Compressiedruk weggevallen tijdens rit op A2

Berent_1970

MF'er
11 jul 2019
52
104
Amsterdam
Hallo iedereen,

Vandaag flinke motorpech gehad tijdens rit op A2-snelweg van Amsterdam naar Utrecht.
Op het moment bij het inhalen van een vrachtwagen was een harde knal te horen en ook onder je kont te voelen.
Gasdruk viel gelijk uit en motorfiets begon langzaam te rijden. Meteen naar de kant gegaan.
Dat gemanoeuvreer was op zich goed verlopen en het was op dat moment ook niet zo druk op de snelweg.

Bleek dat tankstation nog op geen kilometer vandaan te zijn, dus met behulp van zwabberende benen heen gejast.
ANWB-pechhulp ingeschakeld en na meting blijkt dat de compressiedruk vrijwel zero is geworden; motorfiets start hierdoor niet meer op.
Bergingsbedrijf gebeld, motorfiets zal worden opgehaald opgehaald en een dezer dagen afgeleverd bij een motorzaak in mijn woonplaats.

Baal wel als een stekker en wel om de volgende redenen:
- Afgelopen vrijdag nog bij een motorzaak (andere) met goede reputatie geweest vanwege bijgeluid. Na korte inspectie bleek dat rammel te wijten is aan nokkenas / ketting. Geadviseerd: deze twee vervangen bij groot onderhoud (24.000 km). Kilometerstand op dat moment was bijna 20.000 km. Afgelopen zaterdag nog even gebeld: Resterende 5.000 km was volgens de motorzaak geen probleem.
- Garantietermijn van 2 jaar was nét verlopen (sinds 15-05). Dat is toch wel echt heel zuur.
- Onlangs bij een nieuwe werkgever begonnen en was uitgerekend vandaag op weg naar een afspraak aldaar. Tsja, ook niet bepaalde goede indruk hé........... Ze waren echter wel opgelucht.
- Er is mij verteld (monteur Henri van ANWB) dat het beslist niet normaal is dat compressiedruk zomaar is weggevallen en dat zeker niet bij nog geen 20.000 km.

N.B. Deze Henri was een toffe peer en aangezien hij toch naar Utrecht moest, heeft hij mij bij deze dan ook daar afgezet.
#Henri --> als je dit leest, nogmaals mijn dank voor de moeite!

Voor de rest ben ik benieuwd naar wat jullie van het bovenstaande verhaal vinden.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar is "meer dan voldoende" een verkeerde combinatie van woordkeuze welke zich uitmondde in diverse aannames die in feite (al bij voorbaat) nergens opslaan. Nuancering van die combi lijkt mij in deze wel op z'n plaats.
Bij deze flikker ik de twee woorden "meer dan....." weg en blijft alleen het woord "voldoende" over. Snappie?

Ook eerder gemeld: wachten op uitslag inspectie van mijn motorfiets.
Ik ben wel terdege bewust dat Piet, Jan, Klaas en Marie weinig geduld hebben betreffende de oorzaak van motorpech.
Gezien de reacties is er vrij veel vraag naar wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn en daarmee lijkt het alsof er een soort wedstrijd is geworden.
De uitslag van onbedoelde wedstrijd wordt pas bekend gemaakt nadat mijn motorfiets is geïnspecteerd.
In verband met de drukte bij de motorzaak kan het 1 week duren, misschien wel 2 weken.
2 weken😱,als ze hier maar zo lang kunnen wachten😳:+
 
Bored Come On GIF by Make it Move
 
Heel veel meldingen van gebroken NAK's bij 20.000km:

Kan Honda nou nog steeds geen goed NAKS maken....._O-
 
Hallo iedereen,

Yep, yep, yep,...... behoorlijk aantal weken overheen gegaan.

Het duurde een week voordat motorfiets vanuit overslag Utrecht naar een motorzaak in Amsterdam is gebracht.
Echter, de betreffende motorzaak is geen officiële dealer van Honda, vandaar dat er besloten om het te laten ophalen door een officiële in Bodegraven. Dat is inmiddels vorige week gebeurd.

