Ik hoorde vanaf zo'n 250 km geleden een tik ergens in de aandrijving. Ik kon hem niet goed plaatsen en hij was er niet altijd, ook niet altijd even hard. Soms zelfs goed voelbaar in de voetsteunen.
Dus maar weer eens het spul uit elkaar. Er bleek ruimte te zitten op de achterste tandriempoelie. Hij kon zo'n 60 graden draaien t.o.v. de as en had axiaal ook wel een mm ruimte aan 1 zijde.
Nu is dit de enige poelie die ik er nog niet af heb gehad, dat komt omdat ik niet kan zien hoe hij vast zit dus ik heb dat niet gedurft. Het is niet een spanbus zoals de anderen.
Omdat het nu toch al kapot is heb ik hem maar onder de pers gelegd, met 20 ton en een paar harde knallen is de as eruit gegaan. De poelie is heel gebleven.
Hij zat dus met een spiebaan op de as en een paar kogellagers. Geen idee wat de functie daarvan was. Er had ook al eens iemand aan gelast, dit was deels los gescheurd. (al voordat ik hem uit elkaar heb geperst)
Opzich zou ik de poelie met weinig werk d.m.v. een spanbus wel weer bevestigd krijgen.
Maar ik had al langer het idee om de tandriem door een ketting te vervangen. De afstelling van de tandriemen verloopt best vaak en dan loop hij tegen de zijkant aan waarbij er schade op de riemen komt. Ook komt er bij langzaam rijden behoorlijk gepiep vanaf.
Ik heb nooit echt vertrouwen in deze constructie gehad.
Op het werk 1 inch industriële kettingen gevonden en daar heb ik tandwielen bij gekocht.
Ik heb er een beetje aan gerekend, met kettingsnelheid en vermogen zou het goed moeten zitten.
De tandwielen heb ik bewerkt zodat ik ze met klembussen op de as kan zetten.
Mijn draaibank was het niet helemaal eens met een boor van 50 mm en bij het 3e tandwiel brak er een as van de automatische langsvoeding.
Dat moet ik nog maken, ik heb de rest van de bewerkingen maar op het werk gedaan.
Tandwielen i.p.v. tandriempoelies geeft wel een stuk meer sleutelruimte. Dat is best een voordeel.
Misschien nog een kettingkast maken, maar de onderkant is al afgedekt met een plaat. Dus eerst maar in de gaten houden hoe vet de ketting blijft. Eventueel een automatisch kettingsysteem erop.
Ideaal zou natuurlijk een dichte kast zijn met olie of vet erin.
Ik heb ook besloten de aandrijving naar het voorwiel weg te laten. Ik heb twijfels over de werking van de visco koppeling die daar nog zit en écht nuttig lijkt mij het ook niet.
Wel heb ik het tandwiel alvast op de tussenas gezet. Ik kan het dus redelijk snel maken als ik het nodig vind.
Verder nog het wiellager van het zijspanwiel vervangen.
Nu moet hij er wel weer even tegen kunnen hoop ik.