Van de week begonnen met een zeer grote beurt van mijn motor. Aangezien ik wat motor onderhoud nog een beginner ben zal ik van zelf wel voor verrassingen komen te staan. Dat is ook het doel van dit topic: een plek waar ik met mijn vragen terecht kan en het leek mij wel een leuk idee om anderen op de hoogte te houden van mijn vorderingen. Ook hoop ik dat dit topic voor ander motor rijders die twijfelen tussen zelf doen en naar een dealer te gaan, dit een aansporing kan zijn zelf de sleutels en schroeven-draaiers te pakken.
Ik heb zelf een ZXR-750 uit 1990 en er is in die tijd (44.000 Km) behalve het normale onderhoud nooit veel aangedaan. Ook heeft de vorrige (Duitse)eigenaar de ketting echt in het zwarte smeer gezet waardoor alles (blok, binnenkant van mijn kuip, en onderkant van buddy) helemaal zwart is van het smeer.
Het gevolg is dat ik nu het hele ding uit elkaar trek een alles netjes schoon maak, vervang of eventueel spuit. Er moet namelijk nog genoeg gebeuren:
Nieuwe tandwiel ketting set
Achterkant ophogen
Nieuwe voorband
RVS Remleidingen
Rem en koppelings olie vervangen
Rubber ring tussen tandwiel en achtervelg vervangen
Achter remblokken vervangen
Olie, en filter
K&N schoon maken
Bougies vervangen
Misschien een andere einddemper
Dag 1:
Kuipen er af gehaald, tank leeg laten lopen en verwijderdt.
Koelvloeistof en olie afgetapt.
Radiateur en olie koeler los gehaald, zodat de volledige uitlaat er af kon. Meteen het eerste probleem alweer gevonden. De ringen waar de uitlaat bochten mee vast zitten bleken gescheurd (3 van de 4), en kunnen meteen weer vervangen worden.
Daarna achterem los gehaald, steppies los en het achterwiel er uitgehaald.
Vervolgens gekeken hoe het voortand wiel los moet, hiervoor moet eerst de koppelings cilinder losgehaald worden, daarna de spanner van de dynamo los en vervolgens kon de bescherm kap los.
Zoals in het andere topic al naar voren kwam was er een probleem met een erg vast zittende moer, maar dat was niet het ergste. Om een beetje grip te krijgen op het tandwiel zelf, moet mijn achterwiel er weer in. Zodat de achter rem gebruikt kan worden
Wordt zaterdag vervolgd als ik de dealer weer heb overvallen voor onderdelen...
Ik heb zelf een ZXR-750 uit 1990 en er is in die tijd (44.000 Km) behalve het normale onderhoud nooit veel aangedaan. Ook heeft de vorrige (Duitse)eigenaar de ketting echt in het zwarte smeer gezet waardoor alles (blok, binnenkant van mijn kuip, en onderkant van buddy) helemaal zwart is van het smeer.
Het gevolg is dat ik nu het hele ding uit elkaar trek een alles netjes schoon maak, vervang of eventueel spuit. Er moet namelijk nog genoeg gebeuren:
Nieuwe tandwiel ketting set
Achterkant ophogen
Nieuwe voorband
RVS Remleidingen
Rem en koppelings olie vervangen
Rubber ring tussen tandwiel en achtervelg vervangen
Achter remblokken vervangen
Olie, en filter
K&N schoon maken
Bougies vervangen
Misschien een andere einddemper
Dag 1:
Kuipen er af gehaald, tank leeg laten lopen en verwijderdt.
Koelvloeistof en olie afgetapt.
Radiateur en olie koeler los gehaald, zodat de volledige uitlaat er af kon. Meteen het eerste probleem alweer gevonden. De ringen waar de uitlaat bochten mee vast zitten bleken gescheurd (3 van de 4), en kunnen meteen weer vervangen worden.
Daarna achterem los gehaald, steppies los en het achterwiel er uitgehaald.
Vervolgens gekeken hoe het voortand wiel los moet, hiervoor moet eerst de koppelings cilinder losgehaald worden, daarna de spanner van de dynamo los en vervolgens kon de bescherm kap los.
Zoals in het andere topic al naar voren kwam was er een probleem met een erg vast zittende moer, maar dat was niet het ergste. Om een beetje grip te krijgen op het tandwiel zelf, moet mijn achterwiel er weer in. Zodat de achter rem gebruikt kan worden
Wordt zaterdag vervolgd als ik de dealer weer heb overvallen voor onderdelen...