2 takt olie "helpt" detoneren niet. De ontbrandings temperatuur ligt hoger dan die van de benzine (gelukkig maar, anders zou het nog minder smeren).
Wanneer de druk wordt verhoogt wordt de temperatuur hoger. Opzich is dit niet erg, want het geeft alleen maar meer rendement. Maar als het te hoog wordt krijg je zelfontbranding en dan gaat de motor zijn eigen leven leiden(de compressieverhouding is ook net tegen het randje van de zelfontrbranding ontworpen).
98 heeft de ontbrandings temp hoger liggen dan die van 95, dus dat helpt meestal al. De 2t olie heeft hier verder weinig mee te maken. die ontbrandings temperatuur van de benzine dampen blijven het zelfde (door de olie wordt alleen maar extra warmte opgenomen).
De ontbrandings temperatuur van diesel ligt trouwens ook hoger dan dat van benzine, vandaar dat dieselmotoren een veel grotere compressieverhouding hebben.
Verder gewoon meten/uitrekenen hoe dik je voetpakking moet worden. Dan naar een automaterialen zaak gaan en een vel pakkingpapier van die dikte kopen.
Overgens moet je de vlakken waar de pakking komt juist altijd ontvetten, al helemaal met koppakkingen. Insmeren met olie geeft alleen maar minder wrijving tegen het naar buiten stuwen van de pakkingen door de druk.
Kan zijn; mijn ervaringen met "spontaan dieselende tweetakt" deed ik een keer op met een Vespa PK50E die een iets verbeterd cilindertje had met erg veel compressie; Duitse 91-er benzine gehad waarbij het mengschroefje dat lucht geeft in de sproeier op de Dell'Orto carb een kwart slagje meer "vast" moest en stationairgas (aan warmGEREDEN motortje) opnieuw afgesteld.
Mogelijk dus dat ik waarnemingen verwar, gegeven de feiten dat ik angstvallig niet te arm afstelde en met de hand ook niet te zuinig 2T-olie bijschonk in de tank.
Eenmaal warm, liep ook met contact uitgeschakeld het getergde beestje bijna-normaal (iets trager reagerend op gas en "doffer" geluid) en met een neiging tot te hard doorloeien als stationair eenmaal 1 stootje gas was bijgegeven geweest.
Als de 2T-olie daarop geen invloed kan hebben dan moet het dus alleen aan de, op dat moment inderdaad iets overrijke, afstelling op de carb hebben gelegen waarbij laagwaardige benzine en voor 2T-begrip erg hoge compressie (niet gemeten maar erg moeilijk aantrappen/aanduwen) de "truc" leverden.
=====
Ik denk dat in de 90-er jaren de pakkingen niet veel verschilden van wat er momenteel aan materiaal ingaat, maar bij de brommers van 2 van mijn zoons heb ik bij allebei nadat ze 2 nieuwe koppakkingen direct bij opstart verziekt hadden, ingegrepen op mijn "ouderwetse" manier van glad/vet-maken èn KRUISELINGS aandraaien en dat zat voortaan goed.
Dat was bij allebei HONDA en dunne metalen pakking; het spul dat ik in de 60-70-er jaren tegenkwam leek in de koppakking meer op grijs karton en iets dikker.
Het vooraf vet maken had ik geleerd/afgekeken van een fietsenmaker.
Bovenal duidelijk uiteraard, dat het KRUISELINGS met kleine duwtjes en "vingertoppengevoel" gelijkmatig vastzetten van de kopbouten hoofdzaak blijft maar/en het toepassen van vet of olie aan de pakkingen heeft mij minstens geen problemen opgeleverd.
Zelfgemaakte papieren voetpakking sowieso altijd kapot bij aandraaien zonder vet.
NB:
O, dit vergat ik nog te vertellen en kan wel vloeken-in-de-kerk zijn: zo'n sleutel-met-klokje had ik nooit dus ik "schatte" hoe vast de kopbouten moesten; dan starten en meteen RUSTIG wegrijden en ca. 20km geleidelijk op temperatuur laten komen, stoppen en aan de WARME motor wederom op "gevoel" KRUISELINGS die bouten iets natrekken, meestal ongeveer anderhalve slag, tot "stevig maar niet muurvast".