Daily driver/ woon-werk verkeer motor

Ok, het verbruik is iets waar rekening mee gehouden mag worden...

Klopt dat er verschillende auto's tegenwoordig aan 1:20 (of 5 liter per 100 zoals ze dat bij ons zeggen) rijden, maar die zijn ook dun gezaaid, of het moet een diesel zijn en daarvan swingen de literprijzen ook de pan uit.


Het grootste voordeel voor woonwerk lijkt mij vooral dat je met een motorfiets kan filefilteren en vlotter kan rijden dan met een auto.
Anders neem ik wel gewoon de auto hoor, om naar mijn werk te rijden. Zie niet in waarom ik door weer en wind op een motor saaie kilometers moet gaan doen als dat ook in een verwarmde auto kan, zonder motorkleding en helm maar gewoon casual met een muziekje op de radio. 🤷‍♂️
Maar goed, dat zal voor iedereen anders zijn.
(gelukkig hoef ik die keuze niet te maken, ik stap op mijn fiets en een klein half uur of 10 kilometer verder kom ik aan op m'n werk. :))

Als je verder kijkt naar het verbruik alleen moet je ook rekening ermee houden dat je bandenkost hoger ligt dan bij een auto, dat je ook rekening moet houden met onderhoudskosten aan ketting en tandwielen etc.

Puur economisch denk ik dus dat je weinig voordeel gaat halen als je met een motor gaat woonwerken, tijdswinst is iets anders.


En als verbruik echt doorslaggevend is? Een motorscooter?
Dan ga je er gemakshalve vanuit dat je kunt parkeren op de plaats van bestemming,..dat kost mij dan een 10 tje per uur,...
 
12jaar 30dkm+ gedaan waarvan 7 jaar met een gsx1400. Maar was niet goedkoop rijden, alleen al 3 achterbanden en 2 voorbanden per jaar vervangen kost je al redelijk wat als je geen goedkoop adres hebt. Tel de beurtjes erbij op (zeker als je die niet zelf doet), dan is zoveel woonwerk rijden een duur grapje, en ben je met een klein koekblik zeker goedkoper uit. Kun je al het onderhoud zelf, drukt dat de kosten natuurlijk.
De meest ideale motor bepaal je zelf, ligt maar net aan waar je waarde aan hecht.
 
Maar eh, 6000 km/jr = 3 a 4x wat de gemiddelde motorrijder doet
We zijn het eens, maar dat gemiddelde hangt van de bron af ;). Gemiddelde kilometrages worden maar weinig gerapporteerd, maar schattingen varieren van 3500 tot iets meer dan 5000 km per jaar. Neemt niet weg dat een kilometrage van 6000 km natuurlijk prima is, als je er maar lol in hebt, dat is het belangrijkste :t.

Voor de kosten (lees: afschrijving) maakt het erg veel uit: als je jouw 250k km als geschatte levensduur neemt (wat maar weinig motorfietsen realiseren overigens, het is niet voor niets dat van overheidsmotoren afscheid wordt genomen bij een tellerstand van om en nabij 100k km), dan ga je de motor niet verspreid over 20 jaar kunnen afschrijven, maar doe je dat dus in een veel kortere periode. Bijvoorbeeld 5 jaar (uitgaande van 50k km jaarlijks.
En omdat bedrijfszekerheid helemaal geen gegeven is bij een km stand van een ton of meer, ruil je in de praktijk dus nog eerder in. Ik vind dat best slim eigenlijk. Persoonlijk maak ik mijn afweging o.b.v. kilometerstand (hoeveel rij ik, en hoe courant is de km stand die dat tot gevolg heeft), de actuele dagwaarde, en ik kijk met een schuin oog naar de termijn van de fabrieksgarantie: bij de meeste wegmotoren is dat 2 jaar (wettelijk bepaald), bij BMW 3 jaar (tot 5 jaar, mits dealer onderhouden).
 
Ok, het verbruik is iets waar rekening mee gehouden mag worden...

Klopt dat er verschillende auto's tegenwoordig aan 1:20 (of 5 liter per 100 zoals ze dat bij ons zeggen) rijden, maar die zijn ook dun gezaaid, of het moet een diesel zijn en daarvan swingen de literprijzen ook de pan uit.

En als verbruik echt doorslaggevend is? Een motorscooter?
Mijn auto (Clio 90 TCe, 2014) loopt zonder moeite 4,8 of 21km/l gemiddeld.
Dat is vrijwel gelijk aan de motorscooter (Silverwing) die ik ooit reed.
 
Mijn auto (Clio 90 TCe, 2014) loopt zonder moeite 4,8 of 21km/l gemiddeld.
Dat is vrijwel gelijk aan de motorscooter (Silverwing) die ik ooit reed.


Dan rij je ook ernaar... en heb je telkens de juiste trajecten... want draai en keer het hoe je wil, die TCE motortjes kunnen ook gulzig zijn.


Soit, denk dat die discussie hier niet nodig is, maar goed.



Mijn GS doet ook amper 5.5 liter als ik me wat gedraag, en da's op secundaire wegen met tamelijk wat richtingsveranderingen... dus kan nog wel wat zuiniger zijn ook.
Dus speciaal op zoek gaan naar een bepaald type motor om zo weinig mogelijk te verbruiken lijkt mij wat zinloos. Denk dat je met heel veel verschillende motoren wel om en bij die 5 liter/100km kan rijden..


Als ik een woon-werk motor zou zoeken ga ik eerder kijken naar het gebruiksgemak, de regen- en windbescherming en (eventueel) de bagagecapaciteiten.
 
Dan rij je ook ernaar... en heb je telkens de juiste trajecten... want draai en keer het hoe je wil, die TCE motortjes kunnen ook gulzig zijn.


Soit, denk dat die discussie hier niet nodig is, maar goed.
Natuurlijk hangt het af van wie hem bedient. Het genoemde verbruik is het gemiddelde over 178.000 km, met een vlotte rijstijl, door 2 chauffeurs.
Als je de discussie start kun je niet zeggen dat hij daarna klaar is... Nou vooruit dan: terug on topic. ;)
 
Laatst bewerkt:
Excuses voor mijn late reactie. Maar er is een winnaar uit de bus gerold! Een Suzuki V-Strom DL 650 uit 2012! Compleet en wel met een mooie historie.
IMG_7595.jpeg

Bedankt voor alle reacties en adviezen. Ik ga hiervan genieten!
 
Excuses voor mijn late reactie. Maar er is een winnaar uit de bus gerold! Een Suzuki V-Strom DL 650 uit 2012! Compleet en wel met een mooie historie. Bekijk bijlage 1751882
Bedankt voor alle reacties en adviezen. Ik ga hiervan genieten!
Wat een mooie aanwinst :Y filtert ie een beetje lekker met de zijbakken? Ziet er niet onoverkomelijk breed uit dus komt vast goed. Echt leuke dingen, die V-stroms. Proficiat!
 
Een maat heeft een BMW RT, waar normaal ook altijd zijkoffers op horen.
Vanwege rijden vaak in file haalt ie ze eraf en heeft er nu alleen een topkoffer op zitten.
Filteren gaat een stuk beter! Althans als 't smaller wordt hoef je geen zorg te hebben of de zijkoffers wel gaan passen.
 
Wat een mooie aanwinst :Y filtert ie een beetje lekker met de zijbakken? Ziet er niet onoverkomelijk breed uit dus komt vast goed. Echt leuke dingen, die V-stroms. Proficiat!
Ben er ook heel erg blij mee! Uhm, nog geen file meegemaakt haha. Heb hem sinds afgelopen weekend. Maar denk dat het inderdaad wel goed moet komen. Bedankt!
 
Die zijkoffers zijn niet of nauwelijks breder dan het stuur. Dus of dat lekker filtert zit tussen je oren.

@TS ; mooie motor, goede keus. Veel plezier ermee.
Dat geldt ook voor de RT. Afgelopen week nog door de file heen gereden met alle koffers er op? Als het stuur er tussen past, passen de koffers ook
 
Dat geldt ook voor de RT. Afgelopen week nog door de file heen gereden met alle koffers er op? Als het stuur er tussen past, passen de koffers ook
Daar zou ik juist met een RT ietwat mee oppassen, want dat kost je een keer je spiegels ;).
Voor de RT geldt: als de spiegels passen, dan de rest ook. Maar filefilteren met zijkoffers is geen probleem idd (tenzij er medeweggebruikers slecht getimed aan stuurwielen gaan draaien).
 
Daar zou ik juist met een RT ietwat mee oppassen, want dat kost je een keer je spiegels ;).
Voor de RT geldt: als de spiegels passen, dan de rest ook. Maar filefilteren met zijkoffers is geen probleem idd (tenzij er medeweggebruikers slecht getimed aan stuurwielen gaan draaien).
trouw, ik bedoelde ook de spiegels. Trouwens opvallend hoe slecht mensen een motor een in hun zijspiegels zien terwijl ze stapvoets rijden.
 
Ik heb voor woon-werk (18k km) en plezier ritjes (+-4k km) een Cb500x gekocht. Hoop komende week de motor op te halen. Tijdens de proefrit leek hij echt wel zuinig en de prijs voor een nieuwe viel mij ook niet tegen.

Qua vermogen natuurlijk iets minder, maar dat ga ik ervaren. Je haalt natuurlijk niet non stop alles uit die motor.
 
Ik heb voor woon-werk (18k km) en plezier ritjes (+-4k km) een Cb500x gekocht. Hoop komende week de motor op te halen. Tijdens de proefrit leek hij echt wel zuinig en de prijs voor een nieuwe viel mij ook niet tegen.

Qua vermogen natuurlijk iets minder, maar dat ga ik ervaren. Je haalt natuurlijk niet non stop alles uit die motor.
Voor woonwerk verkeer is een 35Kw meer dan genoeg merk ik zelf, met de file's die je misschien hebt al helemaal. Een lichtere motor is dan juist heerlijk vind ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan