Compressor (in de schuur) stuk? (atlas copco, 2 cilinder, krachtstroom)

Edje v. M.

MF veteraan
21 jun 2006
1.145
30
Ik weet niet of dit topic hier op zijn plaats is, mocht dat niet zo zijn dan hor ik het graag.

In de schuur bij onze nieuwe woning heeft de vorige eigenaar een compressor laten staan. Het is een atlas copco 2 cilinder. Hij werkte prima de afgelopen maanden, helaas is dat onlangs veranderd.

Er zit een drukschakelaar op die bij ongeveer 8 bar af sloeg. Er zitten op deze schakelaar een rode en een groene knop. De laatste tijd slaat de compressor af bij ongeveer 2,5bar. Hierna slaat hij ook niet meer aan. Ik moet dan eerst de groene knop weer indrukken. Ik vermoed dat dit een thermische beveiliging is die ik weer moet resetten. Ook als ik een tijdje wacht en hem dan weer aan zet (door de groene knop in te drukken) slaat hij weer snel af (op ongeveer 2,5bar).

Weet iemand zo wat er aan de hand kan zijn?
 
Motor loopt zwaar. De tank al eens afgelaten ? (Water)
Anders stroom meten.
Dat ga ik vanavond even doen, nog niet gecontroleerd

druk verstelling los getrild? Zit meestal in het kastje van de knoppen
Ik zal het zwarte kastje eens open maken

Heb je het oliepeil van de compressor al gechecked ?
Het oliepeil staat nog netjes boven de helft van het kijkglas (lijkt mij prima, toch?)

Bedankt voor de tips!
Kan het ook zijn dat er 1 zekering uit ligt? (het zijn nog oude doorbrand-zekeringen en ik heb tot nu toe alleen ervaring met automaten.


De drukschakelaar is deze denk ik (het plaatje lijkt er erg op in ieder geval):
 
Laatst bewerkt:
addc453aee83e6a5981b43c8edfa03d28ec5bf84.jpg
 
Kan het ook zijn dat er 1 zekering uit ligt? (het zijn nog oude doorbrand-zekeringen en ik heb tot nu toe alleen ervaring met automaten.
ja dat kan maar dat heeft bepaalde verschijnselen tot gevolg. de motor die er op aangesloten zit komt moeilijk op gang en hij wordt heel heet en levert heel weinig kracht. maar meten is weten normaal zit er een indicator in de smeltveiligheid die naar buiten hoort te springen (maar dat niet altijd doet) als de zekering doorgebrand is. dus meten is weten. gewoon de ingangsspanning meten over alle fasen (dus 1-2 & 1-3 & 2-3) en als die alle drie 400V aan geven zijn de zekeringen goed zo niet dan is er wat kapot.
 
Er zitten zowel bij <net> als bij <motor> 3 aansluitingen. Een driefase draaistroommotor heeft voor een goede werking geen nul nodig, dus deze automaat is voor 3-fase bedoeld.
Wil je er echt een discussie over beginnen? Er zit geen klem in de middelste aansluiting... Nogmaals doet het niet aan duidelijkheid van het voorbeeld af...
Middelste aansluiting wordt vaker weg gelaten om de minimumafstand tussen 2 contacten te bewerkstelligen.
 
Bedankt voor de verduidelijkingen. Vanavond is het er niet van gekomen om er naar te kijken, morgen waarschijnlijk wel. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Er blijkt een fase uit te liggen, ik heb bij het uitbreken van de vloer in de hal de kabel geraakt. Ik dacht dat ik alleen de mantelbuis had geraakt, maar toch iets dieper gegaan blijkbaar (deze was ingestort).

Bedankt voor de tips, maar gelukkig blijkt de compressor dus niet stuk
 
heb je de kabel dan ook gerepareerd of vervangen? blanke aders in de vloer kunnen een heel vervelend prikkelend gevoel geven die zelfs dodelijk kunnen zijn.
en als de vloer al weer heel is kabel afkoppelen en wegknippen en een nieuwe kabel naar de schuur trekken.
 
De vloer ligt nog open, de kabel is nog niet gerepareerd, de stop ligt er nu voor de zekerheid uit (die sprong direct stuk toe ik er een nieuwe in draaide).

Ik ga de kabel laten lassen of gedeeltelijk vervangen wanneer de stoppenkast wordt vervangen (dat moet ook binnenkort gebeuren). Dus ik laat dit door een elektricien fixen, ik heb er geen zin in om de nieuwe vloer straks weer open te moeten maken omdat er iets toch niet goed zit.

(Er zit geen kruipruimte onder het huis, dus het moet in 1 keer goed)
 
als het toch nog open ligt probeer de beschadiging dan al ruimhartig open te leggen (eerst alle 3 de zekeringen er uit halen voor de veiligheid), om een kabel goed te repareren heb je ruimte nodig en dat is werk dat de elektromonteur anders moet doen.
als het goed gerepareerd wordt komt er waarschijnlijk een kabelmof om heen met giethars en die dingen hebben al snel een diameter van 10 cm en daar moet dus ruimte voor gemaakt worden plus ruimte om te werken.
 
lang niet elke kabel die ingestort is heeft een mantelbuis en dan blijft er vaak niks anders over als de kabel te herstellen.
deze heeft dan wel een mantelbuis maar waarschijnlijk gaat hij naar de schuur op een onbekende plek door de tuin en dan kan je behoorlijk zoeken en graven om dingen te vinden en vervangen. mijn voorkeur als elektricien zou ook uitgaan naar de hele kabel vervangen maar soms is die optie er niet.
 
ik heb het idee, en de veelvuldige ervaring dat een kabel die geen ruimte heeft afgeknipt moet en met 2 lasdozen / gietmoffen en een stuk kabel ertussen gerepareerd moet worden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan