Compressiedruk weggevallen tijdens rit op A2

Berent_1970

MF'er
11 jul 2019
52
104
Amsterdam
Hallo iedereen,

Vandaag flinke motorpech gehad tijdens rit op A2-snelweg van Amsterdam naar Utrecht.
Op het moment bij het inhalen van een vrachtwagen was een harde knal te horen en ook onder je kont te voelen.
Gasdruk viel gelijk uit en motorfiets begon langzaam te rijden. Meteen naar de kant gegaan.
Dat gemanoeuvreer was op zich goed verlopen en het was op dat moment ook niet zo druk op de snelweg.

Bleek dat tankstation nog op geen kilometer vandaan te zijn, dus met behulp van zwabberende benen heen gejast.
ANWB-pechhulp ingeschakeld en na meting blijkt dat de compressiedruk vrijwel zero is geworden; motorfiets start hierdoor niet meer op.
Bergingsbedrijf gebeld, motorfiets zal worden opgehaald opgehaald en een dezer dagen afgeleverd bij een motorzaak in mijn woonplaats.

Baal wel als een stekker en wel om de volgende redenen:
- Afgelopen vrijdag nog bij een motorzaak (andere) met goede reputatie geweest vanwege bijgeluid. Na korte inspectie bleek dat rammel te wijten is aan nokkenas / ketting. Geadviseerd: deze twee vervangen bij groot onderhoud (24.000 km). Kilometerstand op dat moment was bijna 20.000 km. Afgelopen zaterdag nog even gebeld: Resterende 5.000 km was volgens de motorzaak geen probleem.
- Garantietermijn van 2 jaar was nét verlopen (sinds 15-05). Dat is toch wel echt heel zuur.
- Onlangs bij een nieuwe werkgever begonnen en was uitgerekend vandaag op weg naar een afspraak aldaar. Tsja, ook niet bepaalde goede indruk hé........... Ze waren echter wel opgelucht.
- Er is mij verteld (monteur Henri van ANWB) dat het beslist niet normaal is dat compressiedruk zomaar is weggevallen en dat zeker niet bij nog geen 20.000 km.

N.B. Deze Henri was een toffe peer en aangezien hij toch naar Utrecht moest, heeft hij mij bij deze dan ook daar afgezet.
#Henri --> als je dit leest, nogmaals mijn dank voor de moeite!

Voor de rest ben ik benieuwd naar wat jullie van het bovenstaande verhaal vinden.
 
Laatst bewerkt:
screenshot van 13:43 en geen reactie.
Terugkomend op de laatste zin van de OP , ik vind er weinig van/aan .
Beetje een lulverhaal.
geen reactie.jpg


:W
 
Het is een Honda NC750X DCT,dingen zijn grote cilinderinhoud en in verhouding weinig vermogen,gaat motorisch dus zelden
iets stuk bij die apparaten,wat ze wel hebben is een heel lange nokkenasketting,dus als er al problemen zijn zou het inderdaad daar
aan kunnen liggen.
Aan de andere kant als de ANWB knakker nog compressie heeft kunnen meten zal de ketting niet gebroken zijn.
1655383197442.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Heel veel meldingen van gebroken NAK's bij 20.000km:

 
Als dat de oorzaak is en het komt vaker voor dan zou je de Honda importeur om coulance kunnen vragen,dit mag gewoon niet gebeuren bij 20000km,het is dan duidelijk een fabrieksfout.
 
Stand van zaken
Een dezer dagen wordt mijn motorfiets bij een motorzaak afgeleverd en vanwege de drukte ongeveer een week later geïnspecteerd.
De monteurs aldaar weten inmiddels waar naar gezocht moet worden.

Verder hieronder antwoorden op jullie gestelde vragen & reacties:

Royalclub

Wat voor motor gaat het om?
- Honda NC750X DCT (jaar 2020)

Midlifecrisis
Heeft Henry de compressiedruk gemeten of vermoed ie maar wat?
- Hij heeft het gemeten met een apparaat en daaruit blijkt dat er nauwelijks druk is te meten. Terwijl de druk in principe rond 6 bar moet zijn.

Mocht ie echt in de soep gedraaid zijn door bovenstaande kun je mogelijk wel de verkopende motorzaak (neem ik aan?) vragen om wat coulance
- Dat mag ik hopen. Anders behoorlijk zuur daar de garantietermijn pas één maand is verlopen.

Zot
spanningsregelaar!!!
- Zou kunnen. Ik weet het zelf ook niet. Ben geen techneut, alleen cijfermannetje

Loki
Na de klap, was er toen nog veel motorrem?
- Ja, er was nog veel motorrem. Elektra werkte nog en geen lekkage. Alleen gas werkt helemaal niet meer. Ook wilde de motor niet meer opstarten.

Bricks2Ride
Had ts in zijn andere topic gevraagd of er wel voldoende olie in het blok zat maar zelfs daar geen antwoord op gekregen.
- Goede en terechte vraag. Er zat meer dan voldoende olie in het blok.

Aprilla4fun
Hoewel de NAK niet km gerelateerd kan het in principe toch niet zijn de de NAK versleten bij 20 K en vervangen dient te worden ?
- Juist vanwege raar geluid (zie zuster topic) contact gezocht met Honda zelf. En dit was zijn antwoord: Dit lijkt mij niet de bedoeling dat het dit geluid moet geven.
- Een paar dagen later --> BAM. Zojuist weer contact gezocht met Honda met link naar dit topic erbij. Nu nog wachten op hun antwoord.

Robinjo
Ik wacht met spanning af op Berents antwoorden op jullie vragen en verdere info.
- Bij deze

Den The Man
Ik heb helemaal niets onder m'n kont gevoeld :?:?:?
- Heb platbil. Zal waarschijnlijk daaraan liggen

Wat voor motor gaat het om?
- Honda NC750X DCT

Is je spanningsregelaar nog OK?
- Geen idee. Zou kunnen.

prop-er
- Da's interessant! Vooral die ene die net 9.000 km had gereden! Bedankt voor de links 8-)

LePensZeur
motorfiets particulier gekocht of bij een zaak ?
- bij een motorzaak

Beetje een lulverhaal.
- Dit een lulverhaal? Dan niet verder lezen......
 
Respect dat je iedereen netjes antwoord geeft :Y Dat mag ook gezegd worden :Y
Echt zo niet Honda dat een dergelijke motorfiets na iets van meer dan 2 jaar en met zo weinig KM's stuk loopt.
Ik hoop voor je dat het netjes opgelost wordt of dat je rechtsbijstand hebt, want anders is het vechten tegen de bierkaai :X
Het kan inderdaad een gebroken of versprongen nokkenasketting zijn en/of een gebroken of kromme klep.
We gaan duimen en zijn benieuwd wat het probleem uiteindelijk is!

PS: die spanningsregelaar was een grapje en zal nooit voor verlies aan compressie zorgen :P
 
Tja al dit gissen is nutteloos,ding gaat naar een motorzaak,dus gewoon ff afwachten wat daar uit komt :Y
Gezien de vele gevallen van nokkenaskettingspanner breuk is dat de meest aannemelijke oorzaak.
 
Waar ik mij een beetje zorgen om maak, TS zegt dat er ruim voldoende olie in zit, het zal toch niet echt ruim voldoende zijn?
daar kunnen zelfs honda ‘s niet tegen.
Ik kan me niet voorstellen dat dat een nokkenasketting doet breken.
Wat eric zegt, dat antwoord van TS triggerde mij ook een beetje, want volgens mij kan een ketting wel degelijk breken als er echt teveel olie in het blok zit. Ik heb wel eens iets gehoord over hydrolock in de neergaande slag van een cilinder, door teveel olie. En als die cilinder in 1 klap stilstaat, zal de ketting zeker breken. Ik heb er geen ervaring mee, dus ik weet niet wat het waarheidsgehalte is van bovenstaande, maar het lijkt me plausibel? Moet er wel heel veel olie in je blok zitten.

Koud ging t misschien nét, olie warm = uitzetten = meer volume = hydrolock?

De vraag is dus: hoeveel is meer dan voldoende? Niet meer dan max toch?
 
Hydroblok kan alleen optreden bij het starten als er teveel olie of oliebenzine mengsel in het blok zit je krijgt dan je zuiger niet verder naar beneden .
En mocht bij een dry sump de afvoerpomp de geest geven dan zal de motor steeds wat zwaarder gaan lopen door teveel tegendruk onder de zuiger en tot stoppen komen en niet van uit het niets over gaan tot stop .
Onderzoek bij de motorzaak zal wel gaan uitwijzen wat er fout is gegaan
 
Blijkbaar is "meer dan voldoende" een verkeerde combinatie van woordkeuze welke zich uitmondde in diverse aannames die in feite (al bij voorbaat) nergens opslaan. Nuancering van die combi lijkt mij in deze wel op z'n plaats.
Bij deze flikker ik de twee woorden "meer dan....." weg en blijft alleen het woord "voldoende" over. Snappie?

Ook eerder gemeld: wachten op uitslag inspectie van mijn motorfiets.
Ik ben wel terdege bewust dat Piet, Jan, Klaas en Marie weinig geduld hebben betreffende de oorzaak van motorpech.
Gezien de reacties is er vrij veel vraag naar wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn en daarmee lijkt het alsof er een soort wedstrijd is geworden.
De uitslag van onbedoelde wedstrijd wordt pas bekend gemaakt nadat mijn motorfiets is geïnspecteerd.
In verband met de drukte bij de motorzaak kan het 1 week duren, misschien wel 2 weken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan