colortune gebruiken op yamaha diversion

Yke

MF veteraan
8 feb 2011
1.579
65
Bakkeveen
hallo ik ben van plan om een carbtune en een colortune aan te schaffen. Nou heb ik over de carbtune al vele goede berichten/recensies gelezen. Over de colortune kan ik bijna niks vinden. Dus mijn vraag was, is dit een beetje goed spul? En hoe stel je het mengselverhouding bij bij mijn motor?(yamaha xj600s 1993,4BR).
Want ik heb mensen gehoord over een mengselstelschroef/luchtschroef enz.. en waar moet die schroef dan zitten op mijn motor?
alvast bedankt!
 
Er zijn 2 zaken waar je rekening mee moet houden..
Afstellen met een color tune doe je ONBELAST, dus kun je alleen stationaire afstellen...En hoeveel loopt je motor nu stationaire, als je je aan de fabrieksafstelling houdt dan zit je voor wat stationaire over het algemeen goed....
Normaal gebruik ik ( tenminste) de colortune als ik zelf met andere carbs ga experimenteren...
Op de bank stel je je motor onder vermogen af, en krijg je een veel betere afgifte van vermogen als je daarop de boel afsteld...
En over pak m beet 5 jaar rijdt bijna iedereen injectie, hoevaak moet je de boel daarvoor nog afstellen????
 
maar met de colortune kan je dus niet afstellen? behalve dan stationair? Ik vraag me dan af waarom zo'n apparaat op de markt is gekomen:O Maar het is dus een dikke afrader? of denken andere mensen er nog anders over. En carburateurs synchroniseren moet je elke 12 duizend kilometer doen, hoe vaak moet je dan het mengsel afstellen?
 
Je kunt met een colortune prima zien hoe de boel er bij staat :Y

Mengsel bijstellen hoeft eigenlijk nooit, tenzij iemand er aan heeft zitten frotten, of als er iets versleten is.
En in dat laatste geval is het toch vervangen (maar je weet dan iig wat).

Let er op dat de colortune van plastic is, en niet langere tijd achtereen in een blok gebruikt kan worden.

Afhankelijk van het soort motor, zijn er ook meetinstrumenten voor in de uitlaat. Het liefste een gat op 20 a 30 cm van de uitlaatpoort, maar doorgaans wordt er achterin een peilstok geduwd. En dat werkt alleen bij eigen pijpen per cilinder, anders weet je niet wat je aan het meten bent (en bij colortune dus weer wel).

Ik gebruik zelf ene combi van colortune en Co meter in de uitlaat, met de motor op een rollerbank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan