cursus motor rijden

kansloos

  • ja

    Stemmen: 2 25,0%
  • klopt

    Stemmen: 6 75,0%

  • Totaal aantal stemmers
    8

GorilaZz

adventure
15 feb 2003
31.801
342
Zandvoort (Noord Holland)
Ik heb het eigenlijk nog steeds niet door( het motor rijden), heeft iemand wel eens zo'n cursus gedaan?
Ik zocht naar een cursus trail rijden, maar een circuit training lijkt mij ook wel geinig...
tips???
 
Je ziet het bij "blik op de weg" wel eens, zo'n motor met zijwieltjes en dan lekker remmen op glad wegdek... zo'n cursus

ps leer je dan 'rijden' tijdens rijles voor een rijbewijs??
 
Je ziet het bij "blik op de weg" wel eens, zo'n motor met zijwieltjes en dan lekker remmen op glad wegdek... zo'n cursus

Cursus die jij bedoelt is een slipcursus... hebben een aantal wel hier gedaan. Weet niet waar je die kan doen. Maar gebruik de 'zoeken' en je vindt wel verwijzingen en ervaringen.

ps leer je dan 'rijden' tijdens rijles voor een rijbewijs??

:?

Rijbewijs halen is mi niet meer dan een soort van toelating omdat je voldoende basisvaardigheden hebt. Het echte leren en de broodnodige ervaring komen later. Die ervaring kan je helpen/versnellen door cursussen als VRO te doen. Voor het koekblik heb ik een rijvaardigheidstraining en een slip-grip cursus gedaan. Bijzonder nuttig en veel van geleerd. Verwacht voor de motor hetzelfde effect nadat ik een eigen motor heb en de nodige (basis)ervaring heb opgedaan.
 
Ik heb die cursus met zijwieltjes gedaan. Dat was bij VVCR in Rijssen. Het betreft hoofdzakelijk het remmen op een glad wegdek.
Sindsdien heb ik geen noodstops hoeven te maken maar ik denk dat als dat wel gebeurt dat ik niet bang ben om vol in de remmen te gaan.
De cursus is erg leuk. Je krijgt een oud barrel met zijwieltjes en het wegdek is wit geverfd met een laag water er op. Superglad dus. De eerste keer mag je de motor tot stilstand brengen met een snelheid van 20km/u. Je lacht nu, maar die zijwieltjes zaten er dus niet voor niets. Je leert goed het verschil tussen je voorrem en achterrem. Uitgangspunt is om de achterrem vast te trappen tot deze blokkeert en je volledig te concentreren op de voorrem om te voorkomen dat deze wegglijdt.
Tip: laat een blokkerende achterrem pas los als je volledig stilstaat want als je dat doet terwijl je nog rijdt wordt je er af geslingerd. Ik heb dat dus zien gebeuren. Dankzij de zijwieltjes liep het nog goed af.
Een VRO cursus is wat algemener maar deze "slipcursus" kan ik iedereen aanraden.
 
Tip: laat een blokkerende achterrem pas los als je volledig stilstaat want als je dat doet terwijl je nog rijdt wordt je er af geslingerd. Ik heb dat dus zien gebeuren. Dankzij de zijwieltjes liep het nog goed af.
Een VRO cursus is wat algemener maar deze "slipcursus" kan ik iedereen aanraden.
heb ik ook gedaan in rijssen. maar toen kwam die kerel alleen onder de motor terecht, zijwieltjes hielpen niet. liep wel goed af daar nie van. Gebeurde wel vaker volgens die instructeur (mun neef). had het wel eens mee gemaakt dat een kerel een soort van highsider maakte met die zijwieltjes en ging dus ook onderste boven. en kwam vast onder de motor. op zich niet zo erg maar er zat een scheur in de tank en alle benzine liep in zijn helm. yek.

ontopic.
leer je wel veel van zo`n cursus. ga het dit jaar wel weer doen!! is altijd goed.
 
Met een hok als dat van jou hoef je niet te kunnen rijden.

En dan nog, weggegooid geld.
 
Hier kan je ook eens een kijkje nemen

http://www.mig-twente.nl

Nieuw is hier echter als je echt 'bang' bent ook een cursus remedials kan nemen, hier krijg je heel veel persoonlijke aandacht om weer lekker te durfen rijden mocht dat t probleem zijn.

VFRiendelijke groetuh
Speedy
 
Ik zou nog niet beginnen met de slipcursus als je de basis nog niet echt lekker beheerst. Doe de VRO1 of een Freebike-cursus 1, dan ga je eerst oefenen met je motor op een parkeerterrein: aan een kant hangen, op je motor liggen en staan, remproeven alleen op de achterrem of voorrem, uitwijken e.d. Dus eigenlijk leren wat je allemaal met je motor kunt en dat is veel meer dan je denkt! Daarna op de weg ga je leren hoe je de lekkerste bochtjes kunt rijden. Je bent met 2 of max. 4 cursisten die allemaal dezelfde 'problemen' hebben. Heb zelf ook eens zo'n cursus gedaan en bij mij bleek de stand van m'n hoofd bijv. niet goed te zijn in een bocht. Ik ging lekker schuin mee :P . Heb daar ook geleerd m'n hoofd evenwijdig met de horizon te houden en nou zit ik bijna aan m'n eerste knee-down! (sorry DanTheMan, die doet dit al, ik ben z'n vriendin, hihi).
Dit zijn leuke cursussen en dat wat je leert ga je later oefenen in de praktijk. Ik voel me iig een stuk lekkerder op m´n fietsie.
 
Je kunt een VRO doen, een dagje off roaden, trailrijden, een slipcursus, circuitdag etc. Ga eens lekker lezen en kies iets leuks uit zou ik zeggen ;)
 
bochten en tramrails zijn momenteel nog de struikelblokken. Het op de middenbok tillen gaat al probleemloos.
Begrijp nu je probleem. Met zo'n ding zou ik emigreren. Naar Malta of zo.

full
 
De tramrails zou ik zowiezo niet pakken :P maar bochtjes kom je nog wel eens tegen tijdens het rijden! Dan snap je maar niet dat anderen 'leuke' bochtige weggetjes willen rijden. Na zo'n cursus WIL je niet anders meer en bochten oefenen komt voor in elke cursus voor de minder ervaren rijder. Gewoon doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan