Er word hierboven gesteld dat het geanodiseerde alu is, ik betwijfel dat, het ziet er iig niet zo uit en zeker dat contactslot huis ziet er niet zo uit, het is al langer een trend om motorfiets en auto onderdelen van onbehandeld giet alu te maken, het is dan een alu soort die enigszins corrosie bestendig is voorop gesteld dat je het erg goed schoon houd en regelmatig wast, mijn hele achterbrug en blok is er van gemaakt en ondertussen spierwit, ik ben niet zo'n poetser.
Meestal zijn die onderdelen gestraald met staalparels oid dus het oppervlak is gepareld, dat verdicht het materiaal aan de oppervlakte en maakt het ook nog iets meer corrosie bestendig.
Je zou 1 onderdeel dus compleet kunnen stralen en parelen en het is weer als nieuw.
terug naar de vraag, als het onbehandeld kaal alu is zijn de witte vlekken aluminium oxide maar daar zijn verschillende vormen van afhankelijk vd legeringscomponenten.
Oplossen van alu oxide is lastig, je komt dan op een base of een zuur.
Citroenzuur zou het kunnen doen maar het kan ook zijn dat je wat heftigers nodig hebt als fosforzuur.
Citroenzuur kun je bij de turkse toko kopen als kristallen, je lost twee eetlepels op in een beker heet water en dan met een kwastje aanbrengen, als het alu warm is verhoogd dat de werking
Altijd afspoelen met veel, veel, veel, water, dus de tuinslang er op en royaal weg spoelen, je wilt geen zuur of base achterlaten op je motor.
volgende stap is fosfor zuur, het zit in cola , cola heb ikzelf nooit geprobeert, geen idee, gewoon proberen zou ik zeggen.
Dat is uiteraard erg zwak fosforzuur, veel veel sterker is alu reiniger, welke is moeilijk te zeggen, je zult de fles moeten lezen het staat er meestal wel op als er fosforzuur in zit, ik weet dat wurth een fosforzuur alu reiniger heeft, kaal aluminium komt er echt hoog glimmend als nieuw onder vandaan, dat komt omdat het behalve de oxide ook het alu zelf een beetje oplost, je moet bij dat soort spul er dus echt naast blijven staan en het opent een nieuw probleem:
De opgeloste vlekken laten een splinternieuw alu uiterlijk achter, heel zilver/wit terwijl de rest vh onderdeel al wat verweerd en grijs is, je gaat dus zien waar je schoon gemaakt hebt, dat verdwijnt na een tijd wel als ook dat weer grijs word maar dat kan een paar jaar duren.
als je de basische zijde op wilt kom je op zoiets als natronloog in alcohol, dus gootsteen ontstopper in handontsmetter maar de natronloog in water kan het ook al doen.
Voorzichtig met de gootsteenontsopper want die meuk bijt en dus oppassen met kwastjes enzo, je wilt niet een sproeier van een kwast in je ogen krijgen en houd er rekening mee dat als je het in water gooit het behoorlijk heftig kan reageren, dus 1 lepeltje erin, oplossen, ff wachten, weer een lepeltje etc etc
en uiteraard na het bewerken overvloedig met veel water je motor afspoelen zodat het niet ergens achterblijft.
uiteraard: je probeert eerst een klein plekje op een niet zo zichtbaar stukje alu.