Daar gaat ie dan..... Zelfbouw minimono..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoooo weer ff een update. Afgelopen vrijdag en zaterdag in Duitsland wezen spelen op Dahlemer Binz. Voor het eerst met ieniemienie serieus meters maken....

Het circuit was uitgezet op een vliegveld wat neerkwam op 2 rechte stukken met 2 180 graden bochten en wat chiqanes. Er waren 2 wedstrijden georganiseerd in samenwerking met de Duitse supermono organisatie wat resulteerde in ongeveer 42 mono's op de baan!!!!

Op zich was alles wel strak geregeld, 3 trainingen van 20 minuten en 2 wedstrijden... Erg veel rijtijd dus! De eerste training ging op zich vrij rustig om ieniemienie een beetje te laten wennen. De 2e training werden de tijden geklokt..... het viel me op de mini met veel minder inspanning veel harder rond te sturen is dan de oude mono. Met nog maar een uurtje rijtijd op ieniemienie kon ik de middenmoot qua tijden bijhouden..... Dat biedt perspectief aangezien ik nog lang niet goed rij (rem veel te vroeg en moet harder hoeken)
Qua snelheid doet het niet onder aan de grotere mono's.

De 2e training tijdtraining ging het echter allemaal moeilijk, motor trilde behoorlijk. Alles liep niet. Leek wel of de motor zachter liep.... Na een rondje of 10 was het dan ook gebeurd, het kettingwiel was met trillingsdempers en al uit de tandwieldrager getrokken..... 2takt rommel kan blijkbaar niet tegen 4takt koppel....... Waardoor ik mijn tijden niet heb kunnen verbeteren en de wedstrijden op zaterdag niet heb kunnen rijden ;(
Gelukkig ben ik niet gevallen en heeft een collega mono rijder achter mij, mij net kunnen ontwijken toen ineens de aandrijving weg was.

Schade van het weekend.... Achterbrug, tandwieldrager, tandwielmeenemer en kettingspanner afgeschreven......

Foto-ECPYRAMJ.jpg


Dat wordt sleutelen en op naar de race of the champions in Assen *O*
 
Laatst bewerkt:
Jammer Arlan. Ik weet dat je graag sleutelt maar op deze manier gaat de lol er wel een beetje af. Succes met de reparatie.
 
heb je vrijdag zien rijden (en later na de 2de sessie in de "afsleepwagen" zien staan)
Herkende het fietsje aan de kleurstelling..

Tof evenement daar..

succes met schadeherstel

;)
 
He heb je gister nog kunnen rijden of zat je nog met dat achterwiel te hannisen ?
Ik kon er gister helaas niet bij zijn. Gezellig dagje weg naar de Efteling. -O-

He dit was de laatste race van het jaar he, of komt er nog wat waar ik die mono's kan bewonderen ? :)
 
Laatst bewerkt:
He heb je gister nog kunnen rijden of zat je nog met dat achterwiel te hannisen ?
Ik kon er gister helaas niet bij zijn. Gezellig dagje weg naar de Efteling. -O-

He dit was de laatste race van het jaar he, of komt er nog wat waar ik die mono's kan bewonderen ? :)

Was inderdaad de laatste race van het jaar. Ik heb heerlijk gereden!!!1 Minimono rules :}

Was afgelopen weekend eigenlijk de eerste echte wedstrijd die ik heb gereden met de mini. Daarvoor een training op croix gedaan (lekke voorvork) en een wedstrijd in dahlem (3 trainingen, kapot achterwiel)

Assen was dus voor mij de eerste echte race op een echte baan. De eerste echte gelegenheid om eens te kijken waar het nou staat binnen een europees veld.
Vorig jaar met de szr ging het allemaal wel aardig naar mijn idee, maar kon niet echt meekomen.

Dit weekend was het wel even heel wat anders.... pff wat loopt zo'n mini hard!!! en makkelijk te rijden!! Was de eerste training al 2 seconden sneller dan vorig jaar de snelste tijd. *O* 2e training nog een seconde eraf gereden wat resulteerde in een 25ste plek van de 37 rijders.

De start van de wedstrijd was slecht... maarja wat wil je, nooit gestart met een mini in een wedstrijd. Damn wat wil dat ding omhoog, van de winter en met een voorjaars training maar even oefenen. Start verprutst dus en achteraan beginnen. Tijdens de race nog leuk met Perry in gevecht.... super weekend!!!

Van de winter maar eens aan de slag om de fiets nog wat te verbeteren :9~
 
hoe realistisch is zoiets voor als straatfiets? ik hou wel van lichte 1 cilinders *D

Niet echt realistisch, legaal alleen te doen met behulp van een zelfbouw kenteken. Wat mijn mono heeft gekost kan je een leuke recente ss600 kopen.

Je ziet nog wel eens een mito met een szr660 blok, dat is een goedkopere optie. Die blokken zijn namelijk een stuk goedkoper (ook niet legaal op het kenteken uiteraard)
 
Eeh een mito is een klein rijbeweis, en een szr660 niet dus uitkijken.
Verder mag je voor de straat niets aan het rijwielgedeelte=frame=kentekendragende deel veranderren (zagen-lassen) want anders vervalt je kenteken.
Tevens krijg je geklooi met de verzekering door de toegenomen cc's.
En dan zit in de Mito die framebalk waar de achterschokbreker in hangt bij iederre viertakt in de weg om een deugdelijke luchtinlaat met filter te kunnen maken.
Je carburateur komt immers een eind (bij mij 7cm) omhoog en daar hebben die Italianen in het ontwerp dus geen rekening mee gehouden.
Bij een Aprillia rs125 is dat niet, daar kun je echter altijd het blok zien.

full



450cc MX/supermoto's omgebouwd naar wegracers

Zelf vind ik dit wel een geweldig idee.
Een crf450 of wr450 als enduro laten herkeuren, een bijvoorbeeld CBR600 voorvork en wielen erin, achterschokbreker inkorten en een nsr250 kuip eromheen.
Licht, snel en 100% legaal voor op de weg.
Als je op de onderstaande link die filmpjes van die amerikaan kijkt, die heeft zelfs het orginele subframe er nog inzitten.
Blok frame en al zijn ophangingen zijn orgineel (ook het balhoofd, en dat is bij die aprillia niet).
 
Laatst bewerkt:
Was inderdaad de laatste race van het jaar. Ik heb heerlijk gereden!!!1 Minimono rules :}

Was afgelopen weekend eigenlijk de eerste echte wedstrijd die ik heb gereden met de mini. Daarvoor een training op croix gedaan (lekke voorvork) en een wedstrijd in dahlem (3 trainingen, kapot achterwiel)

Assen was dus voor mij de eerste echte race op een echte baan. De eerste echte gelegenheid om eens te kijken waar het nou staat binnen een europees veld.
Vorig jaar met de szr ging het allemaal wel aardig naar mijn idee, maar kon niet echt meekomen.

Dit weekend was het wel even heel wat anders.... pff wat loopt zo'n mini hard!!! en makkelijk te rijden!! Was de eerste training al 2 seconden sneller dan vorig jaar de snelste tijd. *O* 2e training nog een seconde eraf gereden wat resulteerde in een 25ste plek van de 37 rijders.

De start van de wedstrijd was slecht... maarja wat wil je, nooit gestart met een mini in een wedstrijd. Damn wat wil dat ding omhoog, van de winter en met een voorjaars training maar even oefenen. Start verprutst dus en achteraan beginnen. Tijdens de race nog leuk met Perry in gevecht.... super weekend!!!

Van de winter maar eens aan de slag om de fiets nog wat te verbeteren :9~~
Oké hardstikke goed man !
Ja dat is wel verot dat dit eigelijk je eerste echte race was dit jaar.
Wat is de eindplaats van Rob uiteinderlijk geworden ? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik ben trouwens een poosje trug bij hem geweest.

EDIT: Ik heb het al gelezen, Rob is Kampioen geworden, helemaal top.
Is hem zeker gegunt ! *O*
 
Laatst bewerkt:
En dan zit in de Mito die framebalk waar de achterschokbreker in hangt bij iederre viertakt in de weg om een deugdelijke luchtinlaat met filter te kunnen maken.
Je carburateur komt immers een eind (bij mij 7cm) omhoog en daar hebben die Italianen in het ontwerp dus geen rekening mee gehouden.

Juist..dat probleem heb ik dus ook met de Mito mono..
alhoewel ik een stuk meer plaats tussen Carb en framebalk heb dan jij..
pfff.das wordt idd wel heel krap bij jou om daar iets van luchtinlaat tussen te friemelen..

alez..logisch dat "die italianen" daar bij het ontwerp geen rekening gehouden hebben he..ze konden immers niet weten dat wij daar viertakten in zouden duwen he..

;)
 
Om een heel lang verhaal kort te maken.
Ik heb eerst om de balk heen gewerkt met 2 filters.
Kut oplossing want vanaf het middengebied krijg je teveel weerstand en wervelingen waardoor hij te rijk blijft lopen.
Nu heb ik na veel klooien een afstandsbus/spruitstuk gemaakt zodat de carburateur niet een beetje voorover maar achterover staat.
Ik heb ongeveer 5mm onder van de framebalk af gehaald (open van onder met honingraad erin) en de vlotterbak afgezaagd om ruimte te krijgen.
Loopt nu perfect, alleen laag toering/stationair niet vloeiend sinds de carburateur 2cm verder van het blok af zit.
full
 
Ff een sneak preview van de data die ik heb verzameld met de nieuwe datalogger...

Foto-AWEXEJK6.jpg


Heb nog niet alle functies onder de knie, maar gps werk super!! :}

Geen gezeik met laptimers etc, gewoon een gps coordinaat aangeven als marker en voila.... Zo kan je ook willekeurig split secties aangeven en per sectie zien of je sneller bent of niet })

In het plaatje zie je de baan tekening met in kleur de gereden snelheid, bovenstaand de snelheid uitgezet tegen de tijd.. Mogelijkheden te over, ben er erg blij mee!!! Wordt van de winter lekker spelen.
 
Om een heel lang verhaal kort te maken.
Ik heb eerst om de balk heen gewerkt met 2 filters.
Kut oplossing want vanaf het middengebied krijg je teveel weerstand en wervelingen waardoor hij te rijk blijft lopen.
Nu heb ik na veel klooien een afstandsbus/spruitstuk gemaakt zodat de carburateur niet een beetje voorover maar achterover staat.
Ik heb ongeveer 5mm onder van de framebalk af gehaald (open van onder met honingraad erin) en de vlotterbak afgezaagd om ruimte te krijgen.
Loopt nu perfect, alleen laag toering/stationair niet vloeiend sinds de carburateur 2cm verder van het blok af zit.[afbeelding]

Mischien zit ik niet op te letten hoor, maar wat voor een blok heb jij in die mito zitten ?
Heb je er mischien wat meer plaatjes van ?
Zit aardig vol geboud zeg, kan geen vloetje meer tussen haha. mooi hoor !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan