Daily driver/ woon-werk verkeer motor

Bedankt voor je reactie. Wil het liefst nog wel een beetje vermogen hebben en boven de 600cc blijven. Aan de andere kant kijk ik ook naar bv een Honda cbf 600 of 1000. Ben nog heel erg zoekende en daarom benieuwd naar ervaringen van mensen. Ook ivm onderhoud en dergelijke. Wil veel ook proberen zelf te gaan doen.
Ooit 3 jaar een CBF1000 gereden als woon-werk paard. (pre-facelift). (2008-2011 zag de post nog dat ik hem kocht :+ )
(mijn vrouw reed toen de CBF600 wel facelift)

1649053523817.png


De beiden zijn probleemloze motoren.
3 jaar geen enkel probleem. Met de 1000 kon ik eigenlijk net niet de 1 op 20 halen tijdens woonwerk.
Het enige wat ik er aan veranderd heb waren de schokbrekers, Hyperpro. gemonteerd, dan stuurt hij een stuk beter.

Het blok kwam van de CBR1000 af en was teruggetuned in vermogen, wel meer koppel onderin.
Echte Honda, braaf, probleemloos en reed gewoon goed.

En "fun" bike is het eigenlijk niet, gewoon een goed werkpaard.
De 600 is iets kleiner, minder koppel/vermogen maar wel zuiniger.
 
In het openingsbericht schrijf je - als ik het goed begrijp - dat je tussen de 30 en 50 duizend km per jaar gaat rijden, woon-werk, en iets verderop schrijf je ernaast ook nog wat recreatieve km’s te willen rijden.

Met een budget van 5k€ zou ik persoonlijk ver weg blijven van oude BMW’s.
Het kan wel, maar je moet wel weten waar je wat koopt. Een enkele keer zie je er wel eens een staan bij de echte BMW-dealers, daar hebben ze dan wel groot onderhoud gehad. Vaak 2 tot 3 keer zo duur als bij de (BMW)handelaren, maar je weet dan wel zeker dat je een flinke tijd vooruit kan zonder dure reparaties.
 
In het openingsbericht schrijf je - als ik het goed begrijp - dat je tussen de 30 en 50 duizend km per jaar gaat rijden, woon-werk, en iets verderop schrijf je ernaast ook nog wat recreatieve km’s te willen rijden.

Met een budget van 5k€ zou ik persoonlijk ver weg blijven van oude BMW’s. Voordat die motor weer zo goed rijdt zoals de fabrikant bedoelde kun je zomaar een paar duizend € kwijt zijn aan het verhelpen van achterstallig onderhoud en/of vergevorderde slijtage, vooropgesteld dat er geen defecten zijn. En als je dat verhelpt rij je nog steeds op een oude motor, met aannemelijk circa 150k km historie, en die sowieso niet het eeuwige leven heeft. En dat geldt niet alleen voor BMW, maar voor elke motor die nieuw (naar hedendaags prijspeil) 30k€ kostte, en na 20 jaar voor een fractie daarvan te koop is: dat is meestal niet voor niets.

Alleen al gelet op het voorgenomen grote kilometrage zou ik beslist voor een jongere motor gaan, alleen al omwille van bedrijfszekerheid, maar ook omdat de techniek niet stilstond in de afgelopen 20 jaar. Overigens is zoveel km’s rijden ook niet gratis: reken op 6 tot 8 €cent/km voor regulier onderhoud en bandjes, tenzij je zelf gaat sleutelen en daar goed in bent (maar met dat kilometrage is jouw leven dan nog uitsluitend gevuld met werken, motortje rijden en motortje rijdend houden, en daar moet je ook maar net zin in hebben).
Daar ben ik het geheel mee eens, maar toch even over die km-prijs... Inderdaad kost onderhoud inclusief banden mij eveneens ca 6 cent, maar dat is maar een fractie van de km-prijs. Mijn all-in kilometerprijs is € 0,25/km. Dat heb ik berekend op basis van: 12 jaar x 6000 km, aankoop incl. accessoires € 8050, restwaarde € 3000. Dan kom ik op de volgende jaarlijkse kosten: afschrijving 420, verzekering € 205, MRB € 124, onderhoud € 350, brandstof € 414 (prijspeil 2021, verbruik 29 km/l).
 
