Daily Riders.. what’s your ride?

Laatste 15 jaren woon/ werk Tiel naar Den Bosch (werk)dagelijks , zomer, winter, mooi en slecht weer gedaan, 2 x 42km, met Honda NTV uit 1990. Plus plezier ritjes in weekend.
Staat nu op 280.000km en blok is nooit open geweest. Loopt nog steeds als een zonnetje.
(menigmaal ook via waaldijk)
 
Super leuk dat dit zo lekker leeft. Voor iedereen die nu iets betrouwbaars zoekt kan hier lekker in neuzen.
 
Super leuk dat dit zo lekker leeft. Voor iedereen die nu iets betrouwbaars zoekt kan hier lekker in neuzen.
En jij hebt een topic op je naam staan wat je schijnbaar héél erg graag wilde O-)



Ook dit topic bestond al namelijk. Alleen even niet in gebruik.
 
Na 3 jaar en 70K deze:

p3pb15799814.jpg


Nu alweer 3 jaar en door veranderende omstandigheden maar 25K deze:

IMG_20230402_144443_MP.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20230521_161827_MP.jpg
    IMG_20230521_161827_MP.jpg
    192,5 KB · Weergaven: 25
Damn, hoe houden mensen hun woon-werk motor zo schoon...of is het een hele korte momentopname? Met name het blok blijft niet zo schoon...
Uh poetsen?

Ik heb veel kappen op mijn motor, soms even natspuiten en een doekje. Thats it.

Foto is natuurlijk de foto dat hij mooi is. Op dat moment..
 
Dan schelen die kappen waarschijnlijk een boel. Of misschien gewoon omdat die van mij al 31 jaar oud is....dat laat uiteraard z'n plekjes achter.
 
Ik rijd een Gen 1 2013 Triumph Tiger Explorer. Heb er een jaar W/W mee gereden. Nu een lease auto gekregen, dus meestal 1 keer / week met de motor, rest met de auto. Ik heb het geluk dat ik en maar een klein stukje hoef, EN maar geen snelweg / file, etc heb.
 
Heb in 5 jaar tijd meer dan een ton op mijn trouwe suzuki GS500e uit 1997 gezet. 365 dagen per jaar, door weer en wind, en sneeuw, en pekel, en vakanties.
Een paar keer gevallen en de tellerset moeten vervangen, geen idee hoeveel km's er eigenlijk op staan nu. Ik vermoed zo een 130 a 140 duizend.
Één keer de klepspeling gecheckt, niks aan de hand, één keer de nokkenaskettingspanner vervangen, maar de oude had nog wel ff gekund. verder alleen normaal onderhoud. rijd ongeveer 1 op22 bij een stevige rijstijl.
20200210_163858.jpg

Nu sinds een jaar en 10000km een Moto Guzzi Breva 750ie uit 2003. Rijd en stuurt formidabel lekker! Wel een kapot draadje ergens in een stekkertje bij de ECU dat me veel frustratie heeft bezorgd. Maar opgelost en hij rijdt weer als een trein (figuurlijk gesproken dan). Verbruik kan ik wel 1 op 20 halen. Maar nu voornamelijk korte stukjes omdat ik dichterbij werk. Dat betekent dat 90% van de ritjes recreatief zijn, en dan ligt het verbruik toch wat hoger, 1 op 12 ofzo :] iets met smiles per gallon🤷‍♂️
20220524_125853.jpg

korte tijd een suzuki SV650 2003 gehad, ook heerlijk betrouwbaar en heel wat meer pk's dan de ouwe soes en guzzi. Maar helaas in de polder uitgegleden over klei, toen maar als schademotor verkocht.
 
GS500 *O* *O* *O*

Daar heb ik ook jaren mee naar mijn werk op gereden. Super klein fietsje, licht, zuinig en simpel te onderhouden. Weg gedaan met 160k op de teller.

37.JPG



Inmiddels doorgegroeid naar een DL1050. Beetje meer motor voor grote vent als ik

IMG20200830141718.jpg


En die bevalt errug goed. Ondanks, dat het een lomp hok is rijd ie wel 1:23 voor woon werk verkeer en dat vind ik erg knap.
 
heb je de pech om het in de winter 2 weken te hebben laten staan, start die moeilijk

Benzinekraan 10 seconden op 'PRI' zetten en je hebt nergens last van. ;)
Carburateurs drogen op in die twee weken, waardoor hij terwijl je aan het starten bent eerst de benzinekraan open moet zuigen en de vlotterbakken vullen op de 'ON' stand. Eerst even op PRI en je vlotterbakken vullen zich en hij zal een stuk fijner starten..

Ervaringsdeskundige hier.


Ik vond m'n GSX-F prima geschikt voor woon/werk, ware het niet dat alles zo naar de klote gereden wordt als je 95% snelweg rijdt (balhoofd/vierkante banden enzo) dat ik er geen plezier meer aan had om hem in het weekend te pakken.
Dus een jaar geleden een Transalp gekocht om woon/werk mee te rijden en die doet dat fantastisch.

De GSX-F gaat bij mij de deur uit omdat het een te 'lief/saai/betrouwbaar/Japans Naaimachientje' is. Met 450km per week aan woon/werk wil ik als ik in het weekend de motor pak een schop onder m'n reet krijgen, even schrikken als ik het gas open doe en vervolgens een beetje de hooliegan uithangen. De Suzuki is daar 0,0 voor geschikt.


Ik rijd sinds ruim een jaar woon/werk op de motor, in weer en wind en sneeuw. Tegen de Kerst aan met -15 heb ik twee dagen de trein gepakt omdat ik 's ochtends al bijna op m'n muil ging van de gladheid toen ik de hond uitliet. Dat was wel een beetje de grens.

Inmiddels, nu ik het zo gewend ben, erger ik me kapot als ik een om welke reden dan ook een auto van de zaak naar huis mag/moet nemen. Vanuit een rijkelijk aangeklede Passat stap ik dan toch met een grijns en een dosis opluchting dan weer op de Transalp naar huis.
 
Benzinekraan 10 seconden op 'PRI' zetten en je hebt nergens last van. ;)
Carburateurs drogen op in die twee weken, waardoor hij terwijl je aan het starten bent eerst de benzinekraan open moet zuigen en de vlotterbakken vullen op de 'ON' stand. Eerst even op PRI en je vlotterbakken vullen zich en hij zal een stuk fijner starten..

Ervaringsdeskundige hier.
Het moeilijker starten was al gebruik makend van de PRI stand. Ik moet wel toevoegen dat door gebrek aan garage de motor buiten slaapt.

Afgelopen Oktober wou de Suzuki na een week of 2 stil te hebben gestaan echt niet starten, ook niet op PRI stand, om niet laat te zijn maar overgestapt op de Honda.
Week later werd ik geopereerd en kon sowieso 6 weken geen motor rijden. Een week of 4 na de laatste poging met PRI parkeerde ik de auto naast de Suzuki, zag een prachtige streep onder de benzinekraan op de kuip, en de kraan nog steeds op PRI...

Dat was even leuk om de blok weer schoon te maken!

Maar nu doet ie het weer!
Ik vond m'n GSX-F prima geschikt voor woon/werk, ware het niet dat alles zo naar de klote gereden wordt als je 95% snelweg rijdt (balhoofd/vierkante banden enzo) dat ik er geen plezier meer aan had om hem in het weekend te pakken.
Het is niet dat die ongeschikt is, zelfs het gebrek aan bagageruimte is op te lossen, ook al vind ik zij- of topkoffers de uitstraling sterk teniet doen.
Ik heb het een paar jaar daarvoor gebruikt, inclusief een tijd in Delft studeren en in Almere wonen.

Maar sinds ik de Pan heb merk ik wel dat er t.o.v. de Suzuki toch veel winst valt te behalen qua comfort.
De GSX-F gaat bij mij de deur uit omdat het een te 'lief/saai/betrouwbaar/Japans Naaimachientje' is. Met 450km per week aan woon/werk wil ik als ik in het weekend de motor pak een schop onder m'n reet krijgen, even schrikken als ik het gas open doe en vervolgens een beetje de hooliegan uithangen. De Suzuki is daar 0,0 voor geschikt.
Te betrouwbaar zou ik niet over klagen, maar inderdaad, het is alles net niet. Iets te sportief om lekker comfortabel te zijn, maar dan weer net niet sportief genoeg als je sportief zoekt. Veel kortere versnellingen dan de Pan, maar een snelle start bij een groen licht om iedereen zsm in de spiegel te hebben lukt net zo goed met de Pan en zijn 5 versnellingen. Maar die schop onder je reet zal je niet ervan krijgen.

Heb je al een ander model op het oog om je te schoppen in het weekend?
Inmiddels, nu ik het zo gewend ben, erger ik me kapot als ik een om welke reden dan ook een auto van de zaak naar huis mag/moet nemen. Vanuit een rijkelijk aangeklede Passat stap ik dan toch met een grijns en een dosis opluchting dan weer op de Transalp naar huis.
Meestal zou ik inderdaad het liefst op de motor zijn, maar ja, als betrokken vader van 2 meisjes, maak ik die keuze niet altijd...
 
Ik rijd nu zo'n 15d km woon werk met een Fzs600, best saai maar doet het altijd en geen rare storingen of iets. Daarvoor 2 jaar met een aprilia RST1000 Futura gereden fantastisch ding voor de snelweg. Wel wat elektronische dingen op moeten lossen. En daarvoor reed ik op een pegaso factory die ik weg ben gedaan omdat ik voor woon werk 30km extra over de snelweg moest tuffen.
 
Meestal zou ik inderdaad het liefst op de motor zijn, maar ja, als betrokken vader van 2 meisjes, maak ik die keuze niet altijd...
Over twee maanden ga ik dit meemaken, ben benieuwd. (tenminste, we beginnen met ééntje)

Heb je al een ander model op het oog om je te schoppen in het weekend?
Yes! Iets van een dikke v-twin in een sportief frame. SV1000/VTR1000/Tuono/etc. Neig nu naar de Tuono.
Ik snap precies wat je zet over de GSX. Hij blinkt uit in middelmatigheid. Als enige motor op stal vind ik het wel een heel goed compromis.
Gebrek aan bagageruimte heb ik niet. Al m'n motoren zit een topkoffer op, die zie ik toch niet als ik er op zit. Functie boven vorm wat dat betreft.
Ik heb er voor mijn idee uit gehaald wat er in zit en probeer er iets van te maken wat het niet is. Iets met wat meer 'oempfh' op alle vlakken moet er voor terug komen. Trucje met de PRI heeft voor mij altijd gewerkt. Toen ik hem kocht zijn de carburateurs ook volledig gereinigd en er is een revisiesetje in gegaan, daarna netjes z'n beurten gekregen inclusief grote beurten (kleppen/synchroonstellen) en heb eigenlijk nooit ergens last van gehad.

De transalp heb ik met 87k gekocht. Hij is vies, lelijk en best een ratbike. Perfect. Met de mindset 'als ik in de file wil staan pak ik de auto wel' is zo'n wendbaar ding met grote stuuruitslagen en lange veerwegen geweldig. Even een bermpje pakken is hij niet vies van.

Helemaal nu die Haringvlietbrug dicht is rijd ik zo'n 20km file elke dag, tegenover de 1 á 2 die normaal op de A17/A16 in mijn route zat. Merk nu dat er meer mensen gedacht hebben 'oh ja, ik heb nog een motor'. Vervolgens hutkoffers aan de zijkant waardoor ze alsnog bij elke auto die ze passeren moeten stilstaan en passen en meten om er tussen te komen. Dan ga ik er fluitend buitenlangs.
 
al een paar decennia woon werk met de motor , auto rijden is zonde van mijn tijd.
in die tijd van alles als woon werkfiets gehad,
van MZ 250 op LPG, enfield bullet , cagiva elefant, morini 350 tot guzzi le mans als woon werkfiets gebruikt.
mijn huidige woon-werk hok is dit, BJ 1990
Ik rijd minimaal 900 km/week, dus cardan en eenvoudig onderhoud zijn wel belangrijk.
 

Bijlagen

  • 750 NTX.jpg
    750 NTX.jpg
    26,5 KB · Weergaven: 10
Terug
Bovenaan Onderaan