Op een 1 cilinder nog wel voor te stellen maar op 2,3 of meer cilinders ? Het is toch kleur vergelijken. Lijkt me lastig.
Het blauwe licht van de volledige verbranding is niet echt fel te noemen, geen verbranding geeft geen licht en het geel van een onvolledige verbranding is juist heel fel. Je ziet ook duidelijk dat het mengsel van de carburateurs enigszins schommelt, beter dan veel blauw en af en toe een sprankje geel wordt het niet.Op een 1 cilinder nog wel voor te stellen maar op 2,3 of meer cilinders ? Het is toch kleur vergelijken. Lijkt me lastig.
Maar waar sluit je deze op aan?Colortune is handig om het stationairmengsel redelijk goed af te kunnen stellen als je goed zicht hebt op de bougies, en dan liefst nog bougies met M14 draad, kleinere bougies wordt alweer lastiger om te zien. Wil je echt goed zien wat je mengsel doet moet je een air/fuel meter met wideband lambdasensor gebruiken zoals de Innotvate MTX-L, en dan liefst nog per cilinder meten.
Is dat gewoon zo n meet dingetje in een uitlaat, en is het gewoon een kwestie van beide draden (sensor/sonde) op elkaar aansluiten? Ik zit nu wel te denken, je moet dan wel in elke bocht kunnen meten.... Als je een 4 cylinder hebtJe door een meet been in de uitlaat.
Ik heb dus de lambda sonde in een losse pijp zitten, die pijp steek ik weet in ieder uitlaat, om de uitlaat gassen te meten.
Overigens kun je ook beton zo een ebay metertje kopen, dan op de sloop en verwarmde langs sensor kopen. En dat combineren.
Dan is het meet bereik misschien niet heel groot. Maar goed genoeg. (beter) als je het vergelijkt met colortune
[24,64€ 5% OFF] 12V 37mm Mini Micro Red LED Anzeige für Luftkraftstoffverhältnis-Messgerät Autoelektronik from Autos & Motorräder on banggood.com
Kraftstoffverbrauchsanzeige 12V 37mm Mini Micro Red LEDm.banggood.com
In plaats van investeren in een colortune, zou ik aanraden om naar een tuningsbedrijf met rollerbank te gaan. Kost wat meer, afhankelijk van wat er aan de motor gedaan moet worden alles tussen de 125 en 300 euro (is mijn eigen ervaring), maar daarna herken je je motor niet meer terug. Met mijn ouwe Guzzihok heb ik goede ervaringen bij StarTrick doordat ze ook Dellorto-importeur zijn. Met mijn Yamaha heb ik het iets dichter bij huis gezocht bij Tovami, wat ook heel goed beviel.
Het zelf afstellen met spullen als colortune, lambdasensoren en maanden of zelfs meer dan een jaar klooien met verschillende sproeiers en naalden weegt voor mij niet meer op tegen één sessie op een rollerbank.
Zelfde bij mij voor motor. Ik heb super service gekregen daar.Tovami krijgt bij mij alleen maar lof! Voor zowel auto, brommer als motor
Ok, zelf niet zo'n goede ervaringen met Tovami, daar zijn de problemen eigenlijk begonnen en heb ik een colortune gekocht.
Ik zal het even toelichten, mijn carbs moesten gereinigd worden, dat konden zij en ik heb ze opgestuurd en gevraagd of ze het aantal omwentelingen wilden opschrijven.
Toen ik de carbs terug kreeg was de chokebeugel krom en de knop afgebroken ook waren de luchtmengselschroeven op de standaard omwentelingen gezet toen ik er om vroeg.
Uiteindelijk een 2e handset gekocht om de knop om te zetten en de beugel te vervangen zij zijn mij wel hierin tegemoet gekomen...
Maar waarom zeggen ze dat niet gewoon?Tja aan opsturen en terug sturen via de post zit altijd een schaderisico.
Wel heel netjes dat ze je tegemoet gekomen zijn in deze.
En de mengselschroeven op de oude waarde instellen is ook maar een slag in de ruimte.
Daarom moet je naar tovami of een andere toe om hem op de bank af te laten stellen.
Maar waarom zeggen ze dat niet gewoon?
Omdat ze er van uit gaan dat als je de carbs alleen maar schoon wil laten maken dat je vervolgens zelf technisch onderlegd genoeg bent om het vervolg zelf te kunnen?