Daar ben ik het geheel mee eens, maar toch even over die km-prijs... Inderdaad kost onderhoud inclusief banden mij eveneens ca 6 cent, maar dat is maar een fractie van de km-prijs. Mijn all-in kilometerprijs is € 0,25/km. Dat heb ik berekend op basis van: 12 jaar x 6000 km, aankoop incl. accessoires € 8050, restwaarde € 3000. Dan kom ik op de volgende jaarlijkse kosten: afschrijving 420, verzekering € 205, MRB € 124, onderhoud € 350, brandstof € 414 (prijspeil 2021, verbruik 29 km/l).
En banden?
 
Het kan wel, maar je moet wel weten waar je wat koopt. Een enkele keer zie je er wel eens een staan bij de echte BMW-dealers, daar hebben ze dan wel groot onderhoud gehad. Vaak 2 tot 3 keer zo duur als bij de (BMW)handelaren, maar je weet dan wel zeker dat je een flinke tijd vooruit kan zonder dure reparaties.
Klopt op zich allemaal, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. De kans dat je er zo eentje treft is minimaal. En dan rij je voor verschrikkelijk veel geld op een motor die technisch mss wel in orde is, maar die alsnog nog steeds 20 jaar oud is, (rij)technisch allang achterhaald, en waar je die vorstelijke aanschafprijs nooit van je leven meer voor terug gaat zien.
 
Bedankt voor je reactie. Wil het liefst nog wel een beetje vermogen hebben en boven de 600cc blijven. Aan de andere kant kijk ik ook naar bv een Honda cbf 600 of 1000. Ben nog heel erg zoekende en daarom benieuwd naar ervaringen van mensen. Ook ivm onderhoud en dergelijke. Wil veel ook proberen zelf te gaan doen.
Je zegt dat je vermogen wil hebben en vervolgens zeg je “ik kijk naar een cbf 600”

Alleen CC’s zeggen maar bar weinig over vermogen, zijn veel meer factoren die hier meespelen
 
Daar ben ik het geheel mee eens, maar toch even over die km-prijs... Inderdaad kost onderhoud inclusief banden mij eveneens ca 6 cent, maar dat is maar een fractie van de km-prijs. Mijn all-in kilometerprijs is € 0,25/km. Dat heb ik berekend op basis van: 12 jaar x 6000 km, aankoop incl. accessoires € 8050, restwaarde € 3000. Dan kom ik op de volgende jaarlijkse kosten: afschrijving 420, verzekering € 205, MRB € 124, onderhoud € 350, brandstof € 414 (prijspeil 2021, verbruik 29 km/l).
Een jaarkilometrage van 6000 km stelt niet zoveel voor, sorry, en heeft niets te maken met het kilometrage waar het in dit topic over gaat.

Mijn all-in prijs (voor de motor waar ik het meest mee rij) is 61 cent per km: 8 cent onderhoud en banden, 10 cent brandstof, 10 cent (allrisk) verzekering, 1 cent belasting en 32 cent afschrijving… vooral die afschrijving is vorstelijk als je veel km’s gaat rijden. Want met 30 tot 50 duizend km per jaar is je motor al na 2 tot 3 jaar zo goed als onverkoopbaar, aannemende dat je het ding nieuw kocht.
De kans dat een 20 jaar oude GS (of willekeurig welke motor van die leeftijd) het die periode en met dat kilometrage zonder problemen gaat volhouden is klein: met een beetje pech kun je ding binnen 1 jaar moeten vervangen, of moeten reviseren, en sowieso is-ie dan niets meer dan oudijzerprijs waard.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik momenteel een Honda Monkey als all-rounder. Beestje doet alles maar autosnelweg is ten zeerste afgeraden als je geen stalen zenuwen hebt. Hij doet het prima als speelgoed, woon-werkpaard en plezierritjes op dit moment. Het is dus maar wat je zoekt in een motor.

In het verleden heb ik o.a. een NC750X gereden, ook als all-rounder met DCT, en dat ging ook prima. Snelwegen geen enkel probleem, woon-werkverkeer ook eitje. Zithouding was prima voor langere ritten alhoewel ik maar amper aan de grond kwam.

Factoren waar je best rekening mee houdt is natuurlijk je eigen budget, de betrouwbaarheid van de motor, wat je mee moet kunnen zeulen, de ergonomie, kosten van onderhoud, zuinigheid, ...

Ken er genoeg die met een rugzak op een supersport woon-werk doen dus ook dat is een optie, toch maar die rode Hayabusa? *D
 
Heb je al een VFR met suberbikestuur overwogen? Superbike stuur zorgt dat je een stuk rechterop zit. Is wel iets minder zuinig, maar vertegenwoordigt wel degelijkheid en je kunt er leuk sportief mee rijden. Als je de serie neemt van voor de V-TEC is hij ook al iets goedkoper in onderhoud en flink goedkoper in de aanschaf.

Het is natuurlijk niet meer de meest moderne motorfiets, maar volgens mij kan je er heel veel plezier én comfort op hebben.
 
Dit doe ik per 3 maanden
Een jaarkilometrage van 6000 km stelt niet zoveel voor, sorry, en heeft niets te maken met het kilometrage waar het in dit topic over gaat.

Mijn all-in prijs (voor de motor waar ik het meest mee rij) is 61 cent per km: 8 cent onderhoud en banden, 10 cent brandstof, 10 cent (allrisk) verzekering, 1 cent belasting en 32 cent afschrijving… vooral die afschrijving is vorstelijk als je veel km’s gaat rijden. Want met 30 tot 50 duizend km per jaar is je motor al na 2 tot 3 jaar zo goed als onverkoopbaar, aannemende dat je het ding nieuw kocht.
De kans dat een 20 jaar oude GS (of willekeurig welke motor van die leeftijd) het die periode en met dat kilometrage zonder problemen gaat volhouden is klein: met een beetje pech kun je ding binnen 1 jaar moeten vervangen, of moeten reviseren, en sowieso is-ie dan niets meer dan oudijzerprijs waard.
 
70 km hier op en neer met de A2 50% snelweg 50% N wegen


Alles gaat met een zo'n MT03, maar je moet onder ogen kunnen zien dat er een hoop motoren beter geschikt zijn om die snelwegkilometers te doen.
Je bent nog niet zo lang aan het rijden... ga eerst zelf eens rijden met zwaardere motoren, meer power, meer wind- en regenbescherming, meer....
Dan ga je ook zo snel niet meer zo'n MT03 adviseren voor zo'n ritten. Ondanks dat het er gerust mee kan... dat dan weer wel.
 
De beiden zijn probleemloze motoren.
3 jaar geen enkel probleem. Met de 1000 kon ik eigenlijk net niet de 1 op 20 halen tijdens woonwerk.
Het enige wat ik er aan veranderd heb waren de schokbrekers, Hyperpro. gemonteerd, dan stuurt hij een stuk beter.

Het blok kwam van de CBR1000 af en was teruggetuned in vermogen, wel meer koppel onderin.
Echte Honda, braaf, probleemloos en reed gewoon goed.

En "fun" bike is het eigenlijk niet, gewoon een goed werkpaard.
De 600 is iets kleiner, minder koppel/vermogen maar wel zuiniger.
Wil ze daarom ook beiden uitproberen. Kijken wat hierin het verschil is. Ja en daar zit een beetje de krux, het ideale vinden tussen een werkpaard en een toch ook wel funmotor voor een leuk budget.
 
Het kan wel, maar je moet wel weten waar je wat koopt. Een enkele keer zie je er wel eens een staan bij de echte BMW-dealers, daar hebben ze dan wel groot onderhoud gehad. Vaak 2 tot 3 keer zo duur als bij de (BMW)handelaren, maar je weet dan wel zeker dat je een flinke tijd vooruit kan zonder dure reparaties.
Ja dat is wat ik ook uit kennissen terugkrijg. Je moet gelukg hebben met zo'n oud 'beestje'. Bmw r1200r van 2008-2012 komen ook af en toe sporadisch voorbij.
 
Je zegt dat je vermogen wil hebben en vervolgens zeg je “ik kijk naar een cbf 600”

Alleen CC’s zeggen maar bar weinig over vermogen, zijn veel meer factoren die hier meespelen
Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in! Maar omdat het soms ook wel leuk is om even de motor te 'testen' en vol open te gooien :p gaat naar wat ik hoor om mij heen een a1 of a2 motor als je A mag rijden snel vervelen. Dus vandaar bij de genoemde term; meer vermogen.
 
Heb je al een VFR met suberbikestuur overwogen? Superbike stuur zorgt dat je een stuk rechterop zit. Is wel iets minder zuinig, maar vertegenwoordigt wel degelijkheid en je kunt er leuk sportief mee rijden. Als je de serie neemt van voor de V-TEC is hij ook al iets goedkoper in onderhoud en flink goedkoper in de aanschaf.

Het is natuurlijk niet meer de meest moderne motorfiets, maar volgens mij kan je er heel veel plezier én comfort op hebben.
Ja destijds wel over nagedacht, maar nooit gedaan. Alleen is de V-TEC toch wel heel erg gaaf om op te rijden, te horen, maar ook om te zien.
 
Alles gaat met een zo'n MT03, maar je moet onder ogen kunnen zien dat er een hoop motoren beter geschikt zijn om die snelwegkilometers te doen.
Je bent nog niet zo lang aan het rijden... ga eerst zelf eens rijden met zwaardere motoren, meer power, meer wind- en regenbescherming, meer....
Dan ga je ook zo snel niet meer zo'n MT03 adviseren voor zo'n ritten. Ondanks dat het er gerust mee kan... dat dan weer wel.
Verbruik is wel in rekening te houden.

Ik zit rond de 1750km per maand dus verbruik telt zeker dan mee.

Met 1:20 kan ik beter de auto pakken die doet dat op dit moment.

Al is die niet snel maar wel 1:20 dus een motor moet minimaal 1:25 doen iedere dag anders kan ik beter weer terug in de auto stappen.

Dus verder geen motoren die 1:30-40 lopen op de NC700 na?
 
Verbruik is wel in rekening te houden.

Ik zit rond de 1750km per maand dus verbruik telt zeker dan mee.

Met 1:20 kan ik beter de auto pakken die doet dat op dit moment.

Al is die niet snel maar wel 1:20 dus een motor moet minimaal 1:25 doen iedere dag anders kan ik beter weer terug in de auto stappen.

Dus verder geen motoren die 1:30-40 lopen op de NC700 na?


Ok, het verbruik is iets waar rekening mee gehouden mag worden...

Klopt dat er verschillende auto's tegenwoordig aan 1:20 (of 5 liter per 100 zoals ze dat bij ons zeggen) rijden, maar die zijn ook dun gezaaid, of het moet een diesel zijn en daarvan swingen de literprijzen ook de pan uit.


Het grootste voordeel voor woonwerk lijkt mij vooral dat je met een motorfiets kan filefilteren en vlotter kan rijden dan met een auto.
Anders neem ik wel gewoon de auto hoor, om naar mijn werk te rijden. Zie niet in waarom ik door weer en wind op een motor saaie kilometers moet gaan doen als dat ook in een verwarmde auto kan, zonder motorkleding en helm maar gewoon casual met een muziekje op de radio. 🤷‍♂️
Maar goed, dat zal voor iedereen anders zijn.
(gelukkig hoef ik die keuze niet te maken, ik stap op mijn fiets en een klein half uur of 10 kilometer verder kom ik aan op m'n werk. :))

Als je verder kijkt naar het verbruik alleen moet je ook rekening ermee houden dat je bandenkost hoger ligt dan bij een auto, dat je ook rekening moet houden met onderhoudskosten aan ketting en tandwielen etc.

Puur economisch denk ik dus dat je weinig voordeel gaat halen als je met een motor gaat woonwerken, tijdswinst is iets anders.


En als verbruik echt doorslaggevend is? Een motorscooter?
 
Kan die motorscooter beamen. Ja, het is geen motor dus valt buiten categorie maar als motorliefhebber pur sang kan ik je wel zeggen dat er geen motor bestaat die kan tippen aan woon-werkvervoer met een motorscooter. Je hebt veel opslagruimte, bent beschermd tegen de elementen, schakelen is niet nodig, meestal mooi verbruik, alles gaat lekker braindead en soepel. Natuurlijk kan je dan even goed de wagen nemen maar die wagen kan niet filteren of vooraan kruipen waar mogelijk.

Er is veel 'haat' (sterk uitgedrukt) naar motorscooters toe maar die dingen hebben écht wel een reden voor hun bestaan hoor. En weet je, ze zijn zelfs niet eens zo saai als de meesten ze omschrijven. Maar als je een motor zoekt is dit niet wat je zal kopen.
 
Die heb ik bij onderhoud gerekend, dat bedrag is dus incl. banden.
Een jaarkilometrage van 6000 km stelt niet zoveel voor, sorry, en heeft niets te maken met het kilometrage waar het in dit topic over gaat.

Mijn all-in prijs (voor de motor waar ik het meest mee rij) is 61 cent per km: 8 cent onderhoud en banden, 10 cent brandstof, 10 cent (allrisk) verzekering, 1 cent belasting en 32 cent afschrijving… vooral die afschrijving is vorstelijk als je veel km’s gaat rijden. Want met 30 tot 50 duizend km per jaar is je motor al na 2 tot 3 jaar zo goed als onverkoopbaar, aannemende dat je het ding nieuw kocht.
De kans dat een 20 jaar oude GS (of willekeurig welke motor van die leeftijd) het die periode en met dat kilometrage zonder problemen gaat volhouden is klein: met een beetje pech kun je ding binnen 1 jaar moeten vervangen, of moeten reviseren, en sowieso is-ie dan niets meer dan oudijzerprijs waard.
Mijn punt was dat 6 cent per km bij lange na niet de kosten zijn. Daarover zijn we het dus eens. ;)
Je hebt gelijk, afschrijving en onderhoudskosten gaan hard omhoog met hoge jaarkilometrages. Maar die afschrijving is alleen zo hoog als je vroeg inruilt. Met goed (en af en toe duur) onderhoud kan de gemiddelde motorfiets betrouwbaar 250.000+ km halen. Het is niet per se slim om een motor (of auto) in te ruilen wanneer onderhoud duurder is dan de waarde.

Maar eh, 6000 km/jr = 3 a 4x wat de gemiddelde motorrijder doet, al stelt het inderdaad weinig voor vergeleken bij TS en jou. :$
 
Het grootste voordeel voor woonwerk lijkt mij vooral dat je met een motorfiets kan filefilteren en vlotter kan rijden dan met een auto.
Anders neem ik wel gewoon de auto hoor, om naar mijn werk te rijden. Zie niet in waarom ik door weer en wind op een motor saaie kilometers moet gaan doen als dat ook in een verwarmde auto kan, zonder motorkleding en helm maar gewoon casual met een muziekje op de radio. 🤷‍♂️
Maar goed, dat zal voor iedereen anders zijn.
(gelukkig hoef ik die keuze niet te maken, ik stap op mijn fiets en een klein half uur of 10 kilometer verder kom ik aan op m'n werk. :))

Als je verder kijkt naar het verbruik alleen moet je ook rekening ermee houden dat je bandenkost hoger ligt dan bij een auto, dat je ook rekening moet houden met onderhoudskosten aan ketting en tandwielen etc.

Puur economisch denk ik dus dat je weinig voordeel gaat halen als je met een motor gaat woonwerken, tijdswinst is iets anders.
sommige mensen zitten niet graag ingeblikt , en zitten liever op een motorfiets.
ik rijd zo'n 20.000 km/jaar op de motor woon werk.
zonde van de tijd , maar op de motor beleef ik nog een beetje lol aan.
Dus niet omdat goedkoper is , voor het goedkope moet je een matiz op LPG kopen. ( dat staat hier ook nog ergens voor mijn dochter.)
voor dat geld kan je nauwelijks fietsen.
voor het woon werk op de motor heb ik een oud brik , dat ik een paar jaar rijd totdat repareren niet meer te doen is , en dan komt er voor een habbekrats een ander brik..
afschrijving heb ik zo nauwelijks.

wel regelmatig sleutelwerk:X
 
Terug
Bovenaan Onderaan