Op de werkplaats aldaar is het momenteel erg druk, dus diagnose des motorfiets laat op zich nog even wachten.

Wat wel zeker is, is dat de ketting eraf is geknald. Daarnaast is door zowel monteur van ANWB als de motorzaak in Amsterdam geprobeerd de motorfiets op te starten en dat ging niet; daar heb je eigenlijk de motorketting ook niet voor nodig. De oorzaak is nog niet bekend.

Wel bestaat een vermoeden (in grote lijnen, ben geen techneut):
In een cilinder lopen drie buisjes, waarvan twee erin gaat en een eruit. De twee die erin gaan, zijn brandstof en zuurstof. Er vindt in de cilinder een ontsteking plaats waarna een ontlading ontstaat. Er komt dan energie vrij die door met behulp van een stuwer door de derde buisje eruit wordt geperst waardoor de motor gaat draaien.

Het vermoeden bestaat dat de stuwer niet meer werkt; het zit vast.

Dat vermoeden is ook besproken met de eigenaar van motorzaak in Bodegraven en als dat inderdaad het geval is, dan wordt het kennelijk een duur grapje. Hoe dan ook, zoiets mag niet eens gebeuren, niet bij nog geen 20.000 km en zeker niet een maand na afloop van garantietermijn van twee jaar!

Wat mij enigszins bezighoudt is wat de motorketting nou te maken heeft met de stuwer in een cilinder. Iemand enig idee / suggestie?
 
Hallo iedereen,

Yep, yep, yep,...... behoorlijk aantal weken overheen gegaan.

Het duurde een week voordat motorfiets vanuit overslag Utrecht naar een motorzaak in Amsterdam is gebracht.
Echter, de betreffende motorzaak is geen officiële dealer van Honda, vandaar dat er besloten om het te laten ophalen door een officiële in Bodegraven. Dat is inmiddels vorige week gebeurd.

Op de werkplaats aldaar is het momenteel erg druk, dus diagnose des motorfiets laat op zich nog even wachten.

Wat wel zeker is, is dat de ketting eraf is geknald. Daarnaast is door zowel monteur van ANWB als de motorzaak in Amsterdam geprobeerd de motorfiets op te starten en dat ging niet; daar heb je eigenlijk de motorketting ook niet voor nodig. De oorzaak is nog niet bekend.

Wel bestaat een vermoeden (in grote lijnen, ben geen techneut):
In een cilinder lopen drie buisjes, waarvan twee erin gaat en een eruit. De twee die erin gaan, zijn brandstof en zuurstof. Er vindt in de cilinder een ontsteking plaats waarna een ontlading ontstaat. Er komt dan energie vrij die door met behulp van een stuwer door de derde buisje eruit wordt geperst waardoor de motor gaat draaien.

Het vermoeden bestaat dat de stuwer niet meer werkt; het zit vast.

Dat vermoeden is ook besproken met de eigenaar van motorzaak in Bodegraven en als dat inderdaad het geval is, dan wordt het kennelijk een duur grapje. Hoe dan ook, zoiets mag niet eens gebeuren, niet bij nog geen 20.000 km en zeker niet een maand na afloop van garantietermijn van twee jaar!

Wat mij enigszins bezighoudt is wat de motorketting nou te maken heeft met de stuwer in een cilinder. Iemand enig idee / suggestie?

Jouw nokkenas ketting spanner heeft het begeven, je nokkenas ketting zorgt dat alles op tijd staat, dat de zuigers en kleppen niet met elkaar gaan botsen. Doordat jouw spanner het heeft begeven heeft de ketting niet voldoende spanning gehad en is daardoor gaan schuiven over tandwielen waardoor de timing van zuigers en kleppen niet meer klopte en elkaar geraakt hebben en je blok aan puin is geslagen.
 
Je verhaal klinkt als vertaald van het chinees naar nederlands..

Maar als ik een gokje mag doen heeft @manopmotor helemaal gelijk en wordt het een nieuw blok.

Maar bedoel je met motorketting de nokkenasketting? Of de aandrijfketting? Die 2e zou je gemerkt moeten hebben. Ook als leek.
 
Waarom ben je doorgereden?

De motorzaak had je een snelle diagnose kunnen geven door even met een camera in de cilinder te kijken.
Ik denk dat je harde knal een gat in je zuiger is geweest, kleppen krom etc.
Blok total loss
 
Goedemiddag iedereen,

Stand van zaken
Gisteren heb ik mijn motorfiets opgehaald in Bodegraven en het is mij verteld dat:
- de ketting bij nokkenas (géén aandrijfketting) eraf is geknald;
- de spanningsverdeler kapot is;
- en de zgn. stuwers om de vrijgekomen energie - na ontlading van brandstof met zuurstof met behulp van een vonkje - eruit te persen geheel vastzitten

Yep, motorblok is kaput / kaduuk! Dus de motorblok is in z'n geheel vervangen door ene uit een andere schademotor met nog geen 10.000 km.
De oorzaak van motorpech is echter nog niet bekend, daar dient nog naar te worden gekeken / onderzocht.

En tenslotte richting Honda Nederland voor wat betreft coulance.

In ieder geval, ik kan weer rossen!

Het blijkt dat manopmotor (bericht #61) goed heeft geconcludeerd.

Verder hieronder antwoorden op jullie gestelde vragen & reacties:

guzzigek

Pfffff twee weken hoe hou ik dat vol ...................................................................... met veel bier denk ik , nu het warm wordt
- Drink geen bier, liever een mix van vieux (van goede kwaliteit) met cola. Verder nada.

tuonorider & Teemong
Is ondertussen al bekend wat er met deze NC 750 aan de hand is?
- Nee, nog niet. En ook geen schatting wanneer de oorzaak dan wel bekend is.

Clank
Maar bedoel je met motorketting de nokkenasketting? Of de aandrijfketting? Die 2e zou je gemerkt moeten hebben. Ook als leek.
- Speciaal gevraagd bij motorzaak. Zittend op de motorfiets: links zit de aandrijfketting en rechts (verborgen onder de kap) de nokkenasketting.

Robinjo
TS staat aan het begin van zijn technische kennis database, die heeft nog geen idee wat er allemaal onder zijn kont gebeurt.
- Nogmaals, ben geen techneut. Wat daaronder gebeurt interesseert mij in wezen niets. Daarboven --> machtig interessant!

Rest mij nog jullie wel thuis trips en let goed op elkaar.
 
Stand van zaken
Gisteren heb ik mijn motorfiets opgehaald in Bodegraven en het is mij verteld dat:
- de ketting bij nokkenas (géén aandrijfketting) eraf is geknald;
- de spanningsverdeler kapot is;
- en de zgn. stuwers om de vrijgekomen energie - na ontlading van brandstof met zuurstof met behulp van een vonkje - eruit te persen geheel vastzitten
Met spanningsverdeler bedoel je de nokkenaskettingspanner?
Met "stuwers om de vrijgekomen energie - na ontlading van brandstof met zuurstof met behulp van een vonkje - eruit te persen" bedoel je gewoon de zuigers?

Dus de nokkenaskettingspanner was lam (honda dingetje), nokkenasketting is er af gelopen en toen is alles in de bertverderrie gedraaid?
 
Wouw censuur na een paar minuten omdat het niet ontopic genoeg was , moet niet veel gekker worden
Oja deze zal dan ook wel weg gehaald worden
De regels in techniek zijn strenger en er bestaat zelfs speciaal een apart topic om je offtopic in te bespreken. Het moet niet veel gekker worden dat je een grote mond gaat geven als je bericht dan verdwijnt |(|(

Ik zal je er voor nu even mee helpen gezien het zo moeilijk lijkt :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan