Dasty ontvetter

Wat je ook vaak ziet op vakanties dat ze smorgens ketting inspuiten.
Heeft zowat geen nut.
Je moet hem inspuiten als je komt aanrijden de vorige dag op de camping.
Maar tja dan heeft het koude bier prioriteit nummer 1.
Fabeltjes zijn hardnekkig.
Na een minuut of 20 is het oplosmiddel wel verdampt en kan er gereden worden, tenzij de ketting nat is van de regen.
 
Ik bedoel dat je beter op een warme ketting kan spuiten als op koude ketting.
Ik spuit m.n ketting nooit in.
Vertrouw op het vet welke er fabriek af tussen is gedaan.
En ja na 2 weken marokko met zand en stof knarst het wel.
Maar alles wat je erop spuit werkt als magneet op het stof wat er omheen dwarrelt.
Dus geen dasty en geen smeer middeltjes op mijn ketting hooguit na het schoonspuiten tegen vliegroest.
 
Fabeltjes zijn hardnekkig.
Na een minuut of 20 is het oplosmiddel wel verdampt en kan er gereden worden, tenzij de ketting nat is van de regen.
En jij wacht 20 min voordat je kan rijden
En leg uit waarom dat moet.
Dat niet opwarmen.

Heb nog ouderwets blik Castrol met halve kg zand onderin dat dan weer wel.
Die zette je op het gasstel ketting erin en lkr soppen.
Dat was dan nog wel uit de tijd voor de O ring en X ring.
 
En jij wacht 20 min voordat je kan rijden
En leg uit waarom dat moet.
Dat niet opwarmen.

Heb nog ouderwets blik Castrol met halve kg zand onderin dat dan weer wel.
Die zette je op het gasstel ketting erin en lkr soppen.
Dat was dan nog wel uit de tijd voor de O ring en X ring.
Een spuitbus kettingvet bevat een smeermiddel, gemengd met een oplosmiddel en daardoor is het zo dun als water en komt het overal tussen. Als het oplosmiddel verdampt is blijft er een taaie of droge film over. Je hebt hiervoor geen warme ketting nodig, en evenmin een droogtijd van een hele nacht. Dat spul bestond al toen ik begon met motorrijden, dat was in 1982.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nergens gehad over een hele nacht uitdampen.
Maar dus smorgens inspuiten en 20 minuten wachten is het advies?

En een droge film waait eraf of het moet plakken.
En als het plakt trekt het stof/zand aan.
Maar ik stop ermee.
Ik gebruik niks en dat bevalt me.
De motor is meestal weer vertrokken voordat ik ketting behoor te vervangen.
 
Een ketting moet helemaal niet opwarmen voor het smeren.
Dan druipt vet bij een warme ketting veel sneller vanaf toch. Schoonmaken hoogstens met een T-shirt/wd40…..

Ik smeer de ketting als ik tijd heb heb met oa kleine schoonmaak ed, nooit als ik terugkom van een rit… :?

en nu al 33k met dezelfde set.

Misschien omdat ik altijd rustig rij, bijna nooit in de regen, en de ketting netjes op spanning hou….. :+
 
Wij hebben pas nog de hele keuken met St Marc ontvet alvorens deze te schilderen..

Zou het ook werken op motoren?.. Schijnt beter te zijn dan wasbenzine/terpetine/ander spul..
 
Mag ik niet opschrijven hoe ik denk over kettingonderhoud
beste men. Bros?
Als jij er anders over denkt schrijf het dan hier neer.
En het is geen grote wijsheid gewoon onderhoud je smeert wel of niet.
 
Een collega die te lui was om te smeren versleet een nieuwe kettingset in 7000 km, vond ik handig om te weten zonder het zelf te hoeven testen :Y

Ik doe zelf iets van 20 a 25k met een set, hangt een beetje van de motor af... ik smeer met kettingvet als ik de rolletjes zie glimmen en maak nooit de ketting schoon. Het feit dat ik in alle weeromstandigheden rij heeft zeker weten een effect op de levensduur, kettingen van mooiweerfietsen van mij lijken eeuwig mee te gaan.
 
Een collega die te lui was om te smeren versleet een nieuwe kettingset in 7000 km, vond ik handig om te weten zonder het zelf te hoeven testen :Y

Ik doe zelf iets van 20 a 25k met een set, hangt een beetje van de motor af... ik smeer met kettingvet als ik de rolletjes zie glimmen en maak nooit de ketting schoon. Het feit dat ik in alle weeromstandigheden rij heeft zeker weten een effect op de levensduur, kettingen van mooiweerfietsen van mij lijken eeuwig mee te gaan.
Een vriend van mij smeerde de ketting van zijn nieuw gekochte motor bijna nooit, en die ging toch nog 22.000 km mee. En dat was in 1984.
 
Bijna nooit is wat anders als he-le-maal nooit en dan door weer en wind rijden, en dan wel gewoon 160-200 rijden :X eigenlijk was het bij 6000 al klaar maar heeft hij er nog 1000 bij gepiept en geknarst, het deed gewoon zeer als je dat hoorde. :')
 
Ik zou voor een (semi) automatisch ketting smeersysteem gaan. Al geloof je niet in smeren, je ketting blijft prachtig. Je zou’m zo om je nek willen dragen. En de rollen? Nou, echt vet! En dat is een advies van iemand (ikke dûhh) ongehinderd door enige technische kennis en puur op basis van gevoel en emotie.
Mogen ze mij een verwijfd ventje vinden omdat ik niet op een of ander verslonsde motor wil rijden met een niet als zodanig herkenbare ketting.
Dasty kan ook prima om schoon te maken zowel verdund alsook puur.
De meeste zo niet alle op zepen gebaseerde schoonmaakartikelen hebben water nodig om vuil op te kunnen nemen doordat ze door het water gaan schuimen.
Dat heb ik niet van mezelf trouwens, zo wijs ben ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan