creative/alternative muuranker oplossing

"De DAS"

MF'er
12 apr 2003
248
0
Zuid Holland
Gezocht... creative/alternative muuranker oplossingen.

Zoals velen wil ik mijn motor goed vastleggen tegen diefstal.
Nu heb ik gezocht naar een muuranker.
Ik vind alleen die van ABUS... maarliefst ~50 Euro! :(

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie alternative muurankers.
Foto's zeggen het meest! dus als het niet te veel gevraagd is...

Even een foto-tje sharen met je MF-ers!
Die hebben jullie toch wel... voor als de verzekering het wil zien.

Grt,
"DeDAS"
full
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kun je die gewoon losschroeven :( Of hoe wilde je die verankeren?

Kun je geen dikke ketting in een kuub beton gieten? :P

Komen ze er met een haakse slijper wel doorheen, maar met een haakse slijper kom je (bijna) overal doorheen :P
 
Hij moet hoog hangen en dik en stevig zijn. Ook moet ie met dikke schroeven vast(die er niet vanaf moeten kunnen worden geslepen. En dus goedkoop, anders zou je die van abus wel kopen. En hij hoeft niet gekeurd te zijn, dus ook niet perse aan de muur.

Hoogwaardig staal koop je niet zomaar (volgens mij) en is lastig te bewerken. Dat met die schroeven/bouten zie ik ook niet zitten. Ik zou voor een grondanker gaan. Daarvoor zou ik een stalen buis nemen en die ombuigen en volproppen met beton (weet niet of dat stevig is tegen slijpers) en die U vorm omgekeerd weer in een plas beton zetten.

Dan zit je er wel mee dat ze gewoon stikstof op jouw slot gieten en hem gemakkelijk stukslaan.

Ik zat voor mijzelf aan een soort binnenshuis-alarm te denken: Neem zon (anti-vrouw-verkrachters alarm, een veer-systeempje (nog nader uit te werken), een (semi-onzichtbaar) touwtje en een gat in de muur. Als ze aan het touwtje zitten zou dan het alarm in huis af moeten gaan doordat het pinnetje uit het alarm wordt getrokken door het veertje. Een laser of bewegingsdetector van een tuinlamp zou nog beter zijn, en die zet je dan binnen achter het raam/een raampje/tralies en op je motor gericht ipv de hele tuin: halen ze de motor weg=beweging=alarm.

ideeen ideeen, helaas ben ik nogal lui dus komt er nooit wat van :P
 
Even bij de haven langs gaan kijken of er nog een stuk scheepsketting ligt. 4 of 5 schakels moet voldoende zijn. De helft ingieten in beton in de grond. Goed, dan is het een grondanker :)
 
Ik heb een ring voor op een M30 bout in de grond gezet. Deze heb ik bevestigd met een lekker stuk ijzer aan een balk hout met flink wat weerhaken erop, en vervolgens in beton gegoten. Kosten: 17,90 euro... Kettingslot eraan van Abus, was nog het duurst...

Moet je wel nog een gat ergens hebben wat je op kan vullen met beton.

Hiervoor had ik eenzelfde contructie met een M12 bout, alleen dan met een chemisch anker in een bestaande betonnen vloer gezet.
 
Heb vandaag in de schuur een Abus WA 50 in de schuur gemonteerd. Kostte me net geen 30 Euro, weet dat ze in Leiden bij Struik voor +/- 20 tot 25 Euro gaan.

Is op zich net systeem, met afgeschermde schroeven, alleen geen officiele typegoedkeuring. (ART)

NB wel opletten waar je dat ding hangt, je moet 14 cm diep boren voor de schroeven, standaard enkelsteens muurtje is minder dan 14 cm dik |( |( |(
 
Idd. als de bouten eenmaal aangedraaid zijn flex ik de hoekkkkkkkken (8 hoeks bout ;) ) er af zodat een dop-, steeksleutel geen grip meer geeft.
Het staal is dik zat maar idd. niet gehard want dat is niet te bewerken.

Iets in de grond gieten is ook een oplossing maar ook ik ben lui en boor liever 4 gaten. Ben ik sneller klaar :)

Uiteindelijk is het toch zo dat als ze hem echt willen hebben... ben je hem kwijt. Maar als ze hem dan toch willen hebben moetten ze er wel wat voor doen :+
 
Heb vandaag in de schuur een Abus WA 50 in de schuur gemonteerd.
Is op zich net systeem, met afgeschermde schroeven, alleen geen officiele typegoedkeuring. (ART)

NB wel opletten waar je dat ding hangt, je moet 14 cm diep boren voor de schroeven, standaard enkelsteens muurtje is minder dan 14 cm dik |( |( |(

Ik heb mijn Bike buiten onder de K-poort staan en omdat ik door een enkelsteens muurtje heen moet (10cm) en dan ook nog bij de buuren uitkom (gedeeld schuurtje). kan ik het niet maken om door de muur heen te gaan.

Ik heb ook gekeken naar de Abus WA 50 maar mede omdat hij zoals je al zecht geen ART keurmerk heeft vind ik het wel iets om je fiets (met trappers) aan vast te maken maar niet een motor fiets.
 
zelf dacht ik om het volgende te maken.

(Afbeelding)

da heb ik al 3 jaar in mijn garage hier met die migrantjes in de buurt wonen,ksnap wel dat ze ook graag motor willen rijden maar dat ze dan op jouw fiets willen rijden :X ... :+

ik heb 't vroeger uit hardstaal gemaakt op mijn vakantiewerk,een goeie stevige las(het oog kwam van een bevestiging van een I - profiel van een hefbrug,10 ton)

daar mijn abus klasse 12 imbusvorm ketting aan,stuurslot auto ervoor en de garage op slot *D
 
De Das,

het probleem met het losschroeven is zo opgelost. Neem een plaat die iets groter is dan de plaat die tegen de muur geschroefd wordt. Maak een sleuf in die plaat zodat je 'em over het haaks op de muur staande stuuk staal kan schuiven. Met een slot door het oog kan de losse plaat niet weg en kan je niet bij de schroeven komen. Mocht je het anker ooit willen verwijderen dan haal je het tweede plaatje weg en kun je bij de schroeven komen.

Hoop dat dit duidelijk is zonder tekening
 
Gelukkig hebben we daar in het Oosten des lands weinig tot geen last van :) Je kunt hier je motor nog gewoon in de schuur/tuin zetten, eventueel met schijfslotje, zonder dat je heel bang hoeft te zijn dat ie gejat wordt. Hoop dat dat de komende jaren zo blijft, want zie ook hier de verloedering wel toenemen. :(

Maaruh, waar blijven de werktuigbouwstudenten met hun uitvindingen :?
 
De Das,

het probleem met het losschroeven is zo opgelost. Neem een plaat die iets groter is dan de plaat die tegen de muur geschroefd wordt. Maak een sleuf in die plaat zodat je 'em over het haaks op de muur staande stuuk staal kan schuiven. Met een slot door het oog kan de losse plaat niet weg en kan je niet bij de schroeven komen. Mocht je het anker ooit willen verwijderen dan haal je het tweede plaatje weg en kun je bij de schroeven komen.

Hoop dat dit duidelijk is zonder tekening

Goed idee! Ik snap het basis principe van de plaat over de bouten.
Maar snap niet hoe je die plaat vast wil zetten met het slotje door oog van de losse plaat?
Het klinkt als of je het zelf ook gedaan hebt? fototje?
 
Ik bedoel dus te zeggen dat als je er een kettig door hebt de gele afdek plaat inderdaad niet meer naar voren af kan. Maar wel omhoog.
Ik snap dus niet hoe je met het slotje de afdek plaat vast wil zetten?
full
 
Wat een gezeur over bouten }) Gewoon verzinken in het staal en daarna vast lassen. Geen sleutel die daar nog grip op heeft, en afslijpen kan, maar gaat lang duren (en welke onopvallende snelle dief gaat nou met een slijptol aan het werk?
Verder, de goedkoopste preventie is toch wel een zware bouwlamp met IR sensor. Dieven haten veel licht.

Grt Sjaapie de werktuigbouwkundige in opleiding die ondertussen een stuk pizza naar binnen schuift. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan