Corsica 2016 - Tips

Robse

MF veteraan
8 mei 2011
1.468
290
Hengelo (ov)
Sept. 2016 willen we ( www.pezzeiboyz.nl ) weekje sturen op Corsica.
Iemand tips met betrekking op aanreis en verblijf etc.?
 
Camping ? Hotel?
Aanreis? Je bedoeld heenreis? binnendoor? hoeveel dagen?
 
Laatst bewerkt:
Camping ? Hotel?
Aanreis? Je bedoeld heenreis? binnendoor? hoeveel dagen?

We zullen daar een huis boeken en vandaar routes gaan rijden. Normaal gesproken gaan we op de motor naar de bestemming. Eerst naar livorno of Marseille vanwege de boot en vervolgens de oversteek maken.
Plan is nu motoren op aanhanger en in een bus. Maar Livorno? Marseille? Dagboot of nachtboot? Vroeger was er nog een trein voor auto en motor.
 
We zullen daar een huis boeken en vandaar routes gaan rijden. Normaal gesproken gaan we op de motor naar de bestemming. Eerst naar livorno of Marseille vanwege de boot en vervolgens de oversteek maken.
Plan is nu motoren op aanhanger en in een bus. Maar Livorno? Marseille? Dagboot of nachtboot? Vroeger was er nog een trein voor auto en motor.
Wij zijn vanaf Savona (dichterbij dan livorno) gegaan, want dan kan je beide keren de nachtboot.. Dat scheelt twee overnachtingen qua tijd, en eventueel ook qua geld als je je matje op de grond legt (niet heel relaxed).

Qua routes hoef je je niet druk te maken. Het hele eiland is mooi, alleen misschien het uiterste oosten wat minder. Sla noordelijkste puntje niet over, erg mooi (Cap Corse).
Vanaf 1 plek is het wel lastig om het hele eiland te zien. Het kan wel, maar dan moet je op sommige dagen erg lange routes maken.

Heel veel wegen zijn opnieuw geasfalteerd.
Afhankelijk van je motor zou ik gewoon de witte wegen pakken, de N wegen zijn ook wel leuk maar hebben meer verkeer en moet je stuk sneller gaan om lol te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Squishy, dank voor je bericht :} . Uiteraard zijn meer tips van jou of andere personen altijd nog welkom.
We rijden allemaal allroad.
Kijk eens op onze site www.pezzeiboyz.nl :]
 
Zelf ben ik (al wat jaren geleden) met de trein vanuit Dusseldorf naar Livorno gereisd. Dit was nog redelijk betaalbaar. Vandaar de ferry genomen. Corsica is fantastisch! En inderdaad, heel veel leuke stuurweggetjes. Zou zelf proberen toch wat routes alvast te verzamelen, scheelt weer uitzoektijd ;)
 
Zelf ben ik (al wat jaren geleden) met de trein vanuit Dusseldorf naar Livorno gereisd. Dit was nog redelijk betaalbaar. Vandaar de ferry genomen. Corsica is fantastisch! En inderdaad, heel veel leuke stuurweggetjes. Zou zelf proberen toch wat routes alvast te verzamelen, scheelt weer uitzoektijd ;)

Ik heb begrepen dat die auto/motortrein niet meer actief is.
We zoeken dus alternatieven, ervaringen etc.
Routes maken zal het probleem niet zijn. :]
 
Een keer of 7-8 naar Corsica geweest. Als 1e kan ik melden dat boten vanaf Italië meestal goedkoper zijn dan vanaf F. Ook midden van de week veelal goedkoper dan in het weekend. Vorig jaar ben ik op de FZ in 1x van Genua naar huis gereden. Toen kwam ik van Palermo/ Sicilië. 1100km geen enkel probleem. (voor mij)

Je kan de nachtboot nemen naar Corse. Dat betekent dat je 's morgens in NL op normale tijd weg kan rijden om eenvoudig in Genua of Savona te komen. In de avond op de boot en volgende morgen om 07.00h vroeg al op het eiland. De eerste dag is dan direct bruikbaar om te toeren.

Je kan ook zorgen dat je de dagboot hebt in bijv Livorno of La Spezia. Je rijdt dan 's nachts door de Gotthard-tunnel zonder files. Eind van de middag komt boot aan in Bastia, nog effe een stukkie rijden, tent opzetten/ incheck hotel. Volgende morgen vroeg gelijk aan de bak voor de eerste rondrit.

Ik heb beide opties enkele keren gedaan. Geen voorkeur. Het is wat het beste in tijdschema past. Mijn voorkeur zou zijn om te kamperen. Dat vind ikzelf leuker en ook het weer is bijna altijd heel goed. (midden zomer) Let op! Rond bergtoppen in zomer vaak in loop vd dag ontstaan wolken, deze geven (meestal) geen regen, maar maken wel een soms sombere indruk. Daarom had ik mijn verblijf zo ver van bergen als mogelijk. Onze keus was Aleria. Dan hele dag zon, dat is dan wel lekker om naar het strand te gaan.
 
ook wij zijn naar Corsica gegaan en hebben er ons flink vermaakt.
Wat ik wel anders zou doen (en hier ook gemeld is) is de nachtboot nemen.
Nu kwamen we pas laat op Corsica aan door vertraging, waardoor het betrekken van de B&B een probleem werd. Onze ferry had toen 4 uur vertraging.

Als jullie in een huisje gaan en met de auto, dan ga ik er van uit dat je voldoende kleding mee neemt. Ik zou zowel regenkleding als zomerkleding meenemen. Het weer kan slecht zijn, wij hadden veel regen en dus vaak een natte onderbroek...

En als laatste tip: maak de overstap naar Sardinië. Kort overtochtje en een totaal ander (ei)land. Veel droger en andere flora.

De mensen die op de eilanden wonen zijn altijd leuk en apart. Ik zou lokale kroegjes opzoeken en lekker mee kletsen aan de bar, gegarandeerd een leuke avond.
 
Paar jaar geleden geweest met de Tenere, mooie stuurweggetjes. Calvi westkust via binnenland(Corte) naar oostkust naar Bastia. Zowel heen als terug vanuit Marseille met de nachtboot(kom je in principe uitgerust aan, wel een hut huren, slaapstoelen zijn ruk!). Ben wel heen en terug gereden, heenweg over de Route Napoleon, erg mooi.
full
 
Varkens kom je op veel plaatsen tegen. Schapen trouwens ook!

En soms moet je daarvoor flink op de rem. Ik kwam een keer door een bocht dat er een hele kudde van die wolle-balen over de weg liep. Verplicht stil te gaan staan. Daarna links-rechts-voor en achter overal schapen. Rustig afwachten totdat de weg weer vrij is........
 
Afgelopen jaar naar Corsica geweest. Prachtig Eiland, je kan daar bijna niet verkeerd rijden, er zijn overal bochten. We hebben de nachtboot vanaf Marseille genomen. Je komt dan om 7:00 aan (in ons geval) Bastia. Daar de boot af en lekker in de ochtend zon (eind Mei) op een terrasje een onbijtje nemen. Daarna lekker de hele dag sturen. Ik zou wel een hut nemen, tenzij je er zo een bent die overal kan slapen. Dan kom je tenminste uitgerust aan. Terug zijn we van Ajaccio naar Marseille gegaan.
Wij zijn er een week geweest, en dat is denk ik ook wel genoeg. Dan heb je het meeste wel gezien.
 
wij zijn er afgelopen sept. geweest. Wij zijn via Genua gegaan met de nachtboot. s'avonds om 20u de boot op en s'morgens om 7u de boot af.

250/280km is wel voldoende per dag, voor de meeste. ligt natuurlijk aan je tempo. en het asfalt vind ik persoonlijk op veel plaatsen nog aan de mattige kant in het midden van het eiland. Daar in tegen is het westen en noorden goed te doen.

Als je op een plaats blijft is het lastig om het hele eiland te doen.
Ik heb een 3 daags rondreis in gpx bestand en een 5 daagse rondritten(ook gpx) vanaf het plaatsje Corte (midden van eiland) maar dan kom je niet in het zuidelijkste puntje maar alle super wegen van noord en west zitten er in.
Heb ook nog een 5 daagse rondreis (gpx) gekregen van iemand en die gaat wel over het hele eiland, deze heb ik zelf niet gereden.

mocht je deze routes willen hebben, laat even je mailadres achter dan mail ik ze jou.
 
Laatst bewerkt:
wij zijn er afgelopen sept. geweest. Wij zijn via Genua gegaan met de nachtboot. s'avonds om 20u de boot op en s'morgens om 7u de boot af.

250/280km is wel voldoende per dag, voor de meeste. ligt natuurlijk aan je tempo. en het asfalt vind ik persoonlijk op veel plaatsen nog aan de mattige kant in het midden van het eiland. Daar in tegen is het westen en noorden goed te doen.

Als je op een plaats blijft is het lastig om het hele eiland te doen.
Ik heb een 3 daags rondreis in gpx bestand en een 5 daagse rondritten(ook gpx) vanaf het plaatsje Corte (midden van eiland) maar dan kom je niet in het zuidelijkste puntje maar alle super wegen van noord en west zitten er in.
Heb ook nog een 5 daagse rondreis (gpx) gekregen van iemand en die gaat wel over het hele eiland, deze heb ik zelf niet gereden.

mocht je deze routes willen hebben, laat even je mailadres achter dan mail ik ze jou.

Je hebt pb van me :Y
 
Voor de overtocht zou ik zowieso zorgen dat ik kan slapen op de boot. Goedkoper dan een nacht in een hotel en geen tijdverlies.

Wij zijn met de nachtboot gevaren van Toulon naar Bastia en terug. Marseille zag ik niet zitten.


Als we nog eens gaan kies ik voor een overtocht vanaf Italië.
Als ik me niet vergis kan je vanaf Genua 's avonds de boot op om de nacht door te brengen en 's morgens varen... lijkt mij interessanter dan 's nachts varen, slapen op een varend schip moet je kunnen...

Misschien een tip, als het mogelijk is, vergelijk de prijzen van dag tot dag. Soms kan een dag eerder of later vertrekken heel wat euro's schelen.



Corsica zelf is fantastisch.
Cap Corse zou ik tegen de wijzerzin in rijden, zo rij je aan de kust-kant met de mooiste uitzichten.
Ook is die weghelft vrij van brokstukken die wel eens aan de binnenkant liggen.


Wij hebben voor drie locaties gekozen om te overnachten, zo voorkom je (te) lange ritten om het hele eiland te verkennen.

De westkant en het binnenland vonden we het mooist, en dan vooral Haute Corse.
 
Terug
Bovenaan Onderaan