Tip: beslagen bril en oplossing

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
626
Gelderland
Ik lees veel, je moet dit en dat doen. Maar vaak werken die tips niet echt super. Of zelfs helemaal niet. (head and shoulders, etc)

Wat zeker werkt en ik heb het enkele minuten geleden uitgeprobeerd: droge zeep van de Vergulde hand Scheerzeep. Je vinger langs de droge stuk zeep doen en meteen op je brilglazensmeren. Je voelt dat je oppervlakte wat zeep krijgt. Dan met iets wegpoetsen totdat het glas schoon is.

Het zou met alle droge zepen moet werken, maar dat moet je maar proberen. De vergulde hand werkt in iedergeval zeer goed.

Je merkt dan dat het glas heel kort beetje beslaat en in 0.5 seconde ongeveer weer helemaal doorzichtig wordt. Dus waarom die dure middeltjes kopen als een droge zeep werkt?? Overigens hangt het ook af van hoe dichtbij je op je glazen ademt. Bij een afstand van 5 cm beslaan ze en blijven ze langer zo, maar als je net als je op langere afstand warme adem er overheen blaast, beslaat het niet. Voor hoelang het blijft werken? Geen idee nog.

Veel rij plezier brildragende motor vrienden!
 
Laatst bewerkt:
Mijn bril zit voor mn ogen, niet voor mn mond:+

Heb er zelf nooit last van gehad maar rij ook zelden met vizier helemaal dicht, heb soms bandana over mn neus zodat eventuele warme lucht mn bril niet beslaat.

Bandana was euro of 4:)
 
Bandana heb ik nog niet geprobeerd. Zo een multi functionele sjaal had ik een keer als mondkap gebruikt, maar die is denk ik te dun. Het werkte niet.

Update: door de normale luchtvochtigheid verliest de zeep zijn functie om de vocht condensatie tegen te gaan. ik neem aan: de hoger de luchtvochtigheid, de vaker je zeep opnieuw moet aanbrengen. Bij een luchtvochtigheid van ongeveer 55% duurde het zo 6~14 voordat het bijna niet meer werkte. Toen ik wakker werkt meteen gekeken of het werkte, maar het werkte nog een beetje. Al in al, tevreden over de resultaten. Ik neem zeep en doekje mee op de motor. :)
 
Bandana heb ik nog niet geprobeerd. Zo een multi functionele sjaal had ik een keer als mondkap gebruikt, maar die is denk ik te dun. Het werkte niet.

Update: door de normale luchtvochtigheid verliest de zeep zijn functie om de vocht condensatie tegen te gaan. ik neem aan: de hoger de luchtvochtigheid, de vaker je zeep opnieuw moet aanbrengen. Bij een luchtvochtigheid van ongeveer 55% duurde het zo 6~14 voordat het bijna niet meer werkte. Toen ik wakker werkt meteen gekeken of het werkte, maar het werkte nog een beetje. Al in al, tevreden over de resultaten. Ik neem zeep en doekje mee op de motor. :)
6-14 wat? minuten?
 
Vorig jaar ben ik gelaserd, trans-PRK-methode. Best een pittige ingreep maar nu nooit meer gedoe met bril of lenzen en m'n zicht is beter dan ooit. Als je het geld hebt liggen is het de moeite waard om een keer een test te doen of je ogen geschikt zijn.
 
Niet met een gesloten vizier rijden? Ik gooi m'n vizier eigenlijk alleen dicht op de A of N wegen. Tot 80-90 kmpu is prima te doen met open vizier... want ik heb 'n bril voor m'n ogen. :P

Alleen bij heel vochtig weer beslaat m'n bril wel eens, en dan alleen als ik bij een verkeerslicht sta met m'n vizier dicht, wat bijna nooit gebeurt. En mocht 'ie een beetje beslaan, dan is 'ie na 2 seconden rijden alweer helemaal opengetrokken. Vooral als je 'm even open doet voor je wegrijdt.
 
Ik gebruik sinds jaar en dag de goene Dreft. Nat doekje met Dreft in een ritszakje mee maar het blijft drama. Vorige week terug naar Den Haag bij Hyperpro vandaan door de stromende regen. Met mijn "zomervizier" (dooie vliegen, vingers, vuil en stof) moet je met onbehandeld materiaal door 4 lagen verontreiniging gemengd met regen heen kijken. 4 lagen, vizier binen en buiten en bril binnen en buiten. Geen Dreft bij me. Ik had geen halve meter zicht meer. Dat is voor mij een reden om die motorfietsen binnen te laten staan bij de eerste spat. Dat terwijl ik als NLler gek ben op regenrijden. Ik hoop dat er nog eens een oplossing vooe komt
 
Voor de helm zelf heb ik een pin-lock.
Met mijn bril heb ik eigenlijk zelden problemen. Beslaat alleen als ik me flink inspan (en daar houd ik eigenlijk niet van) met daarbij vochtig weer.
Onlangs nog: Onweer in de lucht en ik was een straatje aan het leggen. Idd toen wel condens (=zweet van je ogen) op de bril.
Wat met een gewone bril wel wil helpen dat is om 'm effies op het puntje van je neus te zetten.

Laseren wel eens aan gedacht. Kosten €1500 Maar ZERO garantie.
Als ik ZEKER zou weten dat met 1x laseren de rest van mijn leven geen problemen meer dan ga ik morgen nog!
Maar het kan zijn dat je binnen 1 jaar weer een keer moet............. :X
Dacht ik dus niet!!
 
1500 voor twee ogen gaat je in Nederland niet lukken, misschien in Turkije.

Bij de kliniek waar ik ben geleerd kreeg ik 5 jaar garantie, d.w.z. dat het gratis is als je opnieuw moet om de correctie perfect te krijgen. Na drie maanden was mijn linker oog nog net zo slecht als voor het laseren en was ik bang dat ik overnieuw moest, gelukkig was dat drie maanden later helemaal bijgetrokken en nu zie ik met beide ogen beter dan ooit daarvoor met bril of lenzen. Voor ooglaserklinieken is het bijna lopendebandwerk en door de protocollen en routinematigheid zijn er nauwelijks complicaties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan