corrosie op(in) frames?

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.555
25
31
Amsterdam
Hallo jullie daar!

Het is wellicht tijd voor mijn eerste motor; een Honda die veel liefde en aandacht nodig heeft, wat ik hem ook wel wil geven.

Probleem is alleen: Er zit corrosie op het frame, en dát is best een groot punt voor mij. Hoe moeilijk/kostbaar is het om een frame weer roestvij te krijgen en hoe groot is de kans dat er aan de binnenkant van het frame corrosie zit? ik heb geen flauw idee of de corrosie goed te verhelpen is of een punt is waarop de hele motor gewoon waardeloos word.

Bij voorbaat dank,

Part66
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Voor de binnenkant hoef je niet zo bang te zijn, een frame roest niet van binnenuit zoals een uitlaat ;)

Lekker alle roest weghalen (staalborstel, schuurpapier o.i.d.) en dan goed in de hammerite! :)
 

whoeaaah

MF'er
27 okt 2006
242
1
50
ja
Euh,oude honda's roesten wel van binnenuit,vooral bij de motorophang-oren onderaan,zelf gehad met een cx,en een silverwing 650.Wat voor Honda is het?
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
8.018
152
Veenendaal
Je kunt zelf wel inschatten of het oppervlakte roest is, of dat het echt doorgerot is toch?

Als je er een schroevendraaier doorheen kunt prikken is het iig niet best.

Bjorn
 

Strokerace

Die hard MF'er
11 mei 2003
589
0
49
Lelystad
Euh,oude honda's roesten wel van binnenuit,vooral bij de motorophang-oren onderaan,zelf gehad met een cx,en een silverwing 650.Wat voor Honda is het?
Inderdaad, ijzeren framebuizen roesten zeker door van binnenuit.
Als je het ff snel wilt consolideren, moet je zichtbare roest eraf borstelen (draadborstel) en met roestwerend zwarte verf even bijtippen.

Verder spuit je jaarlijks ACF-50 of Corrosionblock in de buizen van het frame, dat stagneert het roestproces, de fabrikant zegt wel dat het 24 maanden werkt, maar mijn ervaring is dat je het toch wel elk jaar moet gebruiken.
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.540
730
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
de latere transalpen roesten inderdaad.
en dan aan de buitenkant van het frame, kennelijk heeft Honda op de lak bezuinigd.
het is dus gewoon een kwestie van schoonschuren en bijtippen.
liefst eerst primeren met groene primer.
voor de binnenkant zou ik dinitrol AV8 gebruiken, corrosion inhibiting compound.
gezien je nickname kan je daar wel aankomen.
 

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
0
breda
De binnenkant van een buizenframe wordt niet gecoat en er zitten gaatjes in voor eventueel wateruitloop.
Het frame roest van binnen uit maar het gaat langzaam en onzichtbaar.

Eigenlijk zou het frame gevuld moeten worden met stikstof en daarna gasdicht afgesloten.
Kost teveel denk ik.