Dagboek van een beginnend sleutelaar

GasNaald

Die hard MF'er
17 sep 2003
376
0
Van de week begonnen met een zeer grote beurt van mijn motor. Aangezien ik wat motor onderhoud nog een beginner ben zal ik van zelf wel voor verrassingen komen te staan. Dat is ook het doel van dit topic: een plek waar ik met mijn vragen terecht kan en het leek mij wel een leuk idee om anderen op de hoogte te houden van mijn vorderingen. Ook hoop ik dat dit topic voor ander motor rijders die twijfelen tussen zelf doen en naar een dealer te gaan, dit een aansporing kan zijn zelf de sleutels en schroeven-draaiers te pakken.

Ik heb zelf een ZXR-750 uit 1990 en er is in die tijd (44.000 Km) behalve het normale onderhoud nooit veel aangedaan. Ook heeft de vorrige (Duitse)eigenaar de ketting echt in het zwarte smeer gezet waardoor alles (blok, binnenkant van mijn kuip, en onderkant van buddy) helemaal zwart is van het smeer.
Het gevolg is dat ik nu het hele ding uit elkaar trek een alles netjes schoon maak, vervang of eventueel spuit. Er moet namelijk nog genoeg gebeuren:

Nieuwe tandwiel ketting set
Achterkant ophogen
Nieuwe voorband
RVS Remleidingen
Rem en koppelings olie vervangen
Rubber ring tussen tandwiel en achtervelg vervangen
Achter remblokken vervangen
Olie, en filter
K&N schoon maken
Bougies vervangen
Misschien een andere einddemper

Dag 1:
Kuipen er af gehaald, tank leeg laten lopen en verwijderdt.
Koelvloeistof en olie afgetapt.
Radiateur en olie koeler los gehaald, zodat de volledige uitlaat er af kon. Meteen het eerste probleem alweer gevonden. De ringen waar de uitlaat bochten mee vast zitten bleken gescheurd (3 van de 4), en kunnen meteen weer vervangen worden.

Daarna achterem los gehaald, steppies los en het achterwiel er uitgehaald.

Vervolgens gekeken hoe het voortand wiel los moet, hiervoor moet eerst de koppelings cilinder losgehaald worden, daarna de spanner van de dynamo los en vervolgens kon de bescherm kap los.

Zoals in het andere topic al naar voren kwam was er een probleem met een erg vast zittende moer, maar dat was niet het ergste. Om een beetje grip te krijgen op het tandwiel zelf, moet mijn achterwiel er weer in. Zodat de achter rem gebruikt kan worden :(

Wordt zaterdag vervolgd als ik de dealer weer heb overvallen voor onderdelen...
 
leuk, da van da achterwiel om de voorste tandwielbout eruit te krijgen hadden we je alvast kunnen vertellen :)
succes nog.
als je ni te ver van antwerpen woont, van die ringen (2 halve per uitlaatbuis) heb ik nog voor zo eentje.
 
denk erom dat als je de benzinetank leeg wegzet, je grotere kans hebt op roestvorming aan de binnenzijde, en dat kan later tot grote problemen leiden.
Sterker nog; het is een van de controlepunten bij aankoop van een fiets die langere tijd heeft stilgestaan.
verder veel succes, en ik zal zeker regelmatig eens komen kijken.
gr. Jos
 
Iedereen alvast bedankt voor de aanmoedigingen :}

leuk, da van da achterwiel om de voorste tandwielbout eruit te krijgen hadden we je alvast kunnen vertellen :)
succes nog.
als je ni te ver van antwerpen woont, van die ringen (2 halve per uitlaatbuis) heb ik nog voor zo eentje.

Dat van dat achterwiel had ik zelf ook wel kunnen bedenken, maar ik was iets te enthausiast aan het demonteren van allerlei onderdelen. :+
Ik weet niet wat die ringen kosten, maar ik zal je aanbod zeker even onthouden. Antwerpen is ongeveer twee uur omrijden als ik uit mijn werk kom.

Heb je al een werkplaatshandboek? Eigenlijk onmisbaar las je zelf je motor wilt onderhouden. Ikzelf heb een Haynes voor m'n ZX-9R.

Dat handboek is een van de onderdelen die ik zaterdag ga halen. Alleen hoop ik niet dat dat het zelfde gaat als met mijn vorrige motor, ik had de haynes gekocht en een week later de bijbehorende motor verkocht (en twee weken later de ZXR)!

denk erom dat als je de benzinetank leeg wegzet, je grotere kans hebt op roestvorming aan de binnenzijde, en dat kan later tot grote problemen leiden.
Sterker nog; het is een van de controlepunten bij aankoop van een fiets die langere tijd heeft stilgestaan.
verder veel succes, en ik zal zeker regelmatig eens komen kijken.
gr. Jos

Weet ik maar ik moet zaterdag de pakkingen in mijn benzine kraan vervangen. Daarna gaat de tank weer vol.
 
als je n beetje handig bent is het amper nodig hoor..

Had hem pas aangeschaft nadat ik mn volledige motor had gereviceert, eigenlijk beetje verkeerde volgord :+

maar suc6 met sleutelen.. zal deze thread met plezier volgen :)
Daar heb je wel gelijk in. Bijn mijn auto heb ik een keer de koppakking vervangen en ik heb alleen even een handboek gebruikt voor de aanhaal momenten.

Die auto is BTW een Toyota Supra turbo, en geloof mij die koppakking wil je niet vervangen, bijna de hele motorkap moet leeg. 4 dagen fulltime werk bij 0 graden.
 
leuk, da van da achterwiel om de voorste tandwielbout eruit te krijgen hadden we je alvast kunnen vertellen :)
succes nog.
als je ni te ver van antwerpen woont, van die ringen (2 halve per uitlaatbuis) heb ik nog voor zo eentje.


Dat van dat achterwiel had ik zelf ook wel kunnen bedenken, maar ik was iets te enthausiast aan het demonteren van allerlei onderdelen. :+
Ik weet niet wat die ringen kosten, maar ik zal je aanbod zeker even onthouden. Antwerpen is ongeveer twee uur omrijden als ik uit mijn werk kom.
Ben niet technisch, maar kan wellicht van nut zijn, ik woon ook in Antwerpen, maar werk in Rotterdam, rij dagelijks heen en weer dus kan desgewenst de ringen een stukkie de goede richting op slepen :)

Niet te lang wachten dan, want na dinsdag ben ik ff 14 dagen op vakantie
 
denk erom dat als je de benzinetank leeg wegzet, je grotere kans hebt op roestvorming aan de binnenzijde, en dat kan later tot grote problemen leiden.
Sterker nog; het is een van de controlepunten bij aankoop van een fiets die langere tijd heeft stilgestaan.
niet dom gedacht... kan je trouwens vertellen hoe je dit kan controleren als je een 2de hands fiets koopt? (sorry voor het effe offtopic gaan :X :X )
 
Hier even een update met de beloofde foto's:

Dit was het resultaat van 20 minuten schroeven:
DSC00001.jpg


Zoals je ziet erg veel vuil:
DSC00002.jpg


Een berg losse onderdelen:
DSC00012.jpg


DSC00003.jpg


DSC00004.jpg


DSC00005.jpg


DSC00006.jpg


DSC00007.jpg


DSC00010.jpg


En zoals je ziet wordt alles al wat kaler:
DSC00008.jpg


Geen glans meer te bekennen:
DSC00009.jpg


De tank die uit staat te lekken:
DSC00011.jpg


De eerste blauwe bout in de tank. Deze zat er in om te passen want deze waren een paar mm langer dan de orignele boutjes.
DSC00013.jpg


Mijn nieuwe paddock stand, alleen de bouten voor in de achterbrug moeten nog worden geleverd.
DSC00014.jpg


Jaaaa!!! Los!!!! Het losse voortandwiel met de sleutel die er voor nodig was:
DSC00015.jpg


DSC00016.jpg


Deze schokdemper is echt al 14 jaar oud, net netjes opgepoetst door ondergetekende:
DSC00017.jpg


Ook de link voor de demper even ontvet:
DSC00018.jpg


De losse achtebrug (inclusief vet en smeer)
DSC00019.jpg


De achterkant van het blok na een eerste keer schoon maken:
DSC00020.jpg


En zo was hij van de zomer:
Kawa1.jpg


Kawa2.jpg


Morgen gaat het achter subframe er even af en dan is de motor op zijn kaalst. daarna kan er weer worden gebouwd!
 
Gisteren erg veel gepoetst :) en vooral de achterbrug heeft dat moeten ontgelden. Ik heb van alles geprobeerd, alles reiniger, dreft, motorreiniger, remmen reiniger, maar wat het allerbeste werkt om frame en motor te ontvetten:

Gewone velgenreiniger van Valma, het voordeel hiervan is dat het wat dikker is dan de rest waardoor het beter hecht aan het vet.

Daarna is de achterbrug weer in het frame gegaan, samen met uiteraard een goede dot vet. Ook meteen de riser kit gemonteerd, hierbij stuite ik op een probleem: de links waren iets te kort voor het mooie. de veer kwam tegen de achter brug aan. Een oplossing was de conische bus, onder de achterbrug waar de links in vast zitten, te verdraaien waardoor er 5 mm meer ruimte was voor de veer.

Ook meteen de veervoorspanning met 5 mm verhoogt.

Onbelast is de achterkan 6 cm hoger koemn te liggen, belast zou dat nog wel een wat meer kunnen worden door de verhoogde veervoorspanning.

Na een grondige controle van de metzler achterband, besloten deze toch te vervangen. Het is nog niet echt nodig maar aangezien er voor een BT010 op gaat en achter toch binnen 2000 Km vervangen moest worden, ook voor achter maar een nieuwe BT010 besteld, dus straks rondom BT-010 :}
 
Goed bezig hoor zo;n grondige schoonmaak/smeerbeurt. Heb het ook gedaan in 1 week toen sneeuwde het. Rij nu weer sinds 4 weken maar de motor ziet er weer uit om te ;( . Hoop niet dat het zinloos is geweest maar daar lijkt het nu wel op.
 
Daarom doe ik het volgende:

Alles wat ik los haal wordt ontvet.
Alles waar ik makkelijk bij kom wordt schoon gemaakt.
Alles wat in het zicht komt wordt vlekkeloos schoen gemaakt en gepoetst.
Alles wat niet in het zicht is kan me niet echt boeien.

Wel heb ik het voordeel dat ik niet rij als het regent (zelfs niet als de weg nat is)
 
Ik rijd het hele jaar door, met uitzondering van een paar dagen per jaar ijzel. Dus alles wordt ontzettned vies. Was de motor elke twee weken in zo'n wasbox met sop en goed afspuiten elke maand mijn dan zwarte velgen weer wit maken 8-) . En dan duik ik de volgende dag zo weer de regen/sneeuw/pekel in.

Maar de beloning komt weer in de zomert dan hoef ik hem 4 maanden niet te wassen omdat het dan toch niet regend.
 
Mooi klusje. Mooi om te volgen zoiets. Enige opmerking en vraag die bij mij opkomt na het bekijken van de fotos is: Sleutel jij in de woonkamer of zo.
Mooie plek met lamellen voor de ramen en kamerbreed op de vloer.
Hoef ik bij mijn vrouw niet mee aan te komen.
 
6cm omhoog vanachter is al wel behoorlijk veel, zeker op een zxr want die staan al redelijk op hun neus.
let dus goed op bij je eerste ritje want volgens mij is dit net iets van het goede teveel
Dit is een oude ZXR (H2) en die staan juist helemaal niet naar voren. Een van de problemen die ik had is dat hij erg lastig instuurt. En wat ik me hebt laten vertellen is dat je dat kan oplossen door hem aan de achterkant wat om hoog te gooien
 
Mooi klusje. Mooi om te volgen zoiets. Enige opmerking en vraag die bij mij opkomt na het bekijken van de fotos is: Sleutel jij in de woonkamer of zo.
Mooie plek met lamellen voor de ramen en kamerbreed op de vloer.
Hoef ik bij mijn vrouw niet mee aan te komen.
Nee dit is de oude bedrijfs ruimte van een oom van mij. Het is een oud pandje dat binnen kort waarschijnlijk tegen de vlakte gaat.
Ook is het geen vloerbedekking maar gewoon vinyl.
 
Terug
Bovenaan Onderaan