Circuitbanden-Topic

Morgen naar Zandvoort. Gezien de weersomstandigheden wil ik voor het eerst op regenbanden rijden.
Vraag van een noob: gaan regenbanden ook in de bandenwarmers en welke bandenspanning moet ik hanteren?
Ik heb Bridgestone racing battlax W01.
 
Morgen naar Zandvoort. Gezien de weersomstandigheden wil ik voor het eerst op regenbanden rijden.
Vraag van een noob: gaan regenbanden ook in de bandenwarmers en welke bandenspanning moet ik hanteren?
Ik heb Bridgestone racing battlax W01.
Ik ben er morgen ook bij. Geen regenbanden maar wel wat profiel, alleen niet veel.. Ik blijf hopen op goed weer maar ziet er naar uit alsof het hele dag beetje gaat miezeren helaas.
 
Een circuitdag blijft zeker in april gokken qua weer.
Maar de hele dag regen zoals vandaag is wel gelijk alsof je de hele inzet verliest in het casino. ;)
Nu lekker nat weg op de motor en nat blijft het.
Tot later op Zandvoort. :W
 
Een circuitdag blijft zeker in april gokken qua weer.
Maar de hele dag regen zoals vandaag is wel gelijk alsof je de hele inzet verliest in het casino. ;)
Nu lekker nat weg op de motor en nat blijft het.
Tot later op Zandvoort. :W
Ben vandaag dubbel zo blij met een plekje in de pitbox. Hopelijk valt het mee vandaag en trekt het toch nog weg. We blijven positief 😁
 
Ach, regenbanden, niks aan het handje, gewoon knallen door die druppels *O* :]

Vorig jaar ook voor het eerst gedaan... Was ook stijf zenuwachtig, maar ik vond/vind het echt een heel stuk leuker dan ik ervoor dacht.
 
Ach, regenbanden, niks aan het handje, gewoon knallen door die druppels *O* :]

Vorig jaar ook voor het eerst gedaan... Was ook stijf zenuwachtig, maar ik vond/vind het echt een heel stuk leuker dan ik ervoor dacht.
Bij een wedstrijd zie ik er nog wel voordelen in
Maar ik kom om lekker te rijden en een nieuw pr zou ook wel leuk zijn
In de regen is dat natuurlijk een hele andere sport.

En nu een set Supercorsa om de wielen .. vorig jaar wel een mooie intermediate, de M9RR. O-)

Oud kampioen en held Mille Pajic en zoon Timo straks in dezelfde sessie. :o
 
Iemand nog een setje 120 voor en 190 achter (geen slicks) over die nog redelijk zijn en nog voor op de openbare weg een tijdje mee kunnen? Dan graag even PB.
 
Laatst bewerkt:
Iemand die me even op weg kan zetten? Ik vraag geen gouden oplossing, wel een uitgaanspunt.

Betreft achterband van een CBR600RR, Pirelli Diablo Superbike 180/60 SC2. Wordt zoals voorgeschreven op 80°C in de warmers gezet en kom het circuit af met een druk in de band van 1.9 bar (hoogste waarde van de voorgeschreven druk).
Moto staat achteraan afgeveerd op een Wilbers 641 Competition (onderhoudshistoriek onbekend, instellingen nooit gewijzigd).

De band slijt mijn insziens niet mooi. Voordien met Metzeler TD Slick gereden waar soortgelijke situaties ook zichtbaar waren. Kan iemand mij een uitgangspunt geven dat het aan de rijder dan wel moto ligt en waar vanuit te gaan?
 

Bijlagen

  • IMG_20230501_094755.jpg
    IMG_20230501_094755.jpg
    266,2 KB · Weergaven: 45
  • IMG_20230501_094805.jpg
    IMG_20230501_094805.jpg
    245,3 KB · Weergaven: 45
  • IMG_20230501_094802.jpg
    IMG_20230501_094802.jpg
    225 KB · Weergaven: 46
Iemand die me even op weg kan zetten? Ik vraag geen gouden oplossing, wel een uitgaanspunt.

Betreft achterband van een CBR600RR, Pirelli Diablo Superbike 180/60 SC2. Wordt zoals voorgeschreven op 80°C in de warmers gezet en kom het circuit af met een druk in de band van 1.9 bar (hoogste waarde van de voorgeschreven druk).
Moto staat achteraan afgeveerd op een Wilbers 641 Competition (onderhoudshistoriek onbekend, instellingen nooit gewijzigd).
Daar zit je probleem vermoed ik.
Te weinig compressie/te veel rebound.
R
3de foto ziet er goed uit.
Toevallig op Zolder gereden?
 
Lijkt in eerste instantie op een spanningsgerelateerde slijtagepatroon: een te hoge druk (=kleinere contact Patch, minder vervorming van de band, relatief snellere opwarming buitenkant tov binnenkant band). Het is (nog) niet heel erg m.i., maar ik zou onder dezelfde omstandigheden experimenteren met het verlagen van de druk uit de Warmers (altijd in kleine stapjes), totdat er verbetering in het patroon optreedt.
 
Daar zit je probleem vermoed ik.
Te weinig compressie/te veel rebound.
R
3de foto ziet er goed uit.
Toevallig op Zolder gereden?

Neen, dit slijtagepatroon komt van op Mettet afgelopen vrijdag.
Maar ik heb vergelijkbare situaties op Mettet, Croix, ...

Lijkt in eerste instantie op een spanningsgerelateerde slijtagepatroon: een te hoge druk (=kleinere contact Patch, minder vervorming van de band, relatief snellere opwarming buitenkant tov binnenkant band). Het is (nog) niet heel erg m.i., maar ik zou onder dezelfde omstandigheden experimenteren met het verlagen van de druk uit de Warmers (altijd in kleine stapjes), totdat er verbetering in het patroon optreedt.

Ok, ik heb de neiging om bij niet-zomertemperaturen de band in de warmers (80°C) op de hogere waardes af te stellen. Wat mij ook gezegd werd is dat de druk dan bij een écht warmgereden band nog hoger op loopt (te hoog?). Ik zal volgende circuitdag echt eens de onderwaardes opzoeken.
 
Hoe zie je dat aan de band?
Zie foto: put/slijtspoor in het loopvlak.

Vaak is dat ofwel een lage bandenspanning waardoor de band te veel vervormd of demping gerelateerd.
Aangezien hij op de hoogste spanning zit zal het vermoedelijk de spanning niet zijn.
IMG_20230502_143317.jpg



Neen, dit slijtagepatroon komt van op Mettet afgelopen vrijdag.
Maar ik heb vergelijkbare situaties op Mettet, Croix, ...
Ok, duidelijk.
Ok, ik heb de neiging om bij niet-zomertemperaturen de band in de warmers (80°C) op de hogere waardes af te stellen. Wat mij ook gezegd werd is dat de druk dan bij een écht warmgereden band nog hoger op loopt (te hoog?). Ik zal volgende circuitdag echt eens de onderwaardes opzoeken.
Heb je nu die 1.9bar gemeten in de warmers of net na de rondes?
 

Bijlagen

  • IMG_20230502_143317.jpg
    IMG_20230502_143317.jpg
    242,5 KB · Weergaven: 9
Zie foto: put/slijtspoor in het loopvlak.

Een put kan ontstaan door te lang door te rijden met een verkeerde spanning, compound en/of afstelling voor de omstandigheden. Bij een onjuiste compressie/rebound zul je een onregelmatiger slijtagepatroon terugzien en deze ziet er over het algemeen wat 'zagerig' uit.

Op de foto lijkt me deze juist wat egaler, waardoor ik neig naar te hoge spanning of te zachte compound. Aangezien het probleem zich ook met TD's voordoet die over het algemeen wat vergevender zijn zou ik beginnen met spanning.
 
Mijns inziens ook spanningsgerelateerd en dan inderdaad te hoog: Cold tear.
De lijn lijkt zich precies op het gebied te bevinden waar je weer op het gas gaat bocht uit.
 
@Gunther90 ik rij met dezelfde banden, bandenspanningen, warmers op 80graden die jij noemt, zonder deze problemen (en ook nog met 400cc extra). Ik zou het echt in je schokbreker zoeken.
Laat er eens iemand naar kijken, of voel/ kijk hoe jouw motor veert en vergelijk het met je maat zonder problemen.
 
Die 400cc extra scheelt wel in de warmteontwikkeling in de band (acceleratie en vervolgens remmen vanuit hogere snelheid), en misschien ga je daarnaast sneller in de rondte. Factoren die wel meespelen.
 
Een put kan ontstaan door te lang door te rijden met een verkeerde spanning, compound en/of afstelling voor de omstandigheden. Bij een onjuiste compressie/rebound zul je een onregelmatiger slijtagepatroon terugzien en deze ziet er over het algemeen wat 'zagerig' uit.

Op de foto lijkt me deze juist wat egaler, waardoor ik neig naar te hoge spanning of te zachte compound. Aangezien het probleem zich ook met TD's voordoet die over het algemeen wat vergevender zijn zou ik beginnen met spanning.
Ik zie ook onregelmatigheid op de foto, de linkerkant van het slijtpatroon. En aan de onderkant op de foto van het slijtagepatroon lijkt het te verdwijnen.
Mijns inziens ook spanningsgerelateerd en dan inderdaad te hoog: Cold tear.
De lijn lijkt zich precies op het gebied te bevinden waar je weer op het gas gaat bocht uit.
Cold tear ziet er wel helemaal anders uit.
De band van Gunther wordt warm genoeg, alle rubber is uitgesmeerd en niet opgehoopt als balletjes.
Het patroon zelf ziet er ook licht gesmolten uit ipv scheuren/ruwheid/losse lappen rubber.

Hieronder een foto van cold tear:
Het rubber is duidelijk gescheurd/zigzag/losse vlakken rubber
Balletjes rubber op de wang en een gladde wang.=> Heel duidelijk te weinig temperatuur


Cold-Tears.png
 
De reden waarom ik redelijk zeker ben is omdat dit mijn band is. (Foto net getrokken na maandag 3 sessies Mettet)
Vorig jaar een foutje gemaakt op de laatste dag met de instellingen van de schokdemper.
Te veel rebound waardoor de schokdemper te traag uitveert, dit heb ik maandag aangepast.
Ik had dezelfde slijtage zoals Gunther, na die 3 sessies maandag is het weg aan het gaan.

Een band in het echt bekijken is 100x gemakkelijker dan via foto's. (Ik heb ook 5 foto's moeten maken voordat het er enigszins duidelijk uitzag)

IMG20230503093834.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Gunther, heb je toevallig al een andere bandenspanningsmeter gebruikt om je spanning te verifiëren? (Want we gaan ervan uit dat de spanning hoog is maar misschien klopt de meter niet)
 
Bedankt voor alle input alvast, leerrijk!

De bandenspanning wordt afwisselend afgesteld door 2 verschillende modellen meters type Michelin / Eurodainu. Toch stevig uit de kluiten gewassen meters volgens mij en geen gratis metertjes die je bij de aankoop van een compressor krijgt.

Maandag op Croix zal ik als uitgaanspunt de banden in de warmers eens afstellen op de onderste waarden. Indien dit geen verbetering brengt na een 2-3 tal sessies kan ik verder gaan met de compressie/rebound.
Ik heb een Wilbers 641 Competitie achtershock met een extern "vat". Daar zijn 2 stelschroeven aan. De bovenste met een "+" (kruis patroon), de onderste met een "-". Ik had gehoopt eenvoudig een manual te vinden maar helaas. Waar moet ik bij stellen? En dit per stapjes van een half toertje per keer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan