 2.5 bar koud leek het wel alsof ik op ijs reed. En met 2 bar had ik wel een hoop vertrouwen, alleen reed ik mijn band kapot. Ik heb nog een hoop te leren in ieder geval. Ach dat is de helft van het plezier
Ik heb de M9RR met 2,5 V/2,8 A gereden op kleinere circuits (kart en stockcarcircuit in Venray). Van één van de instructeurs (hij reed met dezelfde banden op een S1000RR) kreeg ik voor Zandvoort het advies om achter ook op 2,5 te zetten.

Ik heb zelf overigens voor Metzeler gekozen, omdat het van origine een Duits merk is ipv Japans (Bridgestone). De banden zelf moeten heel erg gewaagd zijn aan elkaar.
 
Afgelopen maandag was ik ook op Zandvoort en heb heerlijk gereden. Was de tweede dag met Pirelli Corsa 4 Rosso en ik vind het een heerlijke band. Snelste tijd was 2:03.2.
Mijn bandenspanning is 2.3 voor en 2.0 achter warm in de bandenwarmers.

Ik krijg nu te horen dat deze banden toch beter niet in de warmers moeten en mijn bandenspanning hoger moet omdat het een staatband is. Maar kijken naar slijtage en rondetijden gaat het goed toch?

Wat is jullie mening hierover?

Gr. Imre
 

Bijlagen

  • 20220523_110307.jpg
    20220523_110307.jpg
    111,9 KB · Weergaven: 43
  • 20220523_110329.jpg
    20220523_110329.jpg
    237,9 KB · Weergaven: 44
Afgelopen maandag was ik ook op Zandvoort en heb heerlijk gereden. Was de tweede dag met Pirelli Corsa 4 Rosso en ik vind het een heerlijke band. Snelste tijd was 2:03.2.
Mijn bandenspanning is 2.3 voor en 2.0 achter warm in de bandenwarmers.

Ik krijg nu te horen dat deze banden toch beter niet in de warmers moeten en mijn bandenspanning hoger moet omdat het een staatband is. Maar kijken naar slijtage en rondetijden gaat het goed toch?

Wat is jullie mening hierover?

Gr. Imre
Volgens Micheal Neeves van MCN is 2.4 voor en 2.4 achter goed voor op circuit te rijden .
Probeer eens 2.3 achter volgende keer.
Ik denk dat de slijtage goed meevalt omdat je hem niet te zwaar belast.
 
Afgelopen maandag was ik ook op Zandvoort en heb heerlijk gereden. Was de tweede dag met Pirelli Corsa 4 Rosso en ik vind het een heerlijke band. Snelste tijd was 2:03.2.
Mijn bandenspanning is 2.3 voor en 2.0 achter warm in de bandenwarmers.

Ik krijg nu te horen dat deze banden toch beter niet in de warmers moeten en mijn bandenspanning hoger moet omdat het een staatband is. Maar kijken naar slijtage en rondetijden gaat het goed toch?

Wat is jullie mening hierover?

Gr. Imre
2.35~ warm voor is voor Pirelli's perfect. De RossoCorsa2 achterband (voorganger van die van jou, dus zal vergelijkbaar zijn) doet het idd goed op wat hogere banddruk; 2.2-2.4 is prima.
Als het echt knoeiendwarm is kun je naar 1.8-2.0.

Niet in de warmers is bullshit, kan prima. Doe ik ook.
 
Kan iemand een uitspraak doen over verschil in slijtage of profieldiepte van de sportieve straatbanden zoals hierboven genoemd? Ik rijd in instructiegroepen en daar wordt minimaal 2mm gevraagd. Ik heb anderhalve maand terug M9RR's laten plaatsen, waarvan ik voor nu al op 3 mm zit. Rijd gewoon nog straatspanning.

Ze rijden echt prima, zie ook geen rare slijtsporen, en wil eigenlijk met de 650 (rijd ik geen lange afstanden mee) niet meer naar sport/toerbanden terug. Maar als er goede sportbanden bestaan die een beetje meer profiel hebben nieuw, zou dat fijn zijn.
Of moet ik deze slijtage gewoon accepteren? Denk dat ik er zo'n 2000-3000 km mee ga doen.
Op mijn Gixxer 750 liggen S22's. 3 circuitdagen niveau 3 B en een ruime 3000 straat kilometers. Heb achter nog gemeten vorige maand, 4 mm.
Daarna 2 dagen op Assen gereden. Zal ze morgen eens voor en achter meten maar op het oog zat er nog genoeg op voor nog een dagje.
 
Op mijn Gixxer 750 liggen S22's. 3 circuitdagen niveau 3 B en een ruime 3000 straat kilometers. Heb achter nog gemeten vorige maand, 4 mm.
Daarna 2 dagen op Assen gereden. Zal ze morgen eens voor en achter meten maar op het oog zat er nog genoeg op voor nog een dagje.
Met welke bandenspanning rij jij koud en warm?
 
2.35~ warm voor is voor Pirelli's perfect. De RossoCorsa2 achterband (voorganger van die van jou, dus zal vergelijkbaar zijn) doet het idd goed op wat hogere banddruk; 2.2-2.4 is prima.
Als het echt knoeiendwarm is kun je naar 1.8-2.0.

Niet in de warmers is bullshit, kan prima. Doe ik ook.
Bedankt voor de tip.

Ik zal volgende keer een iets hogere bandenspanning proberen en kijken hoe het gaat. En de bandenwarmers blijf ik lekker gebruiken.
 
Op mijn Gixxer 750 liggen S22's. 3 circuitdagen niveau 3 B en een ruime 3000 straat kilometers. Heb achter nog gemeten vorige maand, 4 mm.
Daarna 2 dagen op Assen gereden. Zal ze morgen eens voor en achter meten maar op het oog zat er nog genoeg op voor nog een dagje.
Thanks! Heb met mijn M9RR nu ong 4 uur op circuit (kart/stockcar) gereden (bij MCT, niveau nu snelle 2/trage 3) en in totaal zo'n 1000-1500 km incl straat. Ben voor en achter ong 1 mm kwijt. Als je voor met 4 mm begint, gaat het snel. :-)
Dit dus op de SV650.
Zag bij een instructeur de S22 achterband zo ongeveer wegsmelten, maar daar moest iets anders aan de hand zijn.

Ben eigenlijk benieuwd waar je voorband op zit. Jouw slijtage lijkt iets beter maar heel vergelijkbaar.

Jullie rijden toch overigens gewoon de banden tot de slijtnokjes? Ik zie bij MCT en 2TE een minimale eis van 2mm. Als het regent of koud is, kan ik dat nog wel begrijpen. Maar als het warm en droog is?:?
 
Thanks! Heb met mijn M9RR nu ong 4 uur op circuit (kart/stockcar) gereden (bij MCT, niveau nu snelle 2/trage 3) en in totaal zo'n 1000-1500 km incl straat. Ben voor en achter ong 1 mm kwijt. Als je voor met 4 mm begint, gaat het snel. :-)
Dit dus op de SV650.
Zag bij een instructeur de S22 achterband zo ongeveer wegsmelten, maar daar moest iets anders aan de hand zijn.

Ben eigenlijk benieuwd waar je voorband op zit. Jouw slijtage lijkt iets beter maar heel vergelijkbaar.

Jullie rijden toch overigens gewoon de banden tot de slijtnokjes? Ik zie bij MCT en 2TE een minimale eis van 2mm. Als het regent of koud is, kan ik dat nog wel begrijpen. Maar als het warm en droog is?:?
Voorband zit op 3.2 mm. Tot de slijt nok 2 mm.
 
Vraagje: ik heb een set wielen met Road 5's er op, voor het geval het gaat regenen.
Welke bandenspanning adviseren jullie ongeveer? Straatwaarden, gezien het koeler is in de regen, of toch een tikje omlaag?

Ik ga rijden op een 1000, zonder elektronica, dus ik ga liever niet met idioot afwijkende waarden een natte baan op.
 
Vraagje: ik heb een set wielen met Road 5's er op, voor het geval het gaat regenen.
Welke bandenspanning adviseren jullie ongeveer? Straatwaarden, gezien het koeler is in de regen, of toch een tikje omlaag?

Ik ga rijden op een 1000, zonder elektronica, dus ik ga liever niet met idioot afwijkende waarden een natte baan op.
Als het een koude dag is met veel regen, dan kun je beginnen met koud 2,5 voor en 2,7 achter. Op een warme dag en een halfnatte baan 2,5 voor en achter. Gedurende de dag eventueel wat laten zakken indien gewenst, maar lager dan koud 2,3 voor en achter zou ik niet gaan met de Road 5.
 
Ik lees/hoor vaak dat je niet met 2 verschillende merken banden moet rijden.
Maar is dit wel echt zo'n probleem? Kan iemand hier mij van overtuigen dan?
Ik heb nog een dunlop sportsmart TT achterband liggen, rij normaal met pirelli supercorsa sp of sc2 voor en sp/sc1 2 of 3 net wat ik op de kop kan tikken.
Zo'n geweldige tijden rij ik niet(1:58 assen), voorband nog prima profiel achter bijna op.
Dus was van plan om gewoon die sportsmart TT erop te gooien en deze op te rijden..
 
Er is geen enkele regel of advies dat je niet met 2 verschillende merken banden moet of mag rijden (in Nederland).
Maar als je dat niet doet, dan moet je wel weten of die bandenkeuze enigszins compatibel is.
Een hele slappe karkasconstructie in de voorband bij een hele stijve achterband monteren is een voorbeeld wat ik ten zeerste af zou raden.
Ik denk dat jouw combi best rijdbaar zal zijn. Maar of het de beste keuze is?
 
Ik lees/hoor vaak dat je niet met 2 verschillende merken banden moet rijden.
Maar is dit wel echt zo'n probleem? Kan iemand hier mij van overtuigen dan?
Ik heb nog een dunlop sportsmart TT achterband liggen, rij normaal met pirelli supercorsa sp of sc2 voor en sp/sc1 2 of 3 net wat ik op de kop kan tikken.
Zo'n geweldige tijden rij ik niet(1:58 assen), voorband nog prima profiel achter bijna op.
Dus was van plan om gewoon die sportsmart TT erop te gooien en deze op te rijden..
Gewoon doen
 
Als het een koude dag is met veel regen, dan kun je beginnen met koud 2,5 voor en 2,7 achter. Op een warme dag en een halfnatte baan 2,5 voor en achter. Gedurende de dag eventueel wat laten zakken indien gewenst, maar lager dan koud 2,3 voor en achter zou ik niet gaan met de Road 5.
Super, bedankt voor de info!
Waarom achterband meer druk dan de voorband? Is dat specifiek voor deze band, of de regen?
 
Ik lees alleen wanneer, niet waarom. Ben benieuwd naar de achterliggende reden, aangezien achterband meestal de lagere druk heeft van de twee.
Een koude dag met veel regen is de setting.
Dan ga je niet gestaag in de bocht tot vol op het gas bocht uit en warmt de band nauwelijks op. Ook nog i.c.m. het tempo.
Ik heb afgelopen april zelfs met Rosso achter en een Supercorsa voor met 2.7/2.5 bar gereden in de snelste groep.
Een hogere spanning brengt dan meer warmte in het rubber door het kleinere contactvlak.
 
Een koude dag met veel regen is de setting.
Dan ga je niet gestaag in de bocht tot vol op het gas bocht uit en warmt de band nauwelijks op. Ook nog i.c.m. het tempo.
Ik heb afgelopen april zelfs met Rosso achter en een Supercorsa voor met 2.7/2.5 bar gereden in de snelste groep.
Een hogere spanning brengt dan meer warmte in het rubber door het kleinere contactvlak.
Klinkt inderdaad logisch
 
Goedemorgen.
Ik wilde nog eens de meningen peilen over de Metzeler TD slick banden. Wij (m'n circuit maatjes en ik) hebben wisselende ervaringen.

Vorig jaar heb ik m'n eerste TD achterband gemonteerd op m'n CBR600RR, de slijtindicatoren waren ca. 5 diep. Ik heb er nu 5 dagen mee gereden, 4 dagen Mettet en 1 dag Zolder. Slijtindicatoren zijn nu nog ca. 3,5 - 4 mm diep. De band begint wel minder mooi rond te worden, zie ook de foto's onderstaand. Al met al ben ik tevreden over de band.
Een van m'n maatjes had vorig jaar een TD achterband besteld, maar ging 'm begin dit jaar pas monteren, toen kwam hij er achter dat de slijtindicatoren op zijn (nieuwe) TD maar ca. 2,4 mm diep waren, daarop heeft hij contact gehad met de leverancier en uit voorzorg maar een extra TD besteld echter bleek ook deze maar ca. 2,4 mm diepe indicatoren te hebben. Er lijken dus TD's met verschillende dieptes slijtindicatoren in omloop te zijn. De band begin dit seizoen toch maar gemonteerd en na 2 dagen, 1x Zolder en 1x Mettet, was de band al gesleten tot onderin de slijtindicator terwijl we een ongeveer gelijk tempo rijden. Hierover is hij natuurlijk zeer ontevreden.

WhatsApp Image 2022-06-08 at 8.41.16 AM.jpeg
WhatsApp Image 2022-06-08 at 8.41.16 AM (1).jpeg


Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
 
Interessant, zelfde afmetingen? Kan zijn dat de Metzelers een productupdate heeft doorgevoerd. Mijn TD slick achter was veel grip al kwijt voordat de puntjes volledig waren weggesleten.
 
Interessant, zelfde afmetingen? Kan zijn dat de Metzelers een productupdate heeft doorgevoerd. Mijn TD slick achter was veel grip al kwijt voordat de puntjes volledig waren weggesleten.
Ik heb een 180/60/17 op een CBR600RR m'n maatje een 180/55/17 op een R6, maar of dat het verschil van de diepte van indicatoren verklaard vraag ik me af?
 
Hhhmmm... ik rij er zelf (nog) niet mee. Maar afgelopen vrijdag op Zolder had mijn circuitmaatje er een gloedjenieuwe 190 TD slick op zitten (Yamaha r6 uit 2001) en die was aan het einde van de dag gewoon gaar aan de rechterkant:o de slijtindicatoren waren richting de rand gewoon weg en er zat een raar slijtspoor in. Bandendruk hebben we de hele dag in de gaten gehouden en was gelijk aan de 180 versie die hij eerst had. Daar haalde hij zeker 3 dagen mee.... Dus er is iets misgegaan.... wat blijft een beetje onduidelijk. Er is een mailtje naar Metzeler gegaan om eens te vragen. Vooral de laatste sessie was de extra slijtage enorm leek het. Hij gaat wel stevig rond op Zolder. Alle rondjes (7 stuks) in die sessie tussen 1.49 en 1.51
Enige verschil waren zijn bandenwarmers, die waren nieuw en hadden wel een wat hogere temperatuur, niet gemeten helaas omdat het batterijtje van de meter op was:( zou dat een en ander kunnen verklaren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan