Compressor kiezen

GeorgetteS

MF'er
9 jul 2018
36
0
Gouda
Het is misschien niet specifiek een motor vraag, maar denk dat hier misschien best mensen zijn die het weten.
Ik wil een compressor aanschaffen waar ik een spuitpistool, luchtpistool en liefst straalpistool op kan aansluiten. Ik was vandaag bij een zaak en zag allerlei compressoren met verschillend vermogen en ook verschillende netto luchtopbrengst.

Toen ik ging kijken bij benodigdheden van verschillende pistolen, zag ik ook weer verschillende eisen.

Nu mijn vraag: kan een compressor ook teveel lucht/druk leveren dan voor wat je ermee wilt doen? Of kan je dat afstellen op de compressor?

Ik zag eentje staan voor €230 met 50 liter, 8 bar en 215 liter/minuut netto luchtopbrengst. De pistolen die ik zag, hadden veel minder nodig. Kan ik ze er dan toch op aansluiten? Zo ja: heb ik gewoon alvast een compressor die ik mogelijk op een later moment ook voor zwaardere klussen kan gebruiken. Maar als ik dan teveel power heb, moet ik dus een kleinere hebben?

Ik hoop dat jullie me (weer) kunnen helpen. Bedankt!
 
teveel debiet voor gereedschap kan niet. teveel druk wel, maar de uitgaande druk kan je regelen (membranen van bv niet/nagelpistolen kan je zo kapot "blazen").
215L/min is niet veel. zandstralen daarmee gaat niet lukken. deftige compressor gaat richting 400L/min. 8bar is normaal gezien genoeg. met 10bar heb je met een slagmoersleutel meer kracht dan met 8.
 
Bedankt beiden. Er stond tevens een straalcabine waarbij aangegeven stond dat je minimaal 150 liter/minuut nodig hebt. Vandaar dat ik er vanuit ging dat 215 genoeg zou zijn voor relatief kleine klusjes.
Maar een tweedehands kopen met meer kracht is een goede tip, helemaal nu ik weet dat ik Mn pistolen ermee niet kapot maak.
 
Bedankt beiden. Er stond tevens een straalcabine waarbij aangegeven stond dat je minimaal 150 liter/minuut nodig hebt. Vandaar dat ik er vanuit ging dat 215 genoeg zou zijn voor relatief kleine klusjes.
Maar een tweedehands kopen met meer kracht is een goede tip, helemaal nu ik weet dat ik Mn pistolen ermee niet kapot maak.

een straalcabinetje dat maar 150L/min nodig heeft ? goed om wat oppervlakkige roest te verwijderen, meer zou ik er niet van verwachten.
vb : CAT210 | Zandstraalcabines | Reinigingstoestellen | Vynckier tools , luchtverbruik 400-700L

opgegeven waardes voor gereedschap = wat ze effectief verbruiken. opgegeven debiet compressoren = meestal aangezogen, wat ze effectief leveren is altijd een pak lager

Hoe kies ik een compressor? Ontdek het antwoord bij Mapeco!

Compressoren
 
Probeer het anders hier eens
Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

En als je veel gestelde hebt kun je een kleinere compressor ook uitbreiden met een buffervat. Zo maak je makkelijk van een 50 liter compressor een 150 liter. Let wel, de motor heeft nog steeds het zelfde vermogen en houd het gereedschap nog steeds niet bij. Maar als je gereedschap 6 bar gebruikt en je 10 bar opslaat heb je even voor je door de buffer heen bent. Dan is het wachten tot je weer kunt, dat dan weer wel.
 
Ik heb aan Mn 50 liter tank een lpg tank gekoppeld van 80 liter, nu kan ik wel een luchtsleutel voor de bouten en moeren gebruiken omdat er meer opslag is, die dan vol is(8bar) maar het kleine luchtpompje doet er wel erg lang over, of dat dan weer goed er voor is?
In Mn nieuwe schuur heb ik nu een 2 cilinder met een tank van 250 liter, maar of iedereen daar plaats voor heeft.
En zo heeft iedereen wel wat denk ik, voor je een compressor vind die bij jou past.
 
Ik had een oude atlas copco met een 250 liter tank en kon daarmee ongeveer 10 minuten werken. het duurde te lang om weer druk op te bouwen dus ik heb een nieuwere 100 liter gekocht. deze is sneller op druk, maar de effectieve werktijd is zo kort geworden dat ik mijn straalkast maar heb verkocht...
Je hebt vooral baat bij een opslagtank met zo veel mogelijk liters. Als je geen schroefcompresssor hebt kun je sowieso niet continue werